Annons:
Etikettväxter
Läst 1817 ggr
Ghostbuster_99
2016-05-06 11:11

Cikliderna äter min anubias

Hej! Jag har ett gäng busiga ciklider. Två unga papegojciklider, en ensam enlfenbensciklid (hona), två ung-scalarer, fyra eldbukade hanteciklider, en Segelfenspleco samt en chokladmal. (Det låter som mer än vad det faktiskt är eftersom att flera av fiskarna är väldigt unga.) Mitt problem är att mina busiga ciklider äter växter. Att de äter växter kommer ju inte som en surprise, men nu är jag uppriktigt förvånad. De biter av bladen i roten på mina anubias! På en växt har de bitit av hela det övre segmentet så att endast en rot finns kvar… Det är stora modersplantor det rör sig om… Det enda som skonas är… …svärdsplantor. Vad skall jag göra? Tyder detta beteende på understimulans, eller var jag bara för naiv som trodde att anubias skulle fungera ihop med de fiskarna? Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig,

Annons:
[Tinitusan]
2016-05-06 11:20
#1

anubis bör inte bli tuggad på, vad matar du med o hur mkt matar du?

Ghostbuster_99
2016-05-06 11:25
#2

Jag kör med allt möjligt. Främst gratulat. Men även räkor, flingfoder, röda myglarver och räkmix. Hur mycket jag matar är svårt att besvara. Saken är den att de inte äter bladen de gnager av, utan de ligger på ytan tills jag plockar bort dem. .

[Tinitusan]
2016-05-06 11:29
#3

vilken fisk är det som gnager?

Ghostbuster_99
2016-05-06 11:37
#4

Det tänkte jag fråga er om! 😄 Jag misstänker hantecikliderna. Men den lilla papegojcikliden är ett riktigt busfrö, så det kan vara den också. Tack för att du tar dig tid att hjälpa!

[Tinitusan]
2016-05-06 12:13
#5

jag har haft papegojor genom åren vid ett flertal sidor o de gräver en del men jag har aldrig varit med om att de ger sig på anubis, men kanske finns det en första gång för allt haha

Qurex
2016-05-06 13:59
#6

Trivs växterna? Om de inte mår så bra blir de mjuka och då är det lättare att fiskar och annat äter på de.

Annons:
Ghostbuster_99
2016-05-06 14:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag vet inte om mina anubias trivs- plantorna köptes in för två veckor sedan. Svärdsplantorna trivs i alla fall. Jag ger inte så mycket vegetabilisk foder, eftersom att fiskarna inte gillar det; kanske är det brist på vegetabiliska foder som gör att de gnager på växterna? 

Här kommer en bild på spektaklet:

Qurex
2016-05-06 19:29
#8

Fast det ser ut som på bilden att hela plantan lossat med rötter och allt. När de odlar anubias brukar de sätta ihop två rotstockar och trycka ner i en kruka. Sen när man köpt den tar man bort ullen och krukan och binder fast rotstocken mot en rot eller på en sten. Sedan kommer den växa fast. Eftersom den är så ny har den inte hunnit växa fast. Hur har du fäst den? Svärdsplanta ska tryvkas ner i grus eller sand men inte Anubias.

Ghostbuster_99
2016-05-06 20:10
#9

Den var fäst med spännband på en rot.  När fiskarna gnagde av alla bladen flöt allt upp till ytan.

Qurex
2016-05-06 20:46
#10

Jag tycker det verkar lite konstigt för du binder väl fast själva rotstocken. Om fiskarna biter av bladen så borde iaf rötterna sitta kvar. Har du sett fiskarna ÄTA på bladen? Jag tänker att om du spänt fast med spänband mot själva bladsjälken kanske den skadats om fiskarna bökat runt. Spänband om det är buntband som jag tänker på är ganska vassa och hårda. Jag brukar binda fast med gummisnöre. Sådan som barn gör halsband av. Sen har ju jag dvärgciklider så ibga problem med stora bökande fiskar…

mimåne
2016-05-06 21:15
#11

Är plantorna bara två veckor gamla så är borde de nog vara färska så att säga. Märkligt att de ger sig på en så pass robust och hård växt. Äter de upp bladen efteråt eller tuggar de bara loss dem som om det vore en lek?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ghostbuster_99
2016-05-06 22:44
#12

Jo jag band fast rotstocken, men jag kan tänka mig att den flöt upp eftersom att fiskarna bökade ut den. Det är så kallade buntband jag använde. 

#11 Nej, bladen är inte av intresse efter att de flyter upp till ytan, det känns mer som att de gör det för att busa och jävlas lite med husse.

mimåne
2016-05-07 19:07
#13

Då är det mest troligt för lek de gör det också. I så fall spelar det nog föga vad du ger dem för mat och inte. Tyvärr tror jag inte det finns så mycket du kan göra åt det. Du kan inte precis tala om för dem att lägga av. I så fall om du på något sätt skulle hitta något annat de hellre ville roa sig med.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Ghostbuster_99
2016-05-07 20:52
#14

Tack för svaret, 

Vet du om det finns någon annan växt som fiskarna inte vill leka med? Helst en som kan fästas på en rot?

mimåne
2016-05-08 11:16
#15

Visst finns det fler arter man kan binda fast på en rot, så som javaormbunke, windellöv, bolbitis heudelotii, mossor och sötvattenstång. Däremot så skulle jag nog tippa på att anubias är den mest tåliga och starkaste växten om man har burdusa ciklider. Leker dem med anubias så är det nog ett lättare steg att leka med de övriga arterna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ghostbuster_99
2016-05-08 11:45
#16

Aj då, det var tråkigt!

Då får jag helt enkelt köra vidare på fler svärdsplantor…

mimåne
2016-05-10 10:44
#17

Låter de svärdsplantona vara ifred?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: