Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Era första akvarier...

2016-10-03 13:58 #0 av: MsZ

Ni som hållit på med detta ett tag och skaffat er erfarenhet. Minns ni ert första akvarium. Gjorde ni några stora misstag som vi andra kan lära oss av? 

Anmäl
2016-10-03 14:15 #1 av: newbiee

För ca 10 år sedan skaffade jag mig mitt första akvarium och litade fullt ut på zooaffärens personal kring vilka fiskar som passade ihop, andra diverse fakta osv. Det gick inte alls bra, jag skaffade t.ex scalarer till ett 30-50 liters akvarium med ett gäng andra fiskar. Det slutade med att jag hade kvar två tjocka guldfiskar och en ensam silverhaj som levde i ytterligare tre år. Min lärdom från det var att aldrig lita fullt ut på djuraffärens personal eftersom att alla kanske inte alltid kan det du frågar (inte menat till all personal, många är superduktiga och kunniga!), istället ska du lära upp dig själv på dom fiskar du funderar över att skaffa/redan har/är intresserad av osv. Skämtar

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-04 10:12 #2 av: mimåne

Det är klart att det skedde en del misstag, jag tror inte man kan komma ifrån det helt hur mycket man än läser på. Vi är ju mänskliga allihopaGlad

Mitt första akvarium var ett 60L, jag var 8år. Det var ett väldigt klassiskt akvarium, eheim pick up, sjösten, ett litet skepp, en rot och så någon svärdsplanta. I det gick det 4 guppys, två hanar och två honor samt en liten liten ancistrusmal. Ancistrusmalen dog i år, så hon blev himla gammal.

De största misstagen jag gjort är nog dåliga kombinationer fisk. Att hålla fisk i för små akvarium, för små stim, i opassande miljöer o.s.v.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-04 14:52 #3 av: Maleficum

Jag är ju uppvuxen med akvarium, både mamma och pappa hade akvarium innan de träffades så de hade såklart akvarium sen när de flytta ihop och jag och brorsan kom till världen. Mamma och pappa tröttna sen så jag och brorsan tog över det (var väl främst brorsan som skötte det i början då jag var rätt liten och var väl mest med för att välja fiskar och mata).

Speciellt i början gjorde man väl som man alltid gjort (och lärt sig under ens uppväxt) och kunskapen och fiskarna och deras behov var väl inte riktigt lika stor då som den är nu eftersom det var innan internet så kom mycket av kunskapen från pappas akvariebok, publicerad 1976 (fast dem var rätt kloka som skrev den boken då en sammanfattning av fiskars beteenden och sinnen är att akvariet ska anpassas efter fisken och inte fisken efter akvariet).

Min bror har ju alltid varit teknik och lite kemiintresserad så att ha ordentliga filter och ha koll på vattnet var ju en ganska självklar sak (även om vattentestandet, ska nog erkännas, blivit lite mer slarv över under årens lopp då jag aldrig råkat ut för några större problem med det).

De största felen vi gjorde var väl som många gjort (och kanske var ännu vanligare förr) att blanda arter lite hej vilt som egentligen inte borde blandas (det hände ju också att man fick fisk i födelsedagspresent av ovetande klasskamrater). Var ju aldrig någon i zooaffärerna på den tiden som ställde frågor när man köpte fisk (inte på de ställen vi köpte iallafall). Blev väl inte alltid fisk anpassad efter akvariestorlek då heller (minsta akvariemått för olika arter var väl aldrig något som kom på tal ens och det var väl inte bara fiskar på den tiden som ofta hamna i för liten boarea).

Fluffiga hälsningar
Hemsida

Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2016-10-05 08:52 #4 av: Rovfisk

Mitt första akvarium var en glaskupa med en slöjstjärt i, jag var ungefär 10 år (fick den av en kompis) så det är nu 34 år sedan. Jag gjorde väl de flesta misstag som en nybörjare gör, men jag bytte vatten i kupan varje dag i varje fall ;)

Nu hade jag, som tur var ,en bror och föräldrar som var lite insatt i akvaristiken, så det året jag fyllde 12 år så fick jag ett riktigt akvarium i födelsedagspresent. Det var på 150 liter, och ett helt hav tyckte jag. Min slöjstjärt fick flytta dit såklart, plus att jag köpte guppy,platy. en plecomal och lite annat smått och gott. Jag hade en dödskalle, några svärdsplantor och ett skeppsvrak har jag för mig. Engelsk sjösten såklart, och jag tror jag hade en eheimpump i karet också.

Medarbetare på akvariefisk i fokus.

*520 l *240 l *225 l *112 l *60 l

Anmäl
2016-10-05 09:24 #5 av: TessOlander

jag har alltid gillat kampfisk och i mitt första 60 liters akvarie satte jag en röd kampfisk med röda platys, black molly och neon tetror. ändå var det bara platysarna som dog och dom andra levde tillsammans i flera år,

Anmäl
2016-10-05 10:30 #6 av: kallepudas

Jag gjorde nog alla misstag man kan göra.

För litet akvarium med för mycket fisk & för lite växter. För dåligt påläst om dom olika fiskarna och lyssnade på butikerna och var inte kritisk mot det dom sa.

Anmäl