Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 3902 ggr
[DödaFisken]
8/26/16, 6:53 AM

Fish tanks from Jämtland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att jag drar igång en tråd här där ni som vill kan hallå koll då uppdaterar jag med bilder och lite text allt eftersom tiden går i mitt 150L kar. Det har måtten B50*D50*H60cm Det innehåller en del växter som jag hoppas att inom sin tid sprider sig så det blir en liten djungel där i. Jag har en rätt stor rot dom jag lagt ned, där det blir ett litet schysst stilke i mitten av roten. På roten har jag satt fast ett gäng med anubias och några andra växter av samma slag. I bakgrunden finns det vad jag tror är någon form av vallisinera. Och i framkant finns någon annan röd aktig växt som jag inte vet vad det är. Har fått frågan om jag ska ha någon botten täckare men det vill jag inte, då skulle jag tycka det ser bättre ut om man sprider ut lite löv på botten. Men jag vet inte hur mycket det gör med vatten värdena och om Guppy gillar det. Ja jag har ett gäng med Guppy i denna burken och så kommer det att förbli också då dom har ett intresse beteende och är litr över allt. Men det följde med lite andra fiskar också när jag köpte akvariet, 4st Galaxy rasbora, 4-5st Otto och 2st oljemalar. Men tanken är att jag ska satsa på Guppy i den burken om jag inte mot förmodan skulle trilla över någon mindre channa som skulle fungera där i. På burken är det original belysning vilket betyder 2st 14w T8 lysrör. Filter är ett Aquael 1500 turbo innerfilter med riktigt mycket filtermedia för att va ett innerfilter. Den nedre delen med filtermatta och den övre delen med "makaroner". Rekommenderas varmt. Botten material har jag julas blästersand.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[DödaFisken]
8/26/16, 6:57 AM
#3

Här finns ett Youtube klipp på burken :)

Karin79
8/26/16, 7:06 AM
#4

Vad fint du fått till det!

[DödaFisken]
8/26/16, 7:11 AM
#5

Tack, lär bli bättre sen när det fått växa till sig lite :)

Draken
8/26/16, 8:12 AM
#6

Ser bra ut det där :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
8/26/16, 9:55 AM
#7

Supersnyggt! Du har nog en hand för det där tror jag bestämt. Så roligt att du vill visa oss och berätta om ditt akvarium. Det är alltid uppskattat här på sajten. Har du fler akvarium?

Sen vill jag även hälsa dig välkommen till sajten. Hoppas du ska trivas🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[DödaFisken]
8/27/16, 5:37 AM
#8

Nej det är det enda en så länge, jag har haft uppehåll på flera år från denna hobbyn och har precis börjat handla på mig saker igen. Så jag är inte ny på ämnet då att säga. Tack så mycket.

[DödaFisken]
8/27/16, 6:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Gjorde en liten beställning idag så att jag kan fixa lite svartvatten style på burken. Torkade Guava löv Guava löv tar lång tid att lösa upp, ungefär som eklöv. De är väldigt bra mot vissa stammar av bakterier som orsakar sjukdom i räkor. Häller kokande vatten över dem, vänta en minut, sen lägga dem i akvariet. 10 löv/förpackning Dessa vackra driftwoodgrenar är noggrant utvalda. Klipp från Thai lövträd, som är kända för att vara säkra för vattenlevande organismer. Varje bit är unik. OBS: Bilder visar bara exempel !  De kommer inte att släppa tanniner som färgas vattnet, till skillnad från mörk driftwood eller andra rötter. De lämpar sig väl för mossa som skall knytas till dem - och kan göra fantastiska moss bonsaiträd ! Vanligtvis tar cirka 2-5 dagar att sjunka. (Jag kommer att dels köpa mer rötter framöver men måste börja någonstans) Alkottar används för att skydda och vårda akvarieräkor/akvariefiskar. Det sänker effektivt phvärdet ner till normalaföhållanden för tex  "Crystal red" "Black" "Taiwanbees" Kottarna innehåller värdefulla humus och tanniner, som skyddar och bevarar räkorna på ett naturligt sätt. Alkottar rekommenderas särskilt för fiskar från tropiska svartavattenområden, som Diskus, neon, dvärgciklider Förebygger svampsjukdomar.Sänker pH-värdet.Ren naturprodukt.Skapar ett naturligt, tropiskt akvarievatten.Främjar välbefinnande, vitalitet och lek.  Dosering: Varannan till var tredje vecka 4-6 kottar i 100 l akvarievatten. Mängd: Ca 30 kottar Kottarna kan man väl säga är lite av huvudingrediensen då jag läst mig till att dessa ska va duktiga på att skapa "te vatten". Så nu får det helt enkelt bära eller brista. Den som lever får se helt enkelt ;) Men efter att jag letat flitigt på Google så är det tydligen rätt vanligt att man har Guppy i svartvatten med lägre PH. Jag kommer dock ha kvar växterna som är i burken. För tittar man på ren odlade svart biotoper så är där Inga växter. Men det kommer finnas hos mig :)

mimåne
8/27/16, 1:47 PM
#10

Så roligt! Härligt att du kommer ha kvar växter ändå trots att det är växtfattigt i den egentliga biotopen. Växter har så många fördelar så jag tycker du gör helt rätt i att ha kvar dem. Snyggt är det ju dessutom =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
8/27/16, 2:43 PM
#11

Alkottar färgar bra men sänker inte ph så mycket som man skulle önska. Jag brukar plocka själv ute så det räcker för ett år. Använder inte så många åt gången för då blir vattnet för mörkt för mina kar : )

[DödaFisken]
8/28/16, 10:26 AM
#12

Funderar på att skaffa ett ytterfilter till detta karet så man får mer filtervolym, plus att man slipper hålla på att rota runt i karet i onödan. Så vad skulle ni rekommendera för ytterfilter till detta? Gärna något som man inte betalar 75% pga märket. Aqua novas filter har jag tidigare hört bra om men med flera års frånvaro från detta så lär det ju kunna hänt en del :p

[DödaFisken]
8/28/16, 10:27 AM
#13
Annons:
mimåne
8/28/16, 6:17 PM
#14

Ja, jag gillar ju bäst eheim och har heller inget emot att betala 75% för ett välkänt märke.. 🙂 Fluvals ytterfilter lär också ska vara bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
8/29/16, 8:38 AM
#15

Håller nog med mimåne. Har provat flera olika ytterfilter och har alltid gått tillbaka till Eheim eller Fluval ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[DödaFisken]
8/29/16, 7:11 PM
#16

Eheim kan man ju faktiskt få tag i till vettiga priser likaså fluval. Så där betalar man i te enbart för märket då det är hög kvalitet på sakerna oftast. Vi får se vad farbror frej hittar på eller om jag kör på med mitt Aquael 1500 turbo innerfilter som jobbar på riktigt bra faktiskt :) Idag blev mina kottar löv och en rot/gren skickat från norrköping ;) så snart blir det tevatten i akvariet ;)

Draken
8/29/16, 7:46 PM
#17

Det kostar ju lite mer, just pga märket, det skall jag inte förneka. Men det är som du säger ….Man får även kvalitet, och det är dessutom inte så många kronor om man tänker på vad man får :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
8/29/16, 9:32 PM
#18

Visst kostar de mycket pengar, filter från eheim och fluval. Men om man jämför man priset med andra filter på marknaden så tycker jag faktiskt att de ä prisvärda och inte alls så farliga. Eheim classic skulle kunna passa ditt akvarium bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[DödaFisken]
8/30/16, 11:51 AM
#19

Ytterfilter är bara en fundering och blir det aktuellt så blir det längre fram. Har ju en plan på att skaffa ett till kar framöver men det ska va på åtminstone 720L alt så har jag funderat på att göra en schysst inomhusdamm då alla möjligheter finns för just det i mitt fina extra rum som är klassat som våtrum med golvbrunn o hela kitet. Men det är som sagt något för framtiden isf. Innan dess står en hel del andra dryga utgifter på kalendern ;)

mimåne
8/30/16, 9:31 PM
#20

Vi på sajten har nyligen fått ta del av ett väldigt lyckat bygge av en inomhusdamm i en källare. Bara jag kom ihåg vad tråden hette skulle jag ha länkat den åt dig. Den hade kunnat vara intressant för dig i och med att du funderar på ett liknande projekt. Om du använder sökfunktionen och söker på "Tinitusan damm källare" så kanske du hittar den.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[DödaFisken]
8/31/16, 1:21 PM
#21

Tackar det ska jag se om jag hittar ;) Idag fick denna lilla farbror ett paket med massa gratis produkter från Dennerle ;) Slet bara upp det litet snabbt. Ska ta en riktig koll sen vad det är för något :)

[DödaFisken]
8/31/16, 1:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22
[DödaFisken]
8/31/16, 1:23 PM
#23

Någon som vet om man kan ändra rubriken på tråden?

Qurex
8/31/16, 1:48 PM
#24

Gratis är kul. Var det något bra att ha? Om så är fallet är det något man kan beställa var!?

ElinvBorg
8/31/16, 2:13 PM
#25

Du kan inte ändra själv men jag är admin och kan ändra åt dig om du vill :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[DödaFisken]
8/31/16, 7:58 PM
#26

ElinvBorg ändra gärna till "Fish tank's from Jämtland"

[DödaFisken]
8/31/16, 8:01 PM
#27

Fick hem mitt paket idag också med lite löv och alkottar, plus en mini rot/kvist som kommer göra sig fint i akvariet. Så blir hem sen och lägga den i blöt o se hur länge det tar innan jag får den att sjunka ;)

Annons:
[DödaFisken]
8/31/16, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Tyckte min nya kvist gjorde sig fint i hålet på roten :) (Kameleont kvist, den va ljus torr, på bilden har den börjat mörkna, och nu ca 1timme efter att den blev i lagd så är den i princip lika mörk som roten) Efter att bilden togs så har det tillkommit ett gäng löv och alkottar i burken också. Guppy ynglen tog genast skydd under löven ;)

Lizelda
8/31/16, 11:20 PM
#29

Var får man tag på ett sånt där gratispaket? Såg ju trevligt och gratis ut 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
9/1/16, 7:33 AM
#30

De där kommer bli jättefint :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[DödaFisken]
9/1/16, 1:28 PM
#31

Som vanligt så gör man missen att följa någons rekommendationer, imorse när jag vaknade hade jag bokstavligen svartvatten, såg ca 1cm in i akvariet. Så nu blir de göra om o göra rätt. Fick även hem 6st grottor idag som ska föreställa stenar. Så vi får väl se vad det blir i slutänden helt enkelt. Återkommer senare 😀

mimåne
9/1/16, 5:39 PM
#32

Ojdå, du gillar inte svartvatten? Jag tycker det kan vara ganska fint🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[DödaFisken]
9/1/16, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#33

Svartvatten är fint men då vill man ju kunna se in i akvariet också. Nu va det som om du skulle ha hällt i svart färg då du endast såg MAX 1cm in i akvariet. Alkottarna åkte ur då dom är omöjliga att kontrollera. Men löven får va kvar :) Bjuder på en bild på mina fina handdukar i badrummet ;)

Qurex
9/2/16, 7:52 AM
#34

Hur många alkottar la du i? Jag brukar lägga i 3-4 till 50liter vatten och då blir det te färgat.

Annons:
[DödaFisken]
9/2/16, 9:54 AM
#35

2st/50L vatten, men även när bara 1låg kvar så färga den galet mycket.

Qurex
9/2/16, 1:11 PM
#36

Skumt. Men jag vet att de färgar betydligt mer än tex boklöv. Kanske beror på när man plockat de. Jag brukar plocka sådana som hängt länge på trädet. De är ofta riktigt svarta. Är du säker på att det inte är torven som färgar? Eller något av de andra bladen. Enalkotte till 50liter borde inte bli så brunt. (Om du inte köpte superkottar..

[DödaFisken]
9/2/16, 2:45 PM
#37

Jag har ingen torv i, enda löven jag har i är guava löv och dom färgar inte. Det enda som färgade va alkotten. Men jag skippar det och har endast mina löv i och inväntar lite mer växter så lär det inom sin tid bli djungel i burken ;)

63Liter
9/2/16, 8:04 PM
#38

Om du använder eklöv  ( jag har aldrig kokat dem ) så får du lite fin färg i akvariet.

mimåne
9/2/16, 9:16 PM
#39

Det där med hur mycket svartvatten man får av eklöv är väldigt olika upplever jag. Jag tror att det skiljer från kottar till kottar också beroende på årstid och hur färska de är. Jag har själv kunnat ha tiotals kottar i 100L utan någon som helst avfärgning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[DödaFisken]
9/2/16, 11:03 PM
#40

Nu ser det iaf ut såhär. https://youtu.be/bAZViyCzlRU

mimåne
9/3/16, 9:52 AM
#41

Verkligen ett mysigt akvarium du har, och oj så det vimlar av fisk.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[DödaFisken]
9/3/16, 2:32 PM
#42

Guppy men skulle haft någon firre som kan hålla efter beståndet lite som mumsar i sig lite yngel annars lär det va över fullt snart :p

MonsterTrollet
9/3/16, 8:50 PM
#43

Jädra läckert det där, kul att du kommit igång med akvarium igen! 
Tummen upp!

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

Qurex
9/3/16, 8:57 PM
#44

Guppy tar väl sina egna yngel..fast har man bra med ställen att gömma sig på så är det kanske så att du får håva ut några..

[DödaFisken]
9/4/16, 5:12 PM
#45

Guppyn killar jag intresset på om någon är intresserad. Är ingen det så blir dom kvar. Så vi får se helt enkelt. Gör ett nytt försök med svart vatten nu. La ner 3kottar här om dagen och har inte färgat något nämnvärt ännu. Dom får va där ett tag så får vi se om jag får öka antalet. Dom som färgade som satan va små alkottar. Nu tog jag lite större ;) Men har en fråga då lysrören som sitter där nu har suttit något år. Tänkte jag ska införskaffa nya och undrar vad man ska välja för några? Har ju enbart kört power glo tidigare ;)

Qurex
9/4/16, 6:08 PM
#46

Jag tycker det fungerar bra med vanliga kallvita lysrör typ 840-865. Men det beror lire på vad man vill ha för ljus. Något som jag själv inte tycker fungerar så bra i akvarier är typ växtljus med mycke blå rött ljus. Kanske om man kombinerar men har man bara ett lysrör bör man skaffa något med mycke lumen per watt och då vittljus…

ElinvBorg
9/4/16, 6:22 PM
#47

Qurex du säger att du inte tycker lysrör med rött och blått ljus är bra för växterna men det är ju just rött och blått ljus som växterna har nytta av? Ett lysrör som ska vara till nytta för växterna bör ha det spektrumet annars kommer det inte göra någonting för växterna

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[DödaFisken]
9/4/16, 9:15 PM
#48

Jag har dubbla t8 rör, så vad ska jag ha för att växterna ska må bäst?

Annons:
Qurex
9/4/16, 10:15 PM
#49

#47 Har du flera rör kan du säkert ha det men jag har testat med endast ett växtrör till mitt 100liters. Det ger mycke mindre ljus och ljuset har svårt att tränga ner på djupet. Det var bara topparna och flytväxter (och alger) som gilla det. Sen ser det mörkt ut i akvariet. Kallvita 6500kelvin tycker jag fungerar mycke bättre och även typ sunglow eller annat 840 lysrör växer det bra. Växtrör för.mig är bra för växter på land..men kanske i kombination med något annat vitare ljus kan det fungera i akvarium #48 eftersom du vill ha svartvatten så hade jag satsat på ett av typ sunglow eller 840 och eller kanske t.om ett 827 för att få gult ljus framme och sen ett kallvitt rör bak. För växterna

63Liter
9/4/16, 10:53 PM
#50

Intressant Qurex , antar att du har erfarenhet av växtakvarie och att dina observationer är bra.

Jag va tvungen att kolla va det står på Ledljuset( Leddy Plant 8000 k heter den ) , står där att det röda å blå ljuset ska främja fotosyntesen.

Dock , tror jag på dina observationer , kanske är det svårt att få ett optimalt ljus ?

Qurex
9/5/16, 8:09 AM
#51

Det där med ljus för växter verkar inte så enkelt. Läste nyss en studie där man testat att odla tomat i olika ljusoch den studien menade att vitt ljus och många watt per kvm är det som är viktigast. Sen spelade det mindre roll om det var kallvit eller varmvit men enligt den så var det absolut billigaste och bästa för att odla tex tomat utan solljus ett kompaktrör med kallvit ljus. (Så där stämmer väl mina observationer) sen om man ville ge sig in i led belysning hade det väldigt stor betydelse förhållandet mellab röda och blå led. Jag har sett riktig super växtbelysning där man kan ställa mängden rött och blått men där får alla växter ett svart utseende. Växterna trivs men skulle inte vara roligt att ha i akvarie eller till prydnadsväxter…

Qurex
9/5/16, 8:11 AM
#52

Enda ljuset som verkar riktigt dåligt för växterna är väl glödlampor. Sen viktigt att byta lysrör eftersom mängden ljus avtar ganska fort vilket vårat öga har svårt att se

Draken
9/5/16, 9:09 AM
#53

Kör man ledbelysning och vill ha växterna att bli fina och kraftiga, så skall man ha övervägande rött och blått ljus. Optimalt (om man har automatisk dimmer) att man ställer in belysningen efter dygnets 4 ljustider (soluppgång, dagsljus, solnedgång/skymning och månbelysning)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[DödaFisken]
9/5/16, 5:22 PM
#54

Vi får se vad det blir helt enkelt. Men har iaf beställt 2st fjärilsfiskar (nej inte cikliderna). Sen längre fram blir det mest troligt ett 110L med räkor också ;)

mimåne
9/5/16, 7:58 PM
#55

Oj.. Fjärilsfisk? Nog för att jag är orolig för att du har för mycket fisk där i, men är det inte bättre att låta dina nuvarande fiskar få nya hem istället för att de blir uppätna av fjärilsfisken.. 🤐😕

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[DödaFisken]
9/5/16, 8:02 PM
#56

All guppyn är ett minne blott så att 4st galaxy rasbora är mycket fisk i ett 150L har jag svårt att tro!

[DödaFisken]
9/5/16, 8:03 PM
#57

Tycker man kan ta reda på fakta innan man uttalar sig 👊

mimåne
9/6/16, 9:39 AM
#58

Absolut DödaFisken, att ha fakta tycker jag också är väldigt viktigt. Jag hade inte förstått att du flyttat undan dina guppys och de andra arterna så jag får be om ursäkt för det🙂 Självklart är inte bara 4st Galaxyrasbora för mycket fisk i ett 150L akvarium utan snarare för lite med tanke på att det är en liten stimfisk, men att skaffa fler av dem är nog inte lönt med fjärilsfisk i samma akvarium om man säger som så, hehe.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

DödaFisken2.0
9/6/16, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Jag är tillbaka fast med annan inloggning eftersom den andra vart de nå knas med. Mimåne ta inte illa upp om jag lät/låter hetsig men sån är jag och jag menar inget illa, utan det bara blir så ibland bokstavsbarn som jag är. Men ja guppyn är ett minne blott och det kommer dom andra fiskarna också att bli då jag håller på att smider ett par fin fina planer för denna kuben. Mer om projektet kommer längre fram när bitar börjar falla på sin plats. Alla växter ska bort förutom flytväxterna så finns intresse för en hel hög med växter så kan ni ge mig ett skäligt bud på PM. Frakt tillkommer. Nu har karln brunnit tänker nog Rovfisk hahaha

Alla Dårar Har Drömmar

Draken
9/6/16, 5:03 PM
#60

Ja du, käre systerson, nu tror jag det har brunnit ordentligt på hjärnkontoret 😛

Varför skall du he bort alla växter de är ju jättefina och passar så himla bra i ditt akvarium  😃

Men, å andra sidan, känner jag dig rätt …så har du förmodligen riktigt spännande planer med det här karet …..Väntar med spänning på vad det blir …😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

DödaFisken2.0
9/6/16, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Ja nu har det brunnit i hjärnkontoret, haha :p Ni kommer att inse vid ett senare tillfälle varför dom ska bort. Kan säga att det enda som kommer va kvar av inredningen som är där i just nu är, sanden, några sten grottor och flytväxterna. Till o med pumpen ska ur för att göra plats för en annan lösning ;) Såg precis en sandsnäcka XXL har bara sett dom va runt 1cm tidigare men denna rackare är ju 3cm :O

Alla Dårar Har Drömmar

mimåne
9/6/16, 7:02 PM
#62

Nejdå, inte tar jag illa upp🙂 När man läser en text är det inte alltid så lätt att tolka den rätt i och med att man inte kan höra skribentens tonfall. Det är lätt att skriva något i välmening men som någon annan sedan tolkar som elakt. Därför försöker jag också tänka positivt när jag läser kommentarer. De flesta vill nog bara väl i deras texter och det tror jag att du också vill =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
63Liter
9/6/16, 10:20 PM
#63

Fint kar , spännande med så mycket vatten i den formen .

DödaFisken2.0
9/6/16, 10:24 PM
#64

Hur menar du nu 63Liter ? "Mycket vatten i den formen"? Bakgrunden till mitt projekt är snart beställd, åka bara få det bekräftat att vi förstått varandra rätt ;)

Alla Dårar Har Drömmar

63Liter
9/6/16, 11:10 PM
#65

Aha , jag menar att det är kubformat , mer som ett jättenano i form.

DödaFisken2.0
9/6/16, 11:14 PM
#66

Aha du tänkte så. Ja fast denna kub är ju ändå liten. Hade man varit rik så hade ju en kub på 1*1*1m varit nice men vill inte ens tänka på vad bara glaset skulle kosta ;)

Alla Dårar Har Drömmar

DödaFisken2.0
9/7/16, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Nu börjar de närma sig storslaget projekt ;) Nu är endast 3små oljemalar kvar och dom syns bara när lyset är släckt eftersom dom är nattdjur. Är ni nå sugen på o veta vad jag håller på med då?

Alla Dårar Har Drömmar

Draken
9/7/16, 4:05 PM
#68

Klart vi är nyfikna (jag är det iaf. så jag håller på att spricka 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

DödaFisken2.0
9/7/16, 4:45 PM
#69

Beställt bakgrund nu så insyn kommer endast att va framifrån. Får se om jag behåller nuvarande belysning eller om jag kommer att kräma på med något värre. Om det blir så kommer de att bli belysning som hänger ovanför burken. Och locket kommer då givetvis läggas i förrådet. Men har inte bestämt mig ännu ;) Rovfisk: då kan du va nyfiken ett tag till ;)

Alla Dårar Har Drömmar

Annons:
MonsterTrollet
9/7/16, 4:51 PM
#70

Hehehe det brinner lite då och då för dig med dina projekt, så vi är van vi som känner dig.
😃
Du hittar på nya grejer varje kvart ibland känns det som om man jämför mina som bara puttrar omkring i samma gamla lunk, lite tråkigt när man ser allt du har för dig.
Men har man ingen energi så blir det lite tråkigt.

Ska bli spännande att se vad du hittar på nu för nåt.  👍

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

ElinvBorg
9/7/16, 11:36 PM
#71

Såg nog vad du skrivit på en annan sida här på ifokus 😉

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

DödaFisken2.0
9/7/16, 11:52 PM
#72

Ja då har du ju fått dig en liten förhandstitt ElinvBorg ;) MonsterTrollet ADHD är tufft i bland, jag får så sjukt många idéer och ändå är det bara 0,2% av dessa ni får ta del av. Men vad sägs om ett Paludarium ;) Tråd om detta finns i ett vad jag ser som mer rätt forum på denna sajt. Alltså under reptiler. Men lugn o fin nu folket för ni här kommer få ta del av det också allt eftersom det sker något. Men bakgrund är beställd iaf.

Alla Dårar Har Drömmar

Draken
9/8/16, 8:07 AM
#73

Väntar med spänning 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
9/8/16, 10:19 AM
#74

Paludarium! Det hade varit något spännande!!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

DödaFisken2.0
9/8/16, 3:49 PM
#75

Beställd va väl lite att ta i haha, men klurar och bollar idéer om vad som kan bli bäst. Vi får se. Det kanske slutar med att där inte är någon fisk alls ;)

Alla Dårar Har Drömmar

DödaFisken2.0
9/8/16, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#76

Sådär nu är bakgrunden beställd, och den gör självklart efter mina önskemål. Det kommer va bakgrund på sidoglasen o bak. Men här får ni en snabb skiss på hur den bakre delen typ kommer se ut sedd från sidan. Samt en bild sedd ovanifrån.

Alla Dårar Har Drömmar

Annons:
mimåne
9/9/16, 6:43 PM
#77

Coolt! Hoppas du kommer fortsätta uppdatera oss om projektet =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
9/9/16, 9:30 PM
#78

Besök dusk.se om du inte redan gjort det. Där blev jag sugen på att bygga något liknande..

DödaFisken2.0
9/10/16, 2:35 AM
#79

Qurex duak.se har jag besökt många gånger och ev kommer det bli lite prylar från deras sida oxå. Så man kan göra lite schyssta saker med mossa och epiweb. Vad exakt beror på vad det kommer bli för invånare på land delen.

Alla Dårar Har Drömmar

DödaFisken2.0
9/10/16, 10:36 AM
#80

Alltså här verkar det va lite rolijans iaf. Jag la nämligen upp projektet på reptiler iFokus men noll respons, tänkte ju att där va kunskaperna för detta större men tydligen inte. Så nu kommer ni här att få ta del av allt istället :) Då jag ej kommer skriva mer på reptiler iFokus efter inlägget jag gör strax :p

Alla Dårar Har Drömmar

MonsterTrollet
9/10/16, 12:32 PM
#81

Kanske är mer folk här inne och kikar och blir nyfiken på nya projekt. 
Spännande att se hur du gör med karet, du testar så mycket olika grejer att man är lika spänd på att se vad som hänt när man kikar in i tråden här. 
🙂

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

mimåne
9/10/16, 8:21 PM
#82

Vad konstigt att du fått så lite respons på annat håll. Här är det då en som är nyfiken iallafall🙂 Jag ser framför mig väggar med mossa där grönskande växter börjat gro och porlande vatten. Kanske slingrande rötter och någon vacker liten orkidé

Medarbetare på akvariefisk ifokus

DödaFisken2.0
9/10/16, 9:49 PM
#83

Mimåne dröm dig inte bort för lång nu med tanke på att detta är mitt absolut första Paludarium projekt och det kan sluta hur som helst :O Men planen är väl iaf att jag ska få igång det i slutet på oktober om allt går som planerat ;) Sen så tar de ju ett tag innan det har växt till sig rejält och det börjar likna något förhoppningsvis ;) Så har ni tips på regnskogsväxter så lämna en kommentar ;)

Alla Dårar Har Drömmar

Annons:
DödaFisken2.0
9/12/16, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Funderade på att fixa svart bottensubstrat tills de slog mig att jag fick ju med det när jag köpte kuben. Så nu är det operation rengöra bottensubstrat ;) Det va lite skitigt skulle jag vilja påstå :p (se bild)

Alla Dårar Har Drömmar

DödaFisken2.0
9/13/16, 1:03 AM
#85

Detta va rätt så fläskigt ;) https://youtu.be/-ky5ua7mgOg

Alla Dårar Har Drömmar

DödaFisken2.0
9/13/16, 8:55 PM
#86

Sådär då va det karet helt tomt på fisk så nu kan operation ta ur sanden och rengöra burken inför att den nya bakgrunden ska limmas på plats.

Alla Dårar Har Drömmar

DödaFisken2.0
9/13/16, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Såhär tomt o fint med en pytteliten sandhög i ena bakre hörnet får det nu stå tills det är dags att montera i bakgrunden men det lär dröja någon vecka till för den är ju inte klar än. 😜

Alla Dårar Har Drömmar

mimåne
9/14/16, 3:39 PM
#88

Här går det undan🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

DödaFisken2.0
9/14/16, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Bottensubstrat är bestämt. Det blir det härliga gruset/sanden från Storsjön i Jämtland som är helt naturligt och väl beprövat i akvarium. Det följde med burken, men hon som hade det tidigare har detta i alla sina akvarium med både räkor, fiskar osv. En svart och fin naturlig färg, inte den högblanka svarta mann kan köpa i olika affärer. Men jag söker fortfarande lite olika förslag på: Fisk/djur? Växter till landdelen? Och mitt största dilemma som är belysningen. För när karet inte är fyllt med vatten så syns dom otroligt fula lysrören, så jag har funderat på att tabort locket och istället göra en egen del att ha ovanpå där möjlighet för att ställa hur mycket ventilation det ska finnas bla, och sen köra med tex en ledlampa som ljuskälla. För i vatten delen kommer det förmodligen inte va några växter efter som det finns en liten annan plan för den delen som delvis kommer ingå i bakgrunden. I locket är även min tanke att kunna montera fläktar för att få rörelse i burken så att inte växterna osv möglar. Ska ta o göra en ritning på hur jag har tänkt i huvudet att ett eventuellt egen designat lock skulle kunna se ut. Kommer även att finnas en repti fogger på utsidan som ger en schysst effekt samt att det kommer fukt till växterna. Exakt hur det kommer bli eller se ut får vi se längre fram få det inte är prio ett. Återkommer om en stund med ritning av locket ;)

Alla Dårar Har Drömmar

mimåne
9/15/16, 10:53 AM
#90

Vilket läckert bottenmaterial. Intressant att det är från naturen.

Finns det inte någon hemsida som säljer växter lämpade för paludarium? Jag har för mig att det ska finnas.. 🤔

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
DödaFisken2.0
9/16/16, 12:56 AM
#91

Ibland går inte allt som planerat och Paludarium blir det inte pga en del saker som inte behöver nämnas här och ingen idé att ni frågar du svar ej kommer skrivas. Men har iaf fixat o donat idag och försökt kommit på något tema för burken. Blandade ut den svarta sanden med julas blästersand eftersom jag vill ha mycket sand och det svarta blev så lite. Men jag gillar hur de blev nu iaf. Gjort ett litet stenröse i mitten, så just nu när jag tittar in i burken så säger min hjärna tanganyika ciklider hade jag vågat hade jag byggt högre stenröse men jag törs inte, det är isf om man får tag i uppsjö med likadana stenar att man limmar i hop dom. Samtidigt som jag lockas till något som jag inte brukar uppskatta i akvarium men här tror jag det skulle se fräckt ut och det är att få tag i ett större dekorations fartyg som ser ut att ha kraschat i stenarna. Vi får se vi får se vad det blir. Ps om du hade en "kub" på 150L vad skulle du ha i burken som är lite ovanligare fisk?

Alla Dårar Har Drömmar

DödaFisken2.0
9/16/16, 12:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92
mimåne
9/16/16, 10:35 AM
#93

Vad tråkigt att höra att det inte blev av ditt paludarium. Jag vet att du såg fram emot det. Jag hoppas för din skull att det kan bli av någon annan gång istället 🙂

Så fint du har byggt upp det med stenarna. Det ser ut att finnas många trevliga gömställen för fiskar där.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

DödaFisken2.0
9/16/16, 1:16 PM
#94

Ja där är världens labyrint ;) Fisk förslag tack

Alla Dårar Har Drömmar

Elin16
9/16/16, 9:48 PM
#95

Någon typ av dvärg ciklid?

Karin79
9/16/16, 9:56 PM
#96

Snyggt! Snäcklekare kanske vore något?

DödaFisken2.0
9/17/16, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Inte nöjd med det lilla stenröse, såg så platt ut, nu totalt omgjort får se vad det blev av det när London dimman lagt sig efte att jag kört runt i sanden. Fasiken skitsvårt o få till nå vettigt i en kub :/

Alla Dårar Har Drömmar

Annons:
mimåne
9/17/16, 11:21 AM
#98

Ja men hade du inte beställt några fjärilsfiskar sa du? Passar dem inte där?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
9/17/16, 5:38 PM
#99

Jättesnyggt.

Dvärgciklider skulle jag satsa på, kanske nån tetra som håller sig i mittenskicktet och Fjärilsfisk uppe vid ytan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Pac-Man]
9/23/16, 1:38 PM
#100

Stenröset gav mig inspiration.

Upp till toppen
Annons: