Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Flytta

2016-10-01 20:18 #0 av: Gerbil2

Hej! Jag har ett akvarium, men ska snart flytta. Hur gör man då under flytten? Tacksam för svar!!

Anmäl
2016-10-01 20:50 #1 av: 63Liter

Hur stort är det och vad finns i ?

Anmäl
2016-10-02 11:50 #2 av: mimåne

Du behöver kunna transportera alla fiskar, akvarievatten samt inredning i diverse kärl. Så börja med att kolla vad du har hemma som du kan transportera allting i. Det är bra att spara så mycket vatten som möjligt från akvariet och använda det när du startar upp det igen.

När du kommer fram till ditt nya hem så kan du antingen skynda dig att få i ordning akvariet under dagen så att fiskarna kan flytta in så fort som möjligt, eller så förvarar du fiskarna i ett tryggt kärl där pump och doppvärmare kan vara igång medans du ordnar akvariet i lugn och ro. Du kan t.ex ha dem i en plastback tillsammans med alla växter och akvariets inredning.

Tänk på att du behöver göra rent pumpen innan du startar den igen efter att du stängt av den. Annars kommer den spruta ut surt smutsigt vatten som inte är särskilt hälsosamt för fiskarna.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-02 14:18 #3 av: Gerbil2

Men vad transporterar man dem i? Har ni något tips?

Anmäl
2016-10-02 14:20 #4 av: Gerbil2

Går en vanlig hink bra?

Anmäl
2016-10-02 15:06 #5 av: Qurex

Du måste nog säga vad det är du ska flytta om någon ska kunna ge bra råd. Det finns fiskar som är allt från någon cm till halveter stora. Har du ett 30liters nanokar med räkor kan du tömma halva vattnet och bära under armen. Svårare med ett 720liters akvarium. Är det små fiskar så går hink bra men beror på om du ska åka långt. Frigolitbox är annars bra.

Anmäl
2016-10-02 16:35 #6 av: kallepudas

#2 om  jag skulle flytta och skulle frakta akvarievatten så hade jag behövt en tankbil vid flytt.Ler

Känns lite som överkurs att frakta en massa vatten eftersom helt nya vattenvärden  kanske råder i den nya bostaden så är det väl inkoppning som är bland det viktigaste vid en flytt?  

Anmäl
2016-10-03 15:03 #7 av: Gerbil2

Jag har zebrafiskar och guppy, mitt akvarium är väldigt litet men har ett större spm jag inte vet om jag borde fylla, ingen fisk i det större

Anmäl
2016-10-03 15:03 #8 av: Gerbil2

Jag har zebrafiskar och guppy, mitt akvarium är väldigt litet men har ett större spm jag inte vet om jag borde fylla, ingen fisk i det större

Anmäl
2016-10-03 15:03 #9 av: Gerbil2

Anmäl
2016-10-03 16:23 #10 av: newbiee

Vad menar du med litet? För en del är ett litet akvarium 100-200 l medan det för andra är 30-50 l Skämtar

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-04 00:21 #11 av: 63Liter

Låter som att du har koll på läget , tror fiskarna  kommer att klara flytten galant , lita på din känsla och gör på det sättet du tror blir bäst för fiskarna.

Anmäl
2016-10-04 15:32 #12 av: Maleficum

När jag flytta från Skåne tillbaka till Stockholm (minns inte hur vi gjorde vid flytten ner) flytta jag med ett litet (45l) akvarium och ett stort (200 liter). Hade en hel del ancistrus + yngel, guppy + yngel och ett antal mindre guldfiskar (hade även ett större akvaterrarium som tyvärr fick säljas innan flytt).

Hade en mindre bytta där alla ynglen fick åka med en hel del av växterna (vilket resultera i att jag sen fick guldfiskyngel som kläcktes på vägen). Guldfiskarna åkte i hinkar med lock och guppysarna har jag för mig packades i påsar. Sköljde igenom allt filtermaterial innan resan (hade gjort rent filtren ordentlig några dagar innan flytt också). Sanden/gruset åkte också i hink.

Nu hade jag tur att min bror har akvarium och jag hade även ett stående kvar hos mina föräldrar (så strö fiskar hade redan tidigare flyttat till mitt där) så guppysarna flytta hem till brorsan och jag behövde bara ha hand om guldfiskarna, ancistrusarna och ynglen.

Fixa det minsta akvariet först genom att fylla med vatten (en del från transportvattnet men inte så mycket) och stoppa ner en del av inredningen från tidigare akvarium och en del växter och såklart få i filtren (hade ytterfilter). Samtidigt började jag fylla upp med "nya" vattnet i hinkarna lite i taget innan jag flytta fiskarna till lilla akvariet. Ynglena var kvar i sin bytta första dagarna.

Hade tid då att fixa det stora akvariet i lugn och ro första dagarna efter flytt. När de två akvarierna var helt klara och i balans igen så var det dags att flytta det från mamma och pappa (220l) vilket inte var lika krångligt (bara 30-40 minuter resa och inte flera timmar). Hade gjort rent ytterfiltret någon dag innan så tömde det bara på mesta vattnet och så fort vi kom hem till mig såg jag till att sätta igång det direkt i en hink med vatten medan vi fixa inredning och sånt i akvariet. Hade bara akvariet fyllt till hälften första veckan (hade inte så mycket vatten sparat från tidigare) och fyllde på allt eftersom.

Fluffiga hälsningar
Hemsida

Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2016-10-06 07:10 #13 av: Gerbil2

Ok! Tack för alla svaren!

Anmäl
2016-10-06 07:10 #14 av: Gerbil2

Ok! Tack för alla svaren!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.