Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Vad kan jag ha?

2016-10-02 09:05 #0 av: KawaiiPoop

Har ett akvarium på 10 liter som står tomt nu men förut hade jag en kampfiskhona däri men då jag kände att det var för litet så fick hon flytta till ett större akvarium. Nu undrar jag vad jag kan ha i ett så pyttelitet akvarium. Hade tänkt mig ca 4 räkor och en/några clownkillisar. Går det?

Anmäl
2016-10-02 09:06 #1 av: KawaiiPoop

Eller det står inte "tomt" för filtrer och doppvärmare är ju igång i vattnet.

Anmäl
2016-10-02 09:11 #2 av: ElinvBorg

Nej tyvärr. Av informationen jag hittar är Clownkillies stimfiskar och vill därför minst vara sex stycken och då passar inte ett 10 liters. Samma gäller räkor. Räkor vill i alla fall vara 10 stycken och då blir också 10 liter för litet. Man kan tyvärr inte tumma på antalet individer för att man har ett mindre kar då de vill vara flera

Jag skulle inte ha några fiskar i ett så litet kar och inte räkor heller. Några snäckor är nog det som är lämpligt

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-10-02 09:22 #3 av: KawaiiPoop

Oki men snäckor bara eller finns det någon annan organism som jag kan ha.
(men enligt zoopet så behöver clownkillisar bara tio liter men om de behöver var sex stycken kanske det inte går endå , jaja vi får se)

Anmäl
2016-10-02 10:15 #4 av: ElinvBorg

Inte som jag kan komma på. Och Zoopets rekommendationer ska man ta med en nypa salt. Tänk dig sex stycken mindre fiskar simma runt och leva sitt liv i endast 10 liter, jag tycker inte det är så mycket till liv. Det blir svårt att skapa en berikande miljö och sedan att hålla en bra vattenkvalitet med "så mycket fisk" som det faktiskt blir i endast 10 liter. Sedan ska man inte lita på endast en källa. På Seriously fish är det större volymer än 10 liter som rekommenderas till exempel så man bör nog inte hitta endast en källa som stödjer det man vill utan söka runt för att se om faktan verkligen stämmer och sedan gå efter den största rekommendationen tycker jag

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-10-02 10:18 #5 av: KawaiiPoop

Okej

Anmäl
2016-10-02 10:53 #6 av: mimåne

Jag håller med ElinvBorg. Ingen fisk eller räka, snäcka förtjänar att bo så litet tycker jag. Den minsta volym jag ser som akvarium är 30L, annars känns det mer som ett kärl av något slag. Det är också väldigt svårt att hålla en god vattenkvalitet i så små volymer.

Lite växter är nog kanske det bästa du kan göra av 10L, finns mycket fina planteringar man kan göra =)

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.