Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1365 ggr
mimåne
2016-07-25 11:09

Vårt rena kranvatten

I media just nu skrivs det mycket om vårt svenska kranvatten. Det som vi länge trott att är så rent, kanske inte är det trots allt.

Man har hittat förhöjda värden av giftiga ämnen i våra vattenresurser hos flera svenska kommuner och regeringen uppmanar nu myndigheter till ett intensivare arbete för att hitta miljögifter i vårt kranvatten. De gifter det rör sig om är Högfluorerade ämnen, som när de läckt ut inte försvinner ur naturen och lagras i våra kroppar.

Jag kan inte låta bli att tänka på akvaristiken och hur det här skulle kunna påverka våra fiskar. Om högfluorerade ämnen kan lagras i våra kroppar och göra oss sjuka så som misstänkt, vad gör de då med våra fiskar vars liv helt och håller spenderas i kranvatten? Vi kan med hjälp av dropptester och sticktester på egen hand mäta en del värden i akvarievattnet, men det finns mycket utöver det vanliga som vi inte kan mäta. Hur eventuella miljögifter i kranvattnet påverkar våra fiskar idag, det vet vi inte.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Jens]
2016-07-25 11:26
#1

Ja det låter verkligen inte bra. Vi har egen brunn med ett filtersystem som ska fixa allting. Vi gör prover varje år och det har visat sig vara bra värden. Gjorde precis nu ett test på vårt dricksvatten och pH-värdet ligger på 7,5. Dock har jag inte de andra testerna men vi gjorde ett omfattande test för bara några månader sedan vilket var bra.

Lillyrod
2016-07-25 11:28
#2

Med så mycket olika gifter som sprids i vår natur är det nog inte så konstigt egentligen men man tror ju att det ska vara ordentligt renat vatten som når våra kranar. 

Sen finns det kommuner som tillsätter massa konstiga ämnen i vattnet för att skydda sina ledningar förutom klor då. I vår kommun handlar det om blekmedel (samma som i klorin) och målarsoda??!

Scilla
2016-07-25 11:29
#3

Vi har också egen brun med filtersystem. På gott och ont.

mimåne
2016-07-25 20:19
#4

Jag får hålla med. Man är inte överraskad över alla miljögifter som finns i naturen och att de kommer i vårat vatten, men man har ju ändå haft god tro om att det vatten man sedan dricker är ordentligt renat. Kanske är det naivt att tänka så i och med att gifterna aldrig försvinner. Det är tråkigt hur som helst men det positiva är att det här nu har börjat uppmärksammas mer och även att folk blir mer medvetna om miljön.

Att det sedan medvetet tillsätts sådant som blekmedel och målarsoda i kranvattnet, det är svårförstått. Finns det verkligen inget annat sätt för att bli av med ev. förhöjda värden?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2016-07-26 09:20
#5

Det är skrämmande egentligen.

Nu vet jag att Sundsvalls vatten kommer från en rullstensås och är väl bland de renaste i Sverige, vad det sägs i varje fall.

Vi hade ju ett utbrott av E-colibakterien för nåt år sedan, och då tillsattes ju kloramin i vattnet Kommunen säger att det inte görs nu, men man vet ju aldrig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2016-07-26 09:42
#6

Undrar hur det är med vatten man köper på flaska?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
2016-07-26 09:54
#7

Flaskvatten är i regel vanligt kranvatten med eller utan kolsyra ; )

mimåne
2016-07-26 20:29
#8

Jodå, Lillyrod. Jag funderar på hur rent det är. Om man ska sälja ett kranvatten så känns det som att man har möjlighet att välja var man tar det ifrån, och att man i så fall kanske inte skulle välja vilken källa som helst utan föredra en renare en.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: