Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 701 ggr
Jeliten
2016-09-28 22:15

Sjuk?

Allt har varit topp topp i akvariet fram tills för någon dag sedan. Upptäckte då att mina två Platy hanar har dragit in fenorna mot kroppen. Den ena håller sig mest stilla på gruset medans den andra simmar frenetiskt motströms nära pumpen. Har även sett honom trycka sig mot olika föremål. Båda fiskarna har fått som en tunn "sammetsyta" på kroppen. För övrigt äter båda bra och ingen av de andra fiskarna är påverkade. Vad kan det vara som är fel?

Annons:
ElinvBorg
2016-09-28 22:27
#1

När du säger sammetsyta, kan det vara sammetssjuka?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Jeliten
2016-09-29 07:43
#2

Tänkte det också men ser inte riktigt ut som på bilderna när jag googlat. Kan ju säkert se lite olika ut…. Nu har ena hanens sidofenor blivit vita :/

mimåne
2016-09-29 11:28
#3

Fenklibb?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jeliten
2016-09-29 12:24
#4

Fenklibb skulle kunna stämma in på den ena hanen iallafall… Hur behandlar man det i så fall? Vill ju inte felbehandla när jag inte riktigt vet exakt vad det kan vara. Brukar sådana sjukdommar smitta? Vill inte att mina andra fiskar ska bli dåliga.

mimåne
2016-10-01 10:59
#5

Fenklibb är vanligt bland lavandefödare och det är smittsamt. Jag har inte haft det på någon fisk och behandlat det själv, men så vitt jag hört är det saltbehandling som gäller.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: