Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1745 ggr
Erki
2/12/16, 9:17 PM

Kompisar till Fjärilar?

På söndag tänkte jag införskaffa mig ett par Fjärilsciklider. Men skulle även vilja att dessa hade ett bar kompisar att umgås med så att säga.🤔

Tanken med akvariet är att det ska vara ett sydamerikanskt kar. Skulle gärna vilja ha tips på fiskar gärna stora som små vilka som ska kunna gå med dom.  120L ligger akvariet på.

Hade tänkt några corridoras samt någon tetra. Vad har ni för tips?

Hur många tror ni även bör infinna sig i ett 120L? 6st corrioras tar ju lite plats samt ett par fjärilar. Dessutom vore mer än 2 fjärilar dumt eller hur?🤔

Annons:
Lillyrod
2/12/16, 9:27 PM
#1

Jag skulle inte ha mer än ett par ciklider i det karet. Det blir lätt bråk annars. 

Corydoras är en stimfisk och bör vara minst 6 stycken. Observera att sandbotten är ett måste om man ska ha dessa fiskar : )

Erki
2/12/16, 10:50 PM
#2

Okej.

Japp det e klart o sand är redan fixat. Men efter en 10 tetror och 6 corydoras och sen fjärilarna borde en 120L va ganska full va?

[raichu]
2/12/16, 11:14 PM
#3

Jag har aldrig lyckats speciellt bra med att hålla fjärilar som enbart ett par, jag skulle rekommendera 2 par och försöka fixa någon sorts revirgräns med hjälp av inredningen. 😎

Vad gäller tetrorna, det beror till största delen vilken art av tetror du vill ha, ska du ha en mindre tetra som neonen så skulle jag säga att 20 inte ska vara några som helst problem ihop med 10-15 corysar.

#1 Vadå måste ha sand? Bör ha sand kanske men måste inte. 😎

Finns som jag sagt förut ganska få måsten och liknande gällande akvariestiken, dock så finns det mycket som är mer eller mindre rekommenderat. 😎

Erki
2/12/16, 11:56 PM
#4

Hm så två olika åsikter det e bra få tänka vidare på det. Tack båda 🙂

Blir inte det väldigt fullt i ett 120L kar, med 10 corys 20 neontetror och 2 par fjärilar? 🤔

Lillyrod
2/13/16, 6:22 AM
#5

Ja det är lite olika åsikter om hur man håller fiskar här. Jag har själv inte haft fjärilar men har apistogramma, två olika sorter. I var sitt kar ; )

Om du lyckas fixa 2 revir i karet så kan det funka med 2 par. Jag personligen hade inte gjort det. 

Hur många corys och tetror du ska ha beror på som sagt vilken tetra och corys  du väljer. En mindre sort kan du ju ha fler av. Corysarna finns ju också i lite olika storlekar men man får tänka på att de ska kunna komma undan från fjärilarna om de leker. De flesta fiskar blir lite griniga då : )

[Jens]
2/13/16, 7:56 AM
#6

Det är dumt att ha fler än ett par fjärilar i ett kar på 120 L. Visserligen säger raichu att man kan möblera så pass att de kan hålla sig på var sin kant men det kommer nog inte funka i ett 120 L. Håll dig till ett par är mitt råd.

Annons:
Erki
2/13/16, 9:53 AM
#7

Tack för tipsen ska hålla mig till ett par just nu och när jag testar större akvarium kan jag testa två par. 🙂

Hade tänkt metalpansar malen och neontetror? Vad tror ni om antal?

Lillyrod
2/13/16, 9:58 AM
#8

Du kan ha 10 av varje där utan problem om du vill.

[Jens]
2/13/16, 9:59 AM
#9

Har du bara ett par fjärilar just nu så blir det bra med 10 neon och 6 st pansarmalar.

Är det nystartat akvarium så börja med 10 neontetror och läs detta om hur man startar ett akvarium:

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54fc3a37ce12c469da001481-starta-ett-akvarium-2-bakteriekultur

Lillyrod
2/13/16, 10:01 AM
#10

Jag kanske ska tillägga då att jag inte menade att alla fiskar skulle införskaffas med en gång i ett färskt akvarium utan mängden när det har gått in sig : )

Draken
2/13/16, 10:26 AM
#11

Rekomenderar inte mer än ett par Fjärilar i ett 110 liters. Det blir lätt bråk, då hanarna kan bli vä'ldigt revirbenägna. Det blir bara stress och oro i akvariumet, och då mår inga bra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[raichu]
2/13/16, 11:30 AM
#12

Ja, det lär bli en del bråk. Ser man till så att det finns bra naturlig gräns mellan paren så blir det ytterst sällan mer än småtjafs, vilket jag anser är bättre än att hanen går efter och stressar sönder honan. Det kommer absolut att vara lite rörigt de första dagarna, men det är bara väldigt naturligt och inget som skadar fiskarna i längden då djur lever i nuet. Dock så finns det ju naturligtvis olika åsikter i så gott som allt och inte minst inom akvariestiken.

[Jens]
2/13/16, 12:49 PM
#13

Det är klart att det finns olika åsikter inom akvaristiken med tanke på att det är så många som håller på med det. Däremot så ska man inte rekommendera en nybörjare att ge sig på revirhävdande fiskarter direkt i ett nystartat akvarium och då menar jag två par som kan slåss med varandra. Ett par är bra för att lära känna och se hur de beter sig mot andra fränder (icke revirhävdande) i akvariet. 

Ska man skilja två par åt så bör man ha inredning så att man klarar av det skrev raichu i ett tidigare inlägg med glimten i ögat. 😉 Ja, har man råd med att skaffa inredning från första början så ser jag tusenlappar försvinna direkt för att åtgärda detta och speciellt i ett så litet akvarium som 120 L. Det är inte många nybörjare som vill göra det är min akvaristiska uppfattning.

Är man nybörjare så ska man ta det varligt och läsa på ordentligt om fiskarna innan man köper dem. Läs inte bara här utan överallt på internet. Ta reda på så mycket du kan och sedan bilda en egen uppfattning. Jag vet att du Erki kommer endast skaffa ett par fjärilsciklider och det känns bra att du lyssnade. 🙂

Dock så tycker jag inte att man ska skaffa fjärilsciklider i första hand eftersom honan måste ha möjlighet att gömma sig från hanen. Växter i överflöd måste finnas i akvariet och gärna rötter, stenar m.m. och det får man inte i ett nystartat akvarium om man inte vill slänga ut tusenlappar.

Annons:
Lilolizeit
2/13/16, 3:57 PM
#14

#3 För att en corydoras ska kunna utföra sina naturliga behöv - sila sanden genom gälarna - så krävs sand! Punkt

Jag har gett mig på 2 fjärilspar i ett 222 liters, men skulle inte rekommendera det. Trots olika försök till tydliga revirgränser så löste dom det inte på flertalet veckor så jag gav upp den idén.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Erki
2/13/16, 5:48 PM
#15

Tack alla för tipsen! Akvariet är inte nystartat så finns en del inredning och växter. Den har varit igång över ett år så stadigt ph värde och bra bakterier finns redan. Tänkte även köpa mycket mer inredning och växter på loppisen på söndag. 🙂

#13 Ja tack Jens ska hålla mig till ett par nu så får vi se i framtiden. Kanske skaffar ett störa akvarium också även fast du Liolizeit trodde annorlund.  Ska försöka få en stadig gräns mellan dom då. 

Tack alla för tipsen ska se till att skaffa ett par fina fjärilar nu på söndag tillsammans med lite corydoras. Längtar och är supertaggad. Ska plugga extra mycket nu ikväll på allt om fjärilar och corydoras!

Tack alla! Utan er kunde det blivit katastrof! Glad

Lillyrod
2/13/16, 5:49 PM
#16

Lycka till!

Erki
2/13/16, 5:49 PM
#17

#14 ska till lägga att det finns bara finkornig sand i akvariet inget grus

Erki
2/13/16, 5:50 PM
#18

Tack #16 😃

Lilolizeit
2/13/16, 5:50 PM
#19

#17 Jag läste det, och det är jätte bra. :)

Lycka till med nya fiskarna.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
2/13/16, 5:52 PM
#20

Så roligt! Hoppas du blir glad över fjärilarna. Jag har bara haft dålig erfarenhet av dem. Väldigt elaka har de varit mot de andra i akvariet så jag klarade inte av att ha dem kvar så jag lämnade tillbaka till till butik.

Annons:
Erki
2/13/16, 6:59 PM
#21

Tråkigt att höra. Jag hör alltid jätte stor skillnad mellan olika personer som haft dom. För vissa var dom väldigt aggressiva och lekte aldrig för andra var dom jätte snälla och lekte på en gång.

Lillyrod
2/13/16, 7:14 PM
#22

De är individer precis som vi med olika humör och beteenden. Hoppas du får tag på snälla fiskar : )

[raichu]
2/13/16, 7:27 PM
#23

Dock så är ju det här med aggressivitet också något relativt, fjärilar är väldigt snälla oavsett individ jämfört med tex festae och florehorn. 😎

Lillyrod
2/13/16, 7:50 PM
#24

Jo men de fiskarna var ju inte aktuella här.

[raichu]
2/13/16, 8:17 PM
#25

#24 Det har du rätt i, men fiskar som fjärilar skulle jag aldrig kunna se som aggressiva eller elaka. Klart det finns de med lite mera temperament, men de är fortfarande inte farligt aggressiva såvida inte utrymmet är för litet. 😎

Lillyrod
2/13/16, 8:18 PM
#26

Mmm precis ; )

Erki
2/13/16, 8:58 PM
#27

Tack hörrni ni gör en alltid klokare 😉

Ses förmodligen imorgon då Raichu och ni andra som ska till loppisen. 🙂

Annons:
Erki
2/13/16, 9:02 PM
#28

Jo en sak till.

Ungefär hur mycket borde man mata corydoras, om vi säger 6 codydoras ska man slänga i 1 tablett när man matar de andra fiskarna med tex frysta mygglarver? Har peletts "Tablets TabiMin" från tetra. Kanske borde köpa något mer att variera kosten med?

ElinvBorg
2/13/16, 9:10 PM
#29

Corydoras äter också gärna frysfoder :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
2/13/16, 9:11 PM
#30

Corys äter samma som de andra fiskarna. Mina äter av räkmixen jag ger till de andra men de gillar det mesta. De är inte algätare utan behöver varierad kost

Erki
2/13/16, 9:24 PM
#31

Tack hörrni.👍

Upp till toppen
Annons: