Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Tänk fritt

2016-08-19 10:37 #0 av: MsZ

Här står mitt lilla spontanköp och väntar på att jag ska bestämma mig. Köpte det för räkor. Och räkor står högt upp på listan.
Men om ni veteraner skulle ha ett litet kar som detta - vad skulle ni stoppa i?
Vill fundera igenom detta riktigt noga och all input är välkommet :)

Anmäl
2016-08-19 10:43 #1 av: Lillyrod

Jättefint kar. Jag gillar också räkor just nu så det är en bra idé. Annars skulle det bli ett par Apistogramma och någon annan mindre stimfisk i karet. Det finns en hel del Apistogramma som klarar att gå i ett mindre kar : )

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-08-19 13:11 #2 av: Liten boll

Räkor och kampfisk

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Anmäl
2016-08-19 13:27 #3 av: Lillyrod

#2 Ingen bra kombo om man inte kör med stora räkor och väldigt snäll kampfisk. 

Anmäl
2016-08-19 14:25 #4 av: Liten boll

Varför sa ni då till i att jag kan ha amano?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Anmäl
2016-08-19 14:52 #5 av: ElinvBorg

Amano är större och kan funka ja

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-08-19 14:52 #6 av: Lillyrod

Amano är en stor räka : )

Anmäl
2016-08-19 16:34 #7 av: Liten boll

Men då ska ni inte säga att det inte funkar utan förklara att amano funkar :)

www.papillon.n.nu

Anmäl
2016-08-19 17:20 #8 av: oh-la

Storlek på karet? Annars är jag väldigt förtjust i burkar med svart soil, vallisneria, anubias och kanske något lägre i förgrunden. En trevlig rot, gärna med tunnare grenar, antingen upp och ner så grenarna går ner i soilen och det liknar en riktig rot eller där grenarna går med strömmen i vattnet och därmed vallisnerian. Kanske någon musselblomma för rötterna... Sedan räkor, crystal red av bra kvalitet med starka färger och ett ordentligt stim galaxyrasboror eller mosquitorasbora. Jag är förtjust i lite mörka akvarier med dunkelt ljus. Upplever både mer färger och nöjdare fiskar :) mycket växter så klart!

Anmäl
2016-08-19 17:33 #9 av: MsZ

Oh-la. Det är 60x30x30 :)

Vilken skön och utförlig beskrivning!
Tack för inspiration!

Anmäl
2016-08-19 19:08 #10 av: MsZ

Rasboror - väldigt vackra! Har de ngt roligt beteende också? :)

Anmäl
2016-08-19 19:32 #11 av: oh-la

#10, nja, ganska tetralika :P enklare att få yngel på än terror dock, men riktiga romrövare!! Mina dansade en del, cirklar runt varandra och höll på. Tycker personligen att det är trevliga små firrar :)

Vill du ha något mer att studera skulle snäcklekare kanske vara något? Det är ju en helt annan typ av akvarium, mer fokus på fisken än att det ska vara vackert kanske, men intressanta små firrar :)

Anmäl
2016-09-25 22:55 #12 av: MsZ

Så, efter mkt om och men har jag iaf påbörjat arbetet med lilla burken.....det blev sand (jag blev lat) eftersom Jula öppnade här i stan i helgen Skrattar.

En rot har jag plockat i än så länge men det ska bli fler.

Rätt så mycket växter redan nu från början bland annat valle, flytormbunke, ngn octopushistoria som växer snabbt i mitt andra kar, hornsärv och ngn till som jag inte minns namnet på. 

Har sköljt filtermedia från mitt ytterfilter i vattnet och 1/3 av vattnet är från mitt stora kar. Slängde i eklöv redan nu för att dämpa pH lite. 

Med köpet följde en doppvärmare som håller 25 grader, vi lär väl ha hamnat där imorgon kan jag tänka. Där var också ett filter - en liten Aquael och jag är väl sisådär imponerad av ytrörelsen. Det är ngn regulator i änden av en mindre plastslang med men jag tycker inte det blir så stor skillnad när jag ändrar på den. Är ju van vid att det är rätt bra fart i stora akvariet så nu undrar jag lite över att det är så pass mkt lugnare här....

Att landa i vilka som med tiden ska få bo här har varit precis hur svårt som helst! Jag har ändrat mig fler ggr än jag minns..... men när jag tittade in på lokala butiken häromdagen hade de fantastiskt fina Endlers Guppy, Kilfläcksrasboror och kuhlisar.....jag undrar om det kan vara en vettig kombination. Har ni några tankar där?? Jag tänker mig även Amanosar så småningom och eg skulle väl det behövas en städpatrull....men mina ancistrusar är ju för stora för detta......

Inga beslut är tagna. När pH ligger som jag vill ska ett par av mina gamla fiskar få "gå in" karet en tid. 

Vad gäller pumpen får jag fundera över om jag vill ha den eller byta också. 

Anmäl
2016-09-26 01:03 #13 av: Fruktzallad

Jag är ingen veteran, men om jag hade fått hem ett sånt så hade jag fyllt det med så många koppartetra som var vettigt. =) Plus en massa gröna växter. :-)

Anmäl
2016-09-26 01:28 #14 av: MsZ

#13 - ja de ÄR ju också fina....fasen vad mkt fina fiskar det finns :P 

Surar lite nu, för jag har läst på riktigt ordentligt och det filter som var med akvariet är ju inte tillräckligt dimensionerat. Men då tänkte jag att i gömmorna ligger ju det som säljaren till mitt stora kar skickade med - som var för litet för det.....och med lite detektivarbete inser jag att kapaciteten är precis lagom.......förutom det faktum att filtret är för stort för karet då.....så det blev en återvändsgränd igen.

Måndagen får ägnas åt att beställa ett lämpligt filter.... nu ska jag bara hitta vilket.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.