Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Neontetra med röda gälar

2016-09-28 19:08 #0 av: newbiee

En av våra neontetror har illröda gälar på båda sidorna, den klappar mycket med munnen. Är det något fel på den? 

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-09-28 21:38 #1 av: Liten boll

Klappar med munnen låter som syrebrist.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Anmäl
2016-09-28 21:58 #2 av: NiklasTyreso

Gälparasiter?

Anmäl
2016-09-28 22:03 #3 av: ElinvBorg

Har du god syresättning och har du testat för nitrit?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-09-29 06:36 #4 av: newbiee

#3 Vi har god syresättning och fisken håller sig inte uppe vid ytan, vilket jag har läst att dom brukar kunna göra om dom har syrebrist. Nitritvärdet vet jag dock inte... Vi har inget test för det, men har nya guppyyngel som klarar sig utan problem. Bör vi köpa ett nitrittest i alla fall? Det kan i.o.f.s vara praktiskt och bra att ha till en annan gång, om inte annat.

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-09-29 06:39 #5 av: [Jens]

Alla akvarieägare ska ha nitrittest hemma och gärna i droppform. Samma sak gäller PH-mätare. Glad Det är det två som jag brukar säga till alla akvarieägare och sedan finns det många andra tester att köpa men just dessa två ser jag som en naturlig sak att ha i hemmet.

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-09-29 08:40 #6 av: newbiee

#5 Jo jag ska köpa hem det till mitt akvarium när jag ska beställa det, men akvariet som står hos mig just nu är inte mitt. Därav har jag inga tester osv till det.
Hur mycket brukar det kosta, ungefär? Kan man lita på zooaffären av vad gäller vilket som är bäst?

Anmäl
2016-09-29 11:23 #7 av: mimåne

Det låter som att den är väldigt stressad. Något är nog på tok.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.