Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 821 ggr
Kerthe
2016-09-27 19:19

Sjuk Laetacara dorsigera

Vi har en hane som ligger på botten och känns allmänt loj. Pumpen stannade/ gick mycket långsamt i akvariet någon dag innan jag förstod hur allvarligt det var. Efter detta upplever jag att problemet uppstod med fisken. Har bytt vattnet eftersom det hunnit bli en del algbildnig men den ser inte ut att repa sig, men ser i och för sig inte sämre ut…ligger på botten, ibland lite snett men kan samtidigt simma iväg då den blir störd. Alla andra fiskar i akvariet ser ut att må hur bra som helst! Någon idé om vad vi ska göra?

Annons:
[Jens]
2016-09-27 19:36
#1

Kan det månne vara hög nitrit? Hur mycket vatten bytte du? När en pump stannar så skapar det problem en tid men du kanske bytte vatten lite då och då tills du skaffade en ny? Hur snabbt upptäckte du problemet och hur snabbt fick du hem en ny pump? Bytte du vatten under tiden du inte hade pump?

Kerthe
2016-09-27 20:29
#2

Pumpen kunde jag laga och den fick gå i två dagar efter jag fick igång den innan jag bytte ca 1/3 av vattnet, vilket vi brukar göra varannan/var tredje vecka. Tänkte att syrebrist hade inverkat på honom…Nu är det i och för sig bara ett dygn sedan jag bytte vattnet. Fisken har varit "sjuk" kanske 3-4 dagar.

Kerthe
2016-09-27 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ser ju faktiskt nu att det har lite vita fläckar/prickar på några ställen. Har jag inte sett förut. Ursäkta den dåliga bildkvalitén

[Jens]
2016-09-28 06:54
#4

Ja det ser ut som vita prick men inte massor utav det som jag kan se på bilden. Det kan försvinna men det kan även bli värre. En vanlig orsak till att de får vita prick är att de har blivit skrämda eller att det har blivit kraftiga temperaturförändringar. Nitritchock brukar ofta leda till att de blir stående på botten eller i något hörn och andas väldigt häftigt. Har du kollat nitrit-nivån?

Först och främst så skaffa någon medicin mot vita prick för det ser aktuellt ut. Frågan är om du har bytt delvatten och sett till att det är rätt temperatur så att det inte blir en chock för dem? Jag hade velat att du hade gjort delvattensbyte igen men ska man verkligen störa dem igen när de är sjuka? Det tvivlar jag på…men är det hög nitritnivå så måste man så köp dig nitrit-test i droppform.

mimåne
2016-09-28 10:33
#5

Du har nog rätt i att din fisk inte mår så bra. Jag tycker bilden på den säger en del för färgerna och täckningen på den är inte bra.

Jag vet inte om det är vita prick den har fått, för mig är det för tidigt att ställa en sådan diagnos. Prickarna brukar dyka upp först på fenorna och sprider sig snabbt på fisken. På ett dygn brukar prickarna ha blivit flera.

Jag är nyfiken på hur du har det med pumpen nu. Är den igång som vanligt och får ner bra med syre i vattnet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: