Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Axolotl och Black ghost knife

2016-09-28 02:01 #0 av: Tanjis

Jag har aldrig ägt något akvarium och aldrig några fiskar riktigt precis, den enda fisk jag har haft som var mer min pappas var en stor fisk som simmade runt i min pappas damm och åt upp alla mina grodyngel.

Jag är inte ett dugg påläst överhuvudtaget men kommer så småningom att vara det när jag och min sambo är redo för fiskar så snälla inga onödiga saker sagda om att jag är okunnig och annat strunt för det vet jag redan att jag är ;P.

Just ni har vi massa djur, hundar katter möss och hamstrar. När mössen har dött vill min sambo ha fiskar, de enda vattenlevande varelser jag skulle va intresserad utav är axylotl (sååååå söta, särskilt dom rosa, åh så fina åh så söta) och BlackGhost Knife (sååååå coola och häftiga och söta). Min fråga är: Går det att ha ghost knife och oxylotl i samma akvarium, om/om inte vilka fiskar skulle man mer kunna ha i det akvariet som funkar ihop bra med dessa (alltså, om de två nämnda inte går ihop vilka fiskar skulle i så fall trivas med respektive art eller om dom går ihop vilka fiskar skulle med trivas med dessa varelser)? 

Anmäl
2016-09-28 05:28 #1 av: Meltydeath

Man ska bara ha axolotls med andra axolotls, deras gälar är väldigt känsliga och andra djur kan börja bita på dom. Ibland kan man inte ens ha två axolotls tilsammans utan att dom biter på varandra.

Anmäl
2016-09-28 06:35 #2 av: [Jens]

Ahh, det är precis så här man vill läsa att någon frågar först om fiskar innan köp när man är osäker och speciellt i ett forum som denna. Det gillar jag. Man vill ju ha det perfekt för sina djur. Välkommen förresten ! Glad

Det stämmer som Meltydeath säger men om jag inte minns rätt så är inte grus något optimalt för Axolotl. Vi har en medarbetare som är väldigt duktig på axolotl så jag ber henne skriva en rad eller två till dig... Glad Under tiden så kan du läsa om axolotl som medarbetaren har skrivit här på forumet.

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/5341c6e08e0e74604900320a-axolotl

Black ghost är en fisk som jag anser att inte gå i ett akvarium alls för det är en fisk som verkligen borde gå i det vilda livet. Tittar man på t ex vilken storlek på akvarium som rekommenderas så är det minst 550 L akvarium. Det säger en hel del om denna fisk.

ps. jag såg att du skrev (lånade bilder) och för att visa dem här på forumet så måste man ha ägarens tillåtelse och min misstanke är att du inte har fått det? jag tog bort bilderna för säkerhetens skull så det inte blir några komplikationer för ifokus. ds.

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-09-28 09:07 #3 av: ElinvBorg

Som nämnt så ska inte axolotl gå med några fiskar alls så där får man välja vilket man helst vill ha eller skaffa flera kar. Black ghost är fina men de kväver stora volymer, över 500 liter. Är det något ni kan tänka skaffa er? Annars får ni välja någon annan sort. Tänk också på att axolotl kräver rätt stora volymer :) Om ni har möjlighet att skaffa större än 500 liter så ska man endast ha en black ghost då de är aggressiva mot artfränder. De går bra att ha med andra stora fiskar(så ingen riskerar att bli mat) som vill ha samma miljö så som temp, pH och inredning :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-09-28 10:24 #4 av: mimåne

Nej men på den här sajten finns det bara snälla varelser, kunnig eller ej spelar ingen roll. Alla möts med respekt. Välkommen hit!Glad

Så kul att ni funderar på fiskar. Både axolotl och black ghost är väldigt speciella arter som har en del krav för att de ska trivas. Kanske lite mer svåra att uppfylla än andra arter. Du har fått jättebra råd och information av de tidigare kommentarerna så jag har inte något att fylla i än så längeGlad

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-09-28 12:35 #5 av: Tanjis

#1 ja då lär det ju inte bli några axolotl när sambon vill ha fiskar och inte salamandrar :/

#2 är dom väldigt aktiva av sig black ghost knifes eller varför passar de inte i akvarie :/? Oavsett vilka fiskar det blir ska vi ha största möjliga akvarie vi får plats med i vår lägenhet.

#3 ett stort akvarium kommer vi ha oavsett vad det blir för fiskar :)

Tack snälla ni för svar!!!!

Anmäl
2016-09-28 15:49 #6 av: UngAkvarieÄlskare

I din definition vad är ett stort akvarium? För mig är ett stort akvarium på 400L+ medans för andra ett stort akvarium är på 100L+

Anmäl
2016-09-28 18:03 #7 av: Lillyrod

Här kan du läsa lite om ghosten. Du ser ju vilken storlek den kan komma upp i och att den äter levande. Alltså tar den allt som går in i munnen. Det finns lättare fiskar att börja med och som nog är roligare än den som nybörjare : )

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-09-28 18:12 #8 av: mimåne

Jag vet inte om länken försvann som #7 försökte ge dig, men här kommer en av mig där du kan läsa om black ghost. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=371

Fisken blir 50cm lång och behöver ett akvarium på minst 550L. Den äter också andra mindre fiskar. Med detta sagt så förklarar det nog varför de inte är så lämpliga i vanliga akvarium. De kräver helt enkelt massor med utrymme och blir ohyggligt stora.

Anmäl
2016-09-28 18:49 #9 av: Lillyrod

Haha tack mimåne. Vet inte heller vart länken försvann men det var precis den länken jag skulle lägga in Skrattar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-09-29 11:30 #10 av: mimåne

Misstänkte detLipar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.