Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Guppyfundering

2016-09-27 19:44 #0 av: MsZ

Ikväll för ca 2 h sen fick mina firrar prova frysmat för första ggn. Svarta mygglarver, en liten bit av en "isbit".
Det blev huggsexa.
Nu noterar jag att flera av just guppysarna står helt stilla vid ytan. Inte alla men ffa de yngre och en hona. Verkar lite trötta? Övriga invånare far runt som vanligt.
Nitrit ua och pH som förut. Bra ytrörelse.
Hade jag syrebrist borde väl även de andra visa symtom? Inte borde väl maten påverka?

Anmäl
2016-09-27 21:12 #1 av: Lillyrod

Matkoma? Mina fiskar blir ganska lugna när de ätit något riktigt gott : )

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-09-27 21:36 #2 av: MsZ

Paltkoma :)
Ja, varför inte 😄

Anmäl
2016-09-28 10:56 #3 av: mimåne

Hur mår fiskarna nu? =)

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-09-28 16:24 #4 av: MsZ

Inte bra. Samma gäng stod och slöade. Honan snappade efter luft. Idag var det även ett flertalguppy som kliade sig. pH och nitrit ok. Har gjort ett extra vattenbyte och nu är det helt annorlunda. Funderar över om det blivit lite för hårt tryck på karet i och med att de ynglar av sig. Många överlever ju inte och hittills har ju flertalet fiskar mått bra - så vitt jag kunnat bedöma. Men senaste kullen är små men många och likaså malarna. Tycker detta med mängd fisk i 250 l är svårt att avgöra - har pratat med många och alla tycker olika....
Funderar också över om jag bör skaffa tester för mer än nitrit och pH. Vill ju att de ska må bra. Suttit en lång stund nu och det är en helt annan aktivitet och inga kliar sig - förvånad över att de slutade så snabbt. Eller blev de bara stressade av VB? Tänk om man kunde fråga dem......

Anmäl
2016-09-28 18:38 #5 av: MsZ

Funderar över mitt ytterfilter. Det har gått i fyra månader nu. En ggn vid längre strömavbrott så tog jag det in i duschen och spolade rent. Annars har det tuffat och gått. Tycker vattnet är lite grumligare (marginellt) jmf med tidigare. Öppnar jag filtret och lyfter ur de fyra korgarna med div filtermedia så är vattnet rejält gojsigt. Är det skadligt för akvariemiljön att skölja bort det och byta till rent vatten? Hur viktigt är det för bakteriekulturen?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.