Annons:
Etikettväxter
Läst 866 ggr
Kirnzy
2016-05-30 20:06

eleocharis acicularis

Är det de gräset som är vanligt i djuaffärer? Om inte, någon som vet vad det är? Har bara läst om det på zoopet för jag har inte hittat på mycket annan fakta.. Där står det iallafall att den behöver mycket ljus och CO2.. Hur mycket ljus behöver den ungefär? Vad skulle behövas för belysning om man har växten i ett ca 60liters? Är CO2 alltid nödvändigt eller är det bara om manbill att den ska växa bra? Jag vill gärna ha lite gräs i akvariet men vill inte ha det som en matta, bara lite här och där mellan stenar och så. Så kan man ha eleocharis acicularis i ett akvarium med hyfsad belysning och utan CO2 och få den att överleva utan att den växer mycket? Det skulle vara perfekt om det funkar för så jag har tänkt mig :D En fråga som inte riktigt passar in men.. Någon som vet vart man kan köpa vallisneria, javamossa eller javaormbunke i Göteborg? Är ganska säker på att jag inte har sett det i någon affär och skulle gärna vilja ha..

Annons:
mimåne
2016-05-30 21:18
#1

Ja det är e. acicularis som brukar kunna finnas i butik🙂

Man måste inte ha ett Co2 system installerat i akvariet, men vissa växter sätter så pass höga krav att de inte överlever utan det. E. acicularis kan överleva utan tillsatt co2. En del co2 bildas ju naturligt i akvariet och den kan överleva på den nivån, även om den absolut hålls med fördel tillsammans med ett co2 system. Jag tycker du ska pröva på om du känner för det. Fungerar det inte är du ändå en erfarenhet rikare.

I ett 60L akvarium så gärna mer ljus än det som följer med vid ett startpaket.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Kirnzy
2016-05-30 21:37
#2

Ja det är ju inte katastrof om den inte överlever :s men bra att veta att det kan funka utan något co2 system. Tack för svaret :)

mimåne
2016-05-31 10:05
#3

Lycka till 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: