Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Halvt uppäten tetra

2016-09-29 09:18 #0 av: Barry_B

Hittade i morse en av mina diamant-tetror halvt uppäten med ryggraden hängandes ur kroppen. Övrigt i akvariet finns 3 scalare varav en är kanske 12 centimeter på höjden och åtta centimeter lång, de andra betydligt mindre så den stora måste vara skyldig.

Dock har jag läst att Scalar bara äter vad som får plats i munnen, men i det här fallet är det omöjligt, tetran såg ut som en kadaver efter en lejonattack.

Men visst måste det varit scalaren som varit framme? Övriga fiskar är en mal på fem centimeter och en liten platy.

Anmäl
2016-09-29 09:35 #1 av: Aristarcos

Måste vara scalaren ;) som blivit hungrig... de är en rovfisk.

Anmäl
2016-09-29 09:50 #2 av: Tinitusan

om tetran dött så finns det nog ingen fisk i karet som inte tar sig en smakbit 

medarbetare på akvariefisk

Anmäl
2016-09-29 09:54 #3 av: Aristarcos

#2 har du rätt i ;) tänkte inte på att den kunde ha självdött

Anmäl
2016-09-29 11:15 #4 av: mimåne

Jag ställer mig också frågan om tetran hade dött innan.

Förresten, så roligt att se dig här igen AristarcosGlad

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-09-29 12:13 #5 av: Barry_B

Så kan det vara såklart, att den dog under natten.

Anmäl
2016-09-29 16:55 #6 av: [Jens]

Aristarcos och Barry_B. Kul att se er här igen! 

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-01 10:55 #7 av: mimåne

Jag tror det är så Barry_B.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-01 15:30 #8 av: Aristarcos

Hej Jens och mimåne ;)

Anmäl
2016-10-08 12:49 #9 av: Barry_B

Hej på er också :)

Jag blev bara så paff när jag såg tetran i det skicket att jag inte ens tänkte tanken att den självdog och de andra fiskarna tog tillfället i akt. Det gick så snabbt dock, åtta timmar till kadaver.

Anmäl
2016-10-08 12:53 #10 av: Lillyrod

Ja det går fort. Ibland försvinner fiskar ur karen. Man hinner aldrig se att de dött innan de blir uppätna. Har man snäckor går det riktigt fort : )

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-10-08 13:05 #11 av: Barry_B

Snäckor finns det rätt gott om, erkänner jag motvilligt för det får mig att framstå som jag missköter mitt akvarium, vilket absolut inte är fallet. Men det förklarar en hel del varför en del fiskar försvinner spårlöst då och då. 

Nu är jag mer införstådd i hur det fungerar bland mina vänner där i vattnet och lämnar den här topicen. Tack alla för era råd och kunskaper.

/Adam

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.