Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1726 ggr
[SarahOhrn]
2016-07-28 10:22

Förbudet mot att köpa/sälja äppelsnäckor

Någon som vet hur det gått med detta, tidigare diskuterades det mycket och folk va rätt insatta och kontaktade myndigheter ang förbudet då det är absurd att förbjuda (dom verkar t ex tillåtna i Finland?) äppelsnäckor i akvariet (eller ja köpa sälja nu, dom som redan hade är ju ok att ha kvar). Har det blivit någon framgång? Eller tror ni att det kommer vara förbjudet för all framtid? Jag är måttligt less att jag inte skaffade äppelsnäckor när jag hade chansen för många år sen, varit såååå sugen på dom såååå många år och nu när jag väl har akvarium - får man inte skaffa. Måttligt less 😭 Men hoppas ju på förändring i framtiden. Finns ju andra snäckor men äppelsnäckor är något speciellt alltså…….

Annons:
Lillyrod
2016-07-28 10:24
#1

Det är fortfarande förbud inom EU. Inget har sagts om att de ska ändra på de regler som de satte när förbudet togs tyvärr 😕

[SarahOhrn]
2016-07-28 10:27
#2

Såååååå tråkigt!! :(

mimåne
2016-07-29 10:15
#3

Finland är med i EU så snäckan är förbjudna där också. Har du sett dem i någon butik där eller vad menar du med att de verkar vara lagliga där?

Tyvärr så verkar det inte ha skett någon framgång för oss akvarister när det kommer till beslutet om äppelsnäckan. De är fortfarande förbjudna och personligen tror jag tyvärr inte att det kommer ändras, inte den närmsta framtiden åtminstone. Faktum är att fler arter är i riskzonen för att förbjudas då EU fokuserar på att minimera antalet invasiva arter i naturen. Det har gåtts ut med att det årligen ska grävas fram nya invasiva arter. Vi har redan fått besked om en handfull arter växter som används inom akvaristiken som kommer att förbjudas inom snar framtid. Jag tror ett datum är satt när det ska vara infört i unionen men jag kan inte på rak arm säga när det är.

Med andra ord så ser det inte särskilt ljust ut när man ser till hur frågan om invasiva arter behandlas idag. Istället för att ta bort arter från listan som t.ex äppelsnäckan, så fylls det snarare på med nya arter.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SarahOhrn]
2016-08-06 12:09
#4

Någon skrev ngt i ett inlägg om detta tidigare när dom nyligen blev förbjudna att dom fortfarande va tillåtna där men jag kanske har fel info då :) Typiskt! Att jag inte skaffade dem när jag ville för flera år sen…… :((

illyria1989
2016-08-06 17:23
#5

Varför är de förbjudna? Läst om detta tidigare med aldrig något om anledningen.

Lillyrod
2016-08-06 17:30
#6

En släkting till våra äpplen släpptes ut och förstörde bl a risskördar i Spanien. EU beslutade då att hela släktet skulle förbjudas. Detta trots att de snäckor vi haft i våra kar inte kan äta växter 😕

Annons:
illyria1989
2016-08-06 20:37
#7

Aha, intressant. Förstår att folk är besvikna :/

mimåne
2016-08-07 12:41
#8

#4 Jag vet om att det efter förbudet har setts en butik i finland som trots allt fortsatt att sälja äppelsnäckor. Det har det pratats om för länge sedan här på sajten. Butiksägaren var ej ovetandes om lagen utan påstod att det var snäckor som varit i karen redan innan förbudet och att de nu inte kunde flyttas. Han påstod sig inte sälja dem trots att vi såg privatpersoner som fick köpa dem. Jag var själv in till butiken och fick prisuppgifter på snäckorna. Det här är några år sedan så jag vet inte hur det ser ut i butiken idag, men jag tvivlar på att han har fortsatt med äppelsnäckorna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

wixe
2016-09-04 21:17
#9

Det är verkligen trist :( trodde detta förbjud hävts . Precis som ni säger äter dom ju inte växter, jag hade jättefina äpplen i olika färger och inga av mina växter blev uppätna. Nu sitter jag här med nytt akvarium och inte en endaste liten snäcka :( Jag skulle aldrig slutat med akvariet för några år sedan när jag hade dom. De fick bebbar också. Tyvärr bytte jag av okunskap till alldeles för fin sand och de kvävdes av sanden! usch! Det var jättetråkigt. Innan hade jag engelsk sjösten som var perfekt. Jag hade rosa,lila,blå,gula…superfina.

[Jens]
2016-09-04 22:37
#10

Hmm kvävdes av sanden? Det år ju optimalt att ha dem på sand. Har själv äpplen och har haft det sedan förbudet och har nu ca 25-30 st i ung ålder och ca 10 väldigt gamla snäckor.

wixe
2016-09-05 07:20
#11

Ja det trodde jag med just för deras mjuka fötter. Det var det enda jag ändrade i mitt akvarie. Kontaktade åxå dåvarande snäckfolk o frågade. För fin sand enligt dem,som då trängdes in o krävde dem. De dog väldigt fort. Inget annat förändrat än byte av sand. Men eg vet jag väl inte. Både små och stora dog på väldigt kort tid.

Draken
2016-09-05 07:41
#12

Även jag har kvar äpplen, sedan innan förbudet kom. Och mina har då alltid gått på fin sand (julas bläster) och det är inga problem alls.

Märkligt att dina inte klarade det :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Widmar
2016-09-05 13:24
#13

Ni som har dessa förbjudna växter… Kan ni lägga upp enbild på dem, så vi ej så insatta kan se hur de ser ut?

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Annons:
Widmar
2016-09-05 13:25
#14

Djur…

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

[Jens]
2016-09-05 17:16
#15

Du menar bilder på äppelsnäckorna ?

wixe
2016-09-05 20:44
#16

Googla så får du upp jättefina bilder på äppelsnäckor! :D Ja det är jättekonstigt att de dog. Men det kan väl iof hänt något i akvariet åxå. Dock mådde fiskarna bra, så det känns konstigt. Då när jag sökte info så var det det svar jag fick att min sand var för fin(typ sandstrandssand, minns inte vad den heter, ljusljusbeige) och att den då trängde in och kvävde snäckan. Nu har jag holländsk sjösten, som ju också är ganska slipade och "mjuka" att glida över. Det var det jag hade i början till mina snäckor och direkt jag hade bytt så började de dö :( Så det kändes rimligt med den förklaringen men det kanske inte var så då. Tråkigt var det :(

[Jens]
2016-09-05 20:49
#17

Ja vad tråkigt att de dog för äppelsnäckor är verkligen charmiga! Skulle bli så tråkigt om jag inte kan fortsätta att ha dem.

mimåne
2016-09-06 09:35
#18

När man byter bottensubstrat kan mycket hända med kemin i vattnet. Nu vet jag inte hur du gjorde det praktiska arbetet, men i bottenmaterialet finns det mycket som man inte vill röra upp i vattnet. Vill man byta bottenmaterial är det självklart oundvikligt att inte röra om i det. Äppelsnäckor är väldigt känsliga så jag tänker att det är möjligt att du fick förhöjda värden eller dålig vattenkvalitet efter bytet till sand och att det var det som gjorde att dina snäckor dog.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

wixe
2016-09-07 21:44
#19

Ja så kan det ju vara. Jag minns inte riktigt hur jag gick tillväga faktiskt. Jag upplevde ju inte annars att dom var känsliga. Men å andra sidan hade jag ett väl fungerande kar så det var aldrig några problem då. Förutom sen då..men firrarna mådde bra o dom är ju rätt känsliga.

Upp till toppen
Annons: