Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 4225 ggr
illyria1989
7/4/16, 8:37 PM

Nybörjare 125l, hjälp med fisk och växter!

Hej!

I augusti kommer jag bli fiskägare för första gången i vuxen ålder! Har läst på i några månader men tänkte ändå starta en egen tråd för tips och trix :)

Ska köpa ett 125l akvarium, det största jag har plats för just nu. Jag skulle vilja ha ett gäng stimfiskar, några färgglada "huvudnummer" och en städpatrull. De jag fastnat för på zoopet är Honungsgurami, tetror (inte hundra på vilken sort, sorgmantel eller neon) och ottos eller adolfio corydoras. Kanske snäckor också?

När det gäller algätare, är ottos eller corydoras att föredra? Som jag har förstått det "städar" de olika saker?

I övrigt, visst funkar dessa arter tillsammans? Hur många av varje sort kan jag ha i 125l (om alla)? Vilken art är bäst att starta med?

Tänker ha Julas blästersand som substrat, men är newbie när det kommer till växter. Dödar alla krukväxter som någonsin kommit innanför min dörr, så vill ha något lättskött. Snabbväxande? Gärna tips på flytväxter också.

Kommer säkert på fler frågor eftersom, men kom gärna med tips och råd. Och var snälla mot nybörjaren, jag vill lära mig! ;)

Ha det gott!
/Sara

Annons:
Qurex
7/4/16, 8:52 PM
#1

Det är kul med akvarier men precis som krukväxter kräver de sin omvårdnad annars kommer du förr eller senare få problem. De flesta andra här kör julas blästersand men vill slå ett slag för ecs. Det är en bränd lera som man har som substrat. Helt underbart. Lätt att plantera i. Fungerar som biologiskt filter. Jag kör två akvarier med detta och helt utan pump eller filter. försök hitta en bra akvarieaffär som har tillgång till bra fiskar. Många små djuraffärer är ganska dåliga på fisk och okunniga. Bor du i närhet av stockholm besök södermalms akvarieaffär och akvarielagret i bromma. Köp växter från säljare här eller facebook. Billigt och oftast bättre om du inte bor i närheten av en riktig akvarieaffär.

Lillyrod
7/4/16, 8:57 PM
#2

Om man vill ha corydoras så är sand ett måste. De kan få problem med sina skäggtömmar annars. 

Corydoras är inte algätare så det går bra att ha både dem och ottos i karet : )

Ta gärna ett titt i vårt Växtlexikon där du kan se om du hittar något du gillar och vilka krav de har.

ElinvBorg
7/4/16, 10:18 PM
#3

Hej och välkommen till akvariefisk :) Så kul att du ska börja med akvarium, man märker att du läst på en del och det är bra att du är intresserad och vill lära dig. Ett välplanterat akvarium med rötter skulle passa bra till ett par Honungsgurami, ett stim neontetror(tror de passar bättre med en mindre stimfisk när guramin inte blir så stor) och så skulle jag välja ett mindre stim corydoras och ett gäng snäckor :) Corydoras städar mest igenom sanden och ottos äter alger, därför skulle jag kombinera corydoras med snäckor. Och som sagt vill corydoras ha sand som bottensubstrat. Som flytväxt gillar jag musselblomma och sedan är Javaormbunke en fin och tålig växt, dock inte snabbväxande. Som snabbväxande och lätta växter skulle jag satsa på hornsärv, vallisneria och hygrophila polysperma. Du kan hitta många andra tips på växter i vårt Lexikon här på sidan :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
7/4/16, 11:19 PM
#4

Hejsan! Vad kul att du hittat hit till sajten och vill diskutera din hobby med oss.🙂 Det är alltid spännande att starta upp ett nytt akvarium, men det allra första eller första efter en lång tid utan akvarium är speciellt. Det glädjer mig vilken rolig tid du har framför dig.

Det låter som att du "gjort din läxa" och läst på mycket. 125L tycker jag är en utmärkt volym att börja med som första akvarium. Ditt upplägg med ett huvudnummer, en stimfisk och en städpatrull är precis vad jag brukar rekommendera till ett sällskapsakvarium, så ditt projekt kommer nog att bli toppenbra!

Fiskarna du är intresserade av (honungsgurami, sorgmanteltetra/neontetra, otocinclus/corydoras) vill alla ha likvärdiga förhållanden och passar tillsammans. Det du kan tänka på är att corydoras och otocinclus vill ha strömt vatten, medans honungsguramin behöver lugn och ro. Du kan kombinera dessa ändå om du möblerar akvariet så att det inte är storm i hela akvariet utan bara i en viss del och håller det lugnare i en annan. Ett annat tips är att du väljer tetran som uppstartsfisk. Den är tålig och passar bra att börja med.

Jag har också ett par artiklar här på sajten som jag vill tipsa dig om. I den här t.ex kan du se precis hur du går till väga när du ska starta upp ditt första akvarium. Bakteriekultur är jätteviktigt att lära sig om också, gör man inte det riskerar man att vattnet blir förgiftat och fiskarna dör. Vi har artiklar om det också, t.ex den här!

Sen om du är intresserad av corydoras så finner du massa intressant information här!🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

illyria1989
7/5/16, 4:16 PM
#5

Åh vad härligt att komma hem från jobbet till massor av svar! Tack! Artiklarna du länkade till har jag redan varit på mimåme, de är lättlästa och innehållsrika :) Ska kolla på växter, musselblomma lät fint! De djuraffärer jag har i min närhet är Arken Zoo, Djurkompaniet och Djurmagazinet. Har beställt akvariet med tillbehör via Arken och lär ta fiskarna därifrån också. Tyvärr är ju djuraffärer som de är, därför försöker jag läsa på så mycket som möjligt för att ha koll själv också. Vilka snäckor rekommenderar ni? Sandsnäckor? Hur många av varje art fiskar kan/bör jag ha för att alla ska må bra? "Par" är det hane och hona eller bara två stycken? Känner mig lite orolig över yngel, de flesta här inne verkar tycka det är kul men jag vill helst kunna hålla antalet nere så inte karet blir för litet.

illyria1989
7/5/16, 4:18 PM
#6

Oj nu stavade jag ditt nick fel #4, inte min mening! Skyller på mobilen och snabba fingrar.

Annons:
ElinvBorg
7/5/16, 4:36 PM
#7

Sandsnäckor är bra att ha om man ha sand då de hjälper till att vända ner skit och de luckrar upp sanden. Jag skulle också ha någon snäcka som håller sig mer framme, då sandsnäckorna oftast är nergrävda hela dagarna, så som posthorn till exempel :) Med par syftar man på en hane och en hona och jag tror inte du behöver vara orolig för yngel med de arter du har tänkt dig. Corydoras vill i alla fall vara 6 stycken och neonerna 10.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

illyria1989
7/5/16, 6:15 PM
#8

#7 Gillar alla snäckor alger, eller är posthorn som gäller? Bra att veta antal, någon som vet hur det är med Honungsgurami? Tänker mig typ 4. Går det att ha räkor tillsammans med dessa fiskarter?

Lillyrod
7/5/16, 6:41 PM
#9

Alla snäckor gillar alger men posthorn och japaneese trapdoor är nog bäst på att äta dem.

Gurami vet jag inte så mycket om så lämnar den frågan till någon annan.

Möjligen att amanoräkor skulle kunna bo där, de andra är för små och kommer att bli mat.

illyria1989
7/5/16, 6:52 PM
#10

Kan inte så mycket om varken snäckor eller räkor, ska läsa på om dem också :)

illyria1989
7/5/16, 7:23 PM
#11

Om jag skulle ha Honungsgurami, neontetror, corydoras och ottos tillsammans till slut, vilken temperatur bör vattnet ha? 24 grader? Samtliga arter har olika intervaller, dock högst 26c. Ph?

mimåne
7/5/16, 9:48 PM
#12

Håll honungsguramin i ett par. D.v.s en hona och en hane🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
7/5/16, 9:49 PM
#13

Jag hade nog hållit en temperatur på 25grader. Ph värdet är ju lite svårt att bestämma själv men runt 7 tycker jag är lagom.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
illyria1989
7/6/16, 6:16 AM
#14

Ok, tack för svar! Någon som vet hur mycket sand man bör köpa till 125l? Säckarna ligger på 25l, jag skulle vilja fylla upp minst 5cm med några "kullar" och tjockare partier. Räcker en säck eller behövs fler?

Lillyrod
7/6/16, 7:44 AM
#15

Här kan du kolla hur mycket sand på ett ungefär som du behöver plus lite till : )

http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

illyria1989
7/6/16, 7:17 PM
#16

#15 Tack för länken! Enligt den behöver jag 31 liter, känns lite overkill att köpa en säck till för sex kilo. Provar nog med en och ser hur det blir, eller om det finns mindre påsar att köpa :) Ytterligare fråga; hur länge måste man vänta innan man köper art nummer två? Tänkte starta upp akvariet och låta det stå i några dagar, sedan börja med ett stim tetror. När kan jag introducera nästa gäng? Vecka, längre? Har ingen brådska utan vill att allt ska bli rätt :)

ElinvBorg
7/6/16, 7:24 PM
#17

Karet måste typ bara stå igång ett dygn eller så, så vattnet hinner klarnas upp och temperaturen stabilisera sig :) Om du köper ett stim tetror att börja med så kanske du ska avvakta två veckor eller så tycker jag innan du tillsätter något mer, skynda långsamt. Köp ett dropptest för nitrit som du testar vattnet för regelbundet då efter någon vecka efter uppstart brukar nitriten komma vilket är viktigt att hålla koll på då fiskarna kan dö om halten blir för hög. Mata sparsamt och försök ha planterat hyfsat med växer tills fiskarna kommer så de kan känna sig trygga :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

illyria1989
7/6/16, 7:38 PM
#18

Okej, det låter vettigt. Har 5 mil till djuraffären så alla köp kommer bli väl inplanerade :) Vilken mat ska jag skaffa för att alla ska må bra? Märken och sorter.

mimåne
7/6/16, 7:50 PM
#19

Två veckor tycker jag är för kort tid, jag väntar nog alltid en månad åtminstone innan jag köper fler fiskar. Med tanke på att man de två första veckorna matar minimalt så blir det ju en höjning på belastningen ändå när man börjar mata de fiskar man har som vanligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
7/6/16, 7:54 PM
#20

Det har du rätt i. Jag syftade också på minst två veckor men ändå däromkring men mer än det är ju bättre. Roligare att sprida ut inköpen också då det alltid är kul att få nytt ;)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
mimåne
7/6/16, 8:08 PM
#21

Absolut ElinvBorg🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

illyria1989
8/7/16, 3:45 PM
#22

Trodde jag publicerade ett inlägg här igår men det verkar inte ha funkat. Nu är vi i alla fall igång! Fick hem alla grejer i fredags, gårdagen gick till att montera, installera och svettas :) Fyllde med kallt vatten (17 grader var det då) slog igång pump och doppvärmare på 24+, efter ett dygn låg dock värmen på 26,5. Slog av värmen för några timmar sedan men nu ligger temperaturen på 27! Har 23 grader i lägenheten och antar att lysrören gör sitt, hur ska jag göra för att få ner värmen och hålla den där? 25 blev jag rekommenderad här. Kul att vara igång, oroar mig över 125l vatten som ska kunna forsa ut över hemmet men uppenbarligen har ju folk akvarium utan problem. Karet står på en möbel anpassad för just den modellen, ska klara 500kg och allt är rakt enligt vattenpass. Nojar förhoppningsvis i onödan :)

Lillyrod
8/7/16, 6:56 PM
#23

Man är alltid nojig för vattnet och i synnerhet när man precis startat upp ett nytt kar : )

Vad har du för doppvärmare? En del kan vara knepiga att ställa in så att det blir rätt temperatur. Man får pröva sig fram lite. Inte alltid det stämmer med vad man ställer den på.

illyria1989
8/7/16, 7:17 PM
#24

Har ett Juwel Rio-kar så det är doppvärmaren som följde med (100W). Var knepig att ställa in, bara 16, 24 och 32 som fanns "i siffror" med streck däremellan. Provade lägga i en PET-flaska med fryst vatten men värmen gick bara ner till 26,5 (doppvärmaren fortfarande av). Känns lite som att lysrören är boven i dramat, men de bör man ju kunna ha på. Nu har de varit igång i nästan sju timmar så ska slå av, får se om det blir någon skillnad. Har köpt en timer som jag ska försöka få snurr på senare.

Qurex
8/7/16, 10:50 PM
#25

Har du konstant 23 grader i rummet behöver du ingen dopvärmare. Har du ett stängt akvarium med täckglas eller lock så blir det alltid någon grad varmare än rummet. Du kommer få 24 till 25 grader. Testa att mäta temperaturen med en min/max termometer om du har. Har du tex ställt in doppvärmaren så att den värmer hela akvariet till 25 grader och sen startar belysningen kommer den öka tempen ytterligare. Bäst att först starta allt och sen om man märker att det iaf är för kallt starta värmaren. Öka den lite i taget tills man har en bra temp. En timer för ljuset är ett måste. Temperaturen i ett stort akvarium har tid att ändras. Ökar eller minskar man värdet på doppvärmaren kommer det ta ett tag innan den ändrar tempen i akvariumet.

illyria1989
8/8/16, 1:08 AM
#26

Nu på sommaren ligger temperaturen i rummet på 23, på vintern 18-20. Värmare är av och även lysrören, får se om det blir någon skillnad. Planerar inte att skaffa några fiskar förrän tidigast nästa vecka, frågan är ju hur jag ska göra om inte värmen går ner? Är det livsfarligt för dem med en grad "för varmt"? I så fall måste jag hitta åtgärder. Is och fläkt har jag läst om, får prova fläkt.

Lillyrod
8/8/16, 7:52 AM
#27

För de flesta fiskar spelar någon grad hit eller dit ingen roll men sen finns det ju de som är mer känsliga. Jag tycker det är konstigt att det blir så varmt. Jag har ofta 25 grader i lägenheten på sommaren men utan värmare ligger tempen i karen runt 19-20 så jag behöver den året om. Hoppas du får ordning på det där : )

Annons:
illyria1989
8/8/16, 8:25 AM
#28

Ja din temperatur känns mer rimlig Lillyrod, vet inte varför det blir så varmt. Nu har värmare och lysrör varit av i 12h men temperaturen är ändå 26,4. Kan ju vara termometern det är fel på, det vet jag inte. Men eftersom den pendlar så borde den ju funka iaf. Har ingen annan att testa med heller, är väl bara att vänta ut :/

Lillyrod
8/8/16, 10:05 AM
#29

Det kan vara en idé att testa med en annan termometer. De kan ju faktiskt visa fel. En termometer kostar inte många kronor och du kanske har någon som används till annat? För ett test kan man använda vilken som : )

illyria1989
8/8/16, 3:48 PM
#30

Idag har jag haft locket öppet och nu är faktiskt tempen nere på 25,2! Kommer dock inte kunna ha det så när jag inte är hemma i framtiden, då jag har katter som säkert finner fiskarna intressant, får se hur de reagerar på varandra. Har ställt timern på 16-21, är 5h för lite eller funkar det? Hur länge bör lyset stå på nu i början för endast växternas skull? Köpte snabbväxande så hoppas att de växer på sig lite innan karet får invånare :)

Lillyrod
8/8/16, 3:50 PM
#31

Mellan 8-10 timmar brukar vara lagom för växterna.

illyria1989
8/8/16, 5:06 PM
#32

Höjde till 8, timern verkar funka :) temperaturen är kvar på 25,2 också så det bådar ju gott. Hur många fiskar kan man skaffa samtidigt? Vill börja med neontetror, kan man ta alla 10 på en gång eller måste man introducera ett mindre antal först när karet är nystartat?

Lillyrod
8/8/16, 5:08 PM
#33

Neontetror äter väldigt lite och det kommer ju inte ut så mycket heller då så jag tror att du kan börja med det stimmet. Mata med stor försiktighet bara så ska det säkert gå bra.

illyria1989
8/8/16, 7:05 PM
#34

Okej. Vissa säger var tredje dag i början, vissa säger bara "lite". Vad är det som gäller och hur lite är lite? :) Känns som jag spammar med frågor nu, och det lär nog fortsätta tills jag lärt mig! Tack för att ni erfarna hjälper mig!

Annons:
Lillyrod
8/8/16, 7:16 PM
#35

Jag säger "bara lite". Det beror ju på vad du matar med men de ska helst hinna äta upp innan det sjunker till botten. En gång om dagen räcker.

illyria1989
8/8/16, 9:21 PM
#36

Ok, får prova mig fram då. Läste i en annan tråd att finkornig sand kan ruttna då det blir dålig cirkulation, gäller det även Julas?

Lillyrod
8/8/16, 9:32 PM
#37

Nej det är bara levande ting som kan ruttna. Sten kan knappast ruttna. Det kan bildas gaser i luftfickor i sanden men inget som är farligt. Lite sandsnäckor som kryper runt i sanden förhindrar sådant : )

illyria1989
8/8/16, 10:45 PM
#38

Tyckte det lät orimligt men man vet ju aldrig! Får skaffa snäckor :)

Qurex
8/9/16, 3:53 PM
#39

Om man har 25grader i rummet och då har 19 till 20 verkar konstigt. Kanske om man har ett helt öppet akvarium. Termometrar visar alltid i princip minst pluss minus en skaldel. Så har du en enkel term som visar endast hela grader kan 24 lika gärna egentligen vara 23 eller 25.

Lillyrod
8/9/16, 4:25 PM
#40

Det är konstigt men temperaturen faller i karet utan doppvärmare så jag har den alltid på : )

Qurex
8/9/16, 6:27 PM
#41

Vad mäter du temperturen med? Min gissning är att du egentligen har varmare men att du har en dålig termometer…

Annons:
Lillyrod
8/9/16, 6:43 PM
#42

'Då har jag 3 dåliga termometrar, olika sorter ; ) men jag tror bestämt vi stjäler denna tråden.

[Jens]
8/9/16, 7:23 PM
#43

Jag har timer för ljuset och jag har 9-12 och 15-21. 🙂

Scilla
8/10/16, 10:32 AM
#44

#43 Har aldrig ens tänkt på att man kan släcka lite på dagen!

[Jens]
8/10/16, 4:58 PM
#45

Det är många som gör det 🙂

illyria1989
8/10/16, 6:47 PM
#46

Nu har jag varit hemifrån 1½ dygn, kom inte hem till en flodvåg 🙂
Dock har värmen stigit en grad igen, verkar helt enkelt bli så med locket stängt. Klarar neontetror 26 eller ska jag jobba vidare med värmen?

Lillyrod
8/10/16, 6:52 PM
#47

Det är väl nästan max för dem så det får nog inte öka mer iallafall. Om de uppför sig som de ska är det nog inte farligt. Man får hålla koll helt enkelt : )

Scilla
8/10/16, 6:54 PM
#48

Har du testat med olika termometrar? Mina tre visar tre olika grader i samma kar…

Annons:
illyria1989
8/11/16, 2:45 PM
#49

Har ingen annan termometer hemma, men ska skaffa en och testa! Nu när det är svalare både ute och inne är temperaturen plötsligt nere på 24,0. Svårt detta

Qurex
8/11/16, 4:02 PM
#50

Tror inte du behöver oroa dig så mycket. Någon grad hit eller dit gör inget. Problemet är om det är för varmt under lång tid. På sommaren kan det bli problem om akvariet står i ett varmt rum och har stängt lock. Har man fiskar som inte gillar att hoppa kan man köra med öppet lock då.

illyria1989
8/11/16, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Nu när det går mot höst är det nog inga problem, kanske värre nästa sommar. Har en fråga om hur man rengör filtret! Här har jag läst att man ska krama ur materialet i akvarievatten, men på förpackningen stod det att man skulle byta ut kuddarna varje vecka! Låter ju överdrivet, och dyrt. Då försvinner väl bakterierna? Hur ska man göra och hur ofta? Har Juwel Bioflow med flera sektioner, försöker bifoga bild.

ElinvBorg
8/11/16, 7:08 PM
#52

Filtermaterialet ska du inte byta varje vecka nej, de vill bara tjäna pengar ;) Byt när de smular sönder i princip. Jag gör rent filtret, klämmer ur i en hink akvarievatten, när flödet har försämrats. Tror jag endast gjort rent filtret två gånger på ett år men det är olika hur ofta det behövs. Kan tillägga att jag inte har så mycket fisk :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

illyria1989
8/12/16, 1:39 PM
#53

Då gör jag så! Får se när jag får hem mina första fiskar, nu är det en vecka sedan jag startade akvariet :) Har haft strul med bilen men förhoppningsvis tar vi oss iväg i helgen!

illyria1989
8/12/16, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Så ser det ut just nu. Ser skralt ut med växter, får se om de växer på sig eller om jag köper fler. Andra synpunkter?

Qurex
8/12/16, 10:29 PM
#55

Vänta med att skaffa mer växter. Har du inga fiskar och helt nytt akvarium finns ingen näring till växterna. Risken är stor att nyköpta akvarieväxter är odlade ovan vattenyta och då brukar bladen vissna för att sen få nya blad som är vana vid undervattensförhållande. Om du nu inte köpt växter av någon akvarist på nätet eller en akvarieaffär som odlar sina egna växter. Trivs växterna så kommet du på sikt iaf få fullt. Det är bra om det ser lite glest ut i början. Lite mossa på roten skulle bli fint senare. Ser lite ut som att växterna längst fram till höger är anubias barteri eller liknande. De fillar inte om rotstocken är under sanden. De växer bäst på rötter eller stenar. Men jag kanske ser fel.

Annons:
illyria1989
8/12/16, 10:55 PM
#56

Du ser rätt att det är anubias. Funderar på att försöka fästa dem vid roten, hur gör man det bäst? Binda fast? Roten flyter än så länge därför ligger stenen ovanpå. Ska surra fast den så den inte riskerar att falla ner och skada någon fisk.

Qurex
8/13/16, 9:01 AM
#57

Jag brukar binda fast med svart gummisnöre. Samma som barnen gör sina halsband med. När den suttit ett tag så växer den fast. Anubias blir riktigt fina på.rötter. tänk på att de brukar växa främst frammåt längs rotstocken. Tillslut har man en lång stock som man kan dela på.

SaraBe
8/13/16, 7:30 PM
#58

Toppenfint akvarium du har startat, vad spännande! Nu kommer jag in lite sent i tråden men såg att du bestämt dig för att kanske starta med neontetror. Jag tänkte att jag skulle slå ett slag för gröna neontetror (även kallad falsk neontetra), de är väldigt snygga, som neongröna spjut, de är lika Neontetra men lite skarpare i färgen. En annan tetra som är fantastisk rolig och stilig är svart fantomtetra, de spänner upp fenorna och dansar runt varandra, kanske ett alternativ till Sorgmanteltetra som du nämnde i början av tråden.

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

illyria1989
8/13/16, 10:45 PM
#59

Åh, tack för tipset! Alla tetror är så fina, små färgklickar :) Ska åka och titta i morgon, vanliga neontetror hade de hemma i alla fall. Resten av invånarna får jag nog "beställa hem".

[Jens]
8/14/16, 7:52 AM
#60

Lycka till illyria. Du har gjort en bra start ser jag. Fint inrett. 🙂

Qurex
8/14/16, 8:29 AM
#61

Min erfarenhet av tetror är Kardinaltetra och Rödmunstetra. Båda väldigt fina men det är de enda fiskar som inte överlevt länge hos mig. Mitt tips är att skaffa ett lekpar av någon dvärgciklid. Dessa är både färgglada och inte så svåra att få yngel av. Roliga beteenden också. Kolla att neontetrorna ser pigga och friska ut. Kan vara värt att beställa. Iaf om affären inte verkar jätte bra på att ta hand om fisk..

[Jens]
8/14/16, 9:02 AM
#62

Jag har rödmunstetror och de har levt väldigt länge hos mig men tyvärr så tycker jag att TS akvarium är för litet. De är väldigt livliga och gillar när akvarium är långt vilket inte TS har utan mera kompakt. Satsa på en annan art av stimfisk.

Annons:
illyria1989
8/14/16, 11:22 AM
#63

Akvariet är 80cm långt, så måste ha fiskar som trivs med den längden :) Som jag skrev tidigare vill jag helst undvika yngel för att inte få för många invånare. De arter jag planerat ska vara svåra att odla som jag förstått! Har inte plats för fler kar som jag bor nu, så hoppas jag inte drabbas av "akvariesjukan" ;) Tack Jens, känns tryggt att du tycker det ser bra ut!

illyria1989
8/14/16, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Nu är vi på gång! 🐠 Det blev vanliga neontetror, fastnat för dem från start :) Hur länge ska man koppa? Står "tills påsen är fylld" på påsen jag fick dem i, här har jag läst 1-2h.

Lillyrod
8/14/16, 3:30 PM
#65

En timme iallafall. Jag brukar ta ur lite vatten samtidigt som jag fyller på annars blir påsen ohanterlig till slut och det är risk att fiskarna hoppar ur 🙂

illyria1989
8/14/16, 5:31 PM
#66

Kopplade i två timmar och nu är fiskarna ute! Alla gömde sig bakom roten i början, kom fram en och en men nu efter en halvtimme är alla framme och undersöker :) De har antagligen inte bott så stort tidigare så det är mycket att titta på. Hur gör man med första vattenbytet? Tar man det en vecka efter fiskarna tillkommit eller väntar man längre första gången? Ska man ha i aquasafe varje gång eller är det bara vid uppstart? På Arken sa de varje gång men jag dubbelkollar här :) Hur mycket ska man mata i början? Du sa "bara lite" Lillyrod, menar du alltså varje dag även i början? Och när matar man första gången? Nu är belysningen av, imorgon får den gå på timer som vanligt.

illyria1989
8/14/16, 5:32 PM
#67

*Koppade, såklart

Lillyrod
8/14/16, 5:38 PM
#68

Om du klarar att hålla maten på lite så kan du ge dem varje dag. Vad tänker du mata dem med?

Jag använder Easylife filtermedium det är ungefär samma sak som Aquasafe och jag använder det varje gång jag gjort ren pumpen för att få fart på bakterier och annat igen lite snabbare. Vissa perioder har jag använt varje gång men det beror på att det är lite konstiga tillsatser i det kommunala vattnet här.

Det gör ingen skada att ha i Aquasafe varje gång du gör vattenbyte men jag tror inte att det egentligen behövs om det inte är något som krånglar, Vattenbyte gör man varje vecka precis som vanligt. Lycka till nu!

illyria1989
8/14/16, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Blev rekommenderad detta så kör med det tills vidare! Observera svartsjuk katt i bakgrunden, haha. Ej populärt att lägga fokus på nya djur här hemma. Tack för lyckönskningen, kul att vara igång!

Annons:
Lillyrod
8/14/16, 5:47 PM
#70

Då tar du bara några få flingor åt gången. Så fort du märker att de tar och sen spottar ut slutar du mata. Tetror äter inte mycket varje gång. Annars är fiskar (och marsvin) alltid hungriga : )

illyria1989
8/14/16, 6:00 PM
#71

Ok, då gör jag så! Haha ja mat mat maaat ska det vara i stora lass. Kattskålen är alltid "tom" enligt herren på bilden, äta vill han inte alltid med vill gärna att man fyller på en gång i minuten ;)

[Jens]
8/14/16, 6:38 PM
#72

Härligt att se att du följer alla konstens regler när det gäller uppstart av akvarium! Neontetror är fina små rackare ! Nästa inköp så skulle jag välja någon bottenfisk, typ corydoras om du har sand som bottensubstrat.

illyria1989
8/14/16, 7:16 PM
#73

Tack Jens! Adolfoi corydoras är på min artlista :) Sedan vill jag även ha ottosar, vilken är bäst att börja med? Har varit ett härligt semesterprojekt detta, och än är det inte klart! Tänkte vänta en månad minst till nästa art, se hur tetrorna bor in sig först.

Lillyrod
8/14/16, 7:23 PM
#74

Du kan ta vilken som av dem som nästa fisk.

[Jens]
8/14/16, 7:32 PM
#75

Bra tänkt illyria. Ett tips är att ha ett test för pH-värde och No2 . Testa varje morgon och kväll framöver så du har kolla på värdena i vattnet. Se till att inte nitritnivån ökar. Det kommer att öka när du matar fiskarna så då kan du vara lugn men på morgonen så ska det inte vara alltför högt.

Qurex
8/14/16, 10:14 PM
#76

Flingfoder är bra som första mat men sen när du börjar bli mer van så testa på lite fryst och levandefoder. Är mycke roligare att se fiskarna fånga mygglarver tex.

Annons:
illyria1989
8/14/16, 10:33 PM
#77

Yes, tänkte testa lite roligare foder sedan! Ni som kör med sånt, köper ni online, i zooaffär, odlar själva? Finns mycket att lära :) Hur många ottosar bör man ha, stim på 10 eller går det bra med färre? Så rädd att det ska bli överbefolkat. 6 corydoras hade jag tänkt iaf.

Qurex
8/14/16, 10:38 PM
#78

Odlar vissa. Fångar i groddammar och köper ibland men det är nog inte så mpbga djuraffärer som säljer levandefoder. Fryst är det lättare att få tag på. Jag har skrivit lite om odling här som du kanske kan hitta. Dafnier/moina grinddalsmask. Blackworms bland annat. Bara fråga på. Kul med folk som är intrrsserade..

[Jens]
8/14/16, 10:39 PM
#79

6 ottosar är helt okej. 6 corysar och neontoetror är helt ok . Sedan kan du ha något par som blir de stora dominerande fiskarna, som tex någon ciklid eller Gurami eller vad du tänkas vill ha.

[Jens]
8/14/16, 10:41 PM
#80

Jag köper det mesta från nätet men fryst mat och färska grönsaker köper jag i butik.

illyria1989
8/14/16, 11:16 PM
#81

Varit inne på Honungsgurami, får se om det blir sådana eller om jag kommer på något annat innan det är dags. Ska läsa på mer om färskfoder. Tack får att ni står ut med alla frågor! Vill det bästa för firrarna :)

[Jens]
8/15/16, 6:28 AM
#82

Honungsgurami är fina firrar ! Ett bra val och du kan då välja endast ett par men köp inte dessa förrän du är att mycket bevuxet akvarium. Som t ex vallisneria i mängden för Gurami gillar växtlighet och gärna dämpad ljus uppifrån vilket vallesneria fixar. Man kan även ha flytväxter.

illyria1989
8/15/16, 2:31 PM
#83

Tänkte ta dem sist i så fall, så växterna hinner frodas!

Matade tetrorna imorse, gick fint! Tog några flingor och smulade sönder. Först fattade de inte alls att det var mat på gång men sen kom de en efter en. Kollade så all mat försvann innan jag la locket på.

Ni andra, slår ni av pumpen när ni matar? Var tvungen att göra det idag, annars blev det hela havet stormar med flingorna som bara flöt iväg. Kanske blir skillnad när fiskarna lärt sig när maten kommer?

Annons:
Lillyrod
8/15/16, 3:14 PM
#84

Du behöver inte slå av pumpen. Tetror är snabba och gillar att "fånga" sin mat. Du ska få se att de grejar det även med pumpen på : )

illyria1989
8/15/16, 3:30 PM
#85

Ok, vad bra! Idag var de som sagt smått förvirrade, så ville se att de verkligen fick i sig. Idag när jag tittat ordentligt såg jag även att jag fått 11st istället för 10! Tyckte det såg ut så igår men de var aldrig stilla så var inte säker. Sparat 11kr då, haha ;)

Qurex
8/15/16, 7:09 PM
#86

Man kan även ta en nypa flingfoder och stoppa ner fingrarna under vattnet om man inte vill att de bara ska flyta runt på ytan. Kanske främst om du har fiskar som inte vill ta mat från ytan. guramis som andra labyrintfiskar gillar som sagt välplanterade och ganska stilla vatten.

[Jens]
8/19/16, 6:13 AM
#87

Hur går det för dig illyria1989 ? Går allt bra? Märker du av något av No2-värdet?

illyria1989
8/19/16, 5:21 PM
#88

Tackar som frågar, det går bra! Gjorde första vattenbytet idag, ca 25%. Tyckte det var svårt att slamsuga sanden, kanske en vanesak? Inte för att det blivit så skitigt, men svårt att se vad man gjorde och fiskarna ville gärna "ligga med". Rädd att jag ska råka suga upp någon :/ Roten slemmar lite men inga alger än så länge. Växterna växer och frodas. Går lite sämre för javaormbunken som blivit brun högst upp. Läste någonstans att man ska vänta på nya blad om det är köpt i djurbutik? Nitriten ser bra ut, som sagt högre vid matning men annars ok. Köpte ett medel som skulle förebygga så skvätte i lite sådant nu vid bytet :)

[Jens]
8/19/16, 6:14 PM
#89

Så bra! Att slammsuga är en vanesak men den som jag har kan jag trycka ner i sanden utan att sanden följer med. Det är endast 'skit' som följer med upp. 

Det är normalt att en rot slemmar men jag har haft dålig erfarenhet av det och fiskarna har mått dåligt men det är jag det. Andra säger att det inte är någon fara alls utan det försvinner med tiden.

Javaormbunke blir brun så det är bara att vänta på nya skott helt enkelt. Nu är det ju ett nystartat akvarium och växter kan till och med dö. Snabbväxande växter är det som gäller nu i början.

Nitriten går upp som jag skrev tidigare och du har koll läser jag! TOPPEN !! 🙂

illyria1989
8/21/16, 4:16 PM
#90

Får hålla koll på roten då, men än så länge ser de ut att må bra :) Nu har jag haft firrarna en vecka! Har matat en gång per dag, några få flingor som jag smular sönder. När ska man börja mata mer/oftare? Kör ni 2ggr/dag eller 1? Hur mycket? "En nypa" kan ju variera, vill inte mata för lite/för mycket. Nu ska jag åka bort i tre dagar, maken ska sköta karet. Han vet vad han ska hålla koll på och hur vi matat hittills, därför jag tänkte höra om vi ska uppdosera maten ellr ej :)

Annons:
Qurex
8/21/16, 4:37 PM
#91

Ska du bara vara borta 3dagar och inte har några yngel så kan du hoppa över matningen helt. Nästan alltid så lyckas folk som ska ta hand om nån annans akvarium att mata för mycke.

illyria1989
8/21/16, 7:16 PM
#92

Mm folk har haft problem med fiskvakter som jag förstått. Men matningen allmänt i framtiden då, hur mycket och hur ofta?

[Jens]
8/21/16, 8:32 PM
#93

Ja, de kommer klara sig utan mat men ha gärna någon som tittar in så det inte har hänt något med pumpen eller något annat.

illyria1989
8/25/16, 3:15 PM
#94

Nu har jag börjat få alger :/ märkte gröna prickar på rutan imorse, gick bort med skrapan. Dock har både javaormbunken och anubias blivit brun, även de nya bladen. Ska jag vänta ut eller byta till snabbväxande? Hornsväven är den enda växt som fortfarande tar sig bra. Är bruna blad dåligt för vattnet? Noppade bort lite, ser så tråkigt ut :(

Qurex
8/25/16, 4:50 PM
#95

Gröna prickar som sitter ganska hårt är bra alger. Det kan bli mycke om man inte har så mycke växter men har du posthornssnäckor så äter de upp algerna. Hornserven tar mesta av näringen. Kan vara så att det inte blir så mycke kvar till de andra.

mimåne
8/25/16, 8:40 PM
#96

Blad som ruttnat/ruttnar så kan du plocka bort. Du tänker alldeles rätt när du frågar om de kan vara dåliga för vattnet, de kan det. Ruttnande material kan försämra vattenkvaliteten. Ett eller två blad i ett normalstort är ingen panik, men dem plockas med fördel bort. En bra rutin samtidigt som man gör veckans vattenbyte =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
8/26/16, 6:24 AM
#97

Det är normalt att få alger. När jag bytte t ex bottensubstrat men använde ändå vatten från det stora akvariet så blev det kaos i akvariet. Gröna prickalger på rutorna bara exploderade men jag kämpade på och gjorde rent med algskrapa hela tiden tills det lugna ner sig. Nu behöver jag bara skrapa varannan vecka för prickalger som sätter sig på glaset ser jag som normalt men då ska det inte komma i överflöd.

Annons:
illyria1989
8/26/16, 12:37 PM
#98

Skönt att det är normalt! Jag har ju inga algätare ännu, antar att det blir bättre då. Det har inte varit några mängder heller, ska skrapa igen idag och göra vattenbyte :) Hur är det med växterna då, ska jag byta till endast snabbväxande eller hålla ut? Tog tipset att vi da fast anubias vid roten, men det är då den börjat bli ful :/

[Jens]
8/26/16, 4:45 PM
#99

Snabbväxande är det bästa i början och Anubias är ingen växt att starta med. ;) Prickalger på rutan blir du nog inte av med bara för att du har algätare för de kommer inte hinna med det men visst kan de gotta sig ändå! Du får vara den bästa algätaren i början 🙂

Qurex
8/26/16, 6:31 PM
#100

Men du behöver inte plocka bort långsamväxande. De återhämtar sig eller inte om de inte trivs. Min erfarenhet av javaormbunke är att den kräver ganska mycke näring i vattnet för att trivas. Jag hade en jättestor fin som växte på en rot. Men när jag fick problem med en sjuk fisk gjorde jag flera lite större vattenbyten och då blev hela den fina javaplantan dålig men jag flocka bort döda löv och lät rotstockenvara kvar. Senare började det komma nya blad och den blev fin igen. trivs den inte för att det är för lite ljus brukar det bli massa små ny skott på bladen som vissnar. (Som att plantan tänker att den här platsen är dålig jag skickar iväg massa småplantor.till.ett bättre ställe. )

illyria1989
8/26/16, 7:25 PM
#101

Ok, väntar ut dem lite och ser om de tar sig. Vad rekommenderar du för näring?

Lillyrod
8/26/16, 7:48 PM
#102

Det stämmer bra att javaormbunke kan gå ner sig ordentligt för att sedan komma tillbaks. De trivs bra om de står i lite skugga med : )

illyria1989
8/26/16, 8:56 PM
#103

Hoppas den återhämtar sig då :) de står faktiskt lite i skugga som det är nu, tänkte att det kanske var problemet men så var det alltså inte!

Qurex
8/26/16, 8:59 PM
#104

Enda näringen jag använder är lite profito efter vattenbyte en gång i veckan resten kommer via fisken från maten de äter. Lite balansspel mellan växter,antal fiskar och vattenbyten.

Annons:
illyria1989
9/14/16, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Tänkte först göra en nu tråd men jag fortsätter här. Har fått en oinbjuden liten vän! Antagligen kommit in men någon växt. Vad är det för snäcka? Gör den nytta? Skada? Inget? Har plockat bort två redan, men den här är så aktiv och söt så jag vet inte om jag har hjärta till det. Vill såklart inte ha miljarder heller så kanske är det bästa?

illyria1989
9/14/16, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

.

Lillyrod
9/14/16, 8:47 PM
#107

Det där vet jag inte riktigt vad det är. Inget posthorn iallafall. Spara och se vad det kan bli. Snäckor gör ingen skada i ditt kar : )

[Jens]
9/15/16, 12:01 AM
#108

Mycket intressant snäcka. Vet inte vad det kan vara. Om den äter växter återstår att se men annars är snäckor harmlösa. Skulle kunna vara en Filo men tycker bilden visar en väldigt blå snäcka och de brukar vara mer åt lila hållet när de är bebbar.

mimåne
9/15/16, 10:44 AM
#109

Oj, vilken intressant, vacker söt liten snäcka. Snurr på skalet brukar vara posthorn eller kanelbulle men denna snäcka liknar inte någon av de arterna. Det är nog ingen av de vanligast förekommande. Jag tycker du kan spara den här med gott samvete, högst troligt är det ingen så kallad "skräp snäcka" utan en snäcka någon odlar fram.

Skulle vara jätteroligt att få se den växa upp. Superfin är den =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

illyria1989
9/15/16, 4:19 PM
#110

Åh den är ovanlig alltså, tog för givet att det var någon "ohyra" :) Kan lägga upp fler bilder när den växt på sig. En himla fart har den iaf, klättrar upp och ner för bergsvägen, dvs bakgrunden.

usvead
9/15/16, 8:09 PM
#111

#106 Vilken fin blå färg!

Annons:
[Jens]
9/15/16, 8:51 PM
#112

#110 Ja det där är ingen sk skräpsnäcka utan något helt annat som mimåne nämnde så är det en odlad snäcka. Väldigt intressant att se hur den utvecklar sig. Hoppas du har råkat få fler för annars blir det ju inga avkommor .

mimåne
9/16/16, 10:48 AM
#113

Jag skulle tro det illyria19989. Grattis till ett gratis fynd🙂

Jag gissar att du har köpt växter från någon privatperson. Om du har möjlighet hade det varit intressant att kontakta säljaren och fråga om hen har snäckor i sitt akvarium. På så vis skulle du också kunna få reda på vad det är för en sort.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
9/17/16, 12:12 AM
#114

#113 Jag måste ju säga att jag gärna vill veta vem säljaren då är för en sån snygging har jag gärna i mitt kar.. 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

illyria1989
9/17/16, 4:18 PM
#115

Det skumma är att växterna kommer från Arken Zoo i Sundsvall, därför jag tänkte tänkte att det bara var en "skräpsnäcka".

mimåne
9/18/16, 10:43 AM
#116

Jaså från arken zoo i sundsvall, det var märkligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
9/18/16, 10:57 AM
#117

#115  Handlade du i city eller var du ute i Birsta ? Jag vet att arken i City brukar ta hem en hel del mysko snäckor, bl.a Blå turbosnäcka, kan de vara en sån ?

Har du FB ? Isf, lägg ut bilden i Akvriesniglar och snäckor och fråga där. Eller så kan jag låna din bild och göra det om du hellre vill det ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

MsZ
9/18/16, 12:10 PM
#118

#117 blå turbosnäcka???? 😄 Vilket härligt namn

Annons:
illyria1989
9/18/16, 1:43 PM
#119

I Birsta. Låna bilden om du vill, ni andra här verkar mer intresserade än jag, haha :)

[Jens]
9/18/16, 3:00 PM
#120

Blå turbosnäcka? Är det inte en snäcka för saltvatten?

Draken
9/19/16, 7:44 AM
#121

Jens: det finns även turbosnäckor till saltvatten, men de är inte blå ;)

#119 Lånar bilden och ser vad jag kan få fram :) Jag är också nyfiken ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
9/19/16, 11:12 AM
#122

är jag den enda som tycker det ser ut som en äppelsnäcka?

[Jens]
9/19/16, 3:58 PM
#123

Med blå fot tinitusan? Visserligen kan det ha avlats på fel sätt för att vara en äkta blå äppelsnäcka.

illyria1989
9/19/16, 10:06 PM
#124

På Facebook verkar de flesta tycka det ser ut som ett äpple. Vet inte om det är sant, känns skumt att jag skulle ha fått en sådan via djurbutik? Hur som helst tänker jag spara denna sötnos och se vad den utvecklas till :) Vad ska jag tänka på när det gäller utfodring osv av snäckor? Är helt grön på det området. Kan ni länka till bra trådar här? Har självklart sökt själv men det finns så mycket. Ger flingfoder till mina tetror, men antar att man ska ge snäckor grönsaker osv? All info är av intresse :)

[Jens]
9/20/16, 5:43 PM
#125

broccoli, algtabletter och glöm inte äggskal för de behöver det för att behålla sin lyster i skalet. Sedan kan de äta flingor också men det är bra med varierad mat.

Annons:
illyria1989
9/20/16, 6:28 PM
#126

Ok, tack för svar! Äggskal, ska det vara i bitar, krossat? Mortlat har jag läst någonstans?

[Jens]
9/20/16, 6:56 PM
#127

Man kokar ägget och skalet sparar du. Du tar bort hinnan som sitter på skalets insida och sedan krossar du det så pass mycket så att det blir som puder. Ett tips är att lägga det i en liten skål så du inte får allt på gruset för det är jobbigt att ta upp det =)

illyria1989
9/20/16, 7:05 PM
#128

Hur får man det att stanna i skålen och inte flyta omkring i vattnet? Sorry om jag är frågvis, men annars får man inget lära sig ;)

[Jens]
9/21/16, 6:32 AM
#129

Jag fyller det sakta i skålen med vatten från akvariet. Det flyter inte. Man kan inte få det helt puderliknande men nästan.

mimåne
9/21/16, 9:57 AM
#130

Blå äppelsnäcka, tja. Kanske. Till utseendet är det väl likt men sannolikheten bör ju vara liten om man ser till lagen. Speciellt om den kommer från arken zoo.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: