Annons:
Etikettallmänt
Läst 14525 ggr
usvead
2016-04-10 07:26

usvead´s akvarium 3

Påbörjar en ny tråd då den senaste börjar bli lååååång 😉

Om någon till äventyrs vill titta bakåt så hittar ni länkarna här:

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54df13f0ce12c44fb5000841-usveads-akvarium-1
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/56169aabce12c4195b0009ae-usveads-akvarium-2

Annons:
Lizelda
2016-04-10 19:07
#1

Följer :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lillyrod
2016-04-10 19:08
#2

Jag vill också vara med här : )

usvead
2016-04-11 06:20
#3

Trevligt att ni hänger på 🙂

Mindre trevligt är att lilla tjejen (kampfisk honan) har simmat vidare. Jag tog över henne för ca 2 månader sedan (en omplacering) så jag vet inte hur gammal hon var. Visserligen var hon lite krokig i kroppen men hon åt och simmade som vanligt, och nu på morgonen var hon död. Inga förändrade värden i vattnet så det var väl helt enkelt dags för henne att gå…..😕

Det som är lite konstigt är att i lördags tog jag emot ännu en Kampfisk, även det en omplacering men en herre. Han fick flytta in i 44 L karet som stått och puttrat med bara snäckor efter att min trogna guppyhona "gått in" karet.

Det var aldrig tal om att försöka avla eller så med tanke på hennes kroppsform men jag hade plats så därför tog jag emot honom. Det låter troligtvis helt koko men det känns som att hon höll ut till dess det kom en annan kampis. Jag kanske behöver en Kampfisk i mitt liv, det har ju trots allt varit lite tomt efter Sixten…

Vi får se hur länge den här grabben hänger med. Jag har ingen aning om ålder, men han verkar rak i kroppen så han kanske klarar sig längre än lilla tjejen. Han får i alla fall gå här så länge han vill….

Vemsan
2016-04-11 07:33
#4

Tråkigt att höra att kampbruden simmat vidare 😕 Håller tummarna för att du får en lång och problemfri tid med nya grabben 🙂

Hälsningar Vemsan

mimåne
2016-04-11 08:31
#5

Men jag är säker på att hon fick en mycket bra och värdig sista tid i livet hos dig. Du tog bra hand om henne och det var så kul att se hur hon älskade utkikstornet du byggde åt henne🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-04-11 20:34
#6

#4 Tack. Ja jag hoppas att han blir lite mera långlivad, men det verkar vara mycket ett lotteri det här med fiskar och deras livslängd. När man läser på nätet så säger en del att fiskarna blivit mer och mer ömtåliga, att de levde längre förr. Om det stämmer kan jag inte svara på eftersom jag är så pass ny inom akvarievärlden.

#5 Utsiktstornet, ja det gillade hon. Simmade ofta uppe i det och rätt länge åt gången. Jag har inte provat med nykomlingen men det kanske jag ska göra, tornet står ju kvar….

Annons:
usvead
2016-04-13 19:14
#7

 Omplaceringen 
Jo, det är en och samma men han skimrar i både rött och blått 🙂

Lillyrod
2016-04-13 19:39
#8

Jag är inget stort fan av kampfiskar men den här var snygg!

Arizha
2016-04-13 19:54
#9

Verkligen snygg!!

Är sugen på en betta, men de i fiskaffären brukar ha max 2 åt gången och de har jätte slitna fenor så jag är lite rädd att köpa en i fall att den går bort. Tills dess ska jag fortsätta att glo på din 😍

usvead
2016-04-13 21:33
#10

Tack 🙂 Ja, han är riktigt fin. Min första Kampfisk herre "Sixten" var blå med svagt gröna skiftningar. 

Jag visste inte hur den här killen såg ut i o m att han redan var paketerad när jag hämtade honom, men utseendet har inte någon betydelse i det här sammanhanget. Jag ska ta hand om honom efter bästa förmåga.

Nicke_nice
2016-04-13 21:40
#11

Gud vad fin han är! Själv har jag 2 kampfiskar, en Half moon hane och en veiltail hona! :) hanen är blå/turkos och röd. Honan är vit med rosa fenor. Riktigt fina fiskar! :D

usvead
2016-04-14 07:11
#12

Det finns ju en uppsjö av supersnygga kampfiskar med STOOORA fenor i olika former, men jag är glad att den här är liten i den bemärkelsen. Utan att vara någon expert så inbillar jag mig att hans fenor gör att han inte behöver kämpa lika mycket när han simmar runt. Jag har ett innerfilter för att rena vattnet, och strilröret är riktat in mot bakre vänstra hörnet där doppvärmaren sitter så ytan är lugn.

Vemsan
2016-04-14 07:19
#13

Du har helt rätt. Har hört att de som haft både långfenade kampfiskar och plakatfenade kampfiskar tycker att de med kortare fenor har varit betydligt aktivare pga att de kan simma utan att behöva kämpa sig fram som en galning :) Mycket vacker grabb där #7 🙂.

Hälsningar Vemsan

Annons:
[Jens]
2016-04-14 08:43
#14

usvead, har du fått mer yngel utav dina ottosar?

usvead
2016-04-14 20:10
#15

Joda, då och då så ser jag några ytte pytte yngel som sedan försvinner. De flesta tror jag dör men några få verkar vara starka nog att kämpa sig vidare i livet. Nu har jag tre mindre som gömmer sig rätt vad det är och då tror jag att de dött men så dyker de upp igen… bara så där. Här är en av de, bilden är tagen bara för en stund sedan.

usvead
2016-04-14 20:44
#16

För er som hängt med ett tag kommer kanske ihåg mitt 54 L projekt. Orientaliska klockgrodor eller salamander. Det är livsfarligt att besöka sin lokala zoo affär, nu kom jag hem med en liten kinesisk eldbukssalamander cynops orientalis 

Fegade ur och vågade bara köpa en ifall jag skulle misslyckas med skötseln, eller att den inte trivs. Det man i alla fall läst är att de är lättskötta och äter i princip allt.

Han satt kvar länge i handen men när jag försiktigt puttade ner honom i vattnet så drog han som en avlöning. Trodde att jag inte skulle få se honom innan ljuset släcks men så plötsligt låg han där på roten, den lilla krabaten 😍

mimåne
2016-04-14 20:47
#17

Så spännande! Jag har aldrig haft något liknande djur liknande så det här känns kul och spännande. Vilken underbar miljö för en salamander.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
2016-04-14 20:59
#18

Jag byter genast plats med din salamander, så jäkla mysigt kar!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

usvead
2016-04-14 21:07
#19

I´m in love 😍

Lizelda
2016-04-14 21:08
#20

Herregud så söt 😍

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
usvead
2016-04-14 21:18
#21

Tack hörrni! 🙂 

Han har fått i sig lite mysis som jag höll framför honom med planteringspincetten. Har också lagt några i en liten liten glaskål som står på botten. Min förhoppning är att han ska lära sig var maten finns. Tror att det blir mindre skitigt om det inte ligger en massa mat lite här och var.

mimåne
2016-04-16 09:56
#22

Oooo är det bara jag som tycker han ser väldigt läskig ut? Känner inte för att sticka ner ens fingertopparna där..😊

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-04-16 10:22
#23

Nämen mimåne 😭 Sture är ju jättesöt, och snäll. Ja, han är nu döpt till Sture. Går det här bra så kommer han att få sällskap av en Märta 🙂

[Jens]
2016-04-16 10:35
#24

Brukar inte de gilla lite kallare grader i akvariet ?

usvead
2016-04-16 11:09
#25

Jo de vill ha det lite svalare än ex. klockgrodorna. Till salamandern rekommenderas 23 som övre gräns. Sedan finns det olika åsikter såklart, men jag har gått på terrariedjurs info.

När jag gjorde om land delen så höjdes vattennivån och det fick till följd att tempen sjönk vilket bara var bra. Plus att jag har tagit bort en lucka i plastlocket och täckt över med nät istället, det gör att luften cirkulerar lite mer än bara genom de nätade hålen på baksidan locket.

Funderar även på att helt spola plastlocket och snickra till ett nätlock, måste klura på hur det ska se ut och vilken lampa jag istället kan ha i om att lysröret sitter i locket.

[Jens]
2016-04-16 12:54
#26

Sture är jättefin! =)

mimåne
2016-04-16 18:28
#27

Förlåt usvead😊

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
usvead
2016-04-17 11:57
#28

#26 Tack Jens

#27 Du är förlåten 😉

Lägger in bild på 152 L karet och min snygga paradisfisk hane. 

usvead
2016-04-17 12:03
#29

Tittut…

Lilolizeit
2016-04-17 13:35
#30

Så superfin han är din Sture! ❤️ Men har för mig de behöver större än ett 54liters..? Kan såklart minnas fel, men har för mig de åtminstone va över hundra liter.. Även om de ska sägas att de e bottenytan som räknas hos amfibier.. Frågar i all välmening. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

paradisgarden
2016-04-17 16:29
#31

Vackra paradisfiskar :) . Och extremt söt Sture. Synd de inte är lite större så det är lättare att se hur söta de är :) . Fantastiskt rara djur.

usvead
2016-04-17 18:28
#32

#30 Kinesiska eldbukssalamandrar blir mellan 6-10 cm. Det är lite olika bud beroende på var man läser, en del skriver högst 8 cm. Den japanska eldbukssalamandern blir i alla fall större. 

Ett 54 L kar är 0,18  och Jordbruksverket säger minst 0,15 för salamandrar upp till 10 cm, så för kinesiska eldbukar fungerar mitt kar.

Lilolizeit
2016-04-17 19:04
#33

Men va fantastiskt! :) då kanske jag kan ha det i framtiden nu när axolotlarna ska flytta.. Toppen. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
2016-04-17 19:16
#34

Är Kina salamandrarna rymmare? Behövs lock? Hur mycket är de uppe på landsdelen? Förlåt om du känner att ja kapar din tråd, men de blir lätt så när jag blir exalterad! Haha

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
usvead
2016-04-17 21:21
#35

Nu har jag bara haft Sture ett par dagar men jag upplever inte att han har klättrat så mycket, men vad vet jag vad som händer när nattmörkret faller😉

Han är nog mera i vattnet än på land men han har legat i "grottan" på land delen och på en rot med huvudet lite ovan vattenytan. Det sägs att de är rymmare så jag har nätat för hålen baktill på plastlocket. Har tyvärr skapat lite väl mycket gömslen så rätt vad det är ser jag inte till honom och då får jag stora skälvan 😮 

Lilolizeit
2016-04-17 21:40
#36

Så sant så sant! :)

Haha, känner igen det där med paniken över att "den är borta" för att sen börja riva runt omkring karet och leta om den tagit sig ur för att sen kika in i akvariet å mötas av ett amfibie leende. :)
Men verkligen skitkul att jag missat det här, det kommer nog bli mitt höstprojekt. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

usvead
2016-04-18 20:33
#37

Sture har fått en ny bostad, ett begagnat 89 L kar som jag fick för 50 kr. Nu ska det nog finnas plats för en Märta Glad

Jag har lagt i fler rötter och "kastat" ut land delen. Den var i o f funktionell men den liknade mer och mer en sumpmark + att den började lukta unki punki. Jag är på jakt efter en knubbig hög rot som ska in under ormhasseln så att den inte hänger alltför mycket i vattnet. 

Fördelen med det här karet förutom storleken är att det finns en smal kant på insidan längst upp. Jag vill ha ett nätlock så jag funderar på om det här kan fungera? Klippa till två delar i exakt storlek så att de kan vila på kanten. 

[Jens]
2016-04-18 21:02
#38

Va fint han har det ! Jättefint är det! Bra jobbat!

Lizelda
2016-04-18 21:36
#39

Hehe, unki punki 😃 Jag tror absolut att nätet funkar men hade nog personligen gjort en ram eller dylikt för att få lite stabilitet :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
2016-04-18 22:28
#40

Kan man inte göra en träram, måla det svart och sätta på nät?

-Cissi-
2016-04-18 22:47
#41

Lilolizeit, varför ska axolotlarna flytta? :(

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
usvead
2016-04-19 06:16
#42

Tack Jens!

Helst vill jag ha en slags ram men kanten är så smal. Det hade nog varit enklare med ett vanligt rektangulärt ramkar. Det här är rektangulärt panorama, men på nåt vis ska jag nog få till det. Jag får börja botanisera bland byggvaruhusen.

Det märktes tämligen omgående att han gillade  sin nya bostad. Om det är den ändrade inredningen och/eller storleken på karet ska jag låta vara osagt. Konstaterar nu på morgonen med lite skräckblandad förtjusning att han har börjat klättra mer 😮🙂

Lilolizeit
2016-04-19 07:45
#43

#41 karet är för stort å känns inte säkert med en krypande och klättrande unge. Trist men de e så de får bli. Älskar mina djur men min sons säkerhet går såklart före. Några av djuren hamnar hos Lizelda och några hos min bror på Gotland så dom kommer jag ju "hänga med" ändå :) #42 så himla roligt när man märker att de uppskattar miljöerna! Duktig klättrare! Nog bra att de e ordentligt säkrat ut från karet., :) söta Sture!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2016-04-19 08:56
#44

Nätet ser mjukt och formbart ut. Kanske är det lättare att använda ett styvt nät?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

-Cissi-
2016-04-19 12:52
#45

Lilolizeit. Okej :) då förstår jag. Skönt att endå ha dom kvar "nära"

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

usvead
2016-04-19 21:11
#46

#43 Ja det gäller och se till att alla öppningar är tätade. 

#44 Jag har inte sett nätet live men du har kanske rätt. Det kan vara för mjukt att ha som det är, men lyckas jag snickra ihop en slags ram då kan det fungera. Bilen måste i alla fall ställas på innan jag kan ta mig iväg till någon bygghandel.

Förutom det så tror jag att min lökväxt i 75 L karet kan vara på väg att blomma, om det nu är möjligt. Det har växt en låååång stängel utan blad men med något längst ut som ser ut som en smal knopp.

sauk1
2016-04-19 22:24
#47

#46 Någon Aponogeton-sort?

Lilolizeit
2016-04-20 08:12
#48

Håller med sauk ang växt. Deras blommor ser ut just så, som en lång stängel med knopp. När den kommit över ytan så brukar de blomma i vitt eller lila. Tyvärr kan resterande blad bli väldigt fula efter blommandet. Så jag brukar knipsa bort blomstjälken. Men den är värd att få se iaf en gång :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
mimåne
2016-04-20 10:05
#49

Aponogeton blommar så det ser ut som en blomknopp =) Deras blommor är väldigt vackra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2016-04-20 19:35
#50

Måste berätta något roligt usvead.

Du och jag har ju likadana innerfilter och nu på sistone så har den slammat igen på mindre en vecka och tänkte vad sjutton gör den det? Idag när jag gjorde rent den så tänkte jag mer på vad jag har i akvariet som kunde göra det och kom till slut på det.

Mina dumma Dvärggurami leker och lägger skumbo och skumboet är inte så jättebra tror jag utan innehåller en massa som blir kladdigt när det åker in i pumpen och fastnar där och inte minst i strilröret och där rotorn är. 

Hoppas dessa små rackare slutar och leka annars får det mig ta och bli yngel av dem också för att jag ska kunna acceptera städandet var 4-5 dag ;))

usvead
2016-04-20 20:07
#51

Tack för namnet på växten. Nu har jag kollat i den första av mina små svarta där jag noterar vattenbyten, inköp av fisk, vattenvärden  mm. mm. Där har jag varit duktig och skrivit just aponogeton men inget mer. Googlade och hittade olika aponogeton men nu tror jag att det är en  aponogeton ulvaceus. Jag tänker låta den vara bara för att se om den verkligen slår ut. 

Jens, vad skoj att de leker fast jag undrar om det är orsaken till att filtret slammar igen. Jag har ju ett likadant hos mina paradisfiskar, och när honan och hanen var ensamma lektes det ju men det påverkade inte innerfiltret. Hur ser det ut det som gör att filtret slammar igen? Syns det något eller är det bara en massa genomskinligt gegg?

[Jens]
2016-04-20 20:10
#52

Inte genomskinligt utan det blir som gammalt vit ägg-massa. brun sörja så att säga.

Om det inte är det så undrar jag ju vad det kan vara ??

usvead
2016-04-20 20:15
#53

Hmm låter konstigt. Mina pinnar på även fast jag ibland "fuskat" och inte rengjort de på bra länge. Har inte märkt en enda gång att filtren minskat i effekt även fast det kan ha varit en del bös i filtermassan. Har du rengjort impellern och runt den på sistone?

[Jens]
2016-04-20 20:21
#54

Jag gör det varje gång. Ska kolla noga nu och se om de gör skumbo om inte och se hur pumpen är om några dar.  Har haft funderingar på att skaffa ett ytterfilter till det lilla akvariet men det är några mer slantar än vanligt förstås.

usvead
2016-04-20 20:27
#55

Det kan ju vara så att det är för effektivt för ditt kar,  för effektiva det är de här filtren. 

Mitt paradisfisk kar är betydligt större än det där du har ditt dvärgguramipar och det kan ju vara en orsak. Min hanes skumbo hamnar bra mycket längre ifrån filtret än var det gör hos dig.  

Ett alternativ kan ju vara att du riktar strilröret åt annat håll så att inte vattnet gör att skumboet hamnar i strömmen mot filtret.

Annons:
[Jens]
2016-04-20 20:51
#56

De har alltid lagt skumboet bredvid pumpen och bakom strilröret så att säga . Där det är lugnast i akvariet.

usvead
2016-04-20 22:17
#57

Min paradisfisk hane har sitt hörn längst bort från filtret där jag också placerat alla flytväxter. Filtret är i det bakre vänstra hörnet och han bygger bo i det bakre högra hörnet. 

Om den enda lugna platsen är bakom strilröret men ändå nära filtret, då är det kanske risk att hela konkarongen sugs in eftersom det är ett starkt filter. Det sugs visserligen in nerifrån och upp men det är ändå ett visst sug längs med. Prova att rikta strilröret snett mot långsidan/framsidan då kanske han bygger längre bort eller så testar du det andra munstycket.

usvead
2016-04-23 11:23
#58

Ljus och flytväxter….

Funderar på att flytta kampfiskhanen till "dammen". I dagsläget är det bara gullrankorna som finns i den, men jag skulle också vilja ha en flytväxt. Har provat musselblommor men de tynade bort. Jag gissar att ljuset som är tillräckligt för gullrankorna är för dåligt för musselblommor.  Nu har jag lagt i en flytormbunke för att se hur det går, men finns det andra icke ljuskrävande flytväxter som kan tänkas passa just där?

Lilolizeit
2016-04-23 11:33
#59

Tycker salvinia natans växer bra oavsett ljus, så länge vattnet är lite stilla.. Men kan inte lova att de skulle funka.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

usvead
2016-04-23 11:48
#60

#59 Ja det skulle jag kunna testa. Vill minnas  att jag fick tips om att kunna ha den sorten hos Sture, och nu även Märta 🙂

Har du så att du kan sälja?

Lilolizeit
2016-04-23 11:56
#61

Ja då, de finns här. Pma bara så kan jag skicka det i morgon. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

usvead
2016-04-23 12:06
#62

#61 👍

Annons:
usvead
2016-04-24 10:51
#63

Märta flyttade in i fredags, åtminstone tror vi det är en Märta. Rundare kring midjan (här kan en viss likhet skönjas mellan matte och henne)  och en mycket mindre kloak än Sture.

Sture utforskar fusk klippan….

Åsså blommar det i 75 L karet 🙂

Lilolizeit
2016-04-24 10:52
#64

Så söt hon är Märta! <3

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

usvead
2016-04-25 20:55
#65

Nu har Lilolizeit´s salvinia natans landat 🙂 En näve hamnade i "dammen", den andra hos Sture och Märta. Nu ska det bli spännande att se om de här överlever. Flytväxter har inte riktigt varit min grej, hittills har det gått si sådär med flytormbunke och ännu sämre med musselblommor. 

mimåne
2016-04-26 10:51
#66

Så fint det blev med flytväxterna🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-04-27 06:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#67

Ja visst blev det 🙂 Jag hoppas de trots det klena ljuset  växer på sig nu när "lillgrabben" flyttat från karantän till "dammen" med glastornet. 

I karantän (44 L karet) huserar nu tre små små små dvärgklogrodor. Här ska de få äta upp sig innan de flyttar in i 75 L karet. De måste växa på sig så att de kan hävda sig mot de andra matvraken/kolosserna 😉

mimåne
2016-04-27 09:22
#68

Gillar den nya kampfisken också glastornet? =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-04-27 19:27
#69

#68 Det verkar så 🙂 

Lite knep å knåp med gamla rampen till 152 L karet. Blev väl inte så vackert med allt silikon men det fungerar….

Annons:
usvead
2016-04-27 20:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#70

Små grodorna, små grodorna är lustiga att se….

usvead
2016-04-27 20:19
#71

Provisorium hos Sture och Märta….

Jag har våldfört mig på plastlocket. Klippt upp på ovansidan, på med självhäftande kardborreband och lite överblivet myggnät…klart!

[Jens]
2016-04-27 20:35
#72

#69 Jaa, men det här gången kan man ju inte använda uttrycket 'det är insidan som räknas' ;)

usvead
2016-04-27 20:51
#73

#72 Här ser vi baaaara till det yttre 😉

Tigerlanden
2016-04-27 21:03
#74

Jag måste bara fråga, vad är det för kruka eller vad man ska kalle det som du har som inomhusdamm eller kampfiskdamm? Man blir ju väldigt sugen på att skaffa en när man ser dina bilder.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

usvead
2016-04-27 21:16
#75

Det är en rak glasvas från Åhléns. I princip lika hög som bred (diametern).

usvead
2016-04-28 05:57
#76

Jag är en snurrpanna 🤦‍♂️ 

#74 Du menar naturligtvis själva "byttan". Kommer inte ihåg var jag köpte den, och om den såldes som kruka eller kanske murarbalja?

Annons:
Tigerlanden
2016-04-28 08:24
#77

Ja det var byttan jag menade, jag får kolla runt ifall jag hittar nån liknande😃

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

mimåne
2016-04-28 10:04
#78

Här är det någon som jobbar och står i 🙂

Hur mycket uppgraderade du ljuset till (och från) i akvariet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-04-29 08:03
#79

#78 Jo du😉

Hade tidigare bara ett lysrör, Sera "cool daylight". Nu har jag lagt till "daylight sunrise". Jag gillar att man kan ha lysrören i de befintliga ramperna/locken. Nu hade i.o. f. ramp/hållare i 152:an  gett upp p.g.a. ålder men i mina yngre kar där fungerar det klockrent👍

mimåne
2016-04-29 10:13
#80

👍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-05-18 18:15
#81

Long time no see….

Varit på resande fot så det har inte blivit så mycket uppdatering på fiskfronten 😉

Det växer på rätt bra i otocincluskaret (med jordbotten) och de har fått  yngel igen, två av de upptäckte jag nu ikväll. 

[Jens]
2016-05-18 18:34
#82

Meeeen så roligt att se att du har fått yngel och att du är tillbaks! Jag har faktiskt tänkt på dig och undrat var du har varit. Kanske har jag missat att du skulle vara iväg en tid. I alla fall kul att se dig igen och att du har fått yngel.

usvead
2016-05-18 18:41
#83

Tack Jens! 🙂

Var inte direkt planerat men ibland blir det ju som det blir. Tur i alla fall att man har fiskvakt 😉

Annons:
[Jens]
2016-05-18 18:43
#84

Ja för akvariet såg ju bra ut. Du skulle se hur mitt akvarium såg ut efter tre veckor och då hade jag en fiskvakt som har haft akvarium tidigare och visste precis hur man sköter det. Jag litade på hennes ord men ack så fel jag hade …. 😉

Draken
2016-05-19 08:21
#85

Väldigt mycket otroligt fina bilder :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2016-05-19 19:17
#86

Tack Rovfisk! En gör så gott en kan med en gammal ajfån 😉

usvead
2016-05-19 20:17
#87

Sture inspekterar ägorna…

Märta vänder den "bättre" sidan till….

[Jens]
2016-05-20 18:24
#88

Är lite nyfiken. Inte för att jag tänker skaffa någon men Sture gillar inte sand? Är det en nackdel att ha sand för att de kan få förstoppningar eller har du valt grus av någon annan anledning?

usvead
2016-05-20 19:05
#89

Så som jag läst mig till så lever de normalt på platser där det finns lerbotten, men många kör utan bottenmaterial just för att det är mera lättstädat. Man riskerar heller inte att salamandern får i sig något den inte ska. 

Jag tycker det ser så kalt ut med bara tomma botten så jag kör med lite större stenar.

[Jens]
2016-05-20 19:06
#90

Det skulle jag också ha gjort. Hur är det med växter? Äter de växter?

Annons:
usvead
2016-05-20 19:43
#91

Nej, de är karnivorer. De är mest i vattnet men de gillar även att klättra på växterna och chilla på bladen. Det är lite coola krabater 😎

[Jens]
2016-05-20 19:46
#92

Jag var väldigt förtjust i salamandrar när jag var ung och då menar jag innan tonåren men jag sparade aldrig någon men hittade en hel del i bäckarna och tyckte de var så häftiga .

usvead
2016-05-20 19:51
#93

Jag blir mer och mer förtjust i de, och jag tycker de är makalöst söta 😍 De går att hålla i om man är blöt om handen men man ska helst låta de vara.

[Jens]
2016-05-20 19:55
#94

Ja visst är de fina. =)

usvead
2016-05-31 18:05
#95

Det gick sådär med Lilolizeit´s salvinia natans. Det var för lite ljus så de tynade bort både hos kampisen och hos Sture och Märta, men skam den som ger sig….

Pimpar hos kampisen….

Lillyrod
2016-05-31 18:06
#96

Vilken fin näckros han har fått ; )

usvead
2016-05-31 18:06
#97

Det största ynglet hos otocinclus niger familjen….

Annons:
Lillyrod
2016-05-31 18:07
#98

Fortsätter det att komma fler? Jag tycker det här är jätteintressant 😊

usvead
2016-05-31 18:12
#99

#96 Ja den är inte så illa trots att det är fejk, och eventuellt köper jag en till åt honom bara för att 😉

Det kan bli en liknande hos Sture och Märta, om inte flytormbunken överlever. Testar nu med en kvist från den som jag har i 152:an, den har växt på sig sedan jag satte dit ett extra led lysrör.

usvead
2016-05-31 18:19
#100

#98 Jo jag har två mindre som syns till lite då och då. 

Rätt vad det är sitter det ägg lite här och var, och emellanåt ser jag till några yttepytte små yngel men de flesta överlever inte.

Lillyrod
2016-05-31 18:21
#101

Ändå kul att de leker. För det ska de ju inte enligt expertisen och några har du ju fått till att överleva iallafall 👍

usvead
2016-05-31 18:53
#102

Ja visst är det, men inte vet jag vad jag gör 🤔

usvead
2016-05-31 19:52
#103

Äntligen, Sture och Märta på en och samma bild….

usvead
2016-05-31 22:17
#104

En av de små….

Annons:
Lillyrod
2016-05-31 22:19
#105

Om du väljer bifoga bild istället för att infoga den så blir den klickbar. Nu är det väldigt svårt att se på de här små bilderna : ) Jag hittar ingen liten på denna bilden.

[Jens]
2016-06-01 06:22
#106

Roligt med bilder och jag följer den här tråden med glädje men jag får dock hålla med Lillyrod. Bocka i rutan före ' Bifoga bild/fil' istället för att klicka på  'Lägg in bild' så blir det genast mycket bättre och vi kan ta del av stora fina bilder.

usvead
2016-06-01 07:12
#107

Det beror nog snarare på att jag minskar ner mina bilder rätt rejält. Jag brukar ibland använda "Bifoga bild/fil" och har inte märkt någon skillnad eftersom bilden redan från början är mindre/liten. Men jag ska försöka jobba på att låta de vara större, det får bli ett led i min personliga utveckling Skämtar

usvead
2016-06-01 07:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Testing, testing…

Övre inlägget "Lägg in bild", detta "Bifoga bild/fil"

Lizelda
2016-06-01 09:46
#109

Den bifogade går att klicka på men blev inte särskilt mycket större :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lillyrod
2016-06-01 12:15
#110

Jag märkte också det. Kanske för att bilden inte är i originalformat. Jag kan inte det där med bilder så det är bara en tanke.

usvead
2016-06-01 21:48
#111

Är nog så att om man lägger in bilden i original format med "Bifoga bild/fil"  då anpassas den i viss mån till inlägget, men när man "klickar" på bilden då öppnas/visas  den i original format. Lite jobbigt kan jag tycka för då ska det "pilas" upp och ner för att se vad TS egentligen vill visa. 

Hur som haver jag ska försöka hejda mig. Jag ska inte förminska för mycket och använda mig av "Lägga till bild" alt. "Bifoga bild/fil" i ett större och mera "sebart" format 😃

Annons:
mimåne
2016-06-02 09:39
#112

#95 Hahaha😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LuckyMommy85
2016-06-02 10:33
#113

Följer :)

usvead
2016-06-04 08:20
#114

"Fågelhunden",  här tränas ryggen samt stabiliteten i bålen…..

Lillyrod
2016-06-04 08:40
#115

😃

mimåne
2016-06-04 10:47
#116

Nu blev jag inspirerad. Kanske dags för ett yogapass😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-06-04 17:59
#117

Önskar jag hade kamera deluxe….

Syskon

usvead
2016-06-04 18:12
#118

Fixat lite i 96 L karet då jag hastigt och lustigt blivit med två Sewellia lineolata. De går f.n. i karantän men ska få flytta in tillsammans med tetrorna i 96:an. Vill försöka återskapa deras naturliga habitat medelst stenar, drivved och en massa strömt vatten. JBL innerfiltret med strilröret gör att jag kan rikta flödet åt olika håll så jag inbillar mig att det kan fungera…

Annons:
[Jens]
2016-06-04 18:52
#119

Fasiken, blir så avis att du får så fina yngel av ottosar !

usvead
2016-06-04 21:02
#120

Int` ska du bli avis Jens. Det beror nog endast på att jag har de i ett art akvarium med starkt flöde. För övrigt har jag ingen som helst koll, jag bara låter de vara ….

usvead
2016-06-04 21:05
#121

#116 Jepp! Yoga är bra för både kropp och själ 👍

mimåne
2016-06-05 09:08
#122

Jo jag yogar en del =) Just nu får jag ha lite uppehåll dock för jag har gjort illa knät när jag tränade på hoppande utfallssteg🤪

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-06-05 09:30
#123

Till något helt annat…. 

mimåne, din Avatar syns inte eller rättare sagt det är bara en tom ruta med en liten blå/grön fyrkant längst upp i vänstra hörnet. För en tid sedan var det likadant med min egen och varför det blev så vet jag inte men jag var tvungen att byta bild.

Lillyrod
2016-06-05 09:51
#124

Det är någon bugg på iFokus som gör detta. Har man sin gamla bild kvar så kan man ladda upp den igen så ska det funka. Om man inte har det så kan man vara envis och kräva att ifokus-folket ska fixa felet 😉

Draken
2016-06-06 11:15
#125

Vilka härliga bilder. Märta och Sture är så fantastiskt söta 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
usvead
2016-06-06 19:42
#126

Ja visst är de söta!  

Nationaldag idag men har ändå hunnit med pyssel med karen och att fixa hos Sture och Märta. Förutom vattenbyte och rent på botten passade jag även på att rumstera om lite. 

Båda låg nos mot nos men när jag rusade för att hämta mobilen hade Märta gömt sig bakom/under roten 😡 (bajs också)

usvead
2016-06-09 18:39
#127

Sture 😍

ElinvBorg
2016-06-09 19:08
#128

Så söt!

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

usvead
2016-06-09 20:28
#129

#128 Mycket 🙂

Och naturligtvis har jag ändrat om igen, var inte riktigt nöjd med senaste "bygget". 

Den uppmärksamme tittaren ser en slags glasbehållare lite till höger (syns bättre i bild 2). Jag fick på så sätt mera höjd på ormhasseln, innerfiltret som nu fått ett strilrör har blivit bättre men ändå inte störande i o m att ena sidan är i vägen och det blir en naturlig matplats inuti och nere på botten. Jag har till mig glädje upptäckt att de båda redan hittat dit 🙂

Lillyrod
2016-06-09 20:33
#130

Det är ju så det är. Man blir aldrig nöjd ; )

usvead
2016-06-09 21:10
#131

#130 Det är på något sätt ett ständigt fixande och trixande🙂 

Har också donat med 75 L karet (dvärgklogrodor och kuhlii ålar). Det är ju bra om grodorna har en möjlighet att ta sig upp till ytan utan alltför mycket besvär så växterna har ansats rätt hårt. Vattnet är lite grumligt i o m att inredningen flyttats om men det lägger sig förhoppningsvis till imorgon…..

usvead
2016-06-15 18:40
#132

Makropodhanen….

….och första ynglet "Lillen"🙂

Annons:
Lizelda
2016-06-15 23:18
#133

Gud så fin! 😍

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-06-16 13:29
#134

Jag ber om ursäkt för långsamt svar, jag har varit på semester. Jag svarar nu ändå även om det är länge sen men bättre sent än aldrig va? Men det stämmer som Lillyrod säger, det är en bugg på iFokus som gjort att min Avatar försvunnit. Stämmer även att jag inte har kvar den på datorn och håller stenhårt på att iFokus ska ta ansvar för detta och ordna det. Ja, jag antar väl att det är vad som kallas för envis🤪, men rätt ska vara rätt och jag är trött på att iFokus ignorerar problem och buggar för att istället skapa nya funktioner. Det här är deras jobb och nu får de bevisa att de kan göra det också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-06-16 18:45
#135

#133 Ja han är fin, och jag hoppas vi får behålla honom lääänge 😉

#134 Jag kan också tycka att de fel som uppstår borde prioriteras före nya funktioner. Har läst i en del trådar där användare ställt frågor om fel, och det är frågor som enligt mitt tycke är högst relevanta men svaren de är ibland väldigt nonchalanta.

mimåne
2016-06-17 18:15
#136

Instämmer helt med det usvead.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-06-18 14:17
#137

Mina bebisar 😍

Lillyrod
2016-06-18 14:19
#138

Sötnosar ❤️

Lilolizeit
2016-06-18 17:40
#139

Så himla söta! <3

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Karin79
2016-06-19 12:02
#140

Åh så söta!

usvead
2016-06-20 21:08
#141

Ja, men snart blir det flytt…kanske och om jag vågar 😉

Idag bor de i 54 L men nu har jag blivit med ett lite annorlunda akvarium med minst sagt udda mått 74,5x23x29. Skulle vilja försöka skapa ett slags strömakvarium åt ottosarna. Först måste jag i alla fall fixa belysning….

Lilolizeit
2016-06-20 22:07
#142

Åh så kul mått! Kan nog bli riktigt bra som strömakvarium. Ska bli kul att följa :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

usvead
2016-06-22 21:41
#143

En del av la famiglia och en nykomling. Hur ska jag nu våga omgruppera 😮

Erki
2016-06-23 10:54
#144

Är det ett ottos yngel? 😍

usvead
2016-06-24 08:54
#145

Yes 🙂

Barry_B
2016-06-24 09:54
#146

Vilka bilder, oerhört läckra.

Come on you Spurs

Annons:
usvead
2016-06-24 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#147

På G…

usvead
2016-06-24 14:24
#148

Klart, eller ja… för idag i alla fall Skämtar

Erki
2016-06-25 10:32
#149

Riktigt snyggt! Kommer nog bli lite fart med 2 pumpar 😃

Matar du med något speciellt till dina ottosar? Så nyfiken på att skaffa men kan ju inget om dom 🤔 Något speciellt dina älskar? 🙂

usvead
2016-06-25 17:11
#150

#146 Tack🙂

#149 Gröna "maltabletter", Dr.  Bassleer, kokt broccoli/zuccini, blandat flingfoder som jag lägger ner på botten. Jag har mina i ett eget kar, d.v.s. inte tillsammans med några andra fiskar. 

"Matriarken" (som i princip alltid är rund om magen) verkar redan trivas 🙂 Hon är den enda av mina otocinclus niger som aldrig bleknar "no matter what" och då har hon flyttats runt en hel del. 

Intressant är dessutom att mina niger är lugnare än mina vittatus. Jag har några omplaceringar och de flippade ur mer än niger ottosarna nu när jag skulle fånga in de inför flytten.

Lillyrod
2016-06-25 17:15
#151

Jisses vilken tjockis. Inte konstigt det kommer mycket bebisar där : )

Erki
2016-06-25 22:13
#152

#150 Tack😃 så nyfiken och vill skaffa. Är det hennes ägg?

usvead
2016-06-26 07:45
#153

#152 Svårt att avgöra. När jag plockade upp de inför bytet av kar såg jag en till rund madam, dock inte lika stor/lång som den här.

#151 Hon har nog ätit en del också 🙂 En av anubias plantorna som togs från ett annat kar hade bra med alger.

Annons:
usvead
2016-07-02 08:55
#154

Äldsta ynglet…

_Åsså dyker det upp småttingar lite då och nu. 
_De flesta stryker ju med men så är det ju även i naturen…

Erki
2016-07-02 11:04
#155

Vilket sort att otto har du?

usvead
2016-07-03 09:17
#156

Otocinclus niger och otocincus vittatus.

usvead
2016-07-21 10:19
#157

En förhoppningvis bättre bild av det däringa gräset jag tänker testa i något av akvarierna….

usvead
2016-07-21 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158
usvead
2016-07-21 10:23
#159

Hittade även en annan växt som bara låg och flöt i vattnet. Hade varit kul att se hur den växte men hittade inget vid den del av älven där jag befann mig

usvead
2016-07-21 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#160
Annons:
usvead
2016-07-21 10:26
#161

Vet inte hur det här blev, det är första gången jag gör inlägg via ajfånen 😊

[Jens]
2016-07-21 12:23
#162

Det där är knepigt med bilder från telefonerna. Det är inte fel på telefonerna utan det är iFokus som inte kan sköta bilderna så att de hamnar rätt. En del skyller på metadatan. 

När man tar en bild så läggs det in information om bilden som berättar hur en bild ska ligga när den väl visas på internet. Jag brukar göra så att jag laddar ner bilden till datorn och roterar den ett varv och sedan sparar bilden och då blir det korrekt innan jag laddar upp bilden till iFokus

Utgångsläget som iFokus har när det gäller iPhone är att man tar en bild med telefonen liggande och kameran hamnar upp till vänster. Då kommer bilderna upp rätt i iFokus.

Men om man vill ha bilden stående? Ja då får man ladda ner bilden till datorn och rotera bilden ett varv och sedan spara det. I mac så kan du använda dig av Förhandsvisnings-programmet och rotera bilden. I PC, windows 10 kan man använda sig utav programmet Foton och rotera bilden ett varv och sedan spara innan uppladdning. I telefonen kan man tyvärr inte rotera bilden så att det blir korrekt.

mimåne
2016-07-21 19:29
#163

Den sista växten är iallafall vad som i folkmun brukar kallas för Abborrgräs och den är väldigt vanlig. Vill du få tag på den så åk ut till havs och ta ett dopp =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-07-31 16:55
#164

Tillbaka efter semestern……

Några har strukit med under bortavaron. 1 paradisfiskhane som lyckats hoppa ut genom en öppning i täckglaset och hittades på golvet av fiskvakten.  1 dvärgklogroda som antagligen precis gått vidare när jag upptäckte den strax efter hemkomsten, samt några snäckor. I övrigt har karen klarat sig bra under 3 veckor med bara påfyllning av avdunstat vatten och sparsam matning. Ingen alg-/snäckexplosion eller massdöd alltså förutom de ovan nämnda. 

#158 Gräset som jag skrev om har skördats och några plantor har hamnat i "dammen" hos kampfisken. Resten ska jag försöka placera i "strömkaret" när jag skaffat mera sand eftersom plantorna har rätt så rejäla rötter.

usvead
2016-07-31 21:28
#165

Ja ja, nu när jag ändå var igång så blev ett par till gräsplantor hos kampisen….

mimåne
2016-08-02 20:53
#166

Din Kampfisk bor verkligen jättefint. Oj så han ska ha det bra och må gott där, nästan så att jag blir lite avundsjuk🙂 Kul att du tog hem gräset och satt det i akvariet. Hoppas det tar sig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-08-03 06:34
#167

Tack mimåne 🙂

Annons:
[Jens]
2016-08-03 09:12
#168

Jättefint. Det enda som jag tänkte på är att 'akvariet' är känsligare för stötar som t ex att någon går förbi. Står den i ett hörn som man sällan rör sig i närheten så är det ju förstås toppen. Jag ser att den står redan i ett hörn men det beror ju helt och hållet var om du förstår vad jag menar 😉

Scilla
2016-08-03 18:29
#169

Spännande att se vad som händer med gräset!

usvead
2016-08-03 20:33
#170

#168 Tack Jens! Det är en stabil plastkruka/bunke modell större, och den står skyddat i ett hörn som inte trafikeras speciellt frekvent 🙂

#169 Ja det återstår att se om akvarievattnet är/blir för varmt för att det ska kunna överleva. 

Har även satt ner tre stycken gräsplantor bland otocinclusarna. Jag fick fylla på rejält med sand vid den bakre väggen för att rötterna skulle sitta på rätt sätt.

Lillyrod
2016-08-03 20:36
#171

Ska bli kul att se om det klarar sig. Om man kan få växter från sjön att klara sig inne kan man nog hitta mycket kul att sätta ner : )

[Jens]
2016-08-03 21:06
#172

I det akvarium som du har dina ottosar, har du andra fiskar med dem för mina leker nog inte fast jag har affinis och det kanske inte är så lätt med dem. Jag har också bara drottningsrabora med dem.

usvead
2016-08-04 07:06
#173

I mitt "strömakvarie" har jag bara otocinclus, inga andra arter. Jag har några vittatus (omplaceringar) men flest niger, och det är de som ynglar av sig.

usvead
2016-08-06 21:01
#174

Fiskar dör, om inte av sjukdom så av ålder. Nu börjar det bli dags att komplettera bland kuhlii ålarna. De allra första jag skaffade var rätt så stora och antagligen inte några direkta ungdomar så de börjar nu så sakteliga droppa av. 

Sagt och gjort…
I torsdags när jag kom hem från zoo affären med några kuhliisar upptäckte jag en annan liten liten fisk i påsen. Ringde upp och förhörde mig om vad för typ av yngel de har i samma kar. Yngel, nej nej men väl galaxy rasbora.

Jag fick göra som jag ville, behålla den utan kostnad och sedan komplettera eftersom den vill ha kompisar eller lämna tillbaka den. Rackarns karl, han visste att jag inte kunde motstå denna lilla juvel😉

Annons:
Lillyrod
2016-08-06 21:04
#175

Galaxy är väldigt vackra så det förstår jag att du inte kan motstå : )

[Jens]
2016-08-07 00:10
#176

Ja jag säger detsamma ! Galaxy är så fina … Tänk att ha en hel drös med sådana i akvariet. Vackert!

usvead
2016-08-07 09:22
#177

Det är det jag tänker försöka mig på Jens😉

Nu har jag stoppat ner mossa och flyttat hela gänget till ett eget kar på 44 L. Det blev så eftersom jag inte kan skilja på hona och hane. Jag hoppas ändå att det finns chans till lek. Blir det något så åker hela bunten tillbaka till ordinarie kar och ynglen får chansen att växa upp i fred.

Jag hade inledningsvis tänkt låta de vara kvar bland grodorna och kuhlisarna men nu har jag beställt hyalella azteca av en tjej på fejsbok. De ska bli renhållningsarbetare och foder hos/till grodorna. Om grodorna är ett hot mot galaxy rom så är även vuxna hyalellor det, då är det uteslutet att ha de i samma kar. Visserligen äter väl galaxy sin egen rom men jag chansar på att jag hinner fånga upp de vuxna i tid.

[Jens]
2016-08-07 09:57
#178

Hoppas det går bra usvead! Det skulle vara kul att se de små =)

usvead
2016-08-09 05:45
#179

I princip nykläckta otocinclus yngel….

[Jens]
2016-08-09 17:32
#180

Baah, blir ju så avis !!! Jag vill också ha småttingar !!

usvead
2016-08-10 18:30
#181

Att de fortfarande ynglar av sig måste ju betyda att de trivs någorlunda. Har nu ett par yngel i varierande storlek men merparten klarar sig inte. Jag låter det vara så, för jag vill att de ska sköta sig själva…. så mycket det nu bara går när man bor i en "glasbur". Några andra jag också skulle vilja få bebisar från är dvärgklogrodorna men där har jag hittills gått bet. 

I sommar har det varit hett i bostaden så i början av veckan togs det lite ledsamma beslutet att låta Sture och Märta få flytta tillbaka till zoo affären. Har visserligen haft en massa fläktar igång och det har i o f varit ganska ok, men inte optimalt. Jag trodde det skulle gå att få ner tempen till den nivå de ska ha men ibland misslyckas man. Då får man inse det, göra om och göra rätt.

Nu är det omflyttat igen, stackars fiskar! Dvärgklogrodorna bor i 75 L karet. Kuhliiålarna och galaxy rasbororna i 54 L karet. Det ska f-n till att vara firre i det här hushållet Skämtar 

Before our move…

Annons:
usvead
2016-08-14 18:42
#182

Big Mama och nykomlingar…

Man kan vid en första anblick tro att hon är rejält förstoppad men så här ser hon ut, tjock och rund. 

usvead
2016-08-14 18:46
#183

Dvärgklogrodornas kar….

[Jens]
2016-08-14 19:02
#184

#182. Oj så stor och fin hon är. Mina är tjocka ibland men det är bara för matens skull. Har aldrig sett dem såå stora som din 🙂

Lillyrod
2016-08-14 19:20
#185

Dvärgklogrodorna bor riktigt fint : )

usvead
2016-08-14 19:44
#186

Tack hörrni! 

Det är några honor som är rätt runda, men den här tror jag är den största. Jag hoppas att grodorna ska bli inspirerade nu när de bor grannar med otocinclusarna. I går kväll hörde jag ett slags "knorrande" ljud, men kunde först inte lokalisera varifrån så det dröjde innan jag kom underfund med att ljudet kom från grodkaret 🙂

usvead
2016-08-16 05:58
#187

Är det OS så är det, men som lekman är det svårt att avgöra om det här är grekisk-romersk stil eller fristil 😉

usvead
2016-08-17 06:39
#188

Sewellia lineolata 

Annons:
Lillyrod
2016-08-17 07:37
#189

Har du haft de här förut eller är de nya i karet?

usvead
2016-08-17 19:25
#190

Relativt nya, jag tog över 2 i början av juni. Då blev det till att möblera om bland tetrorna i 96 L karet. Ökade flödet på innerfiltret, lyfte i mera rötter och sten. Någon månad senare utökade jag beståndet och köpte 2 så att de fick lite kompisar. Ska tilläggas att tetrorna bor kvar och verkar inte störas av att det är mera fjutt på innerfiltret, snarare tvärtom 😉

Det är trevliga små krabater som sitter lite här och var. På blad, stenar, rötter och glaset. Funderar på att köpa 2 till men har inte kommit mig för efter semestern 🙂

usvead
2016-08-17 19:47
#191

Uppdatering Norrlandsgräset….

I "strömkaret" d.v.s. hos otocinclusarna verkar det gå bra, än så länge.

Det gick mindre bra i "dammen" hos kampfisken. Stråna såg fina ut i början men sedan blev de gula allt eftersom så jag gissar att temperaturen var den bidragande orsaken. Doppvärmaren har stått på så temperatur skillnaden mellan "dammen" och Ångermanälven blir rätt så stor. 

Men skam den som ger sig, nu har jag satt ner bambu hos kampfisken. Inhandlad hos min favvo blomsterhandlare, och noggrant tvättad innan plantering. Fungerar det här ska jag köpa fler 🙂

Lillyrod
2016-08-17 19:56
#192

Det här är roligt. Allehanda experiment som man får följa och se hur det går. Bambu kan nog bli riktigt fint om det fungerar.

usvead
2016-08-17 20:26
#193

Det är väl egentligen inte riktig bambu utan en sorts dracena. Den kallas - tror jag - lucky bambu, så vi får väl se om jag har/får någon tur 😉

usvead
2016-08-17 20:39
#194

En av mina egna, liten blir större…. 😍

Lillyrod
2016-08-17 20:53
#195

Jag har kollat efter Niger men de finns inte med på listan jag får att beställa ifrån tyvärr.

Annons:
usvead
2016-08-17 21:16
#196

Min zoo handlare tar även in fiskar från en mindre leverantör, så niger har de med lite mindre jämna mellanrum. Jag hoppas ju att fler av de yngel som kläcks ska överleva och växa upp så att jag kan sälja någon/några. 

Om det stämmer det jag har hört så gasas de som är viltfångade just för att kunna fångas in, och som grädde på moset transporteras de långväga. Inte undra på att många otocinclus stryker med när de säljs i princip omedelbart efter att de landat i zoo affären. Vilket trauma de utsätts för 😮

Lillyrod
2016-08-17 21:25
#197

De man köper är näst intill 100% vildfångade därför att de inte vill föröka sig i akvarium…. Hepp

Så de kommer ju från Sydamerika och det är ju en bit.

usvead
2016-08-20 09:45
#198

Igår blev det ommöblering….igen. I samband med lite städning i 96 L karet så la jag i mera stenar och rötter och tog bort/trimmade några växter.  Egentligen vill jag ha mycket växter men ibland får man frångå sina principer beroende på vad invånarna vill ha/behöver. Det blev en aning grumligt efter att jag rumsterat om, men det kommer en bild så småningom. 

Jag vill nämligen utöka antalet Sewellia lineolata. Visserligen sitter de även på växterna men de behöver egentligen mera släta stenar, och naturligtvis bra flöde på vattnet. Idag har jag 4, men vill ha fler. Förutom Sewellia lineolata är det en salig röra av tetror som tack och lov glatt simmar mot/med strömmen.  

 http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata

usvead
2016-08-20 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#199

96:an efter grumlet. Mina sewellia lineolata (blir alltid lika glad när man lyckas räkna in "fåren") + lite "gott o blandat" i form av tetror 😉

[Jens]
2016-08-20 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#200

Vad tror du om denna hona usvead? Är hon inte på smällen ? Har aldrig sett en så stor ottos innan.

usvead
2016-08-20 21:07
#201

Den ser ut som en av mina damer när hon är på väg. 

Har inte din drabbats av någon slags ätstörning så kan det vara något på G  👍Sedan är det ju av vikt var de bor. Mina är ju helt ensamma utan några hot så ifall du får småttingar så är det bra om du inte har "rovfiskar" samma kar..

[Jens]
2016-08-20 21:10
#202

Får hoppas på det bästa och jag har endast drottningrasboror i akvariet och de kan väl ändå inte vara något hot med att småttingar kommer till?

Annons:
usvead
2016-08-20 21:27
#203

Om drottning rasboror äter yngel kan jag inte svara på men det jag vet är att galaxy rasbora äter rom.  

Mina ottosyngel sitter gärna på glaset så om övriga innevånarna ser det ligger de kanske lite illa till.

usvead
2016-08-23 20:10
#204

Kuhlii ålar och Galaxy Rasbora….

[Jens]
2016-08-24 06:09
#205

Aha, ok. Hur länge bär de på rom? Honan är fortfarande väldigt stor. Även om chansen inte är stor att de överlever så vore det ju bra om hon släppte rommen i alla fall. Jag har bara drottningsrasboror, ottosar och amano.

usvead
2016-08-24 06:37
#206

Hur länge de bär på den vet jag inte, jag tycker mina är tjocka i princip för jämnan. Är din på tjocken så nog kommer rommen ut. Kornen är utspridda alltså inte i klump/grupp och sitter för det mesta på glaset men även på rötterna, och hos mig på anubias bladen.

Ottosar äter inte sina egna, men amanoräkor är ju glupska. Å andra sidan oaktat dina rasboror och räkor, karet är ju tätbevuxet så vem vet. Sätt dig ner och studera ordentligt så kanske du upptäcker romkorn alt. små små genomskinliga yngel.

Spännande 🙂

[Jens]
2016-08-24 06:41
#207

Får kolla efter det ordentligt när jag kommer hem idag för igår satt jag och kollade på amanoräkornas bus och rasbororna som jag tycker är så fina. Tänkte inte gör ett ögonblick att titta efter små romkorn.

usvead
2016-08-26 06:13
#208

Men asså, vad gör di…..

usvead
2016-09-15 20:59
#209

Har inte hänt så mycket på fiskfronten här hemmavid förutom att det fyllts på med några galaxy rasbora och dvärgklogrodor i respektive kar, men….

Igår på väg ner från riktiga Norrland släntrade jag in på Arken Zoo i Hudik, det resulterade i 2 kuhlii och 1 sumo loach  😛

Annons:
mimåne
2016-09-16 11:13
#210

Det var länge sen jag kikade in här, så mycket som verkar ha hänt! Rackarns så söt den där sumon var usvead!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-09-16 19:48
#211

Ja, det är den. Han/hon går bland sewelliorna och tetrorna i 96 L karet och har "boat" in sig under en rot 🙂 

Det fanns bara en kvar i Hudik, men jag ska nog be min zoo handlare beställa en hona ifall att det nu råkar vara en hane jag har. Finns flera rötter så de kan få var sitt krypin om de inte vill dela. 

usvead
2016-09-18 19:45
#212

Min fina paradisfiskar (macropodus opercularis)

https://vimeo.com/183208161

usvead
2016-09-19 17:54
#213

Kuhl (ii) med broccoli 😉

usvead
2016-09-19 19:49
#214

Kommer inte ihåg om jag haft i broccoli bland kuhliisarna vid något tidigare tillfälle men jag måste bara lägga in en till bild från dagens matning.  De är ju så tokiga och makalöst söta 😍

Lillyrod
2016-09-19 19:56
#215

Det ser ut som att det är gott 😃

[Jens]
2016-09-19 20:27
#216

Jösses vad de göttar sig. Det gjorde inte mina men däremot så gillar de ärtor eller jag har inte sett dem framme i dagsljus och när det är mörkt så kanske de har smugit sig fram. Ärtor kan jag lägga nära öppningen till deras gömställe och dagen efter så är de borta.

Annons:
usvead
2016-09-25 10:53
#217

Sumo loach 😍

Lillyrod
2016-09-25 11:32
#218

Vad fin den är!

usvead
2016-09-25 16:11
#219

Ja, och förhoppningsvis får den nya kompisar på tisdag. Har beställt hos min zoo handlare 🙂

usvead
2016-09-27 19:58
#220

Koppas omsorgsfullt…..

Lillyrod
2016-09-27 21:12
#221

Påsar är roligt : )

usvead
2016-09-27 21:28
#222

#221 Ja, riktigt roligt 🙂

En av nykomlingarna. Den är störst och har en angenäm rondör så det kan vara en hona. 

Lillyrod
2016-09-27 21:29
#223

Det ser ut som om hon kikar in dig lika noga som du henne 😃

Annons:
[Jens]
2016-09-28 06:47
#224

Vilken annorlunda fisk du har skaffat dig. Om jag inte minns fel så har jag sett att någon hade flertalet av denna typ i ett akvarium och det såg häftigt ut. Tror ärligt talat att det var en video från youtube.

mimåne
2016-09-28 18:47
#225

Din hobby verkar verkligen blomstra. Det är så roligt att se =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-09-28 19:17
#226

#223 Ja man kan nästan börja undra om hon/han ser att jag står och glor 😉

#224 Det måste jag kolla upp.

#225 Köpet av den första sumo loachen var en ren slump. Jag hade vägarna förbi Hudik och då passade det att kika in hos Arken Zoo. Jag skulle BARA titta efter några större kuhlii ålar. Typiskt att den lilla krabaten skulle gå i karet bredvid, och dessutom alldeles ensam och övergiven. 

Jag hade först tänkt att ha de bland sewelliorna och tetrorna men ändrade mig. Så det blev till att bygga om bland paradisfiskarna. Mycket mera rötter med avskilda vrår och stenskivor över för att få skydd och lite skumt. Nu är det här en tuff firre som inte verkar främmande för att simma runt bland växterna, men för det mesta ligger de nere på botten under en rot eller växt. De är bra på att gräva, mycket mer än kuhliisarna så sand är definitivt att rekommendera.

usvead
2016-09-28 19:52
#227

152 L karet efter ommöblering….

usvead
2016-10-04 19:08
#228

mimåne
2016-10-05 10:27
#229

Så snyggt! Du har öga för det där.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-10-05 18:02
#230

Tack, en gör så gott en kan. Huvudsaken att fiskarna ser ut att trivas 😉

Annons:
usvead
2016-10-06 18:55
#231

Någon producerar fortfarande…

usvead
2016-10-09 19:45
#232

Tittut…

Lillyrod
2016-10-09 20:01
#233

😃

mimåne
2016-10-10 09:47
#234

Ser ut som att de spanar på dig usvead.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-10-10 20:57
#235

Ja det är ena roliga fiskar, och de gräver duktigt 🙂

usvead
2016-10-18 19:22
#236

En av bebisarna kämpar på mot strömmen. En massa alger på rutorna men vad gör man inte för de små liven 🙂

mimåne
2016-10-18 19:31
#237

"Ät dina alger i strömmen och du blir stor och stark" =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
usvead
2016-10-20 19:46
#238

Nu var det dags att "sparka" ut tonåringarna från föräldrahemmet. De två största paradisfisk ynglen (hona/hane) har fått flytta in i Sture och Märtas f.d. kar.

Lite hopplock av rensade växter (från de övriga karen) som förhoppningsvis tar sig vad det lider…

usvead
2016-10-21 17:42
#239

Lite darrigt med vattenbyte bland ynglen men det går. Vän av ordning tycker nog att jag borde rengöra glaset invändigt men för bebisarna (som  för det mesta virvlar runt på rutorna) är "smutsen" guld värd.

usvead
2016-10-24 18:34
#240

De här krabaterna rör sig lite här och var i karet, och de bryr sig inte ett dugg om paradisfiskarna. Kan lika gärna ligga uppe på ett blad som nere på botten…

Draken
2016-10-25 07:14
#241

Vad mycket fantastiskt fina bilder :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2016-10-25 20:09
#242

Tack o tack 🙂

mimåne
2016-10-26 11:28
#243

Jag håller med dig, ynglen sköter nog om rutorna =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-10-26 20:04
#244

Jaha, då var det dags igen 🤪 Paradisfiskarna ska få lite sällskap i 92 L karet.

Microglanis poecilus

Annons:
mimåne
2016-10-26 20:12
#245

Men var är du och shoppar när du hittar så trevliga akvariefiskar!? 😍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-10-26 20:43
#246

I Gävle. Det är min förb… zoo handlare som lurar mig, och jag min planta går ju på det 😃

Skulle ju  bara in och handla fryst artemia. Visserligen har jag funderat på att stoppa ner ett gäng amano i det karet men inte kommit till skott.

Draken
2016-10-27 07:41
#247

De är så otroligt vackra 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2016-10-27 09:37
#248

Haha!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2016-10-28 15:54
#249

Sjukt nöjd med mina nya täckglas, bort med det fula plastlocket #238
Nu är det bara att invänta leverans av den nya och lite längre ledljusrampen.

Lizelda
2016-10-28 19:36
#250

Riktigt snyggt!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

usvead
2016-10-29 07:13
#251

Någon admin kanske kan stänga den här så simmar vi vidare till nästa…

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/58142fcfce12c470f1000384-usveads-akvarium-4

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: