Annons:
Etikettbutiker-föreningar-och-länkar
Läst 11161 ggr
Meltydeath
2016-06-07 12:48

Varning för Tassar och Morrhår i Växjö!

Hej allihopa! Är lite upprörd över något jag var med om på Tassar och Morrhår i Växjö tidigare idag. Jag har nyligen flyttat till Växjö och var på butiken för att kolla runt lite på utbudet. När jag stod och kollade på fiskarna hörde jag ett gäng tjejer säga "vi vill ha en billig Guldfisk!" och mannen som stod vid fiskarna svarade "jaha, ni också?". Jag blev ju självklart fundersam över vad som pågick så jag fortsatte lyssna och då kommer det fram att dessa tjejer är med i någon "skattjakt", som jag förmodar anordnas av elever på deras skola eller liknande, och ett av uppdragen är att köpa en Guldfisk. Dom pratade med personalen om detta som verkar helt obekymrad och skrattade och skämtade med tjejerna. Dom visste inte heller vad dom skulle göra av fisken efter skattjakten. När tjejerna hade gått ut gick jag fram till kassan och frågade hon som sålt fisken om hon tyckte att det var okej att sälja ett djur till en person som uppenbarligen kommer att vanvårda det. Hennes svar var att dom inte kunde veta vad kunden skulle göra och inte kunde göra något åt saken, vilket dom visst kan eftersom butiker kan neka köp hur mycket dom vill så länge det inte är på grund av diskriminering. Jag tycker deras beteende är vidrigt och tänker personligen aldrig handla där och hoppas att andra inte heller gör det.

Annons:
[dynamitella]
2016-06-07 12:59
#1

Vidrigt.

[Rhonda]
2016-06-07 13:04
#2

De som ordnade 'skattjakten' ska kontaktas om detta.

Lillyrod
2016-06-07 13:12
#3

Eftersom detta verkar vara vanligt så borde kommunen vidtalas så att skolorna sätter upp vissa regler för dessa skattjakter. Jag vet att det har förekommit liknande saker i min stad tyvärr.

Meltydeath
2016-06-07 13:54
#4

Jag försöker i skrivande stund fråga runt bland folk jag känner här vilken skola det kan vara, ska ringa runt också och kolla med skolorna om dom vet nåt, men kan bli svårt att få tag på dom nu när det är skolavslutning. Ska kontakta djuraffären igen och försöka få kontakt med ägaren.

MsSofieG
2016-06-07 13:55
#5

Men på riktigt? Köpa ett levande djur under en skattjakt? Hur kan någon tycka att det känns lämpligt?

[Jens]
2016-06-07 15:03
#6

Fruktansvärt! Anmäl skolan !!

Annons:
Ghostbuster_99
2016-06-07 15:53
#7

Nu gäller det att se längre… Innan man tar fram superlativen får man iaf. se till att skaffa sig fakta.  De måste ha haft någonstans att göra av guldfisken. Kanske hade de startat upp ett akvarium eller en damm?  Mer fakta erfordras innan åtgärd kan vidtas. Jag är själv ganska nyfiken. Kan du ringa kommunen och fråga vad som hände med dessa guldfiskar, ts.?

Meltydeath
2016-06-07 16:38
#8

Det jag hörde av eleverna var att dom inte hade bestämt något om var fisken skulle hamna, en av tjejerna verkade vilja ta hand om den men ingen verkade ha någon kunskap om fiskar, eftersom aktiviteten troligen var organiserad av klassen tror jag inte att lärarna hade så mycket koll på vad klasserna gjorde, mer än att det var en skattjakt. Jag fick veta av en vän  här att han också hade haft nån liknande grej med sin klass i nian så det verkar visst vanligare än jag trodde. Jag har försökt få tag på några av skolorna som jag tror att det kan vara men eftersom dom flesta har en massa utomhusaktiviteter idag verkar det svårt. Jag ska försöka igen senare. Jag tänker inte börja hetsa mot någon men av det jag hörde var det rätt tydligt att dom inte hade någon plan för fiskarna efteråt.

Meltydeath
2016-06-07 18:22
#9

Jag har mejlat kommunen och frågat om dom vet nåt.

Ghostbuster_99
2016-06-07 18:24
#10

Bra gjort!

Lillyrod
2016-06-07 22:50
#11

Kanon. Hoppas du får svar från dem.

Draken
2016-06-08 08:21
#12

Det är helt otroligt vad folk kan få sig till att göra.

Bra gjort att du reagerade och agerade på en gång.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: