Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 2043 ggr
Widmar
2016-08-29 02:04

Kraftig nitrit ökning på 24tim

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Har ett litet gulligt akvarium, 54l Men har massiva problem med nitrit-nivåerna. Bytte vatten ca20%, fick bra värden med teststickorna, 0,17 men ett dygn senare uppe i 2,58, dygn 2, 4,23 Bytte20% vatten igen och avlägsnade en växt som såg ledsen ut, har även halverat mängden mat. Sänkt värmen 2 grader… Så återfick goda värden, men ett dygn senare så spikar nitriten igen med över 3.00 Akvariet är ca 5v gammalt, startade med med ett startkitt med bakterier, lät det stå 7 dagar, sedan stegvis tillfört fisk, 2 Platy 5 tetra steg1; sedan en vevcka senare 2platy å 6tetra till… Gör jag något grundläggande fel eller har jag bara otur? Har lite mossa på en gren, 3krukor snabbväxande växter, samt 2 långa krukor med växter i bakgrunden. Använder aqua safe och aqua balance i vattnet jag byter ut. Har inte använt växtnäring ännu. Tacksam för tips å råd.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Annons:
Vanja
2016-08-29 02:07
#1

blubb

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Lillyrod
2016-08-29 05:48
#2

För mycket fisk på för kort tid tycker jag det verkar som. De smutsar ner mer än vad karet klarar som nystartat. Du skulle nöjt dig med de första i minst en månad gärna längre.

Byt vatten varje dag till du får ner nitriten till noll. Dina invånare mår dåligt av den. Mata väldigt sparsamt och hoppa gärna över en dag då och då till nitriten gått ner. Lycka till!

[Jens]
2016-08-29 06:19
#3

Får hålla med Lillyrod. För mycket fisk på för kort tid. Där har du problemet.

Nitrit-spik är inte att leka med. En del tror att när man har fått rätt nivå så är faran över och det är det för nitritnivån men man glömmer lätt att fiskarna kan ha tagit en stor skada utav det kroppsligt sett. Invärtes skador kan ha skett och kan leda till döden inom kort.

Känner inte igen ditt nick sedan tidigare så det känns som du är ny här? Får säga välkommen till dig 🙂

För nybörjare har vi utmärkta artiklar att ta del av och det kan du läsa här med tre tips har jag redan till dig när jag ser ditt akvarium. Pumpen verkar sitta för tok för lågt. Utflödet från pumpen ska sitta 1-2 cm från ytan så att vattenytan får rörelse från (i ditt fall) vänster till höger. Du kan läsa mer om det här: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg

Växter är viktigt i ett akvarium och speciellt nu i början när allt ska stabiliseras och gärna snabbväxande växter vilket jag tycker du har. Bra gjort! .. men det är aldrig fel med fler 😉

Det stora misstaget som de flesta gör när de inte har lyckats starta akvarium på rätt sätt är att de inte har läst på helt enkelt. Varje djur man skaffar sig så läser man om hur man tar hand om dem. Problemet med akvariefiskar är att de flesta alltför lätt förlitar sig på försäljaren i en akvariebutik! Gör inte det! Ta reda på fakta själv. 

Nu har du kommit till detta forum och som sagt så har du lite att läsa 🙂

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54fc3a37ce12c469da001481-starta-ett-akvarium-2-bakteriekultur

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5650a6e08e0e745b92000701-att-koppa-in-akvariefisk

Du är naturligtvis välkommen att fråga om du undrar över något. Lycka till.

Widmar
2016-08-29 15:59
#4

Hej och tack för era svar! Jo, är ny här, så tack för välkomnandet :) Önskar jag hade hittat hit lite tidigare. Så en del stora generalfel då med andra ord…. Men det största var att lyssna på butikens personal… Lesson learned Fråga ang min pump, jag kan inte ha den högre upp, för då tar 'luftslangen' i lysrampen och trycker ner pumpen alt slangen i vattnet, så vad ska jag göra? Möblera om lite och lägga in mer växter är inplanerat… Tack för länkarna, ska läsa genom dem ett par ggr till så de sitter.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

ElinvBorg
2016-08-29 16:43
#5

Ta bort lufyslangen, den gör ingen nytta ;)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
2016-08-29 16:44
#6

luftslangen kan du kasta för den gör mer onytta än nytta om det är en transparent slang som ska göra luftbubblor i akvariet.

Annons:
mimåne
2016-08-29 21:38
#7

Håller med de andra. Du kan kasta luftslangen =) Håller även med om att det förmodligen blivit för mycket fisk för fort för ditt akvarium. Man kan inte ha så jättemycket fiskar i ett 54L och 2st fiskar hade nog passat att gå där i flera veckor innan några andra fiskar introducerades. Det är ändå möjligt att du hade fått en nitritspik för det är väldigt vanligt när man startar upp ett akvarium. Det du behöver göra du är att fortsätta med dagliga vattenbyten. 1 gång per dag ca 20%. Mata ingenting på en vecka nu och börja sedan att ge pyttepytte lite mat ca va tredje dag och öka successivt.

Varmt välkommen till sajten🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Widmar
2016-08-30 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lite ommöblerat, inköpt lite mer växter, slangen borta (Tack!) Samt har några Platy fått flytta. Tack för alla råd och er expertise! Ser ni något tokigt, hojta, allt av intresse.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

[Jens]
2016-08-30 16:43
#9

Har du pumpen så pass högt nu så vattenytan rör ordentligt på sig? Sedan en liten varning och det är att du inte ska skaffa malar med spröt som t ex corydoras för det passar inte med det bottensubstrat som du har. Jag har svart sand i ett akvarium och den är lite vass och då kan jag inte ha corydoras i det akvariet men det är något som jag är medveten om och har valt.

Sedan är det doppvärmaren som du har. Vet inte om det är sant eller inte men rekommendation av de som tillverkar pumpen så ska inte den vara helt under ytan utan endast till det 'vågiga' markören som du ser på doppvärmaren.

Annars tycker jag det ser bra ut. Ha koll på ph-värdet och nitritvärdet framöver så kommer det gå bra för dig. Köp inga mer fiskar nu förrän om ca 1-2 månader.

Lycka till. Är det något mer du undrar över så fråga bara på =)

ElinvBorg
2016-08-30 16:49
#10

Jens, den vågiga markeringen är minimigränsen för hur nedsänkt doppvärmaren måste vara men den är helt dränkbar så den är bra placerad :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
2016-08-30 17:25
#11

Jasså, jag trodde det var tvärtom ! 😂

mimåne
2016-08-30 21:19
#12

Haha😃

Jag vet inte om du vet om det, eller om någon har nämnt det här tidigare, men de röda växterna du har kan jag tala om att inte är några akvarieväxter egentligen. Det är en lobelia. De säljs ändå som akvarieväxter för de klarar sig ett litet tag under vatten men brukar sedan ruttna bort efter ett tag. Så att du vet om det =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Widmar
2016-08-30 23:25
#13

Hehe, jo står fully submersable på värmaren, så antog det gick, fick höra att vissa lägger den på botten för att dölja den. Vet ej om det kändes rätt. Typiskt att växterna inte va akvarieväxter :( köpte dem enbart för att få en färgklick och sonen tyckte de va fina… Ny lärdom igen då. Tack för att ni delar er erfarenhet och kunskap. Hade tänkt mig en Ancistrus x-nånting… Tror jag den hette om mitt minne ej sviker. Funkar den tro med valet av grus? ( har en 4åring som bestämmer det mesta i akvariet :p) När det väl är bättre balans å lite mer alger.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Annons:
ElinvBorg
2016-08-30 23:38
#14

Nej lägg inte doppvärmaren ner, den bör vara lodrät :) En Ancistrus blir tyvärr för stor för ert kar då de behöver dubbelt så stort

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Widmar
2016-09-03 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Yeah! Nivåerna har börjat stabilisera sig. Ny bild, det har tillkommit 5 krukor med snabbväxande växter och då att honorna flyttade. Tack till alla era kommentarer och delgivande av er kunskap.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

[Jens]
2016-09-03 19:33
#16

Så bra att du fick ordning på värdena. Hoppas bara att fiskarna klarade sig bra för de kan förstås få invärtes problem men det återstår att se.

63Liter
2016-09-03 19:59
#17

Hej Widmar , fint akvarium. Vad har du för temperatur i vattnet , ungefär ?

Widmar
2016-09-03 20:21
#18

Jo håller tummarna att de klarar sig… Upptäckte däremot att jag hade yngel i karet, när jag gjorde om.. Termostaten står på 23, men enligt termometern pendlar det mellan 24-26… 24 morgon å 26 kvällar, antar att lysröret värmer en del under dagen samt då kanske rumstemperaturen.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

63Liter
2016-09-03 22:47
#19

Det är nog en bra temperatur ,  många fiskar som gillar de temp.

Upp till toppen
Annons: