Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Filter, pumpar, Co2 m.fl

Co2 Starter Kit?

2016-09-26 11:49 #0 av: CaptainBunchie

Har för mig att det var just det jag snubblade över i rea-lådan på djuraffären.

Är det något att ha tro?

Håller på att starta upp ett växt/räkakvarium på 54L, och planerna från början var inte att använda Co2 då det verkar dyrt och komplicerat. Är alltså totalt oerfaren av Co2-användning.

Om det finns någon därute som kan lite mer och har tid över, så får ni gäääärna skriva och förklara lite enkelt hur saker och ting fungerar.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)       

Anmäl
2016-09-26 13:55 #1 av: Liten boll

Beror på vilket system du snubbla på. :) Jag ska köra på flytande co2, lite enklare.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Anmäl
2016-09-26 14:02 #2 av: CaptainBunchie

Det var en sån här eller 'samma grej' i annat märke: CO2 Starter Kit

Vetesjutton vad det finns för system, är somsagt helt ny på detta och har ingen aning hur något fungerar.

Anmäl
2016-09-26 19:26 #3 av: mimåne

Jag är glad att du frågar över det här. Det är svårare än man tror att hålla på med Co2 och det är mycket kemi att förstå sig på. Många tror det är enkelt och börjar av bara farten och tror det ska gå bra. Vet man inte vad man ger sig in på riskerar man att få problem med akvariet istället. Det är super super suuuuper viktigt att man läser på om kemin och hur vattnet påverkas innan man börjar. Om hur ett co2 system fungerar och vikten av att släppa ut korrekt nivå co2 i akvariet. Om man inte känner sig motiverad till att läsa om det på förhand så gör man nog bäst i att inte skaffa ett co2 system alls.

Angående dessa olika små starter kit som finns att köpas. Jag skulle inte ge mycket för dem tyvärr. Visst kommer det co2 ur burken, men det är väldigt simpla oberäkneligt kit som tar slut lika fort som man slår på dem. Det är svårt att få jämna nivåer Co2 vilket är jätteviktigt. Ojämna nivåer co2 ger problem. Man har ingen som helst aning egentligen om hur mycket co2 man släpper ut i akvariet med såna här kit. Ingen kontroll över någonting. Detta kit du har länkat till måste du dessutom dosera flera gånger per dag vilket känns som väldigt osäkert. Det betyder att du måste vara hemma varje dag vid samma klockslag för att dosera systemet. Blir det en timme senare hit och dit lär nivåerna rubbas.

Det blir också dyrt med såna här små kit då man behöver nya flaskor hela tiden.

Vill man tillföra Co2 i akvariet så är det ett ordentligt kit det absolut bästa. Ett kit där du har kontroll över tillförseln. Visst är det en summa att bita i när man köper grejerna men det kommer bli billigare än dessa små start kit. Har du dessutom koll på vad du gör kommer du få fina växter som du t.ex kan sälja vidare och då tjänar du också snabbt ihop vad systemet kostade nytt.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-09-26 19:52 #4 av: CaptainBunchie

#3 Jahaja, ja då kanske det är bättre att skippa hela Co2-grejen, tills vidare iallafall. Finns det någon enklare slags gödning, kanske inte lika effektiv, men som ändå är bra att använda?

Använder fluvalsubstrat i botten, har en LED-ramp som jag tyvärr inte vet specs. på, men verkar som en helt ok belysning. Tanken var mest att försöka få växterna att överleva öht. då vad jag än stoppat i mina kar har tynat bort (hornsärv, vattenpest, hygrophilia... you name it). Sen om jag skulle kunna plantera snäppet mer svåra växter vore mer en bonus. Startade det för någon dag sedan, och slängde i lite Happy-Life Filtermedium och HappyPlant som jag hade kvarsittandes sedan några år tillbaka. Vet inte om det kanske är för gammalt, och det är väl rätt pissiga grejer, men förhoppningsvis skadar det ju iallafall inte. Har inte tänkt ha levande djur i karet förrens jag sett att växterna tar sig ändå (först var det inte planerat att ta in djur i det förrens efter typ 6 mån, men nu har man ju blivit sugen på amanoräkor, så det blir väl tidigare än så). Vill ju gärna ha koll på läget och vattenvärderna innan jag börjar putta i levande varelser.

Anmäl
2016-09-26 21:17 #5 av: Liten boll

Flytande co2ger man visst antal mm efter Hur många liter akvarium en ggr. Per dag.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Anmäl
2016-09-27 00:08 #6 av: 63Liter

Har hört att plantnäring på flaska ( typ Tropica ) är populärt hos en del akvarister.

Anmäl
2016-09-27 13:21 #7 av: CaptainBunchie

Tropicas växtnäring såg jag i en av djurbutikerna i stan idag, satt dock och googlade nu och ena har tydligen nitrit i sig? Någon som har erfarenhet av denna växtnäringen och skulle det fungera med räkor (Amano, ev.  Navy blue)?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.