Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 2202 ggr
Scilla
7/20/16, 12:32 AM

Nu blir det ett räkkar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag hade en överbliven balja, ett filter och sambon sa ok så måste jag såklart ha ett räkkar! Började pyssla med det häromdagen. Var ganska skralt utbud på mindre rötter men hittade iaf denna i ena djuraffären, stenen har jag lånat ur andra akvariet som tillfällig tyngd. Ny lampa är beställd. Just nu tjänstgör skrivbordslampa. Planen är att jag ska använda tåligare växter och framförallt plantera på roten. Har javamossa, javaormbunke och anubias på ingående för detta. Väntar även på sagittaria, någon cryptocoryne och ytterligare någon växt som skulle uppfylla mina krav på enkelhet. Nu stoppade jag i sånt som flöt löst i andra burken och något posthorn för att få igång lite aktivitet. I detta akvarium tänkte jag sedan att det ska bo räkor, sakura black och crystal black, några posthorn slinker alltid med och så tänker jag att några sandsnäckor borde vara nyttigt. Jag får för mig att svarta och svartvita räkor kan bli en fin mix mot sanden :)

Annons:
kim1980
7/20/16, 1:01 AM
#1

Det ser jätte fint ut ! Antar är ro givande med akvarie. Kattrerna mest ena har nått stira på ute . Mina katter har balkongen titta ut är in hängat. . Koral prydnad äger jag en faktiskt. )

[Jens]
7/20/16, 9:07 AM
#2

Det ser bra ut. En bra början. Funderar på roten dock om den är ny? Jag köpte något liknande och sedan började den ge ifrån sig något medel som inte mina snäckor och räkor gillade så jag kastade den direkt så ha koll på den.

Scilla
7/20/16, 9:53 AM
#3

Jens, roten är ny för mig. Köpt i djuraffär. Hur märkte du att de inte gillade den? Hur fort märkte du det?

Lillyrod
7/20/16, 10:47 AM
#4

De flesta nya rötter brukar fälla ut som ett vitt "slem" . Både snäckor och fiskar brukar tycka att det är gott men tydligen finns det någon rot som fäller ut något som de inte gillar. 

Du märker ganska fort om något är galet. Jag har aldrig fått en rot som varit "dålig" : )

Scilla
7/20/16, 11:05 AM
#5

Håller tummarna för att denna funkar, utbudet vart minst sagt skralt. I andra affären fanns bara en liknande denna som vart för stor och "mangrove" som såg väldigt murken ut…

[Jens]
7/20/16, 11:11 AM
#6

De blev sjuka direkt och stack till ytan och höll sig där. Det har hänt mig ett par ggr faktiskt . Verkar som jag har otur helt enkelt och det var i samband när det vita slemmet kom fram.

Annons:
Scilla
7/20/16, 11:22 AM
#7

#6 Hur lång tid tog det innan det hände på ett ungefär? Har snäckor där i nu, räkorna kommer nästa vecka och de är har mer rädd om. Önskar att det fanns en bättre akvarieaffär här, rötter är ju inte så lätt att köpa på nätet precis. Sist köpte jag allt sånt på Södermalms akvarieaffär men nu har jag inga planer på sthlm förrän i höst.

Lillyrod
7/20/16, 11:33 AM
#8

Guldfisken.se har små fina rötter som går att lägga i direkt och som inte slemmar. Jag har köpt alla mina små där men jag går ju till affären. Kolla vad frakten kan bli för de väger inte så mycket.

Mangrove och yati-wood brukar jag köpa. Finns i mini sen kan man bygga ihop till större om man vill : )

Scilla
7/20/16, 1:04 PM
#9

Åh, jättebra tips Lillyrod! Har googlat men inte hittat nån bra träff. Blir lite nojig nu och funderar på att ta upp den här… Killen i affären kallade den för "ökenrot" och var jag förstått kan det vara lite vadsomhelst…

Scilla
7/20/16, 1:28 PM
#10

Nojig som jag blev beställde jag yati wood och plockar upp denna. Det känns mycket bättre.

[Jens]
7/20/16, 1:53 PM
#11

Ja jag köpte mina via ebishop.se men när jag tittar på deras sida lite snabbt nu så verkar de inte ha kvar det?? I vilket fall som helst så hoppas jag att du gjorde rätt för jag tänker inte köpa sådana som du hade innan i akvariet.

Nu till annat. Vet inte om du tänkte på det när du beställde räkorna att det finns korsningsrisker att köpa olika räkor? Jag tittade på Sakura Black (Neocaridina Davidi) och Crystal black (Caridina cf. cantonensis) och det finns inga som helst risker med dessa så de två går bra ihop.  🙂 Om du tänker på att köpa en annan sort i framtiden så titta gärna på denna tabell så du inte får korsningsrisker, dvs sämre avkommor och helt osäljbara. Korsningstabell från Redbee.se.

Scilla
7/20/16, 3:27 PM
#12

Jag var inte riktigt trygg och nöjd med den gamla roten, så jag tycker faktiskt att det är skönt att den är väck! Jag tänkte på korsningsrisken, men tank för tanken ändå! Förra svängen jag hade akvarium så hade jag två likadana sådana här kar bredvid varandra med två sorters räkor som inte korsade i varje :)

mimåne
7/20/16, 10:20 PM
#13

Så kul med ett räkakvarium, och så fint det ser ut att bli! Jag vet inte om du är medveten om hur olika räkarter har en tendens att konkurrera ut varandra, men jag lyfter fram det ifall att.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Scilla
7/20/16, 11:07 PM
#14

Mimåne, hur det är just med den här kombinationen räkor vet jag inte. Har haft crystal black grad a-c tidigare men kan för mitt liv inte komma på vad jag hade i samma då. Samtidigt tänker jag att jag är glad amatör så det är inte hela världen.

Scilla
7/20/16, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ut med den smått tvivelaktiga roten. In med lite nya posthorn från Vilda-Matilda och lite växter som också kom på posten! Med lite flyt får jag nya rötter imorgon :)

[Jens]
7/21/16, 12:19 AM
#16

Det kommer bli bra! 😉

Scilla
7/21/16, 12:31 AM
#17

Ja. Jag känner mig riktigt peppad. Efter 3,5 år i småbarnskoma är det rätt skönt att få grotta ner sig lite i något eget intresse. Sambon har sin fågelskådning ;)

Scilla
7/21/16, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Lite suddigt pga inzoomad men de här två klickade jag hem.

[Jens]
7/21/16, 7:35 AM
#19

De ser bra ut. Blir spännande att få se resultatet sedan när allt är på plats.

Lillyrod
7/21/16, 8:06 AM
#20

Ja de där rötterna slemmar inte och det är bara att skölja av och stoppa ner. De flyter inte heller och det är ju praktiskt när man är otålig akvarist 😉

Annons:
Scilla
7/21/16, 9:15 AM
#21

Det låter bra! Inte sugen på behöva mecka med att sänka rötter när det flyter runt växter jag vill knyta fast! Nu är bara problemet att om de skulle dyka upp idag så jobbar jag 14.30 -22 och hinner inte hämta ut några paket…

Scilla
7/21/16, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Fick lampan jag beställt på vinst och förlust i morse (billig) som skulle passa för akvarium på 30 cm (heh) men jag tycker den känns fruktansvärt mesig? Har dålig koll på hur man räknar på led. Funderar på hur jag ska göra då… Först tänkte jag köpa något som passar i en skrivbordslampa innan jag köpte denna. Allt som säljs till nano verkar vara sånt som ska fästas på kanten och det passar inte riktigt detta kar heller.

mimåne
7/21/16, 7:41 PM
#23

Ja det ser ju lite mörkt ut mot botten..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
7/21/16, 9:49 PM
#24

Jag fick med några billiga led belysninga till ett beg kar. Dessa gav dåligt ljus. Min erfarenhet är att många ledlampor inte klarar av att vara tända länge. De blir för varma och då pajar de. Skrivbordslampa med stavlysrör fungerar. Jag kör med standard kallvita lysrör till mina akvarier… Det kanske blir lite bättre.om du viker ner lampan lite mer så du får den närmare vattenytan.

Scilla
7/21/16, 10:24 PM
#25

Qurex ja det får nog bli skrivbordslampa. Hittade lågenergilampor på 6500 k på nätet till rimlig summa. Frågan är bara om jag ska ha 550 eller 800 lumen. Räknade tidigare att typ 600 skulle vara lagom för 20 liter och mina behov men hittar inga på just det.

immobilized
7/21/16, 10:30 PM
#26

Va kul med räkor ! Vi har ett och nu går minst två st med tillökning på G! Räkor rules !

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Qurex
7/21/16, 10:55 PM
#27

6500k är bra för växterna men kan bli lite tråkig färg på fiskarna men om det är lågenergilampa så lär ju lumen hänga ihop med hur lång den är. Jag hade satsat på en som är nästan lika lång som akvariet. Sen om det blir för ljust så på med mer flytväxter och ev höja upp lampan lite.

Annons:
Scilla
7/21/16, 11:20 PM
#28

#27 Har inte hittat några som är långa utan mer typ vriden glödlampa med E27 sockel. Tar gärna emot tips!

Scilla
7/22/16, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Fick en till rot på posten idag så nu har jag bundit fast växter och planterat lite. Kommer cryptocoryne sen med räkorna också. Svårt att fota på dagen bara pga alla reflektioner i glaset.

Scilla
7/22/16, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Annonserade på Facebook och hittade svarta sandsnäckor jag kunde få i ett samhälle bara ett par mil härifrån så jag och dottern åkte och hämtade. Dottern var helt lyrisk, där fanns massor med häftiga djur!

Scilla
7/22/16, 6:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Sambon kom hem med en led-lampa på 6500 k och 810 lum som jag satte i en vanlig armatur. Det blev ju lite ljusare kan man säga! Och även jämnare upplyst. Ska testa det och se hur det funkar :)

Lillyrod
7/22/16, 6:37 PM
#32

Ja nu ser det betydligt bättre ut : )

mimåne
7/24/16, 5:11 PM
#33

Snyggt!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Scilla
7/24/16, 6:59 PM
#34

Upptäckte att det kommit med en bit sötvattenstång med javamossan så band fast den på en sten och la mellan rötterna där den får ljus men inte syns så får vi se om den trivs eller inte. Är bara lite nojig hur jag ska göra med mat till snäckorna? Tänker att det inte kan finnas så mycket mat för dem i ett nystartat kar, samtidigt som jag absolut inte vill övermata. Sandsnäckor är uppe och kryper hela tiden. För att det inte finns mat än i sanden? Gav dem en liten bit gurka att knapra på igår och kollar nitrit dagligen.

Annons:
Scilla
7/24/16, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Såhär ser förresten bakersta roten ut, men den syns knappt på foto för blänk och vattenväxter. På den har jag knutit javaormbunke i två varianter.

Scilla
7/24/16, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

På denna har jag satt javamossa.

Scilla
7/24/16, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

…och på denna anubias "nana"

Lillyrod
7/24/16, 7:27 PM
#38

Du hittade riktigt fina rötter ju. Var frakten dyr?

mimåne
7/24/16, 7:57 PM
#39

Snygga rötter må jag säga. Hoppas sötvattenstången tar sig, det är en fin växt. Personligen tycker jag den är vackrare än mossa.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Scilla
7/24/16, 8:37 PM
#40

#38 Ja, jag blev riktigt nöjd! Tror frakten var 70 kr, fick dem på lådan dagen därpå!

Lillyrod
7/24/16, 8:51 PM
#41

Det var ju inte så farligt om man inte får tag på det man vill ha hemma. Kan vara bra för folk att veta tänkte jag : )

Själv går jag alltid i de lådorna och plockar när jag är där : )

Annons:
Scilla
7/24/16, 10:47 PM
#42

Nä, helt överkomligt! Jag beställde ju två omgångar också eftersom jag tyckte det var svårt att få grepp om storleken och utseendet innan man sett dem irl. Det känns som om rötterna ändå är såpass viktiga för resultatet. Rena och fina också och har färgat minimalt.

Scilla
7/26/16, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Idag kom det två påsar med räkor på posten! Tur att jag vaktade postlådan så att de inte blev kokta ;)

mimåne
7/26/16, 8:36 PM
#44

Men oj så vacker!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Scilla
7/27/16, 12:04 AM
#45

Ja, riktigt fina! Beställde 15 st sakura black och 10 st crystal black. Blev riktigt trevligt med posthorn i olika färger. Är bara lite nojig kring matningen. Tänker å ena sidan att det inte kan finnas värst mycket mat åt en skara alg- och skräpätare i ett så nytt kar men vill ju inte heller få en nitritspik. Vet inte riktigt var "lagom" ligger. Testar dagligen nu och har hittills ingen nitrit, ett väldigt lågt knappt synligt utslag på nitrat.

mimåne
7/27/16, 10:06 AM
#46

Det är en svår balansgång det där. Du får nog pröva dig fram helt enkelt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Scilla
7/31/16, 10:50 PM
#47

Såg idag att en av mina svarta sakura bär på rom! Redan! Jag trodde att de var för små än :)

Lojs
8/2/16, 4:28 PM
#48

Det blir jättefint! Var hittade du räkorna?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
mimåne
8/2/16, 8:49 PM
#49

Nämen oo så roligt för dig! Första räkan med rom är alltid så spännande =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Scilla
8/3/16, 12:33 AM
#50

#48 Tack! Hittade dem i gruppen "Räkor till salu" på Facebook. #49 Ja, det är fascinerande! Det tyckte jag typ vart roligast med räkor sist :)

Lojs
8/3/16, 1:34 AM
#51

#50 Aha, den gruppen är jag nog till och med med i. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Scilla
8/5/16, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Fler växter! En moss dome med triangle moss, spiky moss på en av rötterna och marsilea h i framkant. Storslingan till höger ska bytas mot cryptocoryne.

Draken
8/6/16, 10:41 AM
#53

Otroligt snyggt akvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
8/6/16, 11:00 AM
#54

Hur går det scilla med rötterna? Vilka fina räkor du har!

Scilla
8/6/16, 7:38 PM
#55

#53 Tack! #54 Tack! Det har gått bra med rötterna, är väldigt nöjd! De färgar fortfarande lite, men det är ju egentligen inte något problem.

Annons:
Scilla
8/6/16, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Lyckades förresten ta nytt kort igår kväll med mindre reflektioner i glaset :)

Scilla
8/9/16, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Alltid trevligt att iaktta från en annan vinkel. Barnen och deras far har åkt iväg för att se hockey så jag ser på räkor. Ifred. :-)

Arizha
8/10/16, 1:54 PM
#58

Verkligen fint :)

Liten boll
8/10/16, 1:59 PM
#59

Riktigt snyggt

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Scilla
8/10/16, 2:08 PM
#60

Tack! Ja nu har det börjat växa :)

Scilla
8/10/16, 2:29 PM
#61

När jag precis lindat mossroten såg den så erbarmlig ut att jag undrade hur det skulle gå :)

Scilla
9/4/16, 10:43 AM
#62

Det växer på och har fått en kull svarta sakura. Funderar bara lite på hur man lättast ansar mossroten utan att få mossa överallt? Plocka upp och klippa?

Annons:
Scilla
9/4/16, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Äsch, bilden kom visst inte med.

Draken
9/4/16, 11:02 AM
#64

Jättefint 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: