Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1959 ggr
Mialottan
8/20/16, 12:02 PM

Problem med papegojorna :(

Tjohej! Jag behöver lite hjälp och råd med mina papegojciklider Jag har ett par papegojor som är 12 år gammal, mina -stora- älsklingar! För cirka 1,5 år sedan köpte jag två yngre papegojor, gamlingarna blev jätte glad med fler kompisar.. Men nu den senaste veckorna så har gamlingarna blivit skit sur på de yngre paret, jagat dom så fort dom kommit fram ur sitt gömställe. Flyttade det yngre paret till ett eget kar, men hanen jagar honan och är jätte envis på henne, och hon ligger tryckt vid hörnet vid pumpen och ser helt bedrövad ut, så fort hon är ute och simmar så är han efter henne och buffar på henne, biter henne inte, bara jagar och buffar henne.. Tycker så synd om henne. Alla var bästa kompisar och myste tillsammans tills bara nån dag paren blev ovänner. Kan det vara så att den yngre hannen är könsmogen och jagar på hans tjej ? Och att äldre paret inte vill ha en könsmogen hane ? Nån som har nå tips? Ha dom tillsammans gruffande efter sin plats i rangen, Ha paren separerat och separera yngre honan från den jagande hanen?

Annons:
Draken
8/20/16, 1:06 PM
#1

De kan vara att det är två hanar som gör upp om rangen, men å andra sidan borde de inte bråka om det inte finns en hona att imponera på.

Vad händer om de går i samma kar ? Blir det slagsmål och massaker, eller är det "bara" lite gruff ?

Jag skulle sätta ihop alla 4, och så länge ingen blir skadad eller det blir allvarliga slagsmål, så låt dem göra upp vem som bestämmer. Papegojcikliden är uppblandad med olika Centralamerikaner, däribland Red Devil ( Amphilophus labiatus) Centralamerikanarna tenderar att vara revirhävdande, i synnerhet Red Devil

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mialottan
8/20/16, 1:32 PM
#2

De äldre paret, honan och hanen jagar det yngre paret, inget slagsmål, bara buffande och jagande.. Dom yngre gömmer sig och så fort dom kommer fram så jagar äldre dom tills yngre är i grottor och gömmor. När tog i yngre paret i ensamt kar så blev han Som sagt mer intensiv på honan och jagar och buffar henne, . Och han började spotta grus och göra fint för att vilja lägga Rom, det gjorde han aldrig i karet med gamlingarna, dom dock spottar grus varje dag. Lägger Rom då och då men blir inget för att han är steril. Så jag ska testa och ta i yngre paret igen med dom äldre? Och låta dom gruffa och bestämma sin rang själva?

Mialottan
8/20/16, 1:35 PM
#3

Glömde skriva Att den äldre honan gick på både den yngre honan och hanen, Är väl inte så vanligt att honor går på andra honor och jagar? Är väl mest hanar som gruffar om honorna? Gamlingarna har varit ett par i 12 år så dom kommer vara ett par tills dom dör.

Qurex
8/20/16, 1:37 PM
#4

Något som jag märkt på både mina p.taeniatus och även c.ansorgii är att har man flera av samma par så blir det ibland lite bråk och så. Även ett lekpar kan plötsligt hanen få för sig att ge sig på honan. Kanske för att hon inte är intresserad eller vad det kan bero på. Jag hade en hane som jagade honan så hon låg och såg helt ynklig ut under pumpen. Flyttade då först hanen till ett nytt akvarium. Sen fick honan vila och äta lite. Sen återförening i det nya akvariet några dagar senare. Då blev det yngel ganska snabbt… Bökigare med stora fiskar. Du kanske kan ändra lite.i akvariet så att de har bättre möjlighet att komma undan bråk.

Draken
8/21/16, 2:39 PM
#5

#2 Det kan bli gruff även mellan etablerade par. Jag skulle försöka sätta ihop alla 4 och låta dem "göra upp" såvida ingen blir skadat.

Men innan du gör det,  jag håller med Qurex, ändra om lite på inredningen i karet och "bryt reviren" Se till att det finns gömställen så de kommer undan varandra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/22/16, 11:31 AM
#6

hur stort är ditt akvarium? min erfarenhet är att de blir bättre ju fler du har ihop =)

Annons:
Mialottan
8/22/16, 12:00 PM
#7

Jag brukar flytta runt och göra nya grottor, dom har ju en förmåga att förstöra dom och buffa bort dom, Har tagit i dom yngre i karet och dom åkte och gömde sig, kommer fram ibland men blir bort jagade. Inte bitas och skadas: bara buffar.. Dom yngre kommer fram när det är mat, och då går det hur bra som helst, men sen lika, Ska testa med att ofta byta grottor och göra om, se vad som händer Jag har ett 500l kar.

[Tinitusan]
8/22/16, 1:23 PM
#8

det kan även vara så att de behöver lite tid att vänja sig, men om du bara har papegojor i ditt kar så kan du faktiskt köpa till 2-3 st små till så blir gruffandet lite mer fördelat, jag älskar papegojor, tyvärr är det ngt med mitt vatten som inte passar dem så bra  vilket gör att de flämtar mkt o få lite svullna gälar så jag har helt lagt undan tanken men åh så härliga de är =)

Mialottan
8/22/16, 1:49 PM
#9

Har haft dom stora i 12 år så dom är riktigt stora! 30 cm lång och 20-25 hög, så en riktig bamse, Dom yngre var små när köpte dom men har vuxit på sig bra, och haft dom i 1,5 år tillsammans med dom äldre, Älskar papegojor jag med och dess personlighet dom har. Ja man kanske skulle ha i ett par till, se om gruffet minskar, för dom är ju en fisk som kan vara fler av

Mialottan
8/22/16, 1:50 PM
#10

Jag har 3 venestius och 3 kadango redfin i karet med, fick dom med när köpte akvarie grejer.. Och dom bryr sig inte papegojorna om, och vice verca

Mialottan
8/22/16, 1:51 PM
#11

Venustus ska det stå!

[Tinitusan]
8/22/16, 4:29 PM
#12

ah ok o hur är de mot de små papegojorna?

Mialottan
8/22/16, 7:22 PM
#13

Vilka då menar du? Cikliderna? Dom bryr sig inte alls mot papegojorna, varken dom stora eller små, Och papegojorna bryr sig inte alls mot cikliderna. Är bara 12 åriga paret som är tjurig mot dom yngre papegojorna

Annons:
[Tinitusan]
8/22/16, 7:46 PM
#14

tråkigt att det inte funkar, mitt enda förslag är flera men kanske inte bästa rådet med 6st malawi i karet också, jag hade hela 11st i mitt 720 o det funkade kanon faktiskt.

Mialottan
8/24/16, 2:31 PM
#15

Andra dagen med yngre papegojorna i stora karet, och dom äldre jagar bort dom yngre som vanligt, och dom yngre bara gömmer sig hela tiden förutom när det är mat, Tycker så synd om dom för dom får inte vara ute och simma, Ska man låta dom vara ellr helt enkelt sära på dom för alltid eller nån månad och testa ta i dom igen?

Mialottan
8/24/16, 2:32 PM
#16

Har ett hörn 300 liter att temporärt ha dom yngre i om så som är igång

Qurex
8/24/16, 5:06 PM
#17

Funderar på om det kanske är så att om de har gått väldigt länge utan konkurrens från yngre så kanske det blir svårt att introducera nya av samma art. Hade man satt i många yngre som växer upp tillsammans går säkert lättare…

Mialottan
8/24/16, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här är de äldre paret.. Dom håller hela tiden till precis bredvid dom "bästa" grottorna

Mialottan
8/24/16, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Yngre hanen som är där inne hela tiden förutom när det är mat

Mialottan
8/24/16, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Yngre tjejen som växlar mellan röret och en annan grotta

Annons:
[Tinitusan]
8/24/16, 10:49 PM
#21

så länge de inte jagar runt dem så pass att de jagar bort dem från deras gömställen så o de äldre inte gör dem illa så tycker jag du ska ge dem lite tid att vänja sig, men det är ju helt klart en balandgång du själv måste avgöra, men jag vet att papegojor tenderar attt vara lite skygga o blyga i början, mina har alltid tagit ett tag på sig att vänja sig vid nya kar.

Mialottan
8/25/16, 7:15 AM
#22

Men dom har ju varit tillsammans i 1,5 år och i samma kar :/ Särade på dom i två dagar och beter sig lika före och efter jag flyttade och flyttade tillbaka dom yngre

Draken
8/25/16, 8:00 AM
#23

Det kan ju vara så också, att det yngre paret har blivit könsmogna, och de äldre ,pga det, känner sig hotade av den yngre generationen.

Hur stora var de yngre när du köpte dem, och hur länge har det äldre paret "mobbat" det yngre ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mialottan
8/25/16, 8:59 PM
#24

Jo jag Funderade på det med, att den yngre hanen börjar bli könsmogen. För när jag tog i yngre honan och hanen i annat kar så började han spotta grus och gnida runt som han aldrig gjort i stora akvariet med gamlingarna, Dock så började han mobba sin tjej som låg helt På sidan vid ytan och gömde sig konstant, för hanen var för intensiv på henne, Vet inte riktigt hur gamla de yngre var, 8-10 cm, har haft dom i 1 1/2 år. Och det är sen två veckor ungefär tillbaka dom äldre börjat jaga dom yngre

Draken
8/26/16, 8:21 AM
#25

Det låter som om han har blivit könsmogen. Att han "mobbar" sin tjej, kan helt enkelt bero på att hon inte är könsmogen, eller att hon inte vill helt enkelt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/26/16, 11:12 AM
#26

ah förlåt det missade jag!

MonsterTrollet
8/26/16, 2:10 PM
#27

Får jag hoppa in och fråga, hur ser man skillnad på könet på dom?
Jag har ett gäng otroligt söta papegojor i mitt kar och älskar dessa pajasar, men skulle vara kul att veta skillnaden på dom.

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

Annons:
Mialottan
8/27/16, 10:11 PM
#28

Syns väl inte nån speciell skillnad på dom som små tror jag, Mina honor är mycket mindre än hanarna och hanarna är mer rund över huvudet. I alla fall mina :)

Mialottan
8/27/16, 10:18 PM
#29

En liten uppdatering på mina.. Som skrev innan så flyttade jag över båda yngre till stora karet igen, och som skrev blev det lika, äldre jagade dom yngre, Flyttade idag tillbaka dom yngre till hörnakvariet, gick bra en stund. Sen så var hanen efter honan så tillslut låg hon på snedden halvt uppochner vid ytan och hanen bara buffade på henne. Så slängde över yngre hanen till stora igen så den äldre hanen och yngre hanen får visa vem som bestämmer, dom slåss inte, äldre hanen bara jagar och spärrar upp fenorna Yngre honan är kvar ensam i hörnakvariet så hon får vila lite, hennes bak fenor är lite lite trasig, Lampan släckt sen ett tag och akvariet verkar lugnt just nu. Får se hur jag ska göra, vill ha ett större kar, men bor 3 trappor upp i lägenhet och är så jävla tungt att bära.. Och har svårt med plats Får antingen sälja de yngre paret till nån som inte har andra papegojor så dom får vara själv i ett större.. Vet inte alls hur jag ska få det att funka med alla 4 tillsammans

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Mialottan
8/27/16, 10:20 PM
#32

Hoppsan! Blev visst 3 poster med lika text :(

Lillyrod
8/27/16, 10:30 PM
#33

Fixade det 😉

Upp till toppen
Annons: