Annons:
Etikettväxter
Läst 879 ggr
Draken
2016-04-28 10:28

Vad för alg är detta och hur bli av med den ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått alger i mitt 60 liters, men vet inte riktigt vad det är för alger. De ser ut som trådalger, men de är helt gröna. Växer nästan bara på javamossan.

Akvariebelysningen går på timer, 10 timmar pr. dygn. Vanliga lysrör och ganska mycket växter i karet,

Det enda  som finns i karet just nu är 5 små guldancistrus (4-5 cm) på tillväxt, ett gäng äppelsnäckor (halvväxlingar som är födda i karet)

Jag funderar på om jag skall införskaffa några räkor, om det finns några som äter denna typen alger, använda algmedel eller mörklägga karet ett tag.

jag har beställt en stam av Japan Blå endlers (ett trettiotal ungdjur) som skall bo i karet när de kommer .

Skall göra ett större vattenbyte idag och flytta om lite på växterna och sätta ner lite mer snabbväxande från ett av de andra karen. Kan jag i samband med vattenbytet klippa bort algerna som finns på mossan och hoppas att det inte kommer något mer av dessa alger ?

Jag tycker algerna kan påminna om Cyano, men tror knappast att det är det. Karet luktar precis som det skall göra, och vattenvärdena är jättebra förutom nitrat som är förhöjd (därav det större vattenbytet)

Kolla gärna bilden hur algerna ser ut.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Vemsan
2016-04-28 11:41
#1

Jag tycker det påminner om Cladophora alger. Läst att H2O2 ska fungera mot de men det känns väldigt riskabelt tycker jag, att tillsätta det i akvarium.

Hälsningar Vemsan

mimåne
2016-04-28 15:28
#2

Påminner mig mycket om cyano när det kommer i havet om somrarna. All cyano luktar inte heller och den kan komma i olika toner av grönt och brunt. Att du haft lite ändringar med nitratvärdet säger mig att det skulle kunna vara cyano då cyano hänger ihop med kväve, som i sin tur hänger ihop med nitrater.

Kommer värdet på sin plats igen så kan de här (om det är cyano) mycket väl ge upp ganska snabbt. Har du tid att vänta ett tag efter att du gjort vattenbytet och se om värdet går till sig och "algerna" avtar? Annars kan du prova att mörklägga akvariet också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2016-04-28 18:02
#3

Tänkte också direkt på cladophora alger, de är sån man brukar få med i de så kallade mossbollarna..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
2016-04-28 18:20
#4

#2  Det stör inte mig att vänta. Har gjort vattenbyte nu och skall kolla nitratvärdet igen imorron. Så länge det inte sprider sig och börjar ta död på växter och snäckor, så kan jag ha is i magen och avvakta. Men tänkte iaf ta bort det jag får bort, och en kompis kommer hiot med TrapDoor-snäckor som jag skall få låna ett tag, vissa kan ta cyano förutom att de äter allt som finns i algväg :)

Färgen är ljusgrön, och det är ungefär som en trådig matta.Tycker inte det är speciellt kletigt när jag lyfter upp den ur karet. Den luktar absolut ingenting.

Den ser faktsikt precis ut som mossbollarna man kan köpa, förutom att de ligger som en matta och inte ihoprullad som en boll ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: