Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3156 ggr
Jordfly
2016-02-18 09:26

Svarta parasiter

Colombiatetror med svarta fläckar

Jag har problem med två av mina colombiatetror som har fått något som kanske kan vara mask. De svarta fläckarna verkar finnas inne i muskulaturen och syns därför att fiskarna är halvt genomskinliga. Dem verkar inte vara jättesjuka, de äter och simmar runt ungefär som vanligt än så länge. Den större är nog rätt gammal. Den mindre är kanske smittbäraren, den tillhör en grupp om 10 som jag utökade akvariet med nyligen. Jag har nu isolerat dem, men de har ju redan varit tillsammans med de andra så det är väl risk att de också får det.
Kanske är detta samma problem som Mikaela98 har?

Annons:
Draken
2016-02-18 11:01
#1

Har inte sett något liknande förut :/ Jag vet att vissa fiskar kan bli "sotade" av stress eller felaktig diet.

Kan det vara Black spot disease ?

http://www.fishdeals.com/fish_diseases/black_spot/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2016-02-18 17:52
#2

Jag är osäker på det här. Det första jag kommer tänka på är klassisk sotning som en del fiskar kan få, men de fläckarna kan vara väldigt oregelbundna i utseendet. Att dina colombiatetror har enbart svarta runda prickar som alla ser i princip likadana ut känns lite märkligt för att vara sot i teckningen. Samtidigt kan jag inte tänka mig vare sig svamp eller parasit.

Du skriver att fläckarna verkar sitta inne i fisken, och det får mig åter igen att fundera på sotning då det sitter i fiskens teckning och inte utanpå fisken så att säga.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jordfly
2016-02-22 20:02
#3

Black spot disease verkar vara en bra gissning. De svarta fläckarna är dock inte runda utan långsmala, som ett pittelitet svart risgryn (<= 1 mm), därför tänker jag "mask". Tillståndet oförändrat, fiskarna ser inte ut att må direkt dåligt.

mimåne
2016-02-22 20:17
#4

Det har inte kommit mera fläckar eller så?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jordfly
2016-03-14 18:03
#5

Det har gått ett tag nu. Fyra veckor. Fiskarna blev så småningom sämre. Den större blev något avmagrad. Det svarta koncentrerades till fenornas bas, ögonen, strax bakom gällocken, men det fanns hela tiden fläckar på resten av kroppen.

Den mindre fick istället uppsvälld buk och mot slutet röda kanter ytterst på fjällen på buken, så att fisken såg rödrosa ut på undersidan.

Båda är nu avlivade. Jag har undersökt dem med stereolupp (20-40 ggrs förstoring). Det svarta ser ut att vara pigmentceller. De rör sig inte och gav illusionen av att vara större sammanhängade kroppar genom att förekomma i tätare grupper. De har samma form som de friska röda pigmentcellerna i fenorna.

Det är definitivt fråga om en sjuklig förändring. Fläckarna är fula och kaotiska. Det såg särskilt obehagligt ut i ögat. Irisen hos Colombiatetran är normalt ljust gulaktig och metallisk. Nu blev det svarta "amöbor" i täta klumpar. På den mindre tyckte jag det såg ut som små tumörer, men den hade annars inte så mycket i ögonen som den större.

Fotograferad i lysrörsljus. Därför är bilden så gul. Man ser ändå skillnad mellan det naturligt röda och de sjukliga svarta fläckarna. Lägg märke till den nästan svarta irisen.

Jordfly
2016-03-14 18:04
#6

Så här såg de sjukliga pigmentcellerna ut.

Annons:
Jordfly
2016-03-14 18:06
#7

Här är friska röda pigmentceller.

mimåne
2016-03-14 19:10
#8

Väldigt intressant det du skriver och jag håller med dig om att dina fiskar har drabbats av någon sjukdom. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vad det kan vara för något.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jordfly
2016-03-29 21:12
#9

Lyckligtvis har det inte varit några fler fall.

mimåne
2016-04-06 18:37
#10

Hur har det gått?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jordfly
2016-04-27 20:31
#11

Två till colombiatetror har fått sådana svarta fläckar.
Även tre av mina tigerbarber har fått något som liknar detta. Ni har talat om "sotning" tidigare. På barberna är det ordet mer träffande. Tigerbarben har ju fyra vertikala svarta band. Nu har det uppstått en ny svart fläck med otydliga kanter mitt på kroppssidan, dvs mellan band 2 och 3.

mimåne
2016-04-27 21:24
#12

Vad glad jag blir att du skriver här igen Jordfly, även om det är tråkigt att höra att problemen kvarstår. Vi har alldeles nyligen haft svarta prickar på tal igen här på forumet. En medlem kom över (antingen teori eller fakta) som påstod att det var parasiter som behövde snäckor i akvariet för att kretsloppet skulle gå runt. Utan snäckor skulle denna sjukdom därför inte kunna dyka upp. Jag vet som sagt inte om det här är fakta eller bara teorier, men det är sannerligen intressant. Det sades att en medicin mot parasiter kunde ta död på sjukdomen.

Har du några snäckor i ditt akvarium?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

KickLi
2016-04-28 14:41
#13

Källan var www.fishdeals.com.

Annons:
mimåne
2016-04-28 21:08
#14

Tack KickLi! 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jordfly
2017-04-03 11:02
#15

#12 minmåne

Nej, inga inneboende snäckor. Jag har palettciklider i det här akvariet, de äter allt i snäckväg. I och för sig, har jag just därför "matsnäckor" ibland. Något slags långsmalt strutformade sandsnäckor (?), som förökar sig något grymt i guppyakvariet. Paletterna har ätit upp dem alla inom en vecka, även om de var många från början.

Nu finns det inga colombiatetror kvar som har detta problem. På det viset är det löst.

mimåne
2017-04-03 13:19
#16

Dog alla colombiatetror?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: