Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2570 ggr
paradisgarden
4/13/16, 8:50 PM

Aquael GLOSSY?

Någon som har ett sånt eller kan ge råd om det är ett okej kar eller ej? Tänker mest på belysningen… Kan bara vanliga lysrör och inte så mycket om led. Men vad jag förstår är det lite för klent för växterna, eller? Börjar bli vanligare och vanligare med led i akvariepaket nu, men vad behöver man för ljus egentligen..?

Annons:
Vemsan
4/16/16, 8:06 AM
#1

När det kommer till LED belysning behöver man mäta i Lumens ist för watt. Oftast innehåller 24 watt LED lampor 1400 lumens. 2x1400=2800lumens. Vill du ha lättare plantor räcker 15-25 lumens/liter. Medel plantor 25-50 lumens/liter. Avancerade plantor över 50 lumens/liter. Till ett akvarium på 300 liter med totalt 2800 lumens får du 9 lumens/liter om jag räknat rätt. Alltså som du skriver är belysningen lite klen. Nu använde jag det Glossy akvarium som är 120 cm långt och är på 300 liter och som har 2x24 watt LED som exempel.

Hälsningar Vemsan

paradisgarden
4/16/16, 2:37 PM
#2

Åh, tack så jättemycket! :)  Karet är dock på 260 liter. Men det blir ju ändå bara 10-11 lmn då… Kan de inte sätta vettig belysning i karen så folk kan lyckas med sina akvarium… Suck…

Vemsan
4/16/16, 6:29 PM
#3

Håller med, betalar hellre mer för att få bra belysning i kitet som ger bra tillväxt i akvariet. Men det verkar ju inte finnas på världskartan att sälja ett akvarium som har tiptop belysning. Vill man ha maximalt ljus är det ju till att sätta in fler rör på insidan eller köpa ny ljusramp.

Hälsningar Vemsan

Lillyrod
4/16/16, 7:12 PM
#4

Jag tror att tillverkarna till de här startkiten inte tänker på att det kan vara vana akvarister som köper dem. En nybörjare vet oftast inte om vad som krävs för växterna. 

Du som jobbar i affär Vemsan kan ju tala om för dem att det behövs bättre ljus i karen 🙂

Vemsan
4/16/16, 7:27 PM
#5

#4: Jag kan ju alltid påpeka det 👍 Men sen borde ju de själva, alltså tillverkarna, vara tillräckligt kunniga för att fylla kundernas behov tycker jag. De måste ju också förstå att det finns fler än nybörjare som köper akvarium. Men jag tror allt handlar om pengar. De slipper lägga ut pengar till att bygga high tec belysning och kan sälja akvarierna för en billigare peng vilket de verkar tro lockar fler kunder. De kan liksom hålla utpriset hyfsat lågt genom att offra belysningen.

Hälsningar Vemsan

paradisgarden
4/16/16, 9:11 PM
#6

Mmm.. Men om inga nybörjare lyckas med sina växter - ens enkla alltså - blir det ju heller inte roligt att hålla på och då vill man inte ha akvarium mer och skaffar inte fler eller rekommenderar det till andra… Det drabbar ju tillverkarna själva i slutänden i alla fall då. Juwel verkar ju ha fattat lite bättre. Är ju jättebra att det har en duglig grundbelysning och att man sedan kan köpa till mer saker och uppgradera sitt kar. Just GLOSSY gör de ju dessutom "reklam" för hur bra det är för aquascaping och sånt - det är i alla fall den uppfattningen jag får av filmen och bilderna - och det känns också riktigt rejält när jag kollade på det, så man blir ju lite besviken, minst sagt.. Men i videon står det att man skall kunna lägga till mer ljusmoduler. och det finns ju fästen för dem. Får väl kolla om jag hittar några i deras sortiment och vad det skulle kosta..

edit: verkar finnas. Får väl fråga dogman vad det är för lmn på rören för det står inte.

Annons:
m4rkus93
11/16/16, 2:52 PM
#7

I akvariet får man med 2 standard rör men kan bygga på med 2 till sedan väljer man själv om man vill ja sunny eller plant… Älskat karen själv och växterna skjuter i höjd

mimåne
11/16/16, 7:14 PM
#8

Kul att höra m4rkus93 att du gillar akvariet =) Denna tråd är från april, så det kan hända att du inte får något svar av trådskaparen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: