Annons:
Etikettväxter
Läst 5980 ggr
shelale
2016-06-26 21:12

Mina akvarieväxter bara dör!?!

Jag har ett 100 liters akvarium där mina växter bara dör. jag får köpa nya hela tiden och det börjar bli dyrt för mig.  efter jag haft växterna i ca 1 vcka så börjar de ruttna bort och jag har ingen aning varför. jag har testat med gödning carbo eller vad det nu heter, utan allt, men det är alltid samma.  Jag har ett litet akvarium på 30 liter också och där är det minsann inga problem på växterna! De frodas och mår jättebra.  så jag kan bara inte fatta vad som är fel. (i det akvariet har jag bara räkor kan det var det?)

Växterna jag köper skall vara snabbväxande och lätta att sköta så det är inga svåra växter jag tampas med. 

Någon som har lite tips på vad jag skall prova härnäst?

Annons:
[Jens]
2016-06-26 21:41
#1

Bild?

[Jens]
2016-06-26 21:44
#2

När startade du akvariet? Hur ser värdena ut i vattnet? Testat med dropptest? Hur nya är lysrören? Hur många ljustimmar har du på en dag? Vad har du för fiskar i akvariet? Pump? Delvattensbyten?

Qurex
2016-06-26 22:51
#3

Min erfarenhet är att snabbväxande och även enkla växter kan försvinna ganska snabbt om det inte finns näring och man byter för mycke vatten. Har du lysrör sominte är flera år gamla ska det inte vars problem med ljuset. Mitt första akvarium hade jag en relativt stor innerfilterpump som blåste på bra med dessutom bubbler via slang från utan. Hade hört att mycke ytrörelse och bubbel blir bra för fiskarna. Ja men växterna dör direkt. Man vädrar ut all co2. Ph blir högt så det passar bara malawi akvarium utan växter. Fundera på vad du gör för skillnad mellan ditt 30liters. Byt mindre mängd vatten. Jag åkte på semester 2veckor och min fru mata extra mycke mat och bytte inte vatten. Då växte det extra bra. På sikt hade det blivit för.mycke kanske. Köp inte massa nya växter från djuraffär. Det kan vara så att du tex köpt svärdsplantor som odlats över vatten yta. Dessa kommer tappa alla blad men låt plantan sitta kvar. Det kommer nya blad Ta växter från det lilla där det växer och testa. Bäst växer det utan pump. Absolut inga luftbubbler. Sänkt cirkulation och byt mindre mängd vatten. Kolla ph. Har du högt ph växer det.dåligt.

[Jens]
2016-06-26 23:14
#4

Ska dock kommentera en sak som föregående har sagt och det är lysrören. De ska inte vara äldre än ca ett år. Efter det tappar de styrkan. Dock vet jag inte om det är det som är problemet eftersom jag inte vet något mer än det du har skrivit.

Chocopops
2016-06-27 07:36
#5

Hade samma problem i början med att växterna bara dog, snabb som långsamt växande, framför allt i mitt lilla 54 liters kar, köpt växter i parti och minut till de, kom fram till att de va för lite näring till mängden växter jag ville ha, hade då bara en kamp hane och 7 elefant snäckor, när jag flytta över en kull mal yngel blev de lite bättre , nu går där 7 elefanter 1 kamphane 2 kullar med malyngel och 16 räkor , har även tillsatt näring i form av pmdd, å nu verkar de som om växterna mår mycket bättre å inte dör

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

coffeeaddicted
2016-06-27 09:43
#6

Ett bra sätt att kolla om man har för lite näring i vattnet är att stoppa ner lite hornsärv.
Är det inte tillräckligt näringsrikt så kommer den att dö ganska snabbt.

Jag fick inget i mitt 20L med Kampfisk att leva, innan jag använde PMDD för att sen gå över till att testa walstads varianten. Då överlevde växterna!

Annons:
Upp till toppen
Annons: