Annons:
Etikettallmänt
Läst 1089 ggr
Liten boll
7/1/16, 11:59 AM

ingen frukost sa vi

I en annan tråd sa vi att jag bara skulle mata en gång om dagen, men det tycker inte Stor (kampfisken), han hade hittat en död Neontetra och sprättat upp magen och ätit innehållet, sen gömde han den och la sig ovanpå den, för det va hans tyckte han. Självklart plockade jag den när jag såg det. Ville bara berätta som en kul grej. :)

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Annons:
[Jens]
7/1/16, 6:45 PM
#1

Har jag aldrig hört tidigare. Såg du verkligen honom äta?

Liten boll
7/1/16, 7:08 PM
#2

Japps han tog tugga på tugga av den stackars neontetran. Hoppas den va död när han började med den.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[Jens]
7/1/16, 9:01 PM
#3

Var säkerligen död men det är inte för att han var extremt hungrig

Liten boll
7/4/16, 12:59 PM
#4

Varför äter de varandra när de är döda?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[Jens]
7/4/16, 3:01 PM
#5

Det ligger i deras natur. Speciellt de som är köttätare. Det finns ju fiskar som inte är det.

Liten boll
7/4/16, 5:50 PM
#6

Aha ja Kampfisk är visst köttätare har jag läst

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Annons:
mimåne
7/4/16, 11:26 PM
#7

Ja kampfisken tar gärna död på andra fiskar. Det ligger precis som jens säger i deras natur att äta andra döda fiskar. Har du fler neontetror eller andra fiskar kanske du behöver fundera på att separera dem från kampfisken? Det är inte roligt för dem att leva under hotet av att kampfisken kan komma att ha ihjäl dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
7/5/16, 7:02 AM
#8

Mimåne tror du han dödat den eller att den kanske redan va död? Visste inte de va rovlystna.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[Jens]
7/5/16, 7:15 AM
#9

Men liten boll. Du visste ju att kampfiskar kan vara väldigt elaka mot andra fiskar så det handlar inte om rovinstinkten men de kan vara riktigt elaka mot andra fiskar i akvariet. Det har vi berättat för dig och även andra som skaffar sig kampfiskar.

Det kan mycket väl vara så att kampfisken är tagit död på din fisk. Inte alls så ovanligt och därför är rekommendationen att alltid ha en kampfiskhane ensam i ett akvarium.

mimåne
7/5/16, 11:52 AM
#10

Det är troligt att kampfisken har tagit död på neontetran. Kampfiskar är kända för att döda andra fiskar och därför ska man hålla dem ensamma utan några andra fiskar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
7/5/16, 1:43 PM
#11

Jag visste att de kan va elaka, men inte att de dödade andra fiskar för att sen äta de.

Han ser ju så lugn ut, när man tittar. Trodde de bara dödade av samma art. Där ser man, får hålla ett noga öga på han, annars får han flytta till ungkarlslya tidigare. 

Har även märkt att Molly som blev kvar är ute efter hans fenor.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[Jens]
7/5/16, 6:32 PM
#12

Jättebra att du har koll men minsta lilla kan göra att det går illa så min rekommendation är att hålla hanen ensam så slipper man oroa sig för olyckligheter

mimåne
7/5/16, 9:54 PM
#13

Jag skulle också rekommendera att du flyttar honom redan nu och inte väntar på en till olycka innan du flyttar honom. Han har redan visat att han kan vara elak och att din Molly är intresserad av hans fenor är heller inte bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Liten boll
7/6/16, 6:07 AM
#14

Ni har rätt, får se om jag hittar ett hem till han. Vad är viktigast? Yta eller höjd? Har de känsel i fenorna?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

mimåne
7/6/16, 8:42 PM
#15

Ett normalt 30L akvarium fungerar som minsta volym till en Kampfisk. Annars går det bra med ett vanligt 54L också. Eller ännu större🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
7/6/16, 8:47 PM
#16

Ska se vad jag hittar. Har de känsel i fenorna?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Upp till toppen
Annons: