Annons:
Etikettallmänt
Läst 1483 ggr
Luis_felipe
2/11/16, 5:08 PM

Räkor + ? i 56L

Har äntligen fått igång mitt 56L med Co2 och bra ljus så att jag tänkte fixa en fin matta av Pogostemon Helferi lite Hydrocotyle sp japan och någon till som jag helt glömt namnet på… kanske slänger in lite mossa senare också men då till min fråga. Eftersom att det för hoppningsvis blir rätt så täta växter så vill jag ha något som kan plocka matrester / alger från dem och räkor / ottosar passar väl bäst då? Frågan är bara vilket av dem och hur många? Vill gärna ha tips på olika räkor och ottosar som skulle passa. Inte bara "räkor" utan en specifik räka som jag kan läsa på om. Samma med ottosarna :) Har santbotten med nå mineralsubstrat under:)

Annons:
Erki
2/11/16, 5:17 PM
#1

Kan inte så mycket om ottosar men räkor borde de flesta passa? Körbärsräkan har jag i mitt Nano Akvarium och dom är utmärkta på att äta alger. Desamma gäller Amanoräkan. Osäker på antalet du skulle kunna få ner men kanske upp imot 20-30 st kanske till om med fler? Rätta mig gärna om jag har fel 🙂

Erki
2/11/16, 5:19 PM
#2

Har du andra fiskar i redan nu glömde jag fråga? Då ska man nog ha mindre antal räkor

Luis_felipe
2/11/16, 6:49 PM
#3

Karet står helt tomt nu:) Måste köpa till ett hang on filter innan jag kan slänga ner något :)

Erki
2/11/16, 7:57 PM
#4

Okej tror kanske att 20 är ungefär vad du kan ha tror inte mer när jag tänker efter. Men inte helt säker du får fråga någon annan om antalet. Dock är körsbärsräkan en väldigt snygg räka som jag rekommenderar (:

Luis_felipe
2/11/16, 8:07 PM
#5

okej :) Kan räkor hoppa ur karen? måste man ha täckglas?

[AlenS]
2/11/16, 8:33 PM
#6

Håller med Erki. De flesta räksorter är bra algätare och jag skulle våga påstå att Amano är bland de bästa av de. Så jag skulle rekommendera 4-6 amano och 10-20 körsbärs (de är relativt billiga). Även snäckor är bra algätare! :)

Annons:
Erki
2/11/16, 10:59 PM
#7

Räkor kan ha tendens att hoppa ja. Speciellt Amano räkan. Men läste någon stans att om man låter räkorna gå o vänja sig vid akvariet så kan man ta bort glaset efter kanske en vecka. Inte för att jag skulle rekomendera det men tror inte att räkan skulle hoppa heller.

Mitt tips testa och om en räka hoppar är det inte hela världen men kanske skulle lagt tillbaka glaset 😎

Luis_felipe
2/11/16, 11:33 PM
#8

 Saken är ju den att jag inte har något täckglas… :/

Erki
2/11/16, 11:53 PM
#9

Du skulle ju givet vis kunna testa utan täck glas vet inte hur det kommer gå. Tror faktiskt inte att dom kommer hoppa men man vet aldrig 🙂

Ett par körbärsräkor är inte så dyra så om du testar som sagt är de kanske inte hela världen🤫

Lilolizeit
2/12/16, 12:17 AM
#10

Jag har haft räkor i massor av akvarium utan täckglas och aldrig varit med om att någon hoppat ur.. Är du intresserad av att köpa körsbärsräkor så tycker jag man kan börja med ca 10st, de förökar sig ganska snabbt.. Har själv körsbärsräkor ihop med kolglödstetror i mitt 54 liters.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Luis_felipe
2/15/16, 11:04 PM
#11

okej tackar !:) Ska bara få ihop pengar till ett hang-on filter så kör vi igång sen:) Sen verkar ju min lysramp ha fastnat hos DHL… har inte rört sig en meter sen i torsdags :/ Har just nu en 150cm ramp med 2x40w rör till mitt 60cm långa kar…

Lilolizeit
2/15/16, 11:23 PM
#12

Vad för hangon filter blir det? Ring DHL å kolla vad som händer. Hade ett paket som "fastnat" å de visade sig att dom inväntade papper från avsändaren, men funkade att jag mailade dom orderbekräftelsen.. Då kom paketen dagen efter..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2/16/16, 12:06 PM
#13

Amanoräkan är väl den enda räkan som kan ha tendens att försöka lämna akvariet om volymen är i minsta laget.

Jag skulle rekommendera dig att börja med körsbärsräkor. De sägs vara den lättaste sorten och vacker är den dessutom 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Luis_felipe
2/18/16, 3:34 PM
#14

Köpte ett Aquaclear Powerfilter 20 (upp till 75L)  och jag beställde även hem Shrimp soil som ska göra vattnet mer behagligt för just räkor :) Tydligen så hade dhl levererat mitt paket i fredags till ICA här i närheten men dom hade inte scannat in den bara… tråkigt men vi kan alla begå misstag :) Beställde hem hang-on filter igår och fick hem det idag så det gick ju lite smidigare!

mimåne
2/18/16, 7:46 PM
#15

Skönt att det gick bra till slut ändå 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Luis_felipe
2/28/16, 4:38 PM
#16

hur funkar PMDD med räkor? Har för mig att räkor inte gillar det?

mimåne
3/2/16, 8:26 PM
#17

Det fungerar bra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: