Annons:
Etiketttetror
Läst 1625 ggr
Bellabusa
4/10/16, 7:59 PM

Kongotetra med förstoppning

En av mina hanar har sedan någon vecka matvägrat, simmar hetsigt fram och tillbaka, flämtar och har en rätt så uppsvälld mage. Höjde temperaturen från 23 till 27 under ett par dagar men märkte ingen skillnad. De andra 4 tetrorna mår bra. Någon som har tips?

Annons:
[Udoon]
4/10/16, 9:33 PM
#1

Kokta skalade ärtor brukar hjälpa.

mimåne
4/11/16, 8:53 AM
#2

Är du säker på att det är förstoppning? Kokta ärtor är vad som brukar rekommenderas om det går att få i fisken det. Med tanke på att den matvägrar så tror jag föga att den kommer vilja äta det.. 😕

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Bellabusa
4/11/16, 2:04 PM
#3

Nej det blir svårt att tvångsmata… Fler tips? Lider med stackaren…

mimåne
4/11/16, 3:31 PM
#4

Tyvärr så vet jag inte av några fler tips mot förstoppning hos fiskar. Det är inte så bara att man kan massera magen eller liknande. En fisk är så liten och ömtålig. Men du tror inte att det kan röra sig om något annat t.ex bukvattensot? Det är behandlingsbart och i så fall finns det en del du hade behövt ordna för att resterade fiskar inte ska insjukna de också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Bellabusa
4/11/16, 7:38 PM
#5

Nej det är definitivt inte bukvattenspt. Förstoppning är det garanterat. Någon som tror att salt hjälper? Ska ta stackarn till sjukakvarium och höja tempen till 28-29 som nästa steg.

ElinvBorg
4/11/16, 7:48 PM
#6

Salt är inte medicin utan kan bara hjälpa till att bakterier inte ska kunna fästa utvändigt men det kommer inte hjälpa i detta fall. Det som är så tråkigt med förstoppning är att det i princip inte finns någonting att göra :(

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Bellabusa
4/11/16, 8:26 PM
#7

Ska försöka massera. Den lär väl dö av stress men något måste göras

mimåne
4/12/16, 8:39 AM
#8

Du vågar dig på det? Berätta gärna hur det går..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: