Annons:
Etikettallmänt
Läst 1589 ggr
Meg.eriksson
6/27/16, 6:16 PM

Praktbotia -liten

Vi ärvde en Praktbotia och för att den inte skulle vara ensam köpte vi till 5 botior.  Vi har haft dem  i något år nu och 4 av dem vi köpte har växt till sig och är i stort sett lika stora som den gamla. Men en av de fyra är markant mindre och ser fortfarande ut och beter sig som en ungfisk, dvs den är mer orädd och busigare än de övriga. 

Är det någon som har erfarenhet av detta ?? Jag är eg inte orolig i nuläget, för den och övriga ser ut att trivas och må bra men "just in case"……….

Vårt akvarium är mindre än vad som rekommenderas på denna sajt, men större än vad vi fick rekommenderat + den info jag läst på andra sajter (300l + ca 1.2m).  Så vi får se vidare hur vi gör när de blir större/äldre……

Annons:
mimåne
6/28/16, 10:16 AM
#1

Hur pass stor storleksskillnad är det på dem?

Rent spontant tänker jag att det med en grupp ungdjur är vanligt med en minsting, om man till exempel ser till kullar av katt, hund o.s.v. Men i sådana fall brukar det ju handla om att maten inte riktigt räckt till. Kan det vara så i det här fallet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Meg.eriksson
6/28/16, 7:34 PM
#2

Vi mätte aldrig från början, men den var minstingen, dock skiljde det inte mycket max 1cm, snarare betydligt mindre.  Nu kanske det skiljer 3-4 cm.  Så från att kännas någorlunda jämnstora är det nu en markant skillnad!! Ta måtten med en nypa salt, har inte lyckats mäta ordentligt men jag ska försöka göra det, men det är ju inte helt enkelt… !!

Tror inte att det beror på för lite mat, den är en av de fiskar som fortfarande kan nå upp till våra salamandrars mat. Så förutom den mat fiskarna får  brukar den sno av salamandrarnas mygglarver också Godis 🙂!! 

Det jag funderade mer på är om de andra har växt för fort eller har blivit övergödda!? Jag tror mer att vi matar för mycket än för lite. Vet du hur snabbt de brukar växa till??  Har som sagt ingen tidigare erfarenheter av praktbotior, men de har blivit en av våra favoriter!!

[Tinitusan]
6/28/16, 7:34 PM
#3

det finns en speciell parasit som just botior är benägna att bära, som hindrar dem från att utvecklas ordentligt, det innebär oftast att de är små och ovanligt smala, ska se om jag kan hitta lite mer info om det!

mimåne
6/28/16, 8:23 PM
#4

Intressant det som Tinitusan säger. Kanske kan det vara något sådant? Jag tror inte att du övergött dem för gör man det så kolar de nog vippen snarare än växer i raketfart.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Meg.eriksson
6/29/16, 4:22 PM
#5

Tack Tinitusan för tipset. Jag googlade lite själv och hittade att praktbotior kan drabbas av något som heter "skinny disease" som orsakas av en tarmparasit (spironucleus).  Det som stämmer är att den äter mycket men växer inte. Det som inte stämmer är att fisken blir mager och får knivrygg. Vår Praktbotia känns proportionell storlek/längd, men trots det låter det troligt att det kan vara något sådant!!  

Har ni någon erfarenhet av den sjukdomen??  Känns inte som den skulle vara speciellt smittsamt för jag misstänker att den i så fall hade det redan från början, och vi har inte märkt något på någon annan individ/fiskart!!

Ska läsa på mer om det men om någon har erfarenheter av tarmparasiter får ni gärna komma med tips om hur man botar!! Eller om ni tror att det kan vara det som är problemet!!

mimåne
6/29/16, 4:32 PM
#6

Intressant att du är något på spåret. Jag hoppas det löser sig!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Tinitusan]
6/30/16, 12:35 PM
#7

ah ja men precis det jag tänkte på! 

jag vet att jag haft en malawi med liknande problem, pigg o kry men växte aldrig, utvecklade heller aldrig någon missformning etc, jag kan tänka mig att det kan vara en genetisk effekt av tex inavel eller dylikt.

Upp till toppen
Annons: