Annons:
Etikettväxter
Läst 2553 ggr
SajberFina
5/23/16, 1:00 AM

Hur får jag bort algerna?

Jag har haft en del snäckor och stenar i mitt akvarium sedan starten som var tidigare i vår. Nu har de börjat bli väldigt gröna av alger så jag tog upp det mesta idag vid vattenbyte. Hur får jag bort det? Har en korall också som jag tog upp för ett bra tag sedan då den inte såg fräsch ut. Det är ju små hål i den och små "sömmar" i snäckorna som det sätter sig i. Koka? Medel? Slänga?

Är det här jag ska skriva något smart och genomtänkt? 

Annons:
[Jens]
5/23/16, 5:40 AM
#1

Känns som du har lite turbulens med ämnena i akvariet. Hur stort är akvariet, hur mycket fisk har du i akvariet (hur många och vilka arter), vad har du för akvariepump och hur många liter per timme kan pumpen prestera? Vad har du för akvariebelysning och hur gamla är rören som sitter i ? Hur ofta matar du dina fiskar och vilken mängd?

Du skriver om korall? Är det en fejkad korall för då är det ju helt okej men att koka en levande korall är ju inte bra förstås. Är det ett saltvattensakvarium du har eller sötvatten? En bild är bra också så man kan se vad det är för slags alg du har i ditt akvarium.

mimåne
5/23/16, 10:47 AM
#2

För att få bort algerna på inredningen du tagit upp så kan du pröva att koka och skrubba dem. Koraller har verkligen en hemsk struktur när man fått alger så det är ju lättare sagt än gjort att skrubba en sådan. Går ju även att pröva använda någon typ av syra på dem innan och skrubba med det. Citronsyra? Kanske låta dem ligga och dra sig i det ett tag innan kokning? Pröva dig fram =) Annars finns det ju ny sten i naturen som inte kräver lika mycket besvär hehe.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
5/23/16, 1:41 PM
#3

Algmedel i separat spann?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Ghostbuster_99
5/23/16, 3:26 PM
#4

Vad är det för typ av alger? Kan man få en bild? Alger kan te sig på många olika sätt, således  bör vi veta vilka alger det är och i hur stor utsträckning du har dem innan vi ger råd.

mimåne
5/23/16, 7:28 PM
#5

Men som jag uppfattade det så var det endast algerna på inredningen ts har plockat ut ur akvariet som hen ville ha råd och hjälp med =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ghostbuster_99
5/23/16, 8:06 PM
#6

Jo, iofs.- men om man långsiktigt vill rätta till problemet bör man veta vilken typ av alger det är. 🙂 Nu när jag tänker efter är det ju inte så många alger som är svåra att få bort från inredningen. Tofsalger och trådalger är väl de mest troliga?

Ts: Stenar brukar jag vända upp- "och- ned". Sidan som ligger mot bottensubstratet drar inte på sig alger. Malar sägs hjälpa mot alger- jag tycker dock att sniglar är bättre. De käkar alger som bara den! 😉

Annons:
SajberFina
5/23/16, 11:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#7

Hej! Jag har tagit några bilder på vissa av sakerna som jag tagit upp. I övrigt ser jag att det börjat komma alger på rutorna där sanden ligger. Alltså inte i övriga karet. Gällande korallen, så vet jag inte om det är just en korall. Jag kallar den för det, men tror ändå att den är gjort åt något slags porslin eller liknande. Jag har "massor" med malar (albino- och pansarmalar, Ancistrus och nyligen några ålar) samt räkor, så de håller ordning rätt så bra. Men alger blir det väl alltid ändå till Slut eller?

Är det här jag ska skriva något smart och genomtänkt? 

mimåne
5/24/16, 10:25 AM
#8

Ser ut som vanliga grönalger. De är nog dem som är allra svårast att försöka avlägsna från sån här typ av inredning. På rutorna fungerar det bra med algskrapa men det är ju uteslutet på sten och snäckor. Någon som prövat med stålull? Kanske värt att testa. Annars så tycker jag inte att dina stenar är så farliga =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

SajberFina
5/24/16, 6:37 PM
#9

Så jag kanske bara ska slänga dessa snäckorna och lägga dit nya?

Är det här jag ska skriva något smart och genomtänkt? 

mimåne
5/24/16, 6:56 PM
#10

Ja så kan du göra om du vill =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
5/25/16, 8:06 PM
#11

Finns de stålull utan massa konstigheter i? Jag hade tagit en grövre disksvamp å skrubbat som en galning om ja verkligen gillade inredningen, annars hade jag intensivt tid på det.. De går säkert att få bort om man verkligen vill, frågan är väl bara hur mycket tid man orkar lägga på det.,

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
5/25/16, 8:41 PM
#12

Det… måste det väl finnas va? Vore ju väldigt märkligt annars..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: