Annons:
Etikettallmänt
Läst 709 ggr
[nevamisse]
9/28/16, 5:07 PM

Belysning, köpa nya lysrör

Det är dags att köpa nya lysrör till akvariet vi nyligen fått, Juwel 240L.

Vad tror ni om Juwel colour och Juwel High-Lite day T5? Hittade de på en sida där jag brukar beställa saker. Eller är det bättre med day och nature för växternas skull?

Annons:
mimåne
9/28/16, 6:44 PM
#1

Jag hade nog använt day och color framför day och nature. Nature blir väldigt gult i ljuset och det är inte så fint att titta på tycker jag personligen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
9/28/16, 7:00 PM
#2

Växterna blir nig främst glada över att få nya lysrör om dessa är gamla. Sen beror det mer på vilken typ av ljus man gillar..nature är gult vilket blir fint om man har typ svartvatten biotop men vill man att sina röda Platy ska se extra röda ut kanske colour är bättre.

[nevamisse]
9/28/16, 7:32 PM
#3

Tack för svaren! Har beställt day och colour nu :)

[nevamisse]
9/28/16, 7:33 PM
#4

Vilket lysrör bör sitta längst fram?

mimåne
9/29/16, 11:36 AM
#5

Det är lite tycke och smak beroende på vad i akvariet du vill framhäva eller om du prioriterar vilket sken du vill titta på. Hur ser akvariet ut?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[nevamisse]
9/29/16, 11:44 AM
#6

Okej. Har mest växter i bakkant, en stor sten/grotta i mitten. Sedan har jag inte kommit längre, mer växter ska in.

Annons:
mimåne
10/1/16, 11:04 AM
#7

Har man mycket röda växter i akvariet kan det vara en idé att placera color baktill, men annars tycker jag det är fint att ha längst fram också för då blir det de första ljuset du ser när du tittar in i akvariet och det är väldigt fint med röd ton tycker jag.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
10/1/16, 12:38 PM
#8

Jag hade nog också valt colour fram och day ovanför växterna.

[nevamisse]
10/1/16, 11:51 PM
#9

Tack för tipsen, ska testa så fort rören kommer. Fast ett rör i taget, så inte hela akvariet får en chock :)

Upp till toppen
Annons: