Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 7489 ggr
Lillyrod
2/27/16, 2:28 PM

Mina kar 3

Jag börjar en ny tråd då den gamla började bli full. 

Förra tråden kan läsas här:

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/553404abce12c4423b000142-mina-kar-2

Annons:
Lilolizeit
2/27/16, 3:44 PM
#1

Sätter en fena här direkt :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
2/27/16, 3:55 PM
#2

Ja jag kan förstå det : ) 

I butiken idag hade de tagit hem en helt ny framodlad Apistogramma agassizii. Jag tyckte den var intressant till nya karet. Den var blekt orange över hela kroppen och stjärtfenan var helt röd med ljusblå kanter. Den var riktigt fin trots att det egentligen är vad jag kallar låtsasfisk. Den finns alltså inte ute i naturen. Den tål att funderas på 😃

Om man söker på Apistogramma agassizii fire red så kommer den fram.

Sofi_79
2/27/16, 9:41 PM
#3

Fin

Lilolizeit
3/1/16, 6:23 PM
#4

Den var en riktigt fin låtsas fisk. :D

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
3/1/16, 6:32 PM
#5

Ja visst var den. Jag som inte skulle ha fler agassizii 😉

Lilolizeit
3/1/16, 6:34 PM
#6

Haha, det är då man hittar de bästa. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Liten boll
3/1/16, 7:16 PM
#7

Vilken sötnos

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Lillyrod
3/12/16, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Medan alla andra är ute i det fina vädret idag så är jag inomhus och grejar.

Nu är det krig.

Det äckliga gröna vattnet kom ju tillbaka i mitt 152-liters och idag fick jag frispel när jag tände upp där. Det här är fasen inte kul längre.

Lillyrod
3/12/16, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Så en tur till akvarieaffären och inköp av krigsmaterial.

Lillyrod
3/12/16, 2:16 PM
#10

Uv-lampan här är inte särskilt stark men någon nytta ska den väl göra. Algenkiller är det bästa medel mot alger jag vet så den gör absolut nytta. Att jag dessutom fick det gratis gör inte saken sämre.

Det blev 80 procentigt vattenbyte och ny pump och algmedel alltså. Hjälper inte det här så åker karet ut balkongvägen 😈

Lilolizeit
3/17/16, 9:31 AM
#11

Oj så de ser ut! :( Hur går det? Har de blivit bättre?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
3/17/16, 5:32 PM
#12

Nej på den veckan som gått har det inte blivit bättre. Jag tänkte göra ett nytt stort vattenbyte i morgon och sen köra en kur till med algmedel men på ett annat vis. Det fanns två förslag på förpackningen.

Lilolizeit
3/17/16, 6:22 PM
#13

Aha okej. Hoppas de blir bättre nu då.!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
mimåne
3/18/16, 9:29 AM
#14

Brukar du tillsätta någon växtnäring i akvariet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
3/18/16, 9:51 AM
#15

#8 En måhända dum fråga, men hur kan det bli sådär?

Draken
3/18/16, 12:22 PM
#16

Oj, hur det ser ut 😮 Förstår att du är på krigsstigen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
3/18/16, 12:53 PM
#17

Nej jag har inte tillsatt någon näring sen jag startade om i januari. Inget solljus når karet och inte rummet i övrigt heller för det är tak utanför fönstret. Det är tänt ca 8 timmar varje dag.

#15 Jag har ingen aning om varför det blir så här. Jag behandlar detta kar precis likadant som mina två andra. Ungefär samma inredning och Julas blästersand i samtliga men de andra är det inga som helst problem med. Jag fattar ingenting men försöker en vända till att få nån ordning på det.

Draken
3/18/16, 2:11 PM
#18

Jag tror inte man kan skydda sig mot svävaralgerna. Fick ju sånna i 240 litern, innan jag byggde om den (det var mycket därför jag bestämde mig för at bygga om karet) Det spelade ingen roll vad jag gjorde, så fick jag ingen ordning på det :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
3/18/16, 2:17 PM
#19

Jag fick ju bort det tidigt i höstas men det kommer tillbaks hela tiden och när jag inte vet varför så är det svårt.

mimåne
3/23/16, 8:44 PM
#20

Kan det vara en obalans då mellan ljuset och näringen? Ifall att du har mer ljus än näring? Men det känns märkligt ändå.. Dina växter i akvariet är ju jättefina..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
3/23/16, 10:01 PM
#21

Ja växterna växer så det knakar iallafall. Jag vet inte vad som pågår i karet. Jag förstår ingenting. Jag har bytt ut lysrören för det var ändå dags så nu har jag power-glo fram och Sylvania Aquastar bak. Inget har hjälpt än så länge men än har jag inte gett upp helt även om det känns tröstlöst.

Igår kväll fick jag dessutom avliva Mr Mac. Han var inte pigg och hade i stort slutat leva fiskliv. Det är den största fisk jag varit tvungen att vara så drastisk med och det var inte kul alls 😕

mimåne
3/24/16, 8:54 AM
#22

Ursch det lät inte kul. Det är hemskt att avliva fiskar men små fiskar är ju ändå lindrigare. Det värsta jag tvingats avliva är en vuxen pansarmal. Och det säger jag med betoning på pansar.. 😕

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/10/16, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

54 liter

Mitt experimentkar 😉Här gör jag väl allting fel egentligen. Göder med pmdd och easycarbo. (Vem sa att vallesneria inte gillar easycarbo??) Det är tänt för länge och fiskarna får nog för mycket mat ibland. Byter 2 hinkar vatten i veckan. Gör rent pumpen vid behov. Det brukar bli var tredje vecka.

Det bebos av 8 corydoras hastatus, ett okänt antal otocinclus flexinis, posthorn och sandsnäckor.

Jag tycker det ser ganska bra ut 🙂

Lillyrod
4/10/16, 11:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

152 liter

Det har gått en månad. Visserligen gjorde jag vattenbyte i fredags men lite bättre ser det ut va?

mimåne
4/10/16, 1:22 PM
#25

Ojdå, här har det hänt en del. Svävaralgerna har absolut gått ner, vad härligt!🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/15/16, 4:03 PM
#26

152 liter

Gjort vattenbyte idag och nu ser jag faktiskt hela karet. Vattnet är fortfarande grönt helt klart men oj vad det har minskat. 

Bytte tillbaks till "gamla" pumpen och vilken fart det blev på fiskarna. Aquael pumpen jag köpte skulle dra 1000 liter i timmen men det är bluff. Den är mycket sämre än min crystalpump som drar 800 liter på full fart. Nu ser jag ju fiskarna igen så det är jättekul att sitta där och titta när de busar i strömmen från pumpen 🙂

 Nytt lysrör baktill och att jag tillsätter easylife algexit vid vattenbyte tror jag har gjort susen för svävalgerna.

usvead
4/15/16, 5:49 PM
#27

Ja visst är det klarare vatten nu om man jämför med bilden i inlägg 8, där var det verkligen "in i dimman". Även fast du satt i din ordinarie pump, varför inte ha kvar uv-pumpen ett tag till. Modifiera så att flödet på båda blir lagom för dina firrar.

Annons:
Lillyrod
4/15/16, 6:12 PM
#28

Jag körde uv-pumpen på fullt och den var riktigt dålig. Vattnet nu är betydligt bättre än förra bilden. Jag testar såhär så får jag se vad som händer.

Lillyrod
4/23/16, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

152 liter

Jag får väl slänga upp en bild på mitt "gröna" kar med. Jag tycker det blivit betydligt bättre.

Lillyrod
4/23/16, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

96 liter

Jag bytte bakgrund på det här karet förra helgen. Bort med svart sopsäck och in med samma plansch som i 54 liters karet. Det blev ljusare som jag tänkt.

Tyvärr är det nästan tomt på fiskar här i men jag vågar inte köpa nya just nu pga den där nedrans masken : (

Lilolizeit
4/24/16, 11:26 AM
#31

#29 Ja visst ser det mycket bättre ut!

Ja den där masken alltså, jag skulle behöva utöka ett stim, men törs inte riktigt som de e nu..

Du har så vackra kar tycker jag, med så mycket grönska!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
4/24/16, 11:41 AM
#32

Ja växterna trivs och frodas men när det är så lite fisk i karen så ser man dem inte för allt grönt 😃

I 96 litern finns bara herr Baenschi som vill ha ny fru, 3 Otocinclus affinis som jag försökt fånga för att släppa över i det stora där de har fler kompisar men de vill inte och 2 Kerritetra. Det ser helt tomt ut.

mimåne
4/24/16, 9:26 PM
#33

Du har såå vackra akvarium lillyrod!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
4/24/16, 9:48 PM
#34

Tackar!

Annons:
Lillyrod
5/13/16, 5:36 PM
#35

152 liter

Idag följer jag usveads tips om att köra med båda pumparna. Det är fortfarande mycket bättre men det sista vill inte försvinna. Det blir inte vackert alls med en pump vid främre rutan men det får bli så och förhoppningsvis kan uv-lampan ta kål på det sista av det gröna i vattnet.

Så nu är det rejäl simträning i karet med 2 pumpar som går för fullt : )

mimåne
5/14/16, 10:20 AM
#36

Simträning..😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
5/14/16, 10:30 AM
#37

Japp. Fördelen med detta arrangemanget är att jag ser mina fem corysar hela tiden. Jisses vilken fart det har blivit på dem. Annars är det max 3 framme och visar sig samtidigt. Jag var ju tveksam ett tag om alla fanns kvar men det gör de. Jag tror att det bara är hanar kvar. Tydligen tog honorna mest stryk av att vattnet var konstigt. Beställa några till kanske?

Lillyrod
5/14/16, 12:43 PM
#38

Nu har jag varit en sväng till akvarieaffären för att köpa lysrör som inte fanns inne förra gången jag var där. Det fanns det inte denna gången heller så det blev lite påssjuka istället. 

Sex stycken bedårande söta corydoras paeletus till 96-liters karet och 10 röda körsbärsräkor till 54-liters karet. Räkorna är ca 1 cm bara så de syns knappt i påsen 😃

Lillyrod
5/14/16, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Visserligen är sandsnäckan bland de största jag har men ändå. De är inte stora de små liven : )

Lillyrod
5/15/16, 8:49 AM
#40

54 liter

Idag var jag ju bara tvungen att tända lite tidigare och se hur mina räkor klarat sig. Det ser bra ut. De springer omkring och verkar pigga.

När jag sitter där och stirrar för att få syn på fler så kommer något i vattenströmmen. Ett skräp, med svans…..

Woohooo det är Corydoras hastatus yngel. Den lilla lilla svansen är svart. Det är inte mer än någon mm stort men klarar att simma mot strömmen galant. Vad gör jag nu? Kan de gå kvar? Jag har ingenstans att ha dem nu. Ingen yngelkasse eller något sådant. Föräldrarna, otocinclus, räkor och snäckor i karet. Det borde de klara om de inte åker in i pumpen. Väl?

mimåne
5/17/16, 7:58 PM
#41

Grattis till hastatus ynglen!! Sååå roligt! Jag tror de kan gå kvar i akvariet där de är =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
6/2/16, 8:18 AM
#42

54 liter

Igår kväll när jag kom hem så satte jag mej och tittade in i mitt lilla kar. Det är någon vecka sen jag såg något hastatusyngel men jag hoppas att det finns någon kvar.

Räkorna är riktigt roliga att titta på. De far runt som 17 och har verkligen piggat upp det här karet. Så jag sitter där och tittar och inser efter en stund att de röda prickarna jag ser överallt inte är något konstigt på växterna utan en hel liten armé av räkbebisar. Jag har två honor med rom som jag sett men en måste ju haft rom och behållt den när jag köpte dem. Nu har jag massor med räkor 😃

De är för små för att fastna på ett foto än så länge.

mimåne
6/2/16, 9:28 AM
#43

Röda körsbärsräkor är min favorit bland räkorna. Räklingarna är bara för söta när de far omkring som små miniatyrer av de vuxna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LuckyMommy85
6/2/16, 10:35 AM
#44

Följer :)

usvead
6/2/16, 5:44 PM
#45

#40 Jag har en sådant däringa räksäkert innerfilter i mitt 54 L kar där ottosarna bor. Garanterat säker för små yngel + att det fastnar en massa gottigotti på svampfiltret som jag kallar det, och som små yngel gillar 🙂

Lillyrod
6/2/16, 5:50 PM
#46

Ja jag funderar på om jag ska byta filter men vi får se hur det går.

Lillyrod
6/16/16, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

54 liter

Mr Big!

Men hastatusen är inte rädd : )

ElinvBorg
6/16/16, 11:34 PM
#48

Vad är det för snäcka? Vanlig Malaysisk sandsnäcka?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Lillyrod
6/16/16, 11:42 PM
#49

Ja. Den måste ha fått tag på steroider eller nåt. Finns 3 såna bjässar i detta karet.

ElinvBorg
6/16/16, 11:59 PM
#50

Ja verkligen! Gud va stor :O

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
6/17/16, 11:41 AM
#51

Jag har också såna där bjässar till sandsnäckor i mitt akvarium. Nästan lite skrämmande hur stora de kan bli.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
6/20/16, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

152 liter

Fan också rent ut sagt "£$@@"

Lillyrod
6/20/16, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Har man inget annat för sig så.

ElinvBorg
6/20/16, 7:50 PM
#54

Att det aldrig vill ge med sig :(

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
6/20/16, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Bytte till Biltemas sand efter att många sagt till mej att byta eftersom fiskar och snäckor inte mår bra i karet

Annons:
Lillyrod
6/20/16, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Nu så.

