Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1585 ggr
Natalie.s
2016-05-28 14:17

Kampfisk som vilar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en kampfiskhane som alltid lägger sig och vilar på bottnen när han har ätit, han vilar även ganska ofta på plantorna för övrigt. Är detta vanligt hos kampfiskar eller är han sjuk? 😕 Tacksam för svar! 😀

Annons:
Natalie.s
2016-05-28 14:19
#1

Kan tillägga att detta är min första Kampfisk och jag köppte honom i måndags. Han har gjort såhär hela tiden jag har haft honom men ville avvakta några dagar, trodde att det berodde på stress p.g.a. flytten.

ElinvBorg
2016-05-28 14:33
#2

Äter han som han ska? Hur stort är karet? Har han nå sällskap? Är det strömt? Vilken temp är det?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Natalie.s
2016-05-28 14:37
#3

Ja han äter bra, karet är ca 10-17L(inte helt säker) har räkor i karet mä, personalen i djuraffären sa att det var bäst att ha honom själv då dom biter på andra fiskar och blir uppstressade av stimmfiskar. Har pumpen på lägsta tempen är ca 27 grader.

Natalie.s
2016-05-28 14:38
#4

Om det med andra fiskar inte stämmer, har du något tips på vad jag kan ha som sällskap? Helst någon liten fisk :)

Natalie.s
2016-05-28 14:46
#5

Han är uppe vid ytan och tar luft regelbundet, och har byggt två(väldigt små) skummreden. Han är väldigt matglad och simmer bort till hörnan som jag lägger i maten så fort jag sätter dit handen.

ElinvBorg
2016-05-28 14:49
#6

Det låter väl bra, och vattenkvaliteten är bra? Ingen nitrit? I ett så litet kar skulle jag inte ha nå mer fiskar i och om det är endast 10 liter så skulle jag inte ens ha en Kampfisk i det då det är väldigt litet. Vilka mått har karet?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Natalie.s
2016-05-28 14:55
#7

Jag var inne och läste om b.l.a. storleken på kar till Kampfisk och de flesta sa att minsta storleken som är ok för kampfiskar var 7L :o nitrit? 😂 förlåt men jag är lite nybörjare på dethär :p lite svårt att ta måtten just nu, fick karet av min mamma(endast karet) så jag har ingen aning om måtten kan återkomma om det.

Natalie.s
2016-05-28 14:55
#8
Natalie.s
2016-05-28 14:57
#9

Vattnet ser dessutom bra ut, häller i "easy balance"

ElinvBorg
2016-05-28 15:08
#10

Vart läste du det? Det brukar rekommenderas minimum runt 20 liter. Kampfiskar är kända för att inte behöva mycket utrymme och att det lever i pölar i det vilda men det är felaktigt. De kan bo i små "pölar" under torrperioder men det är som sagt inget man vill efterlikna då det är den sämsta perioden för fisken. Viktigt är också att ha en bra vattenkvalitet och mycket levande växter för att de ska trivas. Om man tillför för mycket näring så som övermatar eller liknande och de goda bakterierna i karet inte hinner ta hand om det då bildas nitrit vilket är dödligt för fiskarna. Vanligast i nystartade kar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
2016-05-28 15:08
#11

Att det ser bra ut och är bra är två helt skilda saker. I ett så pyttigt kar blir det lätt alldeles för smutsigt och då är nitriten där. Den är dödlig för invånarna. Läs gärna igenom våra artiklar om hur man startar upp akvarium.

ElinvBorg
2016-05-28 15:11
#12

Precis som Lillyrod säger så är ett litet kar inte heller att föredra pågrund av den skötsel som krävs för att hålla det bra. Hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Natalie.s
2016-05-28 15:16
#13

Okej. Min lillebror har ett större kar som jag kanske kan flytta honom till?(inga fiskar för tillfället) jag har levande växter i karet. Jag läste det om storleken på kar för Kampfisk i andra forum liknande denna och även på "info sidor" om Kampfisk. Jag läste till mig så mycket informarion jag kunde innan jag skaffade fisken.tråkigt att så mycket är felaktigt, finns ju så skiljda åsikter om dethär tyvärr….. I djuraffären fanns det desdutom 2L som var specifikt för Kampfisk och då tyckte jag att 10L var lagom.

Annons:
Natalie.s
2016-05-28 15:21
#14

Var även någon som skrevatt dom kan lägga sig och vila om dom är för mätta, kan detta stämma?…..

ElinvBorg
2016-05-28 15:21
#15

Ja att dessa "betta-kar" finns och sälj är helt sjukt enligt mig. På tok för litet och omöjligt att skapa en bra miljö för fisken. Många sidor är också ouppdaterade och fortsätter sprida en mycket felaktig information och butikerna är ofta ännu sämre informerade tyvärr. Det skulle vara bra om han fick flytta till större, hur stort är det karet? Tänk bara på om ni ska ha andra fiskar i att välja med stor omsorg då kampfiskar har speciella krav och egentligen lämpar sig att gå själva.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Natalie.s
2016-05-28 15:24
#16

Hans kar är betydligt mkt större, minst 20L. Har inga större krav på vad för andra fiskar jag skulle ha isf, tar det som funkar ;)

Natalie.s
2016-05-28 15:26
#17

Byter varannan dag ca 1/3 av vattnet då det var rekomenderat

ElinvBorg
2016-05-28 15:30
#18

Ok det är också ett nano, då skulle jag nöja mig med kampfisken och kanske lite snäckor, inga andra fiskar i alla fall då inte många trivs i så små kar. Kampfiskar kan ha stora fenor så de brukar gärna ligga och vila på ett blad eller så men det ska inte vara att de gömmer sig eller är sega.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Natalie.s
2016-05-28 15:30
#19

Och när jag skrev att det ser bra ut menade jag att vattnet är klart och inte grumligt eller "synligt smutsigt"

Natalie.s
2016-05-28 15:33
#20

Asså när han simmar så är han pigg och simmar upp till ytan och så, han värkar nt seg över huvud taget när han simmar rundor,tycker bara att det var konstigt att han vilar så mkt, vet ju inte vad som är lagom eller vanligt.

Annons:
Natalie.s
2016-05-28 15:49
#21

Skummreden kan väll va ett tecken på att fisken trivs och/eller är könsmogen, eller är jag helt ute å cyklar? x)

Lillyrod
2016-05-28 16:00
#22

Att en fisk leker eller som i ditt fall bygger skumbo behöver inte betyda att den trivs. Djur funkar ju lite annorlunda mot oss människor. Det kan också betyda att den gör sig redo att sprida sina gener vidare fort som attan medan den fortfarande lever. 

Det är väldigt svårt att veta vilket.

Natalie.s
2016-05-28 16:05
#23

De va också något jag läste i ett annat forum, jaja, jag byter kar och följer de råd jag har fått av er, tack så jätte mycket för era svar och hjälp!

Lillyrod
2016-05-28 16:07
#24

Ja ett lite större kar och mycket växter han kan mysa i så tror jag det går bra. Lycka till : )

Upp till toppen
Annons: