Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Har jag för mycket fisk?

2016-10-01 17:13 #0 av: KawaiiPoop

Hej! Jag har ett akvarium på 54 liter och jag är typ lite orolig att jag har för mycket fiskar i det, egentligen tror jag inte det men vill bara vara säker.

Jag har:
1 kuhliål (vill skaffa fler)
1dvärggurami (ska nog köpa en till imorrn för affären är stängd nu)
5 rosentetror (vet nu att de behöver 60 l men det fanns ingen lapp i djuraffären och jag frågade hon som jobbade där om jag kunde ha dem i 54 liter och hon sa att det jick bra)
10 sebrafiskar
1 kampfiskhona (hade hon förut i ett litet akvarium men flyttade över henne och det verkar gå bra)

Anmäl
2016-10-01 17:19 #1 av: Hannahtheo

Tycker det låter som alldeles för många, särskilt om du vill köpa till fler! Har du koll på vattenvärdena i ditt akvarium?

Anmäl
2016-10-01 17:35 #2 av: CaptainBunchie

Valet av fiskar skulle jag nog säga är ett större bekymmer än mängden, men det ska nog inte i mer fisk än vad det redan är.
Dvärggurami vill väl inte ha för livligt akvarium. Kuhlii's bör vara minst 5-6 stycken och ska ha sandbotten. Rosentetrorna går ju som du sa i ett lite för litet kar, och skulle behöva fler kompisar.

Ett bra alternativ skulle jag säga är att försöka omplacera de arterna som inte passar, och därefter hålla sig till 2-3 arter.

Det kan lätt gå åt skogen med små akvarium, särskilt om det är mycket fisk i. Därmed är det viktigt att kunna hålla koll på värderna som #1 nämnde.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)       

Anmäl
2016-10-01 18:19 #3 av: KawaiiPoop

Det där med kuhliålar och sandbotten visste jag men när jag skulle köpa min inredning och sånt så sa jag att jag vill ha sand och att jag hade läst att kuhliålar vill ha det då sa hon att nä dem kan råka äta sanden och dö och så sa hon att det skulle vara svårare att rengöra eftersom man kan råka suga upp sanden när man städar. Ångrar mig jättemycket att jag lyssnade på henne men vågade inte argumentera mot henne. Förstod inte vilka du menade att jag skulle omplacera så kan du säga lite mer exakt vad jag borde göra😊

Anmäl
2016-10-01 18:39 #4 av: ElinvBorg

Kuhliiålar vill vara i alla fall fyra stycken men om du inte byter till sandbotten så skulle de behöva flytta. Rosentetrorna säger du själv går för trångt och de är också för få men då de går för trångt bör de flytta. De får inte plats så mycket fisk och de går redan ett stim sebrafiskar och om du väljer att behålla kuhliiålen och skaffar fler blir det två. Skulle också flytta kampfiskhonor men ha kvar dvärguramin och sedan är det rätt fullt

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-10-01 18:51 #5 av: KawaiiPoop

Det är nog lite svårt för mig att flytta mina fiskar eftersom min lokala djuraffär inte tar emot fiskar. Det enda jag kan tänka mig är mammas kompis kar men vet ej exakt hur stort det är och vilka fiskar som redan finns där och det känns ju lite konstigt om jag tex skulle ge henna rosentetroena och sen säga att hon behöver köpa fler. så jag får lite panik just nu och vet inte riktigt vad jag ska göra. kampfiskhonan levde förut i ett 10 liters akvarium men har nu tänkt ha räkor däri för jag kände att det var för litet för henne.

Anmäl
2016-10-01 19:00 #6 av: ElinvBorg

Jag skulle nog inte ha räkor i 10 liter heller då det är väldigt litet och svårt att få balans :/ Men har du Facebook? Gå med i gruppen fiskakuten isåfall och lägg ut en annons där om omplacering. Att en del fisk behöver flytta, och att kuhliiålarna behöver få sand, är både för din och fiskarnas skull

Anmäl
2016-10-01 19:10 #7 av: aqva65

#0  bor var ?

Anmäl
2016-10-01 19:26 #8 av: KawaiiPoop

#7 I Skellefteå

Anmäl
2016-10-01 19:30 #9 av: KawaiiPoop

#6 Men vad kan jag då ha i mitt 10 liters? Och de fiskarna jag borde omplacera är väl:rosenteror och kuhliålar?

Anmäl
2016-10-01 19:41 #10 av: Qurex

10liters kan du odla mat till fiskarna. Blackworms. Moina eller ha lite posthornssnäckor. Jag har ett 27liters 30x30x30 och det känns litet. Ett 10liters akvarium är litet!

Anmäl
2016-10-01 19:53 #11 av: aqva65

#9 för långt bort annars kunde jag ta byta rosentetrorna 

Anmäl
2016-10-01 19:54 #12 av: KawaiiPoop

#11 synd

Anmäl
2016-10-01 19:56 #13 av: KawaiiPoop

Blev inte så sugen på att ha blackworms, moins eller snäckorna men är det ALLT jag kan ha eller finns det fler alternativ

Anmäl
2016-10-01 19:56 #14 av: aqva65

japp hoppas du får det löst Tummen upp

Anmäl
2016-10-01 20:03 #15 av: Qurex

Kanske finns någon sorts killi som kan gå i 10liter men det är små marginaler i ett så litet akvarium. Det som är roligt är att se fiskarna äta levandefoder. Har du inte testat det så skulle jag rekommendera att du använder 10liters till det!

Anmäl
2016-10-01 20:11 #16 av: KawaiiPoop

Hittade en killi som bara behöver tio liter men det är nog inte så stor chans att de har sånna på djuraffären men jag kan ju kolla imorrn

Anmäl
2016-10-02 11:41 #17 av: mimåne

Det känns inte som att det är en bra idé att köpa nya fiskar till ditt akvarium just nu. Jag håller med de andra att du har en del att reda ut i det innan. Konflikten mellan grus och sand, de stimfiskar som behöver fler kompisar av samma art och arterna som behöver större utrymme än de har just nu.

Jag beklagar att du stött på okunnig vilseledande hjälp, men du måste själv kunna ta ansvar för de handlingar du gjort. Du valde t.ex grus då, men kan idag välja att byta ut det mot sand. Du bestämmer själv hur du vill ha detGlad Det finns t.ex billig sand på Jula som kan användas i akvarium. Julas blästersand.

Du fick också ett jättebra råd av ElinvBorg om fiskakuten. Om din djurbutik inte tar emot fiskar så försök att annonsera på diverse akvaristiska forum och grupper för att hitta någon som kan ge nya hem åt de fiskar du inte kan uppfylla kraven för. Annars om du har vägarna förbi luleå så tar Rolle på Akvariecenter emot i princip alla fiskar.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-02 11:59 #18 av: KawaiiPoop

okej tack för all hjälp och jag ska nu försöka bli av med rosentetrorna och kuhliålen för visst var det dem som behövde flytta? Vill inte låta otrevlig eller nånting men varför är det viktigt med sand till kuhliålar?

Anmäl
2016-10-02 17:44 #19 av: newbiee

Jag har inte mycket erfarenheter alls av kuhliålar men jag tror att dom trivs med sand eftersom att dom gärna gräver ner sig i den.

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-02 17:53 #20 av: KawaiiPoop

OM anledningen är att kuhliålar vill gräva ber sig i sanden så tycker jag det är lite onödigt att flytta den eftersom min ål utan problem gräver sig ner i mitt grus och den ligger även under min rot.

Anmäl
2016-10-02 17:54 #22 av: Lillyrod

Kuhli är även en stimfisk och vill vara flera. Utrymmet för flera fiskar var väl begränsat här? 

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-10-02 17:59 #23 av: KawaiiPoop

Jo men det borde väl gå att göra sig av med rosentetrorna och skaffa några till kuhliålar?

Anmäl
2016-10-02 18:11 #24 av: Qurex

Tycker jag låter som en bra plan. Skaffa ett till akvarium. Ju fler ju roligare..:-)

Anmäl
2016-10-02 18:37 #25 av: ElinvBorg

Att kuhliålar behöver sand är väl också för att de har skäggtömmar? Likt corydoras och dessa kan skadas på grus och om detta sker kan det innebära döden då de får svårt att få i sig föda. Att de också vill ha sand för maximal trivsel är väl också tillräckligt skäl för att ha dem på sand och inte grus

Anmäl
2016-10-02 18:47 #26 av: KawaiiPoop

Nu har jag blivit ganska förvirrad eftersom ni alla har sagt olika saker men jag tänker att mitt akvarium kan se ut såhär:

1 kampfiskhona

1 dvärggurami

10 sebrafiskar

Och några kuhliålar (fattar fortfarande inte dethär med sandbotten men min ser ut och må bra och har tillgång till gömställen under en rot

Anmäl
2016-10-02 18:53 #27 av: ElinvBorg

Läs mitt senaste inlägg så borde du förstå att de behöver sand. Så jag står fast vid att om du inte byter till sand så bör kuhliålen flytta, för dens bästa. Annars, skaffa mycket växter och skaffa en till dvärggurami så du får ett par och låt kampfiskhonan flytta då den känns lite malplacerad, det är mina råd

Anmäl
2016-10-02 19:02 #28 av: KawaiiPoop

jag tycker själv inte om när folk har kampfiskar såhär i akvarium men hon verkar så snäll och jag hade henne i tio liter förut men det är ju sååå litet jag vill inte göra mig av med henne då hon är så vacker😍🦄

Vill gärna inte göra mig av med kuhliålen både för att jag vet inte vart jag ska flytta den och så var det typ den enda fisk jag jättegärna ville ha innan jag skaffade dethär akvariet men jag antar att den måste flytta☹️

Anmäl
2016-10-02 19:13 #29 av: kallepudas

#28 Eller skaffa dig ett akvarium till som du inreder efter kuhliålen.

Anmäl
2016-10-02 19:19 #30 av: KawaiiPoop

#29 vill sååååå gärna göra det men har tyvär inte råd just nu (är bara ett litet barn)

Fast jag ska NOG sälja mitt tio liters akvarium för cirka 550kr med pump doppvärmare LED lampa grus och även en rot plus två stenar för har ju fått veta att det är alldeles för litet för nån räka eller fisk så jag får väl sälja det till nån som är intresserad av att odla tex blackworms eller kanske ha det för tex guppyyngel som måste växa till sig

Anmäl
2016-10-02 19:21 #31 av: kallepudas

#30 Då önskar du dig ett 54-60Liters akvarium utav dina föräldrar och dom hittar sådana billigt på blocket åt dig.

Anmäl
2016-10-02 19:25 #32 av: KawaiiPoop

#31 önskar att det var så men det tror jag inte att jag kommer få😁

Anmäl
2016-10-02 19:29 #33 av: KawaiiPoop

Hittade ett akvarium på blocket här i Skellefteå som enligt säljaren ska vara 48 liter för endast 300 (😱)

Anmäl
2016-10-02 19:32 #34 av: kallepudas

Får du 550kr för ditt lilla akvarium som du tänker sälja så har du ju pengar till ett större akvarium i den storlek som du har på ditt andra 54L.

Anmäl
2016-10-02 19:47 #35 av: KawaiiPoop

Har jag? Var hittar man så billiga akvarium för dem på min djuraffär kostar ganska så mycket

Anmäl
2016-10-02 20:02 #36 av: ElinvBorg

Men om du så gärna vill ha kuhliiålarna så byt till sand, svårare än så är det inte :) Finns billig fin på Jula, jag använder den själv

Anmäl
2016-10-02 20:10 #37 av: KawaiiPoop

Skulle bli lite jobbigt att byta till sand då gruset blev så jäkla dyrt men jag får väl se om nån är intresserad av en kuhliål da *suck*

Anmäl
2016-10-02 20:48 #38 av: newbiee

#37 Jag tycker att du borde vara lite mer tacksam för så mycket respons. Om du inte har läst på ordentligt om fiskarna och det som dom trivs bäst med ska du inte köpa ett akvarium förrän du faktiskt är påläst och hyfsat kunnig. Dessutom är det alltid dumt att inte ha en "nöd-kassa" om du har ett akvarium - att sucka för att grus till ett 10-liters akvarium är dyrt och du behöver byta till sand, är lite väl enligt mig... Om du inte har den lilla summan bör du kanske överväga att spara dina pengar för fiskarnas bästa? Glad

Inget illa menat, endast åsikter som jag tycker att du borde tänka igenom.

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-02 20:53 #39 av: Lillyrod

Har man ingen inkomst är allting dyrt. Det är aldrig fel att tänka sig för när det gäller utgifter Skämtar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-10-02 21:45 #40 av: KawaiiPoop

#38 det är grus till 54 liter inte endast tio liter😅

Anmäl
2016-10-02 21:45 #41 av: KawaiiPoop

#38 det är grus till 54 liter inte endast tio liter😅

Anmäl
2016-10-05 00:11 #42 av: Scilla

Det finns en lokal Facebookgrupp med köp och sälj i Umeå-Skellefteå, har du koll på den? Bor du hyfsat centralt? Jag har sand du kan få om du vill göra om. Har även fler grejer som bara skräpar.

Anmäl
2016-10-05 10:36 #43 av: Äppelsnäckan

Mitt tips är att kolla igenom köp- och säljgrupper för staden du bor i. Jag hittade mitt 54-liters i en sån grupp för bara 250:-, då ingick ramp och luftpump, dessutom skjutsade de hem det till mig. Sälj ditt 10-liters och skaffa ett till 54-liters eller ännu hellre ett 100-liters. Man kan fixa saker om man bara är smart även om man inte har en massa pengar.

Anmäl
2016-10-05 19:20 #44 av: KawaiiPoop

Oki blev nu SUGEN på att göra mig av med det lilla (10 liter)och försöka skaffa ett 54 liter eller större. Tänker så att OM jag gör det så inreder jag det med sand och flyttar min kuhliål dit plus att jag skaffar såklart kompisar till den. Förmodligen så får jag ej detta men vi får hoppas!

Anmäl
2016-10-05 19:24 #45 av: ElinvBorg

Hur tänker du kring de andra fiskarna?

Anmäl
2016-10-05 19:36 #46 av: KawaiiPoop

vilka fiskar menar du?

Anmäl
2016-10-05 19:37 #47 av: ElinvBorg

De som inte passar i ditt kar, har du tänk omplacera dem?

Anmäl
2016-10-05 19:40 #48 av: KawaiiPoop

menar du rosentetrorna? för ja dem har jag tänkt flytta men om jag inte får detdär som står däruppe flyttar jag såklart kuhliålen också. är det någon annan som borde flytta?

Anmäl
2016-10-06 10:04 #49 av: mimåne

54L känns väldigt litet för kuhlii ålar, de är hemskt aktiva fiskar som gärna tar fart och simmar tvärs över akvariet fram och tillbaka. Jag ser gärna att de får helst den dubbla volymen då de också är stimfiskar. Funderar du på att köpa ett nytt akvarium KawaiiPoop så föreslår jag att du tittar på större än 54L =)

Anmäl
2016-10-07 19:07 #50 av: Scilla

Jag har som sagt en säck sand du kan få. Finns även ett 20-literskar jag inte har användning för, lite stenar och rötter mm, pump och doppvärmare. Men intresset verkar inte överdrivet...

Anmäl
2016-10-08 09:43 #51 av: KawaiiPoop

#50 bor du nära Skellefteå?

Anmäl
2016-10-08 11:14 #52 av: KawaiiPoop

Hur mycket har du tänkt ha för ditt 20 liter?

Anmäl
2016-10-08 16:00 #53 av: KawaiiPoop

Har nu bestämt mig att såhär vill jag att mitt akvarium ska se ut:

10 sebrafiskar

2 dvärgguramis

1 kampfiskhona

Kanske och bara kanske, om det går så vill jag gärna ha någon levandefödare

Och gärna någon sorts bottenfisk som trivs i 54 liter

Alltså så kommer jag snart att göra mig av med mina rosentetror och ålen😊

Anmäl
2016-10-08 16:05 #54 av: KawaiiPoop

Eller jag skippar nog levandefödarna

Anmäl
2016-10-09 01:31 #55 av: Scilla

Mitt 20-liters kan du få gratis isf. Det är inte tip topp, men funkar. I plast så inget silikon som torkat. Jag bor i Skellefteå.

Anmäl
2016-10-09 09:35 #56 av: KawaiiPoop

Oki kan du visa bild på akvariet?

Anmäl
2016-10-11 22:15 #57 av: KawaiiPoop

Har nu lagt upp en annons att jag ska försöka bli av med rosentetrorna och kuhliålen, undrar nu (när jag blivit av med dem) om jag kan ha någon "städpatrull" eller blir det för mycket?

Anmäl
2016-10-12 09:51 #58 av: mimåne

Det låter som ett klokt beslut KawaiiPoop. Som städpatrull hade jag nog skaffat en snäcka eller två =)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.