Lillyrod
6/20/16, 7:56 PM
#57

Nu hoppas jag på att alla problem ska vara lösta. En enda j…a svävaralg till och jag säljer karet. 

Lite inspiration till er som varit lite trötta på hobbyn ett tag 😃

Lillyrod
6/20/16, 8:05 PM
#58

Jag kan tala om att jag sköljde inte sanden. Syns ingenting i vattnet från den ändå. Däremot var det svårare att plantera i Biltemas sand än i Julas. Den flöt iväg på nåt konstigt vis. Stenarna gav sig iväg med när jag fyllde på vatten så man fick vara försiktig. Jag har den de kallar för grov för det var den enda de hade här. Den är ändå finkornig. Kanske hade den andra varit lättare att hantera men det vet jag ju inte.

Draken
6/21/16, 9:31 AM
#59

Snyggt  :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
6/21/16, 9:48 AM
#60

Bra jobbat lillyrod! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
6/21/16, 12:26 PM
#61

Tack!

Lillyrod
6/29/16, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

152 liter

Det är ju ganska varmt nu om dagarna så jag har fixat pool till mina snäckor 😉

Annons:
Lillyrod
6/29/16, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

54 liter

Räkor och snäckor fick en pool de också.

Lillyrod
6/29/16, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

54 liter

Stor Körsbärsräka väntar på sin tur. Notera alla små röda pluttar som sitter eller simmar precis överallt i karet. Räkinvasion 😃

ElinvBorg
6/29/16, 11:10 AM
#65

Är det en pool med snäckkross? :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
6/29/16, 11:15 AM
#66

Ja precis 😃Alla blev överförtjusta. Jag funderade över hur jag skulle göra för jag ville inte ha det spritt över hela karet. Dessa små mätglas i plast som man får till allting man köper, gödning, medicin mm, passade utmärkt så jag bara sänkte ner dem i sanden.

ElinvBorg
6/29/16, 11:27 AM
#67

Ja det blev ju jättesnyggt och funktionellt 👍

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
6/29/16, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

54 liter

Skulle byggt större…..

mimåne
6/29/16, 8:17 PM
#69

Du får nog bygga ut några fler Lillyrod =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lilolizeit
6/29/16, 11:03 PM
#70

Så smart! Ja de va ju lite snålt med en barnpool till dom där bjässarna ;)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
6/29/16, 11:08 PM
#71

Jag tog faktiskt en mindre kopp i det mindre karet utan att tänka på att det nog är fler snäckor där 😃

MsZ
6/30/16, 9:12 AM
#72

Nu känner jag mig precis så ny som jag är….. Pool??? 😳😄 Hur/vad/varför?

Lillyrod
6/30/16, 9:25 AM
#73

Haha jag skojade bara lite. Det är snäckkross jag har i plastmåtten. Snäckor och räkor behöver lite kalk för sina skal och snäckkrosset hjälper dem att få det. Dels så är de där och nallar lite på det och sen utsöndras det lite i vattnet med.

MsZ
6/30/16, 9:27 AM
#74

Krossar du snäckskal själv? Av tomma snäckor?

Lillyrod
6/30/16, 9:33 AM
#75

Nej jag har köpt det. Finns på Granngården där folk med höns köper det. Säljs i 15 kg säckar och det tyckte jag var för mycket så jag köpte av en i en fb-grupp som sålde per dl : )

MsZ
6/30/16, 9:37 AM
#76

Är det för att de ska äta det eller för att förändra pHvärdet i karet? Ursäkta om jag dundrar på med frågor i din tråd :)

Annons:
Lillyrod
6/30/16, 9:41 AM
#77

Fråga på du det är meningen här : ) Det är för att de ska få det i sig så de kan bygga upp bra skal. Tyvärr så höjer det ph lite också och det vill jag egentligen inte så det är en liten balansgång där.

Lillyrod
7/5/16, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

152 liter

😭

Lillyrod
7/5/16, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Murder she says 😈

usvead
7/5/16, 7:04 PM
#80

#78 Vafalls 😮 Är det tillbaka?! I samma kar?

Lillyrod
7/5/16, 7:05 PM
#81

Jadå. Det vägrar ge sig och jag vägrar ge upp.

mimåne
7/5/16, 9:58 PM
#82

Nu kommer de försvinna ska du se. Får man fråga vad en sådan mojäng går på?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/5/16, 10:33 PM
#83

Här är mojängen. Det står att den är liten bl a och det är lögn. Den är skitstor. Ska man ha den rakt placerad uppåt så behöver man nog ett kar som är minst 70 cm högt. Jag vred till det lite och det funkar. Den låter lite så jag lär nog stänga av den på natten. Lampan är på 24 w och det är mycket så hoppas det ska gå fort ändå. Jag köpte den för att det var alltiett så man inte behövde luftpump och grejer med. Det mest prisvärda alternativet tyckte jag.

http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarietillbehor/uv-filter/sterilizer-uv-green-killing-machine-uv-lampa-24-w.html

Annons:
mimåne
7/6/16, 8:44 PM
#84

Svävalger brukar försvinna illa kvickt när man gör rätt för att få bort dem och uv lampor sägs ju vara väldigt effektiva på dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/6/16, 8:51 PM
#85

Ja det sägs så. Jag kan inte säga att jag ser någon skillnad idag och när jag läst om det så sägs det att de försvinner på ingen tid alls. Nu dödar ju inte lampan alger utan den förstör dem så att de inte kan föröka sig. Kanske behöver man göra ett vattenbyte för att se bättre hur det är.

Samtidigt satt jag där idag och funderade över hur man kan veta om lampan verkligen lyser där inne. Man kan ju liksom inte kolla. Samma problem som att inte veta om lampan i kylskåpet verkligen släcks när man stänger dörren 😃

Lilolizeit
7/6/16, 10:41 PM
#86

_"Samma problem som att inte veta om lampan i kylskåpet verkligen släcks när man stänger dörren"
_

Tack Lillyrod, då har jag något nytt att haka upp tankarna på. haha

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
7/7/16, 8:11 AM
#87

Hoppas du få bukt med svävaralgerna nu då.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
7/7/16, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Jajamen så här ska det se ut. Lite disigt kvar men nu ser jag ju hela karet. Mina trapdoor snäckor rör på sig med vilket betyder att vattnet nu är ok. 👍

Om jag kunde förstå den där fisken. Jag tror inte jag har ett enda foto utan att hon är med 😃

Lillyrod
7/7/16, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Undermaskinen ser ut så här. Jag har fått böja ner toppen för annars hade den skickat ut allt vatten utanför karet. Den är ganska hög.

Det speglar sig lite från fönstret men jag tror ni ser ändå.

Ska göra ett vattenbyte och göra rent pumpen men killing machine får stå kvar ett tag så att jag är säker på att alla alger är borta.

mimåne
7/7/16, 12:19 PM
#90

Hurra! Äntligen resultat🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
7/7/16, 1:15 PM
#91

Gjort vattenbyte och rengjort pumpen som var full med grön gegga. Suttit en stund och bara tittat med ett fånigt leende. Det var länge sen jag kunde se hela karet utan en massa dis i vägen.

Tråkigt dock att 5 av mina nyinköpta corydoras elegans har dött plus en av de jag hade innan. De var helt klart i mycket dåligt skick och snudd på misshandlade gissar jag. Nu har jag bara 5 stycken igen och vet inte riktigt hur jag ska göra med dem.

Lilolizeit
7/7/16, 2:05 PM
#92

Men äntligen! Får väl nästan slå till med ett Grattis!

Så tråkigt att så många dött, men det var väl vad du misstänkte ändå. Stackarna.
Blir det att köpa nya igen då?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
7/7/16, 2:35 PM
#93

Tack! Det kostade en slant men det var det värt helt klart. 

Jag vet inte riktigt. Funderar på att skippa elegansen och hitta någon annan. De jag har får givetvis stanna här men jag tror inte jag fyller på det stimmet fler gånger. De verkar inte vara i så bra skick.

Draken
7/8/16, 11:24 AM
#94

Härligt, vad underbart att du äntligen ser resultat :D Hoppas det håller i sig nu också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
7/8/16, 11:37 AM
#95

Ja vattnet är verkligen kristallklart nu. Bara lite bös som åker runt sen jag öste i skit från den andra pumpen. Det lär väl försvinna så småningom.

mimåne
7/8/16, 1:14 PM
#96

Så roligt att du fått bort det gröna men det är verkligen tråkigt att du istället har haft så mycket problem med dina elegans😕

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/8/16, 2:06 PM
#97

Ja de verkar extra känsliga på något vis. De sista nu var ju i uruselt skick när jag fick dem så de gick inte att rädda. Bara en kvar och den är pigg.

Funderar på att ta en sväng till akvarieaffären när de öppnar och se om det finns någon annan. Lagerlistan säger att de har pandor hemma och de är ju bara för söta : )

Annons:
Lillyrod
7/8/16, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Tre Corydoras panda fanns kvar i butiken och de fick följa med hem. Ska köpa fler när de får hem vid nästa leverans.

Jag hade tänkt få med en bellamyasnäcka hem också men de var inte pigga så han ville inte sälja av dem.

LuckyMommy85
7/9/16, 9:12 AM
#99

Pandorna är ju bara för söta 😍 Har tänkt att lägga till en corydoras art i stora karet men har svårt att välja vilken, pandorna är en utav dom jag haft ögonen på, även similis.

[Jens]
7/9/16, 9:25 AM
#100

#55 Bytte sand för att de inte mår så bra? Menar du då att 'de kanske inte' gillade julas blästersand i just ditt akvarium?

Green-killing-machine. Har det funkat bra?

Lillyrod
7/9/16, 9:50 AM
#101

Att jag bytte sanden beror på att känsliga djur som corydoras och snäckor som är mer "nakna" inte mådde bra i karet. Från flera håll har jag fått tips om att ta bort Julas sand ur karet eftersom man kan få en "dålig påse" med mer metaller i. Om det är sant eller inte vill jag inte uttala mej om men jag tar till mej alla tips som jag får. Därför bestämde jag mej för att byta i det karet. 

Green killing machine fungerar utmärkt. På ett och ett halvt dygn gick vattnet från en grön sörja som var så tjockt att jag kunde se det åka runt i karet till kristallklart vatten. Ändå hade jag den inte på nattetid för den lät lite. Förmodligen för att den är så hög att jag fick böja ner pumphuvudet. Kan ha varit lite luft kvar i kanske.

Den står fortfarande kvar i karet om utifall att algerna skulle få för sig att göra ett nytt försök 😃

Lillyrod
7/9/16, 9:56 AM
#102

#99 Mitt önskemål bland corysarna är loxozonus. De är alldeles för dyra att köpa bara 😕

[Jens]
7/9/16, 10:12 AM
#103

Jag har själv tänkt att köpa biltemas sand nästa gång men har inte gnistan att göra om akvariet just nu =)

Lillyrod
7/9/16, 10:37 AM
#104

Nä man måste ha lusten så att man gör det ordentligt när man ändå sätter igång.

Jag har vansinnig lust att börja med 222an men etapp ett i det göromålet är att städa förrådet och det är ju trögt att börja med kan jag säga 😛

Annons:
Äppelsnäckan
7/9/16, 10:38 AM
#105

Har läst igenom tråden vilket varit rätt intressant. Ditt 54-literskar gillar jag speciellt. Fina växter i dina kar. Pandor är söta, har själv två (plus fler pansarmalar så det blir ett stim).

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Lillyrod
7/9/16, 10:41 AM
#106

Tack. Växter är minst lika roliga som fiskar tycker jag : )

Äppelsnäckan
7/9/16, 12:06 PM
#107

Vilka växtarter har du?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Lillyrod
7/9/16, 12:53 PM
#108

Oj det är ganska många. Cryptocoryne, sessiflora, javaormbunke, vattenspikblad, några olika mossor, sötvattenstång, Rotala sp colorata med flera ; )

LuckyMommy85
7/9/16, 2:31 PM
#109

Ja loxozonus är super fina, tusan att priserna ska vara så höga. Måste kolla upp vad similisen ligger på, hörde nämligen att Kent i Nol hade dessa godingar inne 😉

Lillyrod
7/9/16, 2:38 PM
#110

Jag kollade min lista jag får från affären och där kostar similis violet small 142 kr styck. Hua när man ska ha ett gäng. Loxozonus fanns inte med att köpa denna gången.

mimåne
7/9/16, 10:55 PM
#111

Hoppas det kommer fungera bättre med pandorna nu. Idag har jag och sambon städat ur vårt förråd så nu får jag plats att kasta ut ställningen med två st 112L akvarium. Vi få väl se hur länge de stannar där, om de kommer dit nån gång det vill säga.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
7/10/16, 7:10 AM
#112

Bra jobbat. Man får ju hela tiden nya idéer så dina kar kanske aldrig kommer till förrådet ; ) 

Ja jag hoppas också att pandorna kommer att må bra nu. De elegans som är kvar är det full fart på iallafall. De båda sorterna bryr sig inte alls om varandra.

[Jens]
7/10/16, 9:22 AM
#113

Listan som du har. Innehåller den även bilder? i så fall vill jag gärna ta del av den ..🙂

Lillyrod
7/10/16, 9:31 AM
#114

Nej det finns inga bilder. Jag lägger en del tid på att kolla vad det är för fisk som säljs för det är bara några som är översatta till svenska handelsnamn. Jag kan tala om att det finns otroligt många olika corydoras. I väldigt många prisklasser ; )

[Jens]
7/10/16, 9:39 AM
#115

Kan tänka mig det. Corysar är ju så fina också!

Lillyrod
7/10/16, 9:45 AM
#116

Intresset för corysar ökar i stan säger de på affären. Det tycker jag är roligt att fler får upp ögonen för dem : )

mimåne
7/10/16, 7:18 PM
#117

Så roligt att intresset har ökat för dem i din trakt. Det känns bra för har man ett genuint intresse läser man också på och lär sig om deras behov. Annars är det såå vanligt att man bara köper en, två stycken. Låter de gå på grus t.ex.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/10/16, 7:19 PM
#118

Ja precis och då är de inte särskilt roliga.

Annons:
mimåne
7/10/16, 7:27 PM
#119

Nä då tröttnar man fort på dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/18/16, 12:33 PM
#120

Jaha så lång tid tog det. Efter 2 vattenbyten har algerna piggnat till igen och idag har jag kört igång uvc-lampan igen. Jag har tyckt i några dagar att det sett lite disigt ut men trott att jag inbillat mej men nä då. Förmodligen stängde jag av för tidigt så några överlevde. Nu får den gå ett tag igen får vi se vad som händer. Tur jag lät den stå kvar i karet så det var bara att sätta i kontakten igen 🙂

mimåne
7/19/16, 5:32 PM
#121

Nämen rackarns också så envisa de skulle vara.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
7/19/16, 6:07 PM
#122

Ja jag fattar inte att det inte ger sig. Idag är det klart och fint igen men jag låter lampan vara på ett tag till : )

mimåne
7/20/16, 10:40 PM
#123

Ja låt den stå på en månad iallafall… 😐

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ehin
7/21/16, 5:26 PM
#124

Vad har du för lysrör i 54 liters-akvariet?

Lillyrod
7/21/16, 7:58 PM
#125

Det är power-glo 15 watt.

Annons:
Ehin
7/21/16, 9:19 PM
#126

ok vad är det för vallisneria? Ser väldigt fin ut!!!

Lillyrod
7/21/16, 9:33 PM
#127

Det är vanlig vallisneria spiralis. Växer som ogräs : )

Ehin
7/21/16, 10:10 PM
#128

Är det samma vallisneria i 96an också?

Lillyrod
7/21/16, 10:16 PM
#129

Ja det är samma : )

Lillyrod
7/29/16, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

96 liter

Sista bilden. Nerlagt idag.

Lillyrod
7/29/16, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

,LILO!!!

222 liter

Nu ska det äntligen bli av. 222 liters ramkar tar 96ans plats vilket gjorde det lite jobbigare. Jag var ju tvungen att tömma och flytta undan 96an först innan jag kunde börja med det andra. Fiskar och snäckor chillade i en plastback från Biltema under tiden.

Lillyrod
7/29/16, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Mycket sand gick det åt. Ca 40 kg hällde jag i och jag hade nog velat ha lite till men det hade jag tyvärr inte. Jag trodde jag köpt nog.

Annons:
Lillyrod
7/29/16, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Mera växter

Lillyrod
7/29/16, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Vatten. Det går i sjukt många hinkar vatten i det här karet 🥵

Jag var väldigt nervös att det skulle läcka någonstans för jag hade inte någon möjlighet att testa det innan. Det åkte ju från Stockholm och till mej och det kan hända mycket under en transport men vattnet stannade snällt kvar i.

Lillyrod
7/29/16, 5:27 PM
#135

Att fånga fiskar i en tillfällig förvaring måste vara bland det lättaste som finns. De nästan hoppar i håven för att få komma tillbaka till sitt akvarium. Det fick de inte idag men de gick husesyn allihop när jag släppte i dem.

Pumpen är underdimensionerad till det här karet men den har deras bakterier så den får gå här ett tag. Inga stenar,rötter eller växter sköljdes för att få med så mycket nyttobakterier som möjligt. Sanden bytte jag ut till Biltemas "grova" blästersand.

Nya lysrör och bakgrund ska införskaffas. Fler växter ska i men de flesta växterna har jag i 152an och den är ju också nystartad så jag vågar inte ta där riktigt än. Sen lär jag ju ändra om hur många gånger som helst de närmaste veckorna 😃

Invånare just nu:

Herr Baenschi som ska få ny fru så fort som möjligt

2 st Kerritetra superblue. De ska bli fler

6 st Corydoras paleatus. De ska också bli fler.

Ett tjugotal sandsnäckor.

Innan fanns det 3 stycken Otocinclus affinis också men de fick flytta över till 152an för där fanns några kamrater till dem.

Sköna Helena tänkte jag lämna tillbaka till affären men se hon gömde sig i mossan så den ligger kvar i backen tills hon behagar komma fram 😃

mimåne
7/29/16, 9:12 PM
#136

"Det åkte ju från Stockholm och till mej och det kan hända mycket under en transport men vattnet stannade snällt kvar i" 😎😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
7/30/16, 2:55 PM
#137

Tjoho! Äntligen. :):) Blev ju Supersnyggt!! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
7/30/16, 4:09 PM
#138

Njae jag är inte nöjd men det kommer så småningom. Det var långt ner till botten i det karet 😃

Tack!

Lilolizeit
7/30/16, 5:11 PM
#139

Jag vet hur det är, det tar tid att bli nöjd.. Jag tycker man brukar bli nöjdast när man bara låtit det vara ett tag. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Lillyrod
7/30/16, 5:30 PM
#140

Ja det är nog så det är. Man måste vänja sig. Det är nog växterna som kommer att få byta plats så småningom. Nu körde jag bara ner så mycket jag hade för den goda sakens skull : )

Arizha
7/31/16, 5:51 PM
#141

Vad roligt att det har kommit igång och att den inte gick sönder :)

Lillyrod
8/7/16, 7:04 PM
#142

Idag har jag pysslat lite med 54-liters karet. Det är tömt och flyttat till ny plats i vardagsrummet. Locket åkte av för det blir jag tokig på så fort jag ska göra något. Man fäller upp det och då försvinner lyset så man ser ingenting 😡

Fick ju ledrampen ledig när 96an plockades bort så den sitter på 54an numera. Bilder kommer när vattnet har klarnat. Nååågot grumligt just nu.

Lillyrod
8/7/16, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

54 liter

Lite grumligt fortfarande och det lär nog bli lite ommöblering senare som vanligt 😃

Invånare:

12 st Corydoras hastatus

3 st Otocinclus flexinis

Massor med röda körsbärsräkor

Malaysisk sandsnäcka och några få posthorn.

Lillyrod
8/8/16, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

54 liter

Frukost!

Lillyrod
8/8/16, 10:13 AM
#145

Om man klickar upp bilden ser man den hastatusen som har ljusa ögon istället för svarta. Han är såå söt ❤️

Arizha
8/8/16, 1:45 PM
#146

Häftigt med de annorlunda ögonen och så roligt att se de marscherande räkorna som vandrar mot maten

Annons:
Lillyrod
8/9/16, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Nu blir det inga fler bilder på linslusen. I natt tackade hon för sig.

Draken
8/9/16, 10:35 AM
#148

😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
8/9/16, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Två nyfikna utanför påsen och nio i den 🙂

Lillyrod
8/9/16, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Favoriten ❤️

Lillyrod
8/9/16, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

Ny i karet. Bellamya dissimilis

LuckyMommy85
8/14/16, 9:48 AM
#152

Så söta hastatusen är, och kul att en har andra ögon 😊 Vila i frid linslusen 🌸

Lillyrod
8/17/16, 2:21 PM
#153

Nu äntligen är en ny fru beställd till herr Baenschi. Hon anländer förhoppningsvis nästa vecka : )

Annons:
usvead
8/17/16, 7:30 PM
#154

#151 Vilken söt liten snäcka. Vad har den för färg, är den rosa?

Lillyrod
8/17/16, 7:54 PM
#155

Den jag menar i förgrunden är brun/beige med ränder. Den röda i bakgrunden är ett litet posthorn : )

usvead
8/17/16, 8:00 PM
#156

Den som heter bellamya dissimilis. Tyckte den såg lite rosa ut men det är kanske ljuset som bedrar. Blir de stora?

Lillyrod
8/17/16, 8:21 PM
#157

Nä rosa blir de inte. En av mina är svagt ljusgrön med ränder och de andra två är bruna. Det är sumpsnäckor och jag vet faktiskt inte hur stora de blir. Det finns väldigt lite info om dem på nätet. Min största är väl 1.5 cm ungefär men då är den nog inte vuxen.

Jag tror jag sett att de kallas grön bellamya någonstans.

[Jens]
8/19/16, 6:31 AM
#158

Grattis till det nya akvariet Lillyrod! Det kommer bli jättebra !! Blev lite sugen på att köpa ett nytt själv eller starta om mitt akvarium och troligtvis blir det nog det sistnämnda för denna gång.

Såg att du skrev om hur lätt det är att fånga fiskar. Du har verkligen tur för är det något som jag har problem med så är det att fånga in dem. Det är få ggr jag blir arg och en av stunderna är just då. Hahaha!

Lillyrod
8/19/16, 8:23 AM
#159

Att fånga dem i akvariumet är ett elände men när de varit i en plastback några timmar vill de hemskt gärna därifrån så det är där det är lätt att fånga dem.

[Jens]
8/19/16, 6:20 PM
#160

Aha, det var så du menade. Då är vi helt överens! Hahaha!

Annons:
Lillyrod
8/25/16, 6:31 PM
#161

Nu är det en pytteliten fröken Baenschi på inkoppning hos mej 🙂

Lillyrod
8/25/16, 8:31 PM
#162

Jag höll nästan på att få en hjärtattack när jag släppte i nyförvärvet och fisken efter någon minut började bli BLÅ??! Det är ju hanen som är blå. Ingen röd rand på stjärtfenan dock. 

Det är en tuff fisk för gamle herrn som inte hade en aning om vad som hände fick finna sig i att bli uppsökt av en nyfiken väldigt liten dam. Jo det måste vara en dam efter reaktionerna hos herrn att döma. En liten film kommer strax : )

mimåne
8/25/16, 8:33 PM
#163

Härligt Lillyrod! Så kraftig och fin "Favoriten" såg ut att vara.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
8/25/16, 8:42 PM
#164

Är corydoras farliga?

https://youtu.be/RJ10P8fyetc

usvead
8/26/16, 5:55 AM
#165

Det verkar så 😉

Lillyrod
10/8/16, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#166

54 liter

Kompisar? 😃

[Jens]
10/8/16, 3:00 PM
#167

Oj vilken fin snäcka Lillyrod ! är det en Neritina pulligera knorii ?

Annons:
Lillyrod
10/8/16, 3:05 PM
#168

Oj du jag vet faktiskt inte vad de heter på latin. Piggsvin är det enda jag hört. Rovfisk kanske vet för hon har eller har haft sådana : )

ElinvBorg
10/8/16, 3:16 PM
#169

Ingen neritina utan en brotia pagodula :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
10/8/16, 3:51 PM
#170

Ja visst tusan.. Jag läste fel i snäcklexikonet ser jag nu ElinvBorg.. Hahaha !

Draken
10/9/16, 10:23 AM
#171

Vackra snäckor, men har tyvärr inga just nu. Vill gärna ha dem igen dock :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
10/16/16, 8:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#172

54 liter

Apropå Jens kommande bebisar så har jag fått nya posthorn i karet. Jag har inte fått smått på jättelänge från dem och det var bara 2 gamla stofiler med nästan helt grått skal kvar när det plötsligt dök upp nya 🙂

Lillyrod
10/29/16, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

152 liter

Min Mcmasterihona har fått flytta och snäckorna har flyttat in i 152 l karet. Hon lät dem inte vara ifred nämligen. Det blev för många invånare i 54 l med alla snäckor med tyckte jag. Pigge har tjänstgöring med pumprengöring

[Jens]
10/29/16, 6:01 PM
#174

Ser mysigt ut i akvariet och pigge har fullt upp ser jag =))

Annons:
Lillyrod
10/29/16, 6:21 PM
#175

Jo det finns lite att ta av där : )

Lillyrod
10/30/16, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Kokade lite broccoli till snäckor och ottosar 🤔

[Jens]
10/30/16, 1:59 PM
#177

Hehe, både räkor och sandsnäckor är galna i broccoli =) Så blir det hemma hos mig med. Ottosar gottar sig ibland med.

Lillyrod
10/30/16, 2:13 PM
#178

Här är det nästan bara räkor som äter i det karet : ) Ottosarna brukar hellre äta av räkmixen.

[Jens]
10/30/16, 3:54 PM
#179

Kanske har de blivit mer kräsna ;))

Draken
10/30/16, 10:26 PM
#180

Jag bjuder på broccoli ibland, men mina tycks inte vara så förtjust i det. Jag får alltid plocka upp det mesta dagen efter. De tar en smakbit, och sen bryr de sig inte 😓

Gurka och Zuccini däremot, det kastar de sig över  🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
11/5/16, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

152 liter

Idag har jag inhandlat lite racemaskiner. Eller var det Amanoräkor de hette 🤔

Full rulle i karet blev det när jag släppte i dem iallafall. Konstigt nog så är det mycket högre aktivitet i karet sen jag rensade ut en herrans massa växter igår. Det blev tydligen bättre när de fick mer plats att röra sig på. Nu ser jag fiskar och snäckor med så det blev lite roligare för mej med. Amanoräkorna höjde aktiviteten i karet betydligt 🙂

Hur många ser ni på bilden?

Annons:
Lillyrod
11/5/16, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

En till

[Jens]
11/5/16, 6:44 PM
#183

2 st på första bilden och 3 st på andra bilden =) Visst är amano härliga. Mina springer omkring som galningar =)

Lillyrod
11/5/16, 7:07 PM
#184

Ja de är roliga. Nu fanns det bara 6 stycken i affären men ska beställa fler. Det är lite för lite med bara 6 i ett 152-liters. De for fram som vildar så det tog flera timmar innan de var så stilla att jag kunde få med dem på kort.

[Jens]
11/5/16, 7:26 PM
#185

Ja sex st är inte mycket i ett så stor akvarium. 🙂

Lillyrod
11/12/16, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

222-liter

Det här karet är inte i fas än efter uppstart och inte så vackert så jag vill visa bilder på det. Mycket alger och nu i 3 månader kommer solen åt det en stund mitt på dagen och det gör ju inte saken bättre.

Gjort vattenbyte i alla kar idag och rengöring av 2 pumpar.

Någon trivs iallafall i 222an 👍

Lillyrod
12/4/16, 9:20 AM
#187

54-liter

Det här var bland det roligaste jag sett. Skitig ruta och bara mobilen att filma med men ändå.

Filmen heter: Hur man blir av med proteinhinna 😃

https://www.youtube.com/watch?v=BXj8qeB9KMg&feature=youtu.be

Lillyrod
12/12/16, 7:17 PM
#188

222 liter

Hittade herr Baenschi död idag när jag kom hem från jobbet. Han har varit lite slö ett tag och jag tror att åldern tog ut sin rätt. 

Frågan är nu vad jag ska göra med frun där. Köpa ny hane eller lämna tillbaks till affären. Jag vet faktiskt inte just nu 😕

Annons:
Lillyrod
12/26/16, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

222 liter

Tände karet idag och såg något röra sig vid främre rutan. Oj då. Ett litet corydoras paleatus yngel. Eftersom sällskapet inte är det bästa, föräldrar, hungriga tetror och en apistohona så fick den lille krabaten flytta till räkkaret. Där finns ingen som äter det iallafall. Hoppas nu den klarar sig. Jag har suttit och stirrat in i karet en lång stund och ropat om det var fler som ville bli räddade men ingen mer visade sig.

Lillyrod
12/26/16, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190

152 liter

Ser idag ut såhär. Vattnet är fortfarande kristallklart så Green killing machine var väl värd pengarna 👍

Lillyrod
12/26/16, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#191

152 liter

Söt panda 🙂

Lillyrod
12/26/16, 9:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#192

152 liter

Amanoräka med rom. Så synd att det inte blir några bebisar 😕

Fifill
12/26/16, 1:43 PM
#193

Vad fint akvariet är, älskar (java?)mossan! 😍

Lillyrod
12/26/16, 5:54 PM
#194

Ja det är javamossa. Som jag inte trodde jag hade någon kvar. Plockade i några gamla bitar rötter och vips började det växa. Den klarar sig i flera år på det torra och börjar växa igen när det blir blött 😃 Det fanns inget synligt på roten.

Draken
12/27/16, 10:32 AM
#195

Jättesnyggt akvarium :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
12/27/16, 11:58 AM
#196

Så fint Lillyrod!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/29/17, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

222-liter

Här jagas det fortfarande alger och det blir inte riktigt bra. För mycket ljus in från fönstret skulle jag tro. Vattnet är fint iallafall för att uvc-lampan går också i karet.

Idag har jag rensat ur massa växter som var överväxta med alger så just det ser lite bättre ut. Karet ska inte se ut såhär och jag vet inte riktigt vad jag vill ha i det heller så än så länge bara är det 🙂

Lillyrod
1/29/17, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#198

152-liter

Här växer det! Kära nån vad det har kommit igång med att växa i det här karet. Det sköter sig självt nu när det gröna eländet äntligen gav upp och försvann så vattenbyte en gång i veckan och rengörning av pumpen en gång ibland är allt jag gör.

Lilolizeit
1/29/17, 4:44 PM
#199

#198 det är såå vackert!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
1/29/17, 4:52 PM
#200

Tack. Det börjar bli fullt så jag måste rensa snart : ) Tur det inte är så mycket fiskar i där.

Lizelda
1/29/17, 5:29 PM
#201

#198 Den där ljusa växten längst till vänster, vad är det för nån? Så vacker! 😍

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Fia81
1/29/17, 5:35 PM
#202

#176 vilken go(d) bild :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Lillyrod
1/29/17, 5:39 PM
#203

#201 Antingen är det vattenspikblad eller Heteranthera zosterifolia du menar : )

Räkor låter sig väl smaka på precis allting : )

Lizelda
1/29/17, 5:45 PM
#204

#203 Vattenspikblad skulle jag gissa på att det är jag kollar på :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lillyrod
1/29/17, 6:20 PM
#205

Ja de är fina. Mina slutade växa så jag köpte några nya och nu växer de gamla med : )

Draken
1/29/17, 6:24 PM
#206

#198 Vill ha den där mossan om du skall rensa den  😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ehin
1/29/17, 6:25 PM
#207

på vad har du fäst mossan?

Lillyrod
1/29/17, 6:33 PM
#208

Det är vanlig javamossa Rovfisk och visst ska du ha av den.

Under mossan finns en hög med små rötter som jag i min enfald trodde skulle få synas 😃 På en av rötterna fanns sporer kvar av mossan och den började växa igen när roten kom i vatten.  Sen  klämde  jag bara fast en tuss mellan två av rötterna och voila…. 😉

Lizelda
1/29/17, 6:36 PM
#209

#206 Den dök ju upp hos mig senast hon rensade, ligger mellan lite stenar med förhoppningen att den ska växa lika bra som mig. Man kan ju drömma i alla fall! 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Elisabethantero
1/29/17, 7:22 PM
#210

Åhhh va fina kar du har!!! Ja ooooj va de växer! Röda växter verkar inte riktigt trivas i mitt kar, men dom gröna växer som attan =)

Lillyrod
1/29/17, 7:25 PM
#211

Tack Elisabethantero. Växter är minst lika roliga som fiskar tycker jag : )

Draken
1/31/17, 11:31 AM
#212

#208 Det var den snyggaste javamosan jag någonsin har sett 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/10/17, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213

54-liter

Rensat bort växter här med och försökt dela lite på inredningen så man ser in. Det var helt överväxt. På bilden ser det ganska ljust ut av någon konstig anledning men det är mörkare i verkligheten. Mycket eklöv och en del rötter är nog anledning till det.

Draken
2/11/17, 4:20 PM
#214

Det blev jättesnyggt ju :D Hoppas växter och mossa som landade här växer lika bra 😃

Kan sötvattentången (t.h i bilden) växa uppåt ? Trodde den bara växte "utåt"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/11/17, 4:23 PM
#215

Tack. Det tror jag säkert att de gör.

Var en sväng åt akvarieaffären idag. Har inte varit där på länge så var lite sugen. Tre stycken amanoräkor fick följa med hem så nu är de 8 stycken i 152-liters karet : )

surikatflicka
2/11/17, 5:17 PM
#216

Snyggt!🙂

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Annons:
Lillyrod
2/11/17, 5:18 PM
#217

#214 Sötvattentång växer uppåt utåt och gärna som en boll. Låter man det som släpper ligga på botten så blir det en boll till slut : )

Tack Surikatflicka : )

Draken
2/12/17, 3:03 PM
#218

#217 Det har släppt och ligger nåt enstaka "blad på sanden, tänkte städa undan det, men då kanske jag skall låta det ligga kvar, så få jag mer 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/18/17, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#219

54-liter

Räkor är för roliga. Band fast mina nyinköpta Bucephalandra på en liten klyka av ormhassel och satte ner. En mycket energisk städpatrull satte igång direkt att fixa till den. 

Jag brukar slänga ner växter med alger på här och på några dagar är de rena och fina igen 😃

Fia81
2/18/17, 6:55 PM
#220

#219 Men vad praktiskt :) Härlig bild!

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Draken
2/19/17, 9:05 AM
#221

#219 Vilken härlig bild :D Skulle vilja ha räkor i nåt av de små karen, men får aldrig fingrarna ur nångång

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elisabethantero
2/19/17, 9:30 AM
#222

Smart =) Full aktivitet !

Lillyrod
2/19/17, 9:34 AM
#223

Tack! Ja de kastar sig verkligen över allt nytt man stoppar ner och är väldigt effektiva när det kommer till rengöring. Synd man inte kan släppa ut dem i lägenheten också 😃

Annons:
Elisabethantero
2/19/17, 1:51 PM
#224

Ha ha ha, ja verkligen =)

Lillyrod
3/16/17, 9:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#225

30 liter

Något jag funderat på ett tag var att köpa ett litet kar och skaffa fler räkor. Nu blev jag med räkor hastigt och lustigt (de förväntas anlända idag) så då blev det bråttom att fixa karet.

Nånting sådant här hade jag tänkt.

Lillyrod
3/16/17, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

30 liter

Lite växter också.

Fifill
3/16/17, 9:47 AM
#227

Oj, vad fint det ser ut! Vad är det för räkor du ska ha däri?

Lillyrod
3/16/17, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#228

30 liter

Sen skulle det då i vatten. Eftersom det blev en snabbstart så tog jag i stort sett allt vatten från det väl fungerande 54-liters karet. Bara några få liter från kranen. Växter och stenar och några av ormhasselgrenarna är också använda innan.

Till en början gick det bra men sen flöt allting upp till ytan. Som jag sagt förut så är ormhassel vackert men ett rent elände att handskas med. Att ha dem stående så att det stack upp lite ovanför ytan det gick helt enkelt inte. När jag försökte få till det så smet växterna med och jag blev JÄTTEARG. 

Det slutade med att jag fick sätta hasseln mellan rutorna i spjärn så länge. När grenarna är ordentligt blöta ska jag försöka göra om det igen. 

Nu ser det ut såhär. Inte klart då det ska i mossa och lite annat men det duger så länge 🙂

Lillyrod
3/16/17, 9:51 AM
#229

Det blir gula körsbärsräkor till att börja med : )

Torreador
3/16/17, 11:07 AM
#230

Tips när det gäller rötter eller grenar som vill flyta upp - limma eller knyt fast en sten eller en tyngd längst ner så kan man sätta dem som man vill ha dem :-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Lillyrod
3/16/17, 11:36 AM
#231

Det är svårt med tunna grenar. Får de bara ligga i blöt några dagar så kan jag tukta dem sen 😉

Lillyrod
3/16/17, 3:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

30 liter

Hallå! Här är vi. Lite mat har vi fått också efter resan hit. Verkar skapligt här.

Fifill
3/16/17, 3:48 PM
#233

😍

Lilolizeit
3/16/17, 3:54 PM
#234

Va härligt att dom fått flytta in nu och att allt gått bra :) dom kommer stortrivas hos dig!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
3/16/17, 3:58 PM
#235

Det får vi hoppas : )

Lillyrod
3/20/17, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#236

30 liter

Nu är vi så tuffa så vi vågat oss upp ända hit 😃

Bettysara89
3/20/17, 9:01 PM
#237

Fint! :) och en modig liten en ;) vad är det för växt den sitter på? Riktigt tjusig!

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

Annons:
Lillyrod
3/20/17, 9:10 PM
#238

Den har två kompisar lite längre bak : ) 

Växten är vattenspikblad.

Bettysara89
3/20/17, 9:28 PM
#239

Tack! En sån ska jag skaffa :)

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

usvead
3/21/17, 6:04 AM
#240

Räkor är skojiga. Jag har rainbow i två av mina kar, de ynglar av sig en del men inte så att det börjar bli ohanterligt. När jag såg ditt nano så blev jag lite sugen på ett  sådant men jag ska inte….

Lillyrod
3/21/17, 6:52 AM
#241

Bilder är farligt jag vet 😃

Bettysara89
3/26/17, 4:22 PM
#242

#238 hur svårskött är vattenspikblad enl. dig Lillyrod? Jag är jättesugen på att sätta en sån längst upp i mitt 40 liters och låta den sprida sig lite över ytan. Jag kommer att ha lite växtnäring + happy carbo men ingen riktig Co2.  trivs växten så?

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

Lillyrod
3/26/17, 5:02 PM
#243

Det är en lätt snabbväxande växt. Den bildar rötter längs hela stammen så den rotar sig inte i sanden men man kan ändå plantera den. Jag har bara växtnäring till mina : )

Lillyrod
5/6/17, 9:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#244

54 liter

Hörni kompisar jag har en växt med massa alger på. Skulle ni vilja hjälpa mej?

Absolut! Sätt igång killar och tjejer 🥵

Annons:
Cecilia.S
5/6/17, 2:51 PM
#245

Du får posta en "after-bild" sen ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
5/6/17, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#246

De var typ klara igår men det är lite finlir kvar som några håller på med. Bladen i dåligt skick efter att ha varit täckta med alla möjliga alger men algfria är de 😃

Det är tredje plantan de fixar. Ska ge dem mer vartefter jag plockar ur mitt 222-liters kar.

Draken
5/6/17, 4:50 PM
#247

Räkor är bra grejer det 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
5/6/17, 5:01 PM
#248

Så duktiga dom är :-) !

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erki
5/6/17, 5:44 PM
#249

Lyckades dom äta bort alla alger? 😍

Lillyrod
5/6/17, 5:51 PM
#250

Jadå de tog rubbet.

Lilolizeit
5/6/17, 10:28 PM
#251

Dom hade övertygat mig om att det var gott iaf! Fantastiska räkor :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Erki
5/7/17, 12:19 AM
#252

Shit måste oxå skaffa något likande, Lillyrods växttvätt 😃

Lillyrod
5/7/17, 6:54 AM
#253

#252 Det låter som ett firmanamn 😃 Nåt att fundera på.

Startar en ny tråd då denna strax är full. Följ gärna med in i den.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/590ea813ce12c43ef5000283-mina-kar-4

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: