Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1937 ggr
Kirnzy
6/29/16, 9:30 PM

Snäckor dör?

Har under de senaste veckorna märkt att snäckorna dör i ett av mina akvarium. Inte alla, har fortfarande ajukt många skivsnäckor.. Hade några stora och massa små physa snäckor innan men nu är alla helt borta, ser också en massa döda skivsnäckor på bottnen.. Eller inte "massa" kanske men iallafall så man märker det. Inte för att jag bryr mig om physor och skivsnäckor.. Tidigare idag flyttade jag över mina posthorn till det akvariet (det är där jag vill ha dom) men kom nu på att snäckorna dör ju där, så flyttade över de flesta till där dom var innan. Sköter det karet exakt som de andra och fattar inte varför snäckorna dör. Det enda jag kan komma på är att dom inte får någon mat.. Något som vet anledningar till att snäckor dör? Har kvar några posthorn i det akvariet och hoppas att dom överlever.. :)

Annons:
mimåne
6/29/16, 9:53 PM
#1

Har du kollat så att du inte ha höga nitrithalter?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
6/29/16, 9:58 PM
#2

Vissa fiskar lär sig att det är mat. Så då är de på snäckorna och försöker äta de..små snäckor blir mat och de stora drar in sig och svälter ihjäl för att de inte får i sig mat. Sen om du börjar få nitrit ellet lågt ph. Snäckor är bra tecken på om det är obalans. De blir sjukt många om det finns mycke näring som då mycke alger att äta. jag har dock hört att just skivsnäckor brukar bli massor och sen dör när det tar.slut.på.mat. så kanske du blir av med.dessa. jag brukar ha några posthorn i ett eget litet akvarium eller i en tunna på balkongen. Då blir de stora och fina och många. Då har du en reserv ifall du får problem och alla dör i ett akvarium. Lägg i några små posthorn i en burk med vatten och mata med lite rester så har du snart många.

Kirnzy
6/29/16, 10:11 PM
#3

Ingen nitrit iallafall. Ja fiskarna kanske äter dom men det känns som om de borde va lite jobbigt att äta så många skivsnäckor.. Det finns så många skivsnäckor där i att det känns omöjligt att få bort dom.. Alger finns det inte mycket av och ingen mat hamnar på bottnen, så snäckorna får nästan ingen mat. Hoppas att det är anledningen till att de dör faktiskt. Jag la iallafall tillbaka de flesta snäckorna i akvariet med Pansarmalarna, som äter inte snäckorna iallafall.och sandsnäckorna trivs hur bra som helst där, har shur många som helst nu.. Började med 11 stycken.. Så jag tänker att posthornssnäckorna där i är som "reserv" nu ifall dom andra dör.

Lilolizeit
6/29/16, 10:45 PM
#4

Det är säkert så enkelt att det beror på matbrist

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Kirnzy
6/30/16, 6:26 PM
#5

Just det är säkert matbrist för skivsnäckorma iallafall.. För kampfisken kan inte ha ätit upp alla och jag ha aldrig sett henne vara på dom. Hon har vart på posthornssnäckor dock. Nu när jag letade efter posthornssnäckorna såg jag två stycken som grävde ner sig.. Har ingen aning on posthorn gör det ibland men det känns inte som det. Hittade sen en till- helt nergrävd- när jag plockade up dom snäckorna. Antar att de kan vara så att dom gräver ner sig för att komma undan från kampfisken? Iallafall jag flyttade tillbaka dom. Det är fortfarande fyra stycken i det karet jag verkligen inte kan hitta…

ElinvBorg
6/30/16, 6:29 PM
#6

Mina kampfiskhonor dödade alla posthorn jag satte ner på en gång :P

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Kirnzy
6/30/16, 6:42 PM
#7

Hehe, kanske inte bästa kombon då.. :s Dödade dom bara snäckorna eller åt dom upp dom också? Min fisk verkade iallafall inte vilja äta dom, hon bara attackerade en, sen simmade och attackerade nästa.. Så elak :( Min hona har iallafall inte dödat någon än (tror jag) dom jag tog upp lever och ser inga skal i akvariet :)

ElinvBorg
6/30/16, 6:48 PM
#8

Det brukar dock gå bra för många att ha posthorn med Kampfisk :) Jag hade en hona som var speciellt på, hon cirkulerade kring snäckorna som höll sig inne(undra varför duh) och om någon kikade ut lite så bet hon den. Jag tror hon "jagade" och ibland fick hon sig en liten bit, stackars snäcka, men tror de dog pågrund av skadorna och inte att hon åt upp hela i alla fall

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Kirnzy
6/30/16, 7:13 PM
#9

Alla är ju olika :) ska se till att inte ha i några mer snäckor med henne.. Snäckorna som blev attackerade rör sig inte men tror ändå att dom lever, men dom kanske är lite skadade eller rädda..

Kirnzy
6/30/16, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Blir inte helt utan snäckor dock :) Den som ligger i bakgrunden är en som blev attackerad.. :(

Qurex
6/30/16, 9:25 PM
#11

De verkar iaf lägga ägg. Om jag ser rätt så är det ägg på rutan ovanför snäckan. Jag har fiskar som verkar äta upp små posthorn men lägger jag i stora så går det bra.

Kirnzy
6/30/16, 9:37 PM
#12

Japp första äggen (som jag sett iaf..) i akvariet med pansarmalarna, där trivs dom :) Vad har du för fiskar som äter upp de små?

Qurex
6/30/16, 9:49 PM
#13

Ctenopoma ansorgei. Afrikansk labyrintfisk. Lite som en afrikansk variant av Kampfisk. Men det går att ha flera tillsammans. Har aldrig sett att de äter men i de akvarier där jag haft dessa blir det aldrig fler snäckor. Jag lägger i nya stora som klarar sig ganska bra.

Annons:
Kirnzy
6/30/16, 10:21 PM
#14

Vad fina :o Liknar verkligen Kampfisk men antar att dom är mycket mer "naturliga" :) Bara en fråga- hur stora blir de? :) Hittar inte riktigt någon enkel fakta.. :s

Qurex
6/30/16, 10:44 PM
#15

http://www.seriouslyfish.com/species/microctenopoma-ansorgii/ Är på engelska men den är bra. Jag har haft ett par i ett 60x30x30. jag tror jag har en tråd som heter bättre än Kampfisk. De är naturliga skönheter med väldigt fina färger och beteenden. De kan väl bli 7cm nåt sånt tror jag. De gillar inte flingfoder eller annan torrfoder. fryst artemia går bra förutom levande mygg/mask. Mina yngel som nu börjar bli stora äter ärtmix men det gjoree inte föräldrarna som var vildfångade.

Upp till toppen
Annons: