Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 811 ggr
Kizuna
8/30/16, 2:53 AM

Mitt första egna akvarium (kampfisk, zebrasnäckor?

Jag tänkte skaffa mig mitt första egna akvarium! har haft akvarium förut när jag  var mycket yngre men var så liten så har inte mycket minne av det!

Har läst runt lite ganska länge här nu men har ännu några frågor! ^^

Jag vill skaffa mig en Kampfisk, och jag känner att jag gärna vill ha hjälp med städningen i akvariet och undrar då om det är okej  att ha några zebra snäckor med en Kampfisk? eller om man kan ha pansarmalar?

Sen kräver zebra snäckorna något speciellt? vad gillar dem?

Annons:
Liten boll
8/30/16, 6:42 AM
#1

Det går bra att ha de tillsammans. Snäckorna vill ha lite grönsaker och algtabletter ibland.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

ElinvBorg
8/30/16, 9:17 AM
#2

Välkommen hit! Så kul att du ska skaffa akvarium och att du är intresserad av Kampfisk, mina favoriter ;) Vilken storlek hade du tänkt på karet? Snäckor är perfekt sällskap till kampfiskar men inte pansarmalar tyvärr då de inte vill ha samma miljö. Bra att du läser på så du är förberedd. Det finns många nyttiga artiklar här på sidan om du inte sett det och det är bara att fråga på här så försöker vi hjälpa dig :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Qurex
8/30/16, 1:57 PM
#3

Kampfiskar ser fina ut men kom ihåg att deras beteende inte alltid är så roligt. De går bäst själva. Det finns väldigt mycke fina och i min mening roligare mer naturliga fisksorter. Har skapat några trådar under "bättre än kampfisk". Själv gick jag på niten att köpa en Kampfisk från en djuraffär som första fisk. De är definitivt inga sälskapsfiskar.. Vill du satsa på Kampfisk.försök hitta nån i sverige som odlar.egna.

ElinvBorg
8/30/16, 2:07 PM
#4

Om man är medveten om att det inte är en sällskapsfisk, som ts verkar, så är det inte ett problem. Jag tycker kampfiskar är intressanta, fina och verkligen personliga så det är väldigt olika vad man tycker är en rolig fisk :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Kizuna
8/30/16, 2:20 PM
#5

Jag har tänkt mig 30 L ^^

ElinvBorg
8/30/16, 2:26 PM
#6

Det är en lämplig storlek för en Kampfisk :) Fyll med sand, någon rot, växter och flytväxter så kommer han trivas. En bra temperatur(runt 25-30 grader) och ett bra foder(fryst så som artemia och vita mygglarver) är också viktigt för dess trevnad :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Qurex
8/30/16, 6:04 PM
#7

Vill bara poängtera att det finns betydligt fler sorters fiskar att ha i akvarium än man tror om man bara besökt en vanlig djuraffär. Kampfisk. Neontetra. Platy..guppy är alla trevliga på sitt sätt men googla runt lite så kanske du hittar något som är ännu roligare. Det finns munruvande bettor tex. (Betta channoides)

Upp till toppen
Annons: