Annons:
Etikettfoder
Läst 4188 ggr
Qurex
5/5/16, 5:02 PM

Kläcka Artemia ägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fixade en ny sats för mina yngel idag och tänkte att bilden visar det jag använder. Häller upp en liter vatten som stått sen en dag innan. Blandar i 3st msk havssalt utan tillsatser. När saltet är löst häller jag i vatten i kläckaren. Häller ett kryddmått artemiaägg från glasburken på ytan. Sätter på locket. Brukar ha den uppe på armaturen till mitt akvarium där det är varmare. 12timmar senare brukar det finnas simmande artemia i håvkoppen i mitten. Fyller på fler ägg efter.ett dygn och.sen startar jag om när det inte längre kommet fler artemia i mitten av kläckaren. Jag ville bara visa att det är Super enkelt att kläcka artemia. Själv blev jag avskräckt först när jag läste om luftpumpar och petfladkor m.m, men denna räcket bra för mina behov.

Annons:
Lillyrod
5/5/16, 5:23 PM
#1

Toppen. Vart får man tag i en sådan kläckare?

[Jens]
5/5/16, 5:26 PM
#2

Jag har aldrig sett hur det går till att kläcka artemia så jag ser gärna fram emot detta projekt du har lagt in Qurex.

Qurex
5/5/16, 6:26 PM
#3

#1 Köpte min på Södermalms akvarieaffär som allt annat. :-) #2 projekt kanske jag inte skulle kalla det men ville visa hur lätt det är. Kan ta en bild och visa sen när det är simmande artemia i kläckaren.

[Jens]
5/5/16, 6:29 PM
#4

Trevligt =)

Qurex
5/5/16, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Riggad och klar för kläckning. Det fungerar genom att när äggen kläcks så simmar artemian mot ljuset i mitten. De vita ringarna gör att äggskal som flyter eller ligger på botten inte kan komma till mitten av burken. Sen är det bara att lyfta upp koppen i mitten och så har man fångat små artemia.

mimåne
5/5/16, 7:02 PM
#6

Så kul! En sådan "kläckare" har jag aldrig sett förut. Låter och ser otroligt mycket smidigare ut än pet flaskor, slangar, lampor hit och dit.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
ElinvBorg
5/6/16, 1:12 AM
#7

Måste påpeka att man inte måste köpa en dyr speciell kläckare för att kläcka artemia :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Qurex
5/6/16, 7:39 AM
#8

Nej har själv tänkt att principen är ju simpel så borde vara lätt att göra en likanande. Men de andra varianterna med petflaskor kräver nån form av luftpump vilket kostar mer än den kläckaren som jag använder… Har du tips på någon billigare enkel idé får du gärna visa en bild.

ElinvBorg
5/6/16, 10:07 AM
#9

Nu har jag inte kläckt själv men en kampfiskuppfödare som kläcker ofta använder den här metoden :) https://youtu.be/Wbx7kwJsRdg

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

-Cissi-
5/6/16, 12:56 PM
#10

#8 har du nån närmare bild på kläck grejen? :P är det nått hål över den innersta cirkeln som släpper igenom ljus?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Qurex
5/6/16, 1:56 PM
#11

Ja locket som du ser på första bilden har ett hål i mitten som är över den inre ringen där håvkoppen sitter. Så artemian simmar mot mitten där ljuset kommer in. Koppen kan man lyfta ut utan att öppna locket.

-Cissi-
5/6/16, 2:59 PM
#12

Ser inte så bra på bilden, men det låter välldigt praktiskt :) var har du köpt artemian?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

paradisgarden
5/6/16, 6:08 PM
#13

Har också kläckt i vanlig plastburk. Gick bra. En fråga bara. Varför ska man sila dem? Kan man inte bara hälla i dem i vattnet?

Annons:
-Cissi-
5/6/16, 6:20 PM
#14

Äggskalen ska inte vara bra. Varför har jag glömt :/

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Qurex
5/6/16, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Man kan kanske även se prickarna i mitten som är artemia. Äggskalen ska man inte mata med eftersom fiskarna inte kan bryta ned skalen. Äggskalen och okläckta ägg flyter eller sjunker till botten. Artemian simmar i mellan. Så man kan nog försiktigt suga upp de från mellanskiktet med pipett om man bara har det i en vanligburk. Men denna känns väldigt smidig enligt mig. Jag köpte ägg av Södermalms akvarieaffär. Lösvikt i en glasburk. Jag har förvarat de i glasburken tillsammans med lite flingsalt och en torkmedelspåse jag fick med nya skor. Köpte dessa mer än ett år sedan. Kläcker fortfarande men något mindre resultat än jag mins det

-Cissi-
5/6/16, 8:13 PM
#16

Intressant :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

paradisgarden
5/15/16, 7:30 PM
#17

Men bara för man silar dem, åker väl inte skal och okläckta ägg bort?🤔 Vet att skalen inte är bra för små yngel som kan få stopp i tarmkanalen, men på större fiskar åker det väl bara rätt igenom.

Qurex
5/15/16, 8:19 PM
#18

Nej. Skal och okläckta kan man inte sila bort. Funktionen är att man lägger äggen i ytterringen. Sen simmar de kläckta artemiaräkorna mot mitten där ljuset är. Sen har man en liten silkopp i mitten för att lyfta upp artemian utan vatten. Men man kan suga upp de med pipett också. Artemiasil är.för.att.sila bort haltvattnet och bara ha kvar artemian. Men man.måste först.bli av med skal etc innan. Annars fastnar allt i silen.

paradisgarden
5/18/16, 7:48 PM
#19

Ah, okej :)

Upp till toppen
Annons: