Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Berättelser

Fifills akvariedrömmar del 3

2016-08-04 14:50 #0 av: Fifill

Dags att börja skriva på tredje tråden om mina akvariedrömmar - och akvariemardrömmar! Del 1 och Del 2 hittar ni här. Glad

Anmäl
2016-08-04 14:59 #1 av: Fifill

Just nu har jag ett litet experiment på gång. Frågan jag vill ha svar på är... Gillar fisk musik? Lyssnar på musikGalen

Jag har placerat min ena högtalare mot yngelbaljan, och så spelar jag Kents senaste(sista! Varför?! Storgråter) skiva för dem. Hittills verkar de uppskatta det, de är rätt nyfikna åtminstone, särskilt platyynglen! SkrattarDe är verkligen inte rädda i alla fall, de simmar dit och funderar emellanåt, och jag tror nästan att alla samlats i närheten nu.  Lyssnar på musik 

Anmäl
2016-08-27 17:22 #2 av: Fifill

Nu är det slut på lugnet i yngelbaljan! Bomb De två största ynglen börjar gå varandra riktigt på nerverna, så ikväll ska jag flytta över tre-fyra utav dem till mitt 110 liters akvarium. De kommer få gå med hundratjugofemtioelva(jag lovar!) platys där, men jag hoppas att de är stora nog och har tillräckligt med attityd nu för att det ska gå bra... Illamående Är hemskt nervös för att de inte ska klara miljöbytet, men de kan ju inte gå i baljan längre. Och det borde gå bra, är bara lite utav en hönsmamma när det kommer till dem.

Och en utav de som "flyttar" är min lilla favorit, så det kommer bli lite tråkigt när hen inte är här bredvid datorn och pratar med mig längre. Nåja, - (pang och bom, där small det i baljan! Japp, definitivt dags för flytt,) - jag får titta in lite oftare i hens nya akvarium istället. Inte direkt som om det är långt dit, haha!Förlägen

Jag väntar bara på att vattentemperaturen i baljan ska sjunka så att skillnaden inte blir så stor när de flyttas.

Anmäl
2016-08-27 18:34 #3 av: [Jens]

Vad är det för sorts yngel du har flyttat över ? Koppar min in dem så ska det inte vara några större problem om de nu inte blir stressade över alla dina hundratjugofemtioelva platys. Glad

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-08-28 10:06 #4 av: Fifill

Hoppsan! Det är mina Apistogramma viejita-yngel som ska få flytta. Blev inte av igår, ville ha tid att sitta och ha koll på vad som händer efter flytten, och jag var för trött igår. Men idag så!

Tänk, jag trodde verkligen inte att det skulle gå så bra att föda upp apistos i endast en 25-liters plastbalja med doppvärmare och ingen cirkulation, men alla de nio yngel som nådde 0,5 cm lever fortfarande. Partajar 

Anmäl
2016-08-28 14:44 #5 av: Fifill

Nu håller tre apisto-yngel på att koppas in. Fryser Fruktansvärt nervöst för min del, men ynglen ser mest fruktansvärt nyfikna ut där de går i påsen för tillfället, och verkar undra vad matte nu hittat på(sötisar!). Deras nya kompisar, platy-skocken, är såklart väldigt nyfikna de med. Håller tummarna för att det kommer gå bra...

Jag lyfte ur inredningen ur yngelbaljan när jag skulle fånga in de små, och trots att jag tyckte att jag tittade noga på roten innan jag lyfte ur den så lyckades ett yngel hänga med ur baljan ändå! NinjaFörskräckt Så den hamnade i en annan balja med mindre än en halv cm vatten i, varvid det blev lite förskräckt sprattlande och halvlyckade försök att fånga lillen innan vi kunde pusta ut. Nu är inredningen tillbaka, så kvarvarande yngel återbekantar sig med baljan nu. Jag hoppas att de mindre ynglen kommer sätta fart med växandet nu när de tre största är borta.

Anmäl
2016-08-28 14:50 #6 av: Lillyrod

Du har fullt upp med dina små. Jätteroligt att läsa om vad som händer Tummen upp

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-08-28 15:42 #7 av: Fifill

Hoppsan! Här gick man ifrån ett tag, och när man kommer tillbaka så är det slagsmål i påsen! BombYrarDags att släppa ut dem, tror jag, innan det begås mord... 

Mina platys tycker såklart att det är prima underhållning och har samlats på första parkett för att titta på. Skämtar

Anmäl
2016-08-28 15:56 #8 av: Fifill

Nu är de utsläppta. Det första de gjorde var att ta en mun med sand och sila den. Apistogramma, alltid lika coola. Cool 

De har en rotgrotta och två kokosnötter just nu, så de kan få varsitt ställe för sig själva nu, vilket nog blir välkommet.

Det bekväma med att koppa in med påse från eget akvarium är att jag bara behövde tippa påsen, så den står halvt upp och ned just nu, för mina platys har fullt upp med att undersöka den, och inte vill jag ta ifrån dem deras underhållning! Fast...

... Clementin, om man simmar allra högst upp i hörnet i påsen på egen fena så är det väl ändå onödigt att få panik?Galen

Anmäl
2016-08-28 18:41 #9 av: mimåne

Skrattar

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-08-29 09:04 #10 av: Fifill

Nu har jag fotat fisk, må ni tro! Hela minnet i digitalkameran gick åt, så några bra bilder borde det väl ändå bli(please?)... De flesta blev på mina platys, så de flesta utav dem korten lägger jag upp på platytråden, men jag tror jag fick nog några bra bilder på två utav mina apistoyngel också. Ska bara gå igenom dem nu, snart tillbaka! Cool

Anmäl
2016-08-29 09:44 #11 av: Fifill

Först ut är en bild på några utav mina gamla dvärgkardinaldamer! De är strax över två år gamla nu, helt fantastiskt okomplicerade och friska fiskar som jag aldrig kommer tröttna på. För, tja, har jag inte gjort det efter två år med över hundra stycken i alla mina akvarium, då tror jag inte att jag någonsin kommer få nog av dem.Skämtar

Anmäl
2016-08-29 09:45 #12 av: Fifill

Och så en halvdan bild på hela karet. Ser ni nu att det verkligen är hundratjugofemtioelva platys där?!Förskräckt

Anmäl
2016-08-29 09:51 #13 av: Fifill

Och så kommer vi äntligen till mina kära apistoyngel! Jag har bara sett två av dem hittills idag(brukar inte tända så här tidigt, men kunde inte låta bli att kolla till dem), ett av dem ser inte ut att ha anpassat sig helt till nya omgivningen, men min lilla favorit verkar må prima!

Här är min lilla älskling, som jag kommer att behålla. Kär

Anmäl
2016-08-29 09:52 #14 av: Fifill

Och så det andra ynglet. Kär

Anmäl
2016-08-29 09:55 #15 av: Fifill

Jag lyckades fånga ett syskonbråk på bild också. Det märks att de kommer överens bättre i nya omgivningen, det gick rätt lugnt till, men min lilla favvis var tydlig med att det är hen(han?) som är störst, bäst och starkast, så det så!

Anmäl
2016-08-29 11:24 #16 av: Rovfisk

Jättefina bilder Kär

Måste fixa iordning med vattenbyten och fota mina kar också Skrattar

Medarbetare på akvariefisk i fokus.

*520 l *240 l *225 l *112 l *60 l

Anmäl
2016-08-29 20:31 #17 av: Lillyrod

Du kan inte se kön på dem än? Har glömt vilken sort det är Förlägen

Anmäl
2016-08-29 22:32 #18 av: Fifill

Apistogramma viejita 2Glad

Jag har ingen aning. FunderarDe största ser alla likadana ut, tycker jag, och de har hittills varierat mellan mörkt sandfärgade med ränder till ljust sandgula utan ränder, men det beror på ljuset mest. Man kan ju ana en röd ton på "älsklingens" fenor, men det har ju vissa honor också, så... De mindre är mörkare, men det var de andra också innan de växte ifrån syskonen. Är de större därför att de är hanar? Ingen aning, ska bli så spännande att få se. Skrattar 

Kanske skulle jag kunna leta reda på info om hur man ser skillnad, men det blir nog roligare att upptäcka det själv, tror jag.

Anmäl
2016-09-03 17:08 #19 av: Fifill

Mina tre apistoyngel verkar trivas väldigt bra i nya akvariet, så jag håller på att koppa in det sista stora ynglet nu. Glad Så nu får de fem kvarvarande "pluttingarna" växa till sig i fred ett tag.

Anmäl
2016-09-03 20:45 #20 av: Fifill

Okeeej, så jag hittade ett stort yngel till i baljan... Vilken bra koll jag har... Looser Nu är i alla fall hen också inkoppad i akvariet.

Och jag svär på att "mitt" yngel vuxit minst en halv centimeter sen jag släppte i dem förra veckan! Jag svär!Förskräckt

Anmäl
2016-09-03 21:15 #21 av: Lillyrod

Ja så långt är det rätt att de växer efter plats ; ) Vet du hur många du har?

Anmäl
2016-09-03 23:45 #22 av: Fifill

Jo, jag misstänkte ju att de skulle skjuta iväg storleksmässigt nu, men fort trodde jag inte! 

Jag har fortfarande nio stycken apistoyngel kvar. Glad 65 st från början, men de har varit nio i antalet sedan... *kollar fiskjournalen* ... Merde. Ingen tidig anteckning om den kullen...Vilar huvudet i handen *kollar almanackan* Hmm... Födda i mitten på mars är de tydligen... *dubbelkollar fiskjournalen* ... De har varit nio sen i början på juli, garanterat, men jag har för mig att de har varit samma antal sedan i maj åtminstone. Funderar

Alldeles lagom antal är det i alla fall. Men nästa gång jag sparar apistoyngel så tänker jag se till att ha ett ordentligt akvarium iordninggjort åt dem!

Anmäl
2016-09-10 23:13 #23 av: Fifill

GapskrattarMin lilla favoritapisto har redan attityd så det räcker och blir över! Hen(vet fortfarande inte vilket kön!) satte precis min stackars platyhona Terrakotta på plats, som såg helt förvirrad ut! GapskrattarJag älskar verkligen det där lilla "charmtrollet"! Får plocka fram kameran snart och fota dem igen, galet vad stora de blivit på så kort tid!

Anmäl
2016-09-11 22:07 #24 av: Fifill

... Nej, det är omöjligt...! Det kan inte vara...! ... Men...! ... Vad i...? Yrar Jag har tio apistoyngel!? Hur?? Hur har jag kunnat missa det så länge?! Jag har ju för bövelen flyttat på dem tidigare!? ...Looser Ord kan inte förklara hur dum jag känner mig just nu...Förlägen

Anmäl
2016-09-11 22:41 #25 av: 63Liter

Fint akvarie.

Anmäl
2016-09-11 23:09 #26 av: Fifill

Tack!Glad

Anmäl
2016-09-12 06:39 #27 av: Rovfisk

Men grattis :D Vad kul, de har väl formodligen hållt sig gömda

Anmäl
2016-09-15 15:32 #28 av: Fifill

Nu koppar jag in tre apistoyngel till, endast de två minsta är kvar i baljan nu.

Jag börjar ana en viss färgskillnad på de yngel som gått i akvariet ett tag nu. Min lilla favorit blir troligtvis en hona, precis som jag hoppades på! Mini-Vickan! Störst och vackrast är hon, åtminstone enligt henne själv, haha!Skrattar

Jag fotade häromdagen, och fick några bra bilder faktiskt... Men oj, vad jag önskar att jag hade en riktigt bra kamera, den här gör dem inte rättvisa... Vilar huvudet i handenHär kommer bilderna på min "favvis" först. Visst är hon söt? Kär

Anmäl
2016-09-15 15:36 #29 av: Fifill

Och så ett utav de yngel som jag tror kommer bli en hane. Hen är åtminstone inte lika gul i färgen. Funderar

Anmäl
2016-09-15 15:38 #30 av: Fifill

Och så en annan trolig hona. Glad

Anmäl
2016-09-15 15:45 #31 av: Fifill

Och så klart blev det en hel del bilder på syskongnabbet!SkrattarDe har inte mycket tålamod med varandra längre, så det är tur att det finns många gömstället i karet. Ninja

Anmäl
2016-09-15 15:50 #32 av: Fifill

Ytterligare lite gnabb. Ser ni vad ynglet längst fram inte har sett än? SkämtarOch kan ni hitta det fjärde apistoynglet på samma bild? Upptäckte det alldeles nyss själv.

Anmäl
2016-09-15 16:01 #33 av: Fifill

Dessutom så fick jag äntligen en skarp bild på Gullefjun! Hon är så svår att fota då hon gömmer sig i skuggorna så fort kameran kommer fram... Vilar huvudet i handenHär på bilden så har hon sin mörkgråa dräkt, men hon varierar väldigt mycket i färgen beroende på humör och ljus.

Anmäl
2016-09-16 11:08 #34 av: mimåne

Mitt hjärta smälter av dina apistogramma yngelKär

Anmäl
2016-09-17 17:21 #35 av: Rovfisk

Kär

Anmäl
2016-09-18 08:38 #36 av: [Angelica Od]

Så spännande att läsa den här tråden! Skrattar Men jag undrar, eftersom att platys och apistogramma verkar fungera ihop, borde väl också guppys funka? Av vad jag har hört tidigare verkar dom passa ganska okej med varandra och jag vet en del som har dem tillsammans, men vill gärna få erfarenheter och tankar från så många som möjligt! Kär

Anmäl
2016-10-02 13:10 #37 av: Fifill

Jag har inte haft guppy själv, men det borde inte vara några problem. 

MEN det beror på mycket på individen ifråga, Gullefjun har inga problem med platyyngel men hon avskydde de vuxna platys jag hade i hennes akvarium ett tag. Vet inte hur Pyret(min andra A eremnopygehona) skulle reagera på vuxna platys, men alla platyyngel jag haft med henne har försvunnit... Vet inte om det var hon som åt upp dem eller om de dog av någon annan anledning, såg inte vad som hände. Funderar

Ingen utav mina A viejita har några problem med vuxna platys, men de äter upp ynglen istället.

Exakt varför Gullefjun inte äter upp de små ynglen vet jag inte, men jag är hemskt tacksam för det oavsett!

Så jag gissar att guppys fungerar bra i 9 utav 10 fall om man har tillräckligt stort akvarium med rätt miljö, men har man otur så kan man råka få hem en grinig apisto som kanske råkar avsky guppys. Djävlas 

Anmäl
2016-11-15 09:51 #38 av: Fifill

Här kommer ett par bilder på mina små apisto-älsklingar! Jag tror att alla tio fortfarande lever, men det är svårt att räkna dem. Funderar De stora ynglen har dragit iväg ordentligt från de andra, som definitivt är på tok för små för sin ålder... LedsenVi får se hur det utvecklas, troligtvis så stannar de flesta ynglen hos mig p.g.a det, kanske säljer jag ett par av de större... 

Men en dam som definitivt stannar hos mig är min favorit som numera heter Viktiga Vilma! (Kojakten, någon?Galen) Namnet är perfekt då det är hon som är störst, bäst och starkast, samt vackrast av alla, enligt henne själv! Och så håller vi såklart "traditionen" att döpa alla viejita med V-namn. Skämtar

Det börjar nog egentligen bli dags att leta efter en pojkvän åt henne, men jag lider akut brist på akvarium... igen... Är det tillåtet att klaga över friska och långlivade fiskar som aldrig "kilar vidare"? För mina akvarium är överfulla utav sådana själviska firrar,  vilket sannerligen förstör mina planer för nästa generation fisk... Looser

Anmäl
2016-11-15 09:58 #39 av: Fifill

En intressant sak jag noterat på sista tiden är hur hackordningen mellan ynglen har förändrats och blivit mildare. De är mycket mer toleranta mot varandra, och jagar sällan bort varandra mer än några cm åt gången. Jag gissar att storleksskillnaden dem emellan säkert hjälper en del, det är ganska uppenbart vilka som är de starkare eller de svagare individerna, så de behöver inte hävda sig lika mycket. Därför ser jag ofta tre eller fler som simmar ganska nära varandra. Glad

Anmäl
2016-11-15 18:37 #40 av: Lillyrod

Det måste vara jättekul att följa dem från de är små. Jag har ju aldrig lyckats få några att överleva. Den nya Baenschidamen är nog för liten än. De har lekt en gång men hon grävde bara igen kokosnöten med sig själv på utsidan och sen blev det inte mer med det Skrattar

Anmäl
2016-11-17 15:51 #41 av: Fifill

Haha, ja, det är inte lätt att få det rätt i början!SkrattarTur att de lär sig med tiden.

Det har varit helt magiskt att få se dem växa upp, från pyttesmå yngel som liknar sandkorn, till lite större yngel som börjar mopsa sig mot varandra, och nu till vuxen ålder. Vore ännu roligare om jag lyckas få en kull efter Viktiga Vilma också, men då måste jag ordna med större yngelakvarium åt de små. Glad Hoppas du får egna överlevare snart!

Anmäl
2016-11-17 16:02 #42 av: Fifill

Phew! PustarNu har man gnuggat geniknölarna i nästan sex timmar! Dags för en kaffepaus. Sover

Jag håller på att kämpa mig igenom Komvux på distans(*muttrar* nedrans Aspergers, att det ska vara så svårt... *muttermutter*), och läser just nu kursen Entreprenörskap. I den här kursen så kommer jag arbeta med att utveckla ett projekt av valfritt slag, och jag har då valt att ta mig an Stjärnor drömmen om att åka till Peru Stjärnor, samt finansiering, fiskförsäljning och odling innan och efter resan, etc, etc.. Detta projekt behöver såklart inte genomföras i verkligheten, men varför inte? Skrattar Snacka om motivering för att göra "läxorna"!Gapskrattar

Och som en gammal vän brukade säga: "Allt går bara man ger sig fa-an på´t!" Cool

Anmäl
2016-11-21 19:44 #43 av: Fifill

Ack, ack, ack. Det har varit en mörk dag för alla mina fiskar idag, en sådan som också kallas "matte-tänder-inte-lyset-för-hon-har-migrän-så-dagen-börjar-aldrig"-dag... Zombie Finns en ganska stor nackdel med att bo i en liten etta full med akvarium när man har tendens att få migrän ganska ofta och kräver släckt överallt...

Anmäl
2016-11-21 21:29 #44 av: Lillyrod

Stackare. Hoppas det är bättre nu.

Anmäl
2016-11-22 14:32 #45 av: Fifill

Migränen är borta, men nu har jag en annan huvudvärk: Jag vill köpa nytt akvariuuuum! Storgråter Bara ett liiitet ett, men jag vet inte om mina föräldrar köper det argumentet, haha! Lär bli bråk om jag köper ett, men är så frestad just nu.Dreglar

Måste koka mer eklöv nu, återkommer med önskat upplägg av karet. Oskyldig

Anmäl
2016-11-22 14:53 #46 av: Fifill

Så, eklöven är kokade, tredje omgången och jag är knappt halvvägs genom påsen jag plockade... Lär väl bli stående med okokta löv ända till jul. Pustar

Så, angående mitt lilla drömakvarium är det återigen lakritsgurami som lockar och drar. Jag tycker de är helt galet vackra, och de är dessutom billiga, om än ganska svårskötta. Jag har den perfekta platsen snett bakom mig i min Ivar-hylla(hyllmått 39x30 cm) för ett akvarium på ca 30 liter, vilket är perfekt både för mig och för lakritsguramis... Det enda som inte är perfekt är mina föräldrars garanterade utbrott, vilket väl är ganska befogat, men, men... Det är ju bara ett liiitet akvarium? Oskyldig Tror ni de köper det? Tvivlar på det...

Nåja, jag kollar upp lite akvarium och andra kostnader, Cyberzoo har två akvarium jag är intresserad  av som inte är särskilt dyra, nämligen detta och detta. Doppvärmare har jag redan, filter tänkte jag hoppa över helt(lite fisk, små och täta vattenbyten samt flytväxter), och belysningen ska vara svag och ingår i ena akvariet, men bör inte bli så dyrt åt det andra heller...

... Tror ni man kan smöra in idén som en julklapp, tro? Oskyldig

Anmäl
2016-11-22 18:09 #47 av: Lillyrod

Jag tittade på vad de hade för nanon i "min" akvarieaffär och kunde få ett aquael 30 liters för 600 kr. Då ingick ljus, pump och doppvärmare. Det är ett sådant jag är sugen på. Antar att jag får leka tomte själv om det ska bli något : )

Anmäl
2016-11-23 16:24 #48 av: Fifill

Två av mina egenuppfödda apisto-honor flyttar idag. Illamående Jag är så nervös, hoppas hon gillar dem, och hoppas att de får det bra i sitt nya hem.

Anmäl
2016-11-24 21:11 #49 av: mimåne

Det är alltid speciellt att skicka iväg fiskar man själv har fött upp. Jag förstår att du var nervös men det gick säkert bra =)

Anmäl
2016-11-24 21:50 #50 av: Fifill

Jo, det gick bra tydligen. Pustar Hoppas det går bra framöver också.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.