Akvarium och fiskar

Fantomtetra

2016-09-25 18:01 #0 av: newbiee

Är det någon här ute som har erfarenheter av den vackra fantomtetran? Vad jag vet är det en trevlig och fredlig fisk som fungerar i sällskapsakvarium med andra fredliga fiskar. Fungerar den med bl.a. Guppys? Glad Jag vill gärna ha en lite bredare syn på olika val av fisk när jag ska starta upp mitt akvarium (troligtvis ett 100 l LED).

Alla kommentarer och bilder på olika fiskar är välkomna! Det är bara intressant även om det kanske inte hör helt till ämnet Skrattar

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-09-25 21:30 #1 av: aqva65

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=460

Anmäl
2016-09-26 17:19 #2 av: SaraBe

Fantomtetran gillade jag verkligen! Jag hade ett stim på 10 st svarta fantomtetror i ett 110L tillsammans med Amanoräkor. De var väldigt fina att se på med sitt blåskimrande öga på sidan och de har ett kul beteende tycker jag när de spänner upp sig för varandra. När honorna rommade fick hanarna en mörkare, svartare nyans och var mer intensiva i sin uppvaktning, cirklandes och kråmandes inför honorna. Honorna pilade plötsligt iväg  en och en och la sin rom i ett hornsärvsrufs och hanarna rusade efter för att befrukta. Sen kalasade alla inkl räkorna på romkornen Skrattar

Anmäl
2016-09-26 19:42 #3 av: mimåne

Fantomtetror är fina. Ganska likvärdiga andra tetror i beteende och humör. De är fredliga och kan bra hållas i ett sällskapsakvarium.

Sen finns det också både röd och svart fantomtetra Glad

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-09-26 20:36 #4 av: UngAkvarieÄlskare

Det jag har i backfickan från mina fantomtetror är att de tuggar gärna på fenor och är ganska aggresiva i mindre grupper, så fort de blev ett större stim så lungnade dig ned sig

Anmäl
2016-09-26 21:47 #5 av: newbiee

#2 Haha! Dom verkar vara intressanta att se på med andra ord ? ;) :D

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-09-26 21:49 #6 av: newbiee

#3 Min favorit är nog de svarta... ;)

Anmäl
2016-09-26 21:49 #7 av: newbiee

#3 Min favorit är nog de svarta... ;)

Anmäl
2016-09-26 21:50 #8 av: newbiee

#4 Tack för att du skrev det, så kan jag också ha det i bakfickan när jag köper in mina nya fiskar! :D Fungerar dom i grupp på 2 hanar och 4 honor tror du? Eller ska jag ha flera?

Anmäl
2016-09-27 16:37 #9 av: UngAkvarieÄlskare

Skulle nog satsa på 10+ i stimmet. Ca 7 honor o 3 hanar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.