Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 2680 ggr
Mundis
2016-03-28 13:44

Mundis akvarier

Hej! Jag tänkte att jag ska använda den här tråden för att ställa mina nybörjarfrågor och samla lite bilder och dokumentation om mina akvarier på ett ställe så att jag lättare kan hålla koll på vad som händer i mina akvarier över tiden. Sedan kan ju den som intresserad följa vad som händer i mina akvarier och kanske peta in något tips då och då när jag lyckas klanta till det. ^^ Någon kanske kan lära sig av mina misstag och slippa råka ut för dem själv. För tillfället har jag tre akvarier: Ett på ca 20l där min kampfiskhane bor tillfälligt i väntan på att jag ska dela av mitt 105l. Ett 105l där det bor ett gäng endlers, en kampfiskhona och en aphyosemion splendopleure, hane. Den sistnämnda skulle fungera enligt djuraffären (vilket visade sig vara fel), men han kommer också få en egen del av akvariet. Där bor även en Kardinaltetra som måste vara minst fem år gammal och har överlevt ett antal stim tills jag tillslut gav upp och lät den bo ensam. Detta akvarium planerar jag att dela av i tre delar, en 25l till kampfiskhanen, en 20l till killin och en 60l där kampfiskhonan ska få bo tillsammans med några endlers. Ett på ca 170l (tror att jag fick det till 168 senast jag räknade efter) under uppstart, där går för tillfället två endlerhanar som uppstartsfiskar. Bilder kommer senare idag. :)

Annons:
ElinvBorg
2016-03-28 13:48
#1

Så trevligt att få se lite mer av dina kar :) Tänk på att när du delar av det större karet att det är bra om fiskarna inte kan se igenom avdelningarna, framförallt för kampfiskarnas skull ☝️

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Mundis
2016-03-28 14:22
#2

#1 Det har jag tänkt på, jag ska försöka få tag på frostat eller färgat plexiglas, det borde de väl inte kunna se varandra genom?

Mundis
2016-03-28 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

105l. 🙂 För tillfället lite glest med växter, det ska åtgärdas när karet är avdelat. Det känns inte riktigt som någon idé att plantera och greja innan jag vet hur det kommer se ut.

Mundis
2016-03-28 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

168l (räknade på det nu och det stämde). Tyvärr är det väldigt få växter i detta, jag tänker köpa fler så fort jag får möjlighet.

Mundis
2016-03-28 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Kampfiskhonan 🙂 (ursäkta dålig bild)

Mundis
2016-03-28 14:45
#6

En av mina endlerhanar har satt andmat i halsen, bladen sticker ut ur munnen men jag tror att han har svalt rötterna. Finns det något jag kan göra?

Annons:
[raichu]
2016-03-28 14:59
#7

Du kan ju försöka fånga upp honom och ta bort det för egen hand annars är det bara att vänta och se fall det löser sig av sig självt. 😎

Mundis
2016-03-28 15:17
#8

#7 Han har gått så i över ett dygn så jag får nog försöka hjälpa honom. 😕

Mundis
2016-03-28 15:27
#9

Jag fångade honom och drog ut den med en pincett. Han hade svalt ner den långt och hade nog inte kunnat bli av med den själv, det gick snabbt men han hann tyvärr bli ganska stressad. Jag hoppas verkligen att jag inte råkade skada honom. 😕

[raichu]
2016-03-28 16:56
#10

#9 Det tror jag inte att du gjorde. 🙂

usvead
2016-03-28 20:13
#11

#9 Det är faktiskt lite förvånande hur mycket de klarar.  

Lite O. T.  men min Kampfisk Sixten fick svamp p. g. a. mitt slarv vad det gäller värmen. Tempen sjönk dramatiskt och jag hade inte doppvärmaren på efter sommaren. Han klarade den pärsen, saltbad och t.o.m. mina klipp av de angripna delarna av fenorna. Nu var det här en vuxen herre så åldern gjorde så småningom sin rätt men vad jag vill säga med detta är att var inte rädd för att ingripa men gör det med eftertänksamhet, och inte på impuls…..

Mundis
2016-04-16 12:15
#12

Jag har inte haft tid att skriva här på ett tag, trots det har jag hunnit samla på mig en hel del frågor. Först och främst, undrar jag hur länge jag bör vänta innan jag köper in fiskar. Hittills har jag släppt i en endlerhane varje vecka och nu går där 4st. Går jag för fort framåt? Sedan tänker jag mig dvärgkardinalfiskar, 6st till att börja med, räcker det att det varit igång i en månad när jag flyttar tillbaka endlersarna och köper in dessa eller bör jag vänta längre? Jag har även ändrat lite i min fiskplan, jag är väldigt sugen på att skaffa makropoder istället för läppguramies. Då kan jag ju bara glömma apistogrammorna, men skulle det kunna funka ö.h.t? Jag har förstått att de gärna stoppar i sig mindre fiskar, skulle det gå med dvärgkardinaler och ottosar? Finns det någon annan fisk som passar bra som sällskap till dessa eller bör de hållas ensamma? Ni som har makropoder, hur håller ni dem? Tack för svar! 😊

[raichu]
2016-04-16 12:28
#13

#12 Makropoder kan vara riktigt ilskna mot varandra och är inte alltför olika kampisar när det kommer till skador, jag skulle kört ett minst dubbelt så stort akvarium till en grupp sådana. 😎

Jag tycker att du ska ge dig i kast med en grupp läppisar och känna på hur det är att hålla en grupp med labyrinter ihop, att hålla labyrinter i grupp är i 9 fall av 10 en lite bråkig historia. Det är hos merparten av arterna däremot högst ovanligt med skador ens på fenorna. 😎

Annons:
Mundis
2016-04-16 12:50
#14

#13 När du skriver grupp, menar du då mer än en hane? Jag hade tänkt mig ett par, eller en hane och två honor. Är akvariet för litet för det? Vad gäller läppguramies, så är jag (eller snarare mina föräldrar) rädd att de inte är så färgglada som på bilderna när man googlar. De tycker nämligen att det är viktigt att huvudfisken i akvariet är nästan överdrivet färgglad då akvariet står i vardagsrummet. Då jag aldrig har sett någon i verkligheten kan jag inte bevisa att de faktiskt är så färgglada som på bilderna. Har någon här haft läppguramies och kan skicka med en liten bild på hur en "normal" läppgurami ser ut, eller kanske någon annan färgglad, fredlig Gurami?

paradisgarden
2016-04-16 14:46
#15

Mosaikgurami är ju väldigt vackra och bland de lugnaste guramisarna vad jag förstått. Har själv tänkt skaffa sådana om det passar i mitt kommande kar.

[raichu]
2016-04-16 17:18
#16

#14 Ja, när jag skriver grupp så menar jag minst 5-6 st.

Det är väldigt få labyrintfiskar som funkar bra i "par" då de inte är parfiskar på samma sätt som parbildande ciklider, de är mera gruppfiskar som slåss lite smått inbördes. 😎

Vill du ha en labyrint som brukar funka bra i "par" och som är färgglad så rekommenderar jag betydligt starkare honung eller dvärg Gurami. 😎

Vilken färgstyrka dina läppisar får beror mycket på maten, både kvalitet och kvantitet. 😎

Sedan så är en lekande hane det snyggaste men då får du också räkna med att han är ordentligt aggro mot typ allt. 😎

Om man inte tar typ avlade Guppy och Platy som huvudfisk så finns det inte så mycket nästan överdrivet förgglatt som passar till ditt akvarium. 🤔

#15 Mosaiken passar inte så bra i ett så litet akvarium, +200l är att rekommendera starkt. 160l är absolut minimum och något man kan pröva men inte något som lär gå vidare, har rätt stora erfarenheter av de flesta labyrintfiskar och de fungerar på liknande sätt. 😎

mimåne
2016-04-16 18:03
#17

usvead här på forumet har paradisgurami och har fått yngel på sina. Använd sökfunktionen så hittar du usveads trådar eller skicka ett privat meddelande vetja 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mundis
2016-04-16 19:19
#18

#16 Honungsgurami har ju inte så mycket färger och jag upplever att dvärgguramies är väldigt känsliga. Bör man ha läppguramies i grupp och skulle det isåfall funka i mitt akvarium? Vad tror du om bandguramies? #17 Tack, det ska jag göra! :)

[raichu]
2016-04-16 21:16
#19

#18 Då gissar jag på att du aldrig sett speciellt utfärdade Honungsgurami hanar, de är magiskt vackra!

usvead
2016-04-17 10:15
#20

#18 Jag har svarat på ditt pm, men jag vet inte om jag är rätt person att fråga när det gäller att kombinera olika fiskarter. Jag har ju i princip bara art akvarier 🙂

Annons:
[raichu]
2016-04-17 11:04
#21

#20 Om du vill så kan vi två samspråka kring TS undran gällande kombinationer då du nog har mer erfarenhet av arten medan jag har större erfarenhet kring att kombinera arter åt både höger och vänster. 🙂

Självklart såvida TS själv går med på att vi gör detta. 🙂

usvead
2016-04-17 11:36
#22

#21 Det var ungefär samma frågeställning i pm som i inlägg 12, så du kan ju spinna vidare på det inlägget.

Mundis
2016-04-17 12:35
#23

Jag hittar inte så mycket när jag googlar, så jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få! :D

[raichu]
2016-04-17 13:06
#24

# 23 Jag skulle fortfarande råda dig att köra dvärg, honung eller läppgurami framför paradisfisk. 😎

mimåne
2016-04-17 20:51
#25

Då ska jag gå emot och säga att om du vill ha paradisfisk så tycker jag du ska köra på det. Köper du t.ex Dvärggurami när du egentligen ville ha något annat så blir det inte så kul. Jag tror att paradisgurami ska gå bra och då absolut bara 1 hane, inte fler i samma akvarium. Skulle det inte fungera med paradisgurami så kan du hitta nya hem åt dem eller lämna dem till djurbutiken. Ingen större skada skedd.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mundis
2016-04-17 21:23
#26

#25 Då tror jag att jag kör på paradisguramies. I värsta fall vet jag att djuraffären jag handlar på tar tillbaka fiskar om det inte fungerar.

[raichu]
2016-04-17 21:26
#27

#25 Då paradisfisken är mycket tuffare mot andra av samma art än de tre trichogasterna och brukar kunna tillfoga skador på fenorna rätt duktigt på varandra så av rekommenderar jag dessa. 😎

Det kan se tillräckligt brutalt ut för den mera blödiga med guramier som jagar runt på varandra trots att skador hos de är oerhört sällsynt. 😎

Annons:
Mundis
2016-04-17 21:37
#28

#27 Om jag vet att det är så det ska vara och ingen blir allvarligt skadad så är jag inte så farligt blödig, jag har ju häst och du skulle se hur de slåss i hagarna. :S Men vad jag har förstått bör man ha en hane och två honor, vilken kombination tycker du är bäst?

[raichu]
2016-04-17 21:59
#29

#28 I ditt kar skulle jag köra på en grupp på 5 1 hane + 4 honor, mest för att du inte ska behöva ha de värsta fajterna, annars kan du pröva två killar och 4 tjejer. 😎

Mundis
2016-04-17 23:26
#30

#29 Funkar det med 5st i mitt akvarium om jag har ottosar och någon stimfisk också, de är ju ändå rätt stora? På flera sidor jag har läst har det stått att man inte kan ha mer än en hane om akvariet inte är extremt stort då de har ihjäl varandra?

[raichu]
2016-04-18 00:09
#31

#30 De kan slåss en del ja, men min kontaktpersons sambo hade två killar som lekte ihop på typ 15 cm mellanrum mellan skumbona och inte dog någon av dessa. 😎

Ju yngre de är när du sätter ihop de desto större är chansen att det lyckas också skulle jag säga. 🙂

Och ja, det funkar med en sådan grupp + ottosar och stimfisk. 🙂

mimåne
2016-04-18 09:14
#32

Jag skulle inte för något sätta ihop två hanar i samma akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mundis
2016-04-18 19:54
#33

Jag skaffar nog bara en hane (och några honor), det känns säkrast så.

mimåne
2016-04-18 20:02
#34

Det tror jag du gör rätt i =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Mundis
2016-04-27 20:56
#35

Igår var jag till djuraffären och köpte lite fisk! :D Från början var min plan att se om jag kunde få tag på ett gäng otocinclus vilket det visade sig att de inte hade. Istället råkade de ha extrapris på corydoras, och just mina favoriter, Venezuela black! Jag kunde ju inte låta bli, så det fick bli 6st sådana. Jag blir nog tvungen att avstå från ottosarna, jag antar att det skulle bli lite trångt med båda? Vad jag har förstått ska corydoras fungera under mina förhållanden så jag hoppas att det inte var dumt av mig att göra ett sådant impulsköp. Sedan frågade jag av ren nyfikenhet om de hade om de hade någon paradisgurami, och det visade sig att de hade en ensam hane som gick tillsammans med några andra guramies och såg allmänt stressad ut. Jag tyckte så synd om honom så han fick också följa med hem. Jag är dock osäker på om det verkligen är en hane… Kommer karet överbelastas med alla dessa nya fiskar? Var det jättedumt att skaffa corydoras? Är det bättre om jag flyttar tillbaka endlersarna eller gör det ingen skillnad? Jag lät endlersarna gå kvar för att se om guramin skulle ge sig på dem vilket han ännu inte har.

mimåne
2016-04-27 21:39
#36

Nu får du uppdatera mig igen om hur stort akvariet är och vilka fiskar som går där för jag har så många medlemmars akvarium i skallen just nu att jag inte minns tillräckligt för att svara på din fråga =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[raichu]
2016-04-27 21:44
#37

#35 Jag personligen tycker inte att du har proppat i för mycket fisk. Jag skulle låta karet vara som det är nu och vänta ett par veckor/någon månad. Klart att du kan ha i dina ottosar, det ska inte vara några som helst problem.

Mundis
2016-04-28 07:30
#38

#36 Det är på 168l, relativt nystartat. Det har varit igång i 4v med hittills 6st endlerhanar. Nu mer än dubblade jag fiskbeståndet genom att lägga till 6st corydoras och en makropod, det är därför jag är orolig för att det ska överbelastas.

mimåne
2016-04-28 10:10
#39

Då hänger jag med igen👍

4 veckor är en kort tid när man pratar uppbyggnad av bakteriekultur. Jag hade gärna sett dig vänta längre innan du skaffade fler fiskar men jag förstår att du ville ta chansen nu när de hade så mycket bra erbjudanden på djurbutiken. Du får helt enkelt göra det bästa av situationen och hålla koll på nitriten så att den inte stiger, för visst finns det en risk att det blev för mycket för snabbt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mundis
2016-04-28 20:24
#40

#39 Jag antar att jag bör flytta endlerhanarna, och så får jag mata mycket mindre. Jag har ett ganska effektivt ytterfilter, ett JBL CristalProfo e901 greenline, tror du att det hjälper? Hur mycket vatten bör jag byta per vecka?

mimåne
2016-04-28 21:23
#41

Har du ett annat akvarium så kan du flytta en del av fiskarna dit om du vill. Hur stora är dina corys? Mindre matning är bra men corydoras köpta i butik har en tendens att kunna vara små och behöva ganska mycket mat speciellt i början.

Ett filter kan hjälpa till, hur effektivt det är när man ser till bakterier så beror det på hur stor volym filtermaterial som får plats i det samt vilket filtermaterial du använder. En del material är vänligare för bakterier att bosätta sig i. En större mängd filtermaterial ger givetvis plats för en större mängd bakteriekultur än vad en liten mängd filtermaterial gör. Så länge man använder en pump till en rekommenderad vattenvolym eller mer, så brukar ett ytterfilter erbjuda en större plats för filtermaterial än ett innerfilter.

Sträva efter att byta 20% av akvarievattnet en gång i veckan. Du behöver inte ta det på millilitern men på ett ungefär.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Mundis
2016-05-01 20:52
#42

#41 De är mellan 3 och 7cm. Jag ger ett par tabletter morgon och kväll, alla får i sig och ser runda och mätta ut så jag tror att de klarar sig på det. Tack så jättemycket för alla råd! 😊

Mundis
2016-06-07 20:12
#43

Nu var det ett tag sedan jag skrev här, ändå har det hänt en hel del i akvariet. Efter ett par veckor flyttade jag tillbaka mina endlers, jag har testat för nitrit en gång varje vecka, men det har sett bra ut. Jag har också skaffat en hel del nya växter, och idag var jag i djuraffären och handlade lite, hehe… Tillslut kom jag hem med gälört, en hona till makropodhanen och jag beställde dessutom 6st regnbågselritsor som bör dyka upp i affären inom en månad. Nu hoppas jag bara att det inte blir överbelastat, men än så länge ser alla fiskar friska och nöjda ut. :)

Mundis
2016-06-07 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Helbild av akvariet:

Bör jag ändra inredningen på något sätt?

Mundis
2016-06-07 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Makropoderna:

usvead
2016-06-07 21:19
#46

Jag hade nog stoppat i mer växter. Honan bör få en chans att komma ifrån hanens ibland lite väl burdusa uppvaktning.

Lillyrod
2016-06-07 22:54
#47

Det är jättefint akvarium men jag hade nog också velat ha lite mer växter.

Mundis
2016-06-27 23:29
#48

Under veckan har det hänt en del i akvarierna. Onsdagen veckan innan beställde jag växter från http://godhemszoo.se, heteranthera zosterifolia, cardamine lyrata, staurogyne repens och christmas moss. Tyvärr visade det sig att posten endast levererar till mitt område tisdagar och torsdagar, så eftersom paketet postades på torsdagen tog det fem dagar innan växterna hamnade i akvariet. Därför var de lite illa däran, de två senare var 1-2-grow och klarade sig ganska bra, men de två andra… Jag planterade dem iallafall i akvariet så får vi se om de tar sig. I torsdag hämtade jag mina 6st regnbågselritsor, pigga små rackare som verkar trivas i det nya karet. Det känns som att det för nuvarande råder en väldigt trevlig stämning i akvariet, än har makropoderna varken gett sig på varandra eller de andra fiskarna. Igår chansade jag och släppte över kampfiskhanen med endlersarna i 105-literskaret. Jag vet vilka risker som finns men det skulle underlätta så mycket om jag kunde minska ner antalet till endast två kar. Hittills har det fungerat utmärkt, men hans gamla kar står som säkerhet med vatten i minst en vecka till. Nu blir nästa projekt att skaffa fler växter till "lilla" karet. Sen har jag länge drömt om att ha dvärgklogrodor i framtiden, kanske de skulle kunna gå ihop med kamphanen och endlersarna, eller skulle det bli helt tokigt? Spånar bara lite nu. Vad tror ni?

Annons:
mimåne
2016-06-28 10:04
#49

Så fint ditt akvarium är nu. Hoppas att de nya växterna tar sig bra nu och att kampfisken håller sams med dina endlers. Jag tror inte dvärgklogrodor skulle passa tillsammans med dem tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mundis
2016-06-28 16:02
#50

#49 Tack så mycket! Jag är så nervös nu, har ju hört vad kampfiskhanar kan ta sig till… Ser fortfarande väldigt harmoniskt ut dock. Misstänkte att det inte skulle vara någon bra kombination med grodorna, får väl bli någon gång i framtiden istället. Men endlers kan väl gå med dvärgklogrodor, har sett att det rekommenderas på flera olika faktasidor? Idag såg jag en av mina endlerhonor och senare en corydoras liksom gnida sig mot sanden, jag har för mig att det är ett dåligt tecken, nitrit kanske? Eller kanske någon sjukdom? Blir jättenojig nu…

Lillyrod
2016-06-28 16:06
#51

Ibland kliar de för att det är något fel och ibland bara för att det kliar lite. Det behöver inte vara allvarligt för att de kliar sig men är du orolig så mät nitrithalten i karet : )

Mundis
2016-06-28 19:39
#52

#51 Stickan visade 0 nitrit, men sen kan man ju kanske inte lita helt och hållet på stickor. Dock visar de alltid exakt rätt pH när jag kontrollerar med elektronisk pH-mätare så de kan ju inte vara helt förstörda. Jag tror att jag ändå avvaktar och håller koll för säkerhets skull.

mimåne
2016-06-28 20:51
#53

Gör det. Skulle du märka att de kliar sig ännu mer och du är orolig så kan du göra ett vattenbyte. Tyvärr är det ju så att Guppy är duktiga på att dra på sig sjukdomar och en del av dem har som symtom att de kliar sig. Bra att du håller koll ändå även om det inte behöver vara något.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mundis
2017-01-02 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Nu var det länge sedan jag uppdaterade här, men nu har jag frågor igen. Jag har nämligen fått nitrit, strax över 10mg/l enligt testet. Jag tror att det beror på att mitt ytterfilter varit stilla i någon dag vid ett par tillfällen. Först förstod jag inte vad felet var och plockade isär hela filtret och rengjorde rotorbladet ett par gånger, men insåg sen att det är nylonstrumpan på insuget som det fastnar skit i vilket hindrar vattnet från att rinna igenom. Jag har rensat den, men det slammar igen på bara ett par dagar, kan jag kanske lösa det på något annat sätt? Jag har en del endleryngel små nog att komma igenom öppningarna i insuget. I akvariet bor annars ett par makropoder, 6 st corydoras Venezuela black, 3 st regnbågselritsor (ska bli fler när nitriten är borta) och en hel del endlers (ska sälja några när jag får möjlighet), samt 3 st halvvuxna asolene spixi. Skaffar successivt fler växter. Såhär ser det ut idag:

Lillyrod
2017-01-02 21:27
#55

Det ser grönt och fint ut ditt kar. Dagliga vattenbyten ett tag nu tills nitriten försvinner. Den är farlig för invånarna men det vet du säkert. Jobbigt när det slammar igen med en gång. Jag har inget ytterfilter så jag vet inte hur du ska lösa det men det är säkert någon annan som kan : )

Annons:
Sofi_79
2017-01-02 21:57
#56

Härligt med allt det gröna.

Mundis
2017-01-02 22:00
#57

#55 Tack för snabbt svar! Det ska jag göra! Jag har bytt vatten varannan dag sedan jag upptäckte nitriten (två veckor sen) och det verkar gå åt rätt håll, fiskarna har inte heller visat några tecken på att må dåligt, men jag ska absolut öka vattenbytena till varje dag.

ElinvBorg
2017-01-02 22:08
#58

Låter länge med två veckor, men gör 30% VB varje dag tills den är borta och vänta med att mata. Hur mycket vatten har du bytt innan?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Mundis
2017-01-02 22:37
#59

#58 Mindre vattenbyten, kanske 10%, som djuraffären rekommenderade. Fel som vanligt då, dumt att jag inte frågade här tidigare. Nu vet jag iallafall vad jag ska göra och ska även flytta över några endlers till ett annat kar för att belasta mindre.

ElinvBorg
2017-01-02 22:39
#60

Gör rätt från och med nu så ska det nog lösa sig :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Mundis
2017-01-02 22:40
#61

#60 Tack så mycket för hjälpen!

mimåne
2017-01-03 20:41
#62

Som tips till ditt filterproblem så kan du pröva att sätta en svamp på insuget. Alltså en filtermatta. De som är avsedda för eheim pick up brukar passa perfekt med sin kubform och hål i mitten. Dessa slammar såklart igen också så småningom men du får mycket mer yta än med en nylonstrumpa.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Mundis
2017-01-04 11:29
#63

#62 Tack för tipset, det ska jag pröva!

mimåne
2017-01-04 20:00
#64

Hoppas det hjälper =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: