Annons:
Etikettväxter
Läst 1033 ggr
Kirnzy
2016-06-27 20:16

Vilka växter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här lilla växten kom med i påsen när jag köpte fiskar så jagsatte ner den i akvariet. Den har suttit där i ca två månader och fått lite alger på sig.. Dock inte växt nånting, den är knappt en centimeter.. Någon som vet vad det kan vara? :)

Annons:
Kirnzy
2016-06-27 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sen den här också som jag köpte för ett tag sen :) Bra att ta bilder ibland så man märker gamla blad också sånt.. :s

[Jens]
2016-06-27 20:20
#2

Den första är en Anubias barteri . Föredrar att växa på rot eller sten.

Kirnzy
2016-06-27 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hmm.. Tog upp den och funderar just nu på vart den ska sitta. Den är nog lite svår att sätta fast också pga storleken.. Det kanske inte ens är "värt" att ha kvar den då (de växer ju så långsamt..) men den får stanna ändå :) Är det en liten rotstock den börjar få? Den hade inte det när jag satte ner den iallafall :)

[Jens]
2016-06-27 20:43
#4

Du kan binda fast den med fiskelina .  Anubias är en tålig växt som växer som sagt väldigt långsamt. Själv är jag inte så förtjust i växten men det finns säkert de som är det.

Liten boll
2016-06-28 06:16
#5

Jag är väldigt förtjust i anubias.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Fifill
2016-06-28 10:17
#6

Inte förtjust i anubias? *Flämt!* 😮😉Det är min absoluta favoritväxt, i alla former som den kommer. Här är ett utav mina "visdomsord": "Akvarieväxter må komma och gå, men Anubias bestå(r)!" 🤪

Det är klart, har man inga bra algätare så är det tillslut mer alger än planta kvar… Och har tofsalgerna fått fäste så är snart hela plantan luden… Men annars är den underbar! 😃

Annons:
mimåne
2016-06-28 10:27
#7

Haha, ja det var ett bra ordspråk Fifill.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2016-06-28 13:51
#8

Jag har en Anubias i det lilla akvariet full med alger trots att jag har ottosar men de är väl upptagna med allt annat som finns i akvariet.

Qurex
2016-06-28 15:36
#9

Bäst på att hålla anubias rena från alger är posthorn. Jag gillar den också. Men mina blir inte så stora. Det växer fram många små blad. Jag har bundit fast anubias på rötter stenar och krukor. Allt går bra. Jag gillar den också även om den har lite stelt plastigt utseende.

mimåne
2016-06-28 20:51
#10

Då kanske det är anubias nana du har Qurex?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
2016-06-28 22:38
#11

Ser ut som det men när jag köpte den så var det stora blad. Har för mig att den skulle vara anubias barteri.barteri. Har från början köpt två plantor på två olika affärer. Den ena var liten och den andra stora blad. Nu har de växt och jag flyttat runt dessa så nu vet jag inte vilken som var "stor" från början. Funderar på om det inte var samma sort men att de nu blivit lika när de växer.i samma miljö. Bladen var först nästan 1dm och nu har jag en matta med blad som är ca 2-3cm…

Fifill
2016-06-29 09:52
#12

Qurex, jag känner igen det där fenomenet precis. Köpte en stor Anubias barteri via Tradera, de stora bladen försvann och kvar är 2-3 cm små blad. Mycket mystiskt.  Jag har en annan A. barteri planta i samma kar, men den är normalstor fortfarande.🤔

Upp till toppen
Annons: