Annons:
Etikettfoder
Läst 2238 ggr
Hannahtheo
10/2/16, 5:24 PM

Odla artemia

Har hört att artemia av olika storlekar ska vara bra så tänkte odla lite artemia. Jag skulle ju vilja ha allt från nykläckta till ynglen samt stora till de större fiskarna. Om man har ett litet kar med saltvatten och låter artemiorna föröka sig där i, går det då få tag på de små nyfödda nauplierna om man vill ge till yngel? Och hur tvättar man dom isf innan man har i dom i akvariet? Eller går det tömma i med saltvatten o allt? Hur stora dom blir som vuxna har jag förstått beror på salthalten, men hur stora artemior kan olika arter ta? Och vilka av mina äter dom överhuvudtaget? Har 2 akvarier och en stor innedamm för tillfället med allt som allt: koi, Guldfisk, Mosaikgurami, Palettciklid, Praktbotia, diamanttetra, Neontetra, kopparbarb, Platy, Ancistrus, otocinclus och siameser.. tips mottages gärna!

Annons:
Qurex
10/2/16, 6:08 PM
#1

Det är nog främst att man kläcker artemia från ägg som man ger till sina yngel. Även små fiskar äter det men stora artemia har iaf inte jag hört någon odla. Då är det vanligare att odla tex moina som är en dafnie lik den man kan fånga i vattendrag på sommaren i Sverige. Dessa är relativt lätta att odla. Sötvatten och torrjäst.. Vill du kläcka artemia kan du kolla tråden jag gjort om det och äveb hur man kan odla grinddalsmask för yngel. Artemia som fryst är billigt att köpa. Vet att Södermalms akvarieaffär tagit in levande stora artemia men går säkert att odla men undra vad ma ska mata dessa med..

Hannahtheo
10/3/16, 8:15 PM
#2

Okej, själv vet jag några som ger även större artemia till fiskar, en bekant till en bekant odlar och ger till sina elfenbensciklider bla. Såg film på det, riktig jakt blev de! Hittade en artikel när jag googlade på det men hittade inte riktigt svar på alla frågor, får kolla närmare med han som har elfenbenscikliderna…

Hannahtheo
10/11/16, 6:12 PM
#3

Nu har jag kläckt lite artemia och nauplierna är ca 2 dagar. Tänkte ge lite grann till fiskarna i akvariet, men hur gör man? Ska man sila ur dom I ett kaffefilter eller nåt?

mimåne
10/12/16, 9:26 AM
#4

Det tycker jag lät som en fiffig idé Hannahtheo, pröva! Det fungerar säkert.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
10/12/16, 3:15 PM
#5

Men tänkt på att inte få med skal eller okläckta ägg. Min kläckare har en liten sil och det är väldigt finmaskigt. Engångs pipett är ett bra hjälpmedel för att suga upp och mata med.

Upp till toppen
Annons: