Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 3370 ggr
[DödaFisken]
8/28/16, 12:33 PM

Kvistar och grenar från naturen?

Jag vet att gran o tall ska man inte stoppa ner i akvariet men hur är det med exempelvis björk och pilträd?

Annons:
[Jens]
8/28/16, 3:04 PM
#1

Håll på regeln att undvika barrträd och sedan ska det inte vara några problem. 🙂 

Bok, al, björk är de tre vanligaste som folk har stoppat ner i akvariet men det går bra med äppelträd, körsbärsträd och pil och det ska helst vara döda grenar från marken, helst avbarkade och gärna torkade. Rengör grenen väldigt noga och sedan koka grenen, efter det ska den torkas minst 1-3 månader beroende på tjockleken och sedan efter det blötläggas till den inte flyter längre.

63Liter
9/4/16, 3:30 AM
#2

Med all respekt for det du skriver ovan Jens , jag har plockat trä från flodbädd och även trä från torra land , har endast sköljt ordentligt och sedan i akvariet utan kokning eller torkning. Dock , jag tycker dina rekommendationer är bra som riktmärke.

[Jens]
9/4/16, 7:08 AM
#3

#2 Kan funka bra men jag skulle inte vilja ta den risken att få med saker som inte bör finnas i akvarium, därav kokningen av grenar och kvistar. Det har funkat bra för dig och det glädjer mig. 🙂

Tofflan
10/17/16, 12:47 AM
#4

Jens, eller nån annan som förespråkar 3 månaders regeln; Varför ska kvistarna torka i flera månader när man kokat dem? Kan man inte ta torra döda kvistar direkt från ett gammalt träd, koka dem och stoppa i karet? Vad händer med kvistarna dessa tre lååååånga månader man måste vänta? Jag har plockat in en äppelkvist, ca 7 mm där den är som tjockast och fyra där den är som tunnast. Den ligger i kastrullen och puttrar just nu! Måste även en så liten kvist torka så länge??

Lillyrod
10/17/16, 6:58 PM
#5

Jag brukar inte koka grenar. Har ingen gryta som räcker till det : ) Istället låter jag dem ligga och torka ett bra tag

mimåne
10/18/16, 11:06 AM
#6

Anledningen till att de behöver vara torkade innan man lägger dem i akvariet är för att minska risken att de börjar mögla. Om man vill koka dem innan de torkar så är det för att ta död på allt annat levande som kan leva och bo på grenar och bark. Svårare än så var det inte =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: