Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

ElinvBorgs akvarium #2

2016-02-11 16:47 #0 av: ElinvBorg

Startar en ny tråd om mina kar då den första har blivit lite lång Glad

Här är länk till den förra:

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/55b5f0ae8e0e747ee00001ba-elinvborgs-akvarium?discussions-12

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-02-11 16:49 #1 av: ElinvBorg

Kan börja här med att lägga ut ett par nytagna bilder på Sherlock Glad

Anmäl
2016-02-11 16:50 #2 av: ElinvBorg

En till, ursäkta för skitigt glas o.s.v Förlägen

Anmäl
2016-02-11 17:04 #3 av: ElinvBorg

Har fått lite alger men det är under kontroll, därav den lite bruna tonen. Har dessutom gjort om lite då vattenspikbladen tyvärr inte blev så långvariga. Har skaffat Hygrophila polyperna till detta karet också då jag tycker det är en så snygg, bra och enkelt växt. Planterade också om Heteranthera zosterifolian så nu måste det bara växa till sig så får vi se vad som händer. När det passar ska jag skaffa mig lite blåa posthorn också Glad

Anmäl
2016-02-11 18:11 #4 av: [Jens]

Väldigt fina hanar ! Kär

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-02-11 18:23 #5 av: ElinvBorg

Tack Jens! Men det är bara en hane ;)

Anmäl
2016-02-11 18:43 #6 av: [Jens]

Okej då! ;)

Anmäl
2016-02-12 00:05 #7 av: Lilolizeit

Han är verkligen vacker

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Anmäl
2016-02-12 00:10 #8 av: ElinvBorg

Tack Lilo! Ja det är han verkligen, kan ligga hur länge som helst och kolla in i karet :)

Anmäl
2016-02-19 15:46 #9 av: Nicke_nice

Har det hänt något nytt? Väldigt nyfiken, du har så vackra fiskar :)

Anmäl
2016-02-19 16:37 #10 av: mimåne

Vad tråkigt att höra att vattenspikbladen inte gick att rädda. Den passade in så fint i akvariet. Din kampfisk är jättefin också!

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-02-19 18:07 #11 av: ElinvBorg

Tack mimåne och Nicke_nice! Ja jättetråkigt med vattenspikbladen mimåne :(

Nicke_nice, det går lite trögt här hemma och händer inte så mycket då jag fokuserar så mycket på skolan för tillfället. Jag pilar lite med växterna och jag är alltid intresserad av nya fina kampfiskhonor. Det enda som hänt är att min kampfiskhona, den fina damen på min profilbild, har fått förstoppning. Känns jättetråkigt och hopplöst, finns inte så mycket att göra mer än att vänta och se :(

Anmäl
2016-02-19 19:09 #12 av: Nicke_nice

Det var tråkigt att höra om din kampfisk hona, hoppas hon blir bättre :)

Anmäl
2016-03-17 10:14 #13 av: Lilolizeit

Hur har det gått med honan?

Anmäl
2016-03-17 10:18 #14 av: ElinvBorg

Hon dog tyvärr kort därefter. Gjorde det jag kunde men misstänkte redan från början att det skulle vara lönlöst. Så det är riktigt tråkigt faktiskt :(

Anmäl
2016-03-17 10:20 #15 av: Lilolizeit

Så tråkigt. :( förstoppning hos fiskar kan verkligen vara förödande!

Anmäl
2016-03-17 17:48 #16 av: ElinvBorg

Ja verkligen! Det kommer från ingenstans och det finns inget man kan göra :(

Anmäl
2016-03-17 18:21 #17 av: Lilolizeit

Nej, har haft 2 förstoppade axolotl, en kunde jag rädda men inte den andra, så himla tråkigt. :(

Anmäl
2016-03-18 15:10 #18 av: Rovfisk

Förstoppning är ett elände på fiskarna. Har haft det på en Ancistrushanne, och han dog också och jag kunde inte göra något.

Medarbetare på akvariefisk i fokus.

*520 l *240 l *225 l *112 l *60 l

Anmäl
2016-03-31 21:34 #19 av: ElinvBorg

En uppdatering och en tråkigt sådan, igen. För exakt en vecka sedan så upptäckte jag hemskt nog att jag fått Camallanus cotti, en mask som smittas som bara den och är också en mästare på att överleva.

Pågrund av helg, röda dagar och annat strul med att få tag i medicinen, Sera nematol, så fick jag inte hem den förens nu. Men nu har det i alla fall gjorts vattenbyten och medicinering har skett. Har också kokat all utrustning för att få bort eventuella ägg/maskar som kommit med i exempelvis hävert. Mycket jobb och mer kommer det bli då det sprids väldigt lätt, räcker med att man stoppar ner handen i ett smittat kar och ner i ett annat så är det andra också smittat :/

Ett stort vattenbyte om två dagar och en till dosering om tre veckor för att ta död på äggen som hinner kläckas under tiden. Hoppas detta går bra nu och att jag slipper förlora någon av mina fiskar. Sherlock är den enda som visat symptom och tråkigt nog betyder det nog att han var smittad när han köptes. Det kan dröja upp till tre månader har jag hört innan man ser några tecken och det var så i mitt fall

Anmäl
2016-03-31 21:36 #20 av: Lillyrod

Vi håller tummarna för att Sherlock och de andra klarar denna pärsen. Det är verkligen inget roligt att få in den masken i karen : (

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-03-31 21:38 #21 av: ElinvBorg

Nej och tack! Två corydoras har dock mått dåligt. Den ena dog dagen efter jag märkte att den mådde dåligt men den andra lever fortfarande. Vet inte om det har med camallanus att göra eller om det är något annat. Camallanus är det viktiga att fokusera på nu i alla fall så "hoppas" det beror på det för jag kan inte göra något annat för tillfället :/

Anmäl
2016-04-05 18:33 #22 av: ElinvBorg

En uppdatering igen! Gjorde vattenbyte i lördags som man skulle och alla fiskar, inklusive den hängiga corydorasen och Sherlock som var den som hade synlig mask, lever! Kramas

Har haft tur och inte förlorat någon fisk till varken sjukdomen eller medicinen än så länge och jag hoppas att det håller i sig. Var orolig när jag fortfarande såg mask på Sherlock efter att behandlingen var avslutad men någon dag efter så var masken borta, troligtvis behövde han bara få i sig lite mat så han kunde få ut de döda maskarna ;) Det läskiga med Camallanus cotti är att om maskarna eller medicinen inte dödar fisken så kan fisken bli förstoppad av att massa maskar dör i kroppen och därför dör av denna anledning. Men nu syns ingen mask och eftersom jag kände till sjukdomen innan så hade jag tur och märke när det troligtvis inte fanns så mycket mask vilket kan vara orsaken till att allt har gått så bra som det gjort hittills.

Jättetråkigt att läsa på olika fiskforum och andra akvariesidor om att allt fler och fler verkar upptäcka att de blivit smittade. Hoppas det går bra för er andra som också kämpar mot denna hemska mask Blomma

Anmäl
2016-04-05 18:46 #23 av: Lillyrod

Då får vi hoppas att pärsen är över för dina fiskar och dig. Räcker en behandling eller ska man upprepa?

Anmäl
2016-04-05 19:05 #24 av: ElinvBorg

Ja det får vi hoppas. En behandling dödar masken men man måste upprepa behandlingen efter tre veckor för att också ta död på äggen som under denna tid har hunnit kläckas :)

Kan också tillägga att jag valde att dosera 1,5 dos på en gång istället för standarddosen då jag läst att enkel dos ibland inte har hjälpt och ibland har till och med dubbel dos behövts. Det verkar dock ha räckt med lite mer än en dos för att ta död på mina maskar :)

Anmäl
2016-04-05 19:37 #25 av: mimåne

Men så härligt att höra att det verkar ha gått så pass bra med behandlingen. Såå skönt!

Anmäl
2016-04-05 19:44 #26 av: ElinvBorg

Ja jag är väldigt lättad att allting, efter man fick hem medicinen i alla fall, har gått så smidigt. Hoppas andra behandlingen går lika bra och att det sedan är över. Lite svårt att veta att alla maskar och ägg är borta dock :P

Sedan kommer det till att jag vill ha några flera kampfiskhonor då jag bara har två för tillfället.. Är livrädd att köpa någon ny fisk nu när camallanus verkar vara överallt. Karantän är ju ett alternativ men då kan man inte vara säker förens efter tre månader i karantän och det är ju inte så roligt men det kanske är ett måste. Paranoid att ens köpa in växter, vill ju inte få in masken när man precis blivit av med den Lipar

Anmäl
2016-04-05 20:41 #27 av: mimåne

Kanske höra med butiken du köpte din kampfisk i om de märkt av sjukdomen där?

Anmäl
2016-04-05 20:50 #28 av: ElinvBorg

Jo jag har funderat på det lite fram och tillbaka men tyvärr verkar det som om de flesta affärerna inte tar till sig informationen vilket betyder att de fortsätter sälja sjuka fiskar då det smittas så lätt :/ Dessutom köpte jag ju honom för nästan tre månader sedan men det kanske ändå är värt att höra av sig till butiken. Troligtvis ligger problemet hos grossisten/grossisterna och dom säljer ju till många butiker runt om i landet Lipar

Anmäl
2016-04-06 08:32 #29 av: Rovfisk

Vad skönt att det har gått bra Kramas Nu hoppas jag att du slipper mera strul med maskarna, att du har fått död på alla Kramas

Anmäl
2016-04-06 09:30 #30 av: ElinvBorg

Tack Rovfisk! Ja hoppas det inte kommer några tråkiga överraskningar nu

Anmäl
2016-04-06 09:33 #31 av: NanoDaniel

Fin fisk.

Anmäl
2016-04-06 09:35 #32 av: ElinvBorg

Tack NanoDaniel :)

Anmäl
2016-04-18 17:14 #33 av: ElinvBorg

Jag får väl dela med mig av hur min säng numera ser ut här hemma ;)

Anmäl
2016-04-18 17:26 #34 av: Lizelda

Såg den på facebook och är grymt avundsjuk! Fasen att jag glömde det när vi var på Ikea förra veckan Arg

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anmäl
2016-04-18 17:33 #35 av: ElinvBorg

Såg det ;) Är riktigt nöjd. Så fort kollektionen släpptes i fredags var jag där :)

Anmäl
2016-04-18 17:53 #36 av: Lillyrod

Haha vadå fisknörd Skämtar Det var snyggt.

Anmäl
2016-04-18 17:56 #37 av: Lizelda

#35 Har utgått från att du vet vem jag är där ;) Släpptes de först i fredags? Då är jag inte arg längre för då var jag inte där Skrattar

Anmäl
2016-04-18 18:03 #38 av: ElinvBorg

Tack Lillyrod, ja man har blivit fiskbiten ;)

Ja precis, i fredags. Då kan du andas ut, du får åka dit igen och köpa ett exemplar :)

Anmäl
2016-04-18 18:05 #39 av: mimåne

Så snyggt!

Anmäl
2016-04-18 18:11 #40 av: ElinvBorg

Tack! Det är ur IKEAs tillfälliga kollektion GILTIG :)

Anmäl
2016-04-18 18:30 #41 av: Lizelda

Hur länge kommer den finnas kvar?

Anmäl
2016-04-18 18:33 #42 av: ElinvBorg

Det står bara "GILTIG kollektion säljs bara under några vårveckor" på hemsidan :)

Anmäl
2016-04-18 18:36 #43 av: Lizelda

Veckor?! Huga! Tur att någon passerar ett trevligt litet Ikea i veckan då ;)

Anmäl
2016-04-25 20:14 #44 av: ElinvBorg

Hej igen och ännu en uppdatering!

Nu har jag precis avslutat den sista behandlingen med Sera nematol så nu får vi hoppas att det var det och att allt har gått bra. Har inga bevis på det fören om kanske tre månader. Då får man se om masken dyker upp igen eller inte. Hoppas inte.

Det tråkiga är att Sherlocks immunförsvar måste varit försämrat när masken drabbade honom och hans fenor har därför bara blivit värre och värre. Han är inte alls fin nu. Nu när behandlingen mot Camallanus cotti är över kan jag ordentligt fokusera på det nästa problemet och har därför börjat medicinera med Sera bactopur i lilla karet. Hoppas jag får bukt med det nu också.

Camallanus tog två corydoras liv men måste väl säga att jag ändå kom lindrigt undan till skillnad mot många andra.

Anmäl
2016-04-25 20:25 #45 av: ElinvBorg

Såhär ser det lilla karet ut nu under medicineringen, mycket grönare i verkligheten

Anmäl
2016-04-25 20:26 #46 av: ElinvBorg

Och här är Sherlock med sina hemska fenor :( Lite mager och blek också men jag hoppas det också fixar till sig nu efter alla medicineringar

Anmäl
2016-04-25 20:46 #47 av: Lilolizeit

Åh lilla sherlock å se ut :( hoppas han bli bra nu!
Tycker för övrigt att ditt lilla kar är väldigt fint :)

Anmäl
2016-04-25 20:50 #48 av: ElinvBorg

Tack, vi får hålla tummarna! Och tack, dock är det lite alger men det är nästa problem att handskas med. Han har gömställen och älskar roten och dess håligheter i alla fall :)

Anmäl
2016-04-25 21:49 #49 av: Lilolizeit

Ja en superfin rot verkligen! Är på jakt efter något liknande :)

Anmäl
2016-04-25 21:52 #50 av: ElinvBorg

Ja, den var ett riktigt kap :)

Anmäl
2016-04-26 00:25 #51 av: Rovfisk

#33 Snyggt Kär

Jättefina bilder förövrigt också :)

Anmäl
2016-04-26 08:46 #52 av: ElinvBorg

Tack Rovfisk :)

Anmäl
2016-04-26 09:18 #53 av: Vemsan

#45 Mycket snyggt inrett akvarium! Vad är det för slags rot? :)

Önskar dig lycka till och att snyggingen Sherlock kryar på sig snarast Kär

Är bactopur något man bör ha hemma och är det en skonsam medicin? Min kampfiskt ser risig ut i fenorna efter ett överfall av en platy men ser ut att läka fint sedan jag började salta litegrann vid varje vattenbyte(byter vatten var 3e dag pga ny soil). Kanske borde avvänja honom vid saltet och köra med bactopur istället om det finns möjlighet att den läker bättre?

Anmäl
2016-04-26 09:30 #54 av: ElinvBorg

Tack Vemsan! Det är en red moor rot :)

Det är första gången jag använder bactopur men hoppas på det bästa då jag blev rekommenderad denna av en som kan mycket om kampfisk. Jag valde att medicinera eftersom fenorna ser så fula ut och jag tror det utvecklats till fenröta. Om din kampfisk har börja läka så behövs inte medicin utan lite salt räcker, och såklart en bra vattenkvalitet och bra mat så de kan må bra och växa på sig :)

Anmäl
2016-04-26 09:32 #55 av: mimåne

Nämen oj lilla sherlockLedsen

Anmäl
2016-04-26 11:14 #56 av: ElinvBorg

Ja han är inte fin nu :(

Anmäl
2016-07-27 23:16 #57 av: ElinvBorg

Jag är så dålig på att uppdatera här men det är för det inte har hänt så mycket förens nu då jag väntat ut camallanus cottin.

Angående c. cotti så har det nu gått mer än tre månader sedan sista behandlingen och jag kan nu konstatera med säkerhet att jag helt är av med skiten! Angående Sherlocks röta så fick jag stopp på den men fenorna hann bli ännu lite mindre och utvecklingen har stått stilla väldigt länge men nu har "mycket" äntligen börjat växa ut så det ser väldigt ljust ut nu Glad

Kan också meddela att jag idag har haft igång mitt första akvarium i ett helt år! Partajar Har ju redan hunnit skaffa ett till och det kommer nog med tiden att bli fler. Nu när ett år har gått så börjar det också bli dags att försöka byta ut lysröret till något bättre.

Under helgen var jag äntligen iväg till Stockholm och i söndags kom jag hem med lite nytt på fiskfronten då det varit lite tomt sedan utbrottet av camallanus cotti. Det blev lite nya växter, påfyllning av corydorasstimmet, två military helmet snäckor som fick flytta in till Sherlock och hela tre nya kampfiskhonor Tummen upp Jag ska försöka ta bilder på allt nytt så ni får se lite hur det ser ut här hemma Glad

Anmäl
2016-07-30 20:30 #58 av: mimåne

Men grattis till första året som akvarist ElinvBorg!Ballong Det var alldeles rätt att fira det med att köpa ett gäng nya fiskar och växter.

Anmäl
2016-07-30 21:58 #59 av: ElinvBorg

Tack mimåne!

Anmäl
2016-08-22 19:04 #60 av: ElinvBorg

Tråkiga nyheter.. Igår när jag kikade in i lilla karet så ser jag en väldigt blek Sherlock liggandes på botten. Vid närmare titt så ser möjligtvis en av gälarna något skadad ut. Jag vet inte vad som kan ha hänt och hela förloppet gick väldigt fort, måste varit någon form av inre blödning. Idag hittade jag sorgligt nog honom död. SIP min fina Sherlock, min lilla kämpe. Tyvärr blev det för mycket för dig till slut GråterBlomma

Anmäl
2016-08-22 20:29 #61 av: usvead

Nej vad ledsamtLedsen

Anmäl
2016-08-22 20:35 #62 av: ElinvBorg

Ja, han överlevde Camalanus cotti och fenrötan som kom därefter och nu när allt höll på att vända så kommer detta från ingenstans Ledsen

Anmäl
2016-08-22 22:24 #63 av: Lillyrod

Han orkade inte mer stackarn. Det är nog med dem som med oss. Är man nedsatt blir man drabbad av allt möjligt Blomma

Anmäl
2016-08-22 22:29 #64 av: ElinvBorg

Jo sen cottin bröt ut så har det ju fått många negativa påföljder och det blev väl till slut för mycket :(

Anmäl
2016-08-23 06:22 #65 av: [Jens]

Vad tråkigt att höra trots att han var en stor kämpe genom eländet så gick det tyvärr inte. Blomma

Anmäl
2016-08-23 09:49 #66 av: ElinvBorg

Nej, tack Jens

Anmäl
2016-09-07 19:12 #67 av: ElinvBorg

Har lite mycket just nu så det är dåligt med bilder tyvärr. Men, idag hade butiken i alla fall fått in det lysröret jag ville ha så jag kunde byta. Har bytt till ett Sylvania aquastar och hoppas det blir bra Glad Som sagt går det lite trögt med akvarierna nu, det lilla står helt still men nu när jag byt lysrör i det stora så hoppas jag det ska gå framåt lite med det igen. Har endast javaormbunkar i karet nu då jag fått rensa bort andra växter pågrund av alger. Har inte velat köpa nya förens nya ljuset var på plats så nu när det är fixat så ska det inhandlas och göras om lite. Är också lite sugen på att börja använda växtnäring, vi får se Glad

Anmäl
2016-09-07 19:17 #68 av: ElinvBorg

Före

Anmäl
2016-09-07 19:18 #69 av: ElinvBorg

Efter - med Sylvania aquastar, dock något mörk bild

Anmäl
2016-09-07 19:21 #70 av: Lillyrod

Det ser mycket bättre ut tycker jag Tummen upp

Anmäl
2016-09-07 19:24 #71 av: Karin79

Mycket snyggare!

Anmäl
2016-09-07 19:25 #72 av: ElinvBorg

Tack! Färgerna är inte helt rätt på bilderna men så gott som. Jag tyckte inte att jag hade gult ljus innan(hatar det) utan tyckte att jag hade ett kallt och fint ljus. Nu i efterhand ser man ju vilken skillnad det verkligen blev. Lite ovant men man kommer vänja sig och jag tycker också det blev bättre, bättre för växterna också ;)

Anmäl
2016-09-07 21:03 #73 av: Lizelda

Jag gillar ju det nya ljuset mer men är det så rött som det ser ut?

Anmäl
2016-09-07 21:07 #74 av: ElinvBorg

Det är ju ett blårött ljus men skulle inte säga att det är fullt så rött som på bilden i verkligheten. På bilden blir färgen lite mer orange-aktig mot vad den egentligen är :)

Anmäl
2016-09-07 21:30 #75 av: Lizelda

Vet inte om jag gillar det eller inte asså, föredrar det framför det andra men lite väl rött för min smak ;)

Anmäl
2016-09-07 21:35 #76 av: ElinvBorg

Det ultimata hade ju varit att ha två lysrör, ett aquastar som är bra för växterna bak och ett kallare/vitare fram. Man har ju dock bara ett lyrör tyvärr så då valde jag att testa detta. Det ser bättre ut i verkligheten, svårt att få rätt färg med mobilen :)

Anmäl
2016-09-07 21:58 #77 av: Lizelda

Så är det ju ofta så det är svårt att uttala sig om det, kan ju bara säga att jag gillar det mer nu än innan :)

Anmäl
2016-09-07 22:54 #78 av: 63Liter

Fina akvarier.

Anmäl
2016-09-08 08:03 #79 av: Rovfisk

Jag tycker det blev bättre nu :)

Jag föredrar ocksåett vitare ljust framför ett gult. I 240 litern lyckades jag få till det ljus jag ville ha, med ett Nature (för växterna) längst bak och ett daylight fram.

Anmäl
2016-09-08 21:46 #80 av: Qurex

Men nature är väl ganska gult? 4000 kelvin ? Växterna behöver inte så varmt öjus. De trivs ju minst lika bra i daylight med 6500kelvin eller högre.

Anmäl
2016-09-09 07:33 #81 av: Rovfisk

Jo, nature har ett mer gult ljus, men i kombination med daylight (Juwel T5 rör) så blir det ett väldigt snyggt ljus (tycker jag) Och växterna trivs betydligt bättre nu sedan jag bytte, än de gjorde innan.

Anmäl
2016-09-09 19:49 #82 av: Qurex

Det viktigaste för växterna verkar vara nya lysrör. Växterna märker av ett gammalt rör långt innan våra ögon ser skillnad.

Anmäl
2016-10-10 21:47 #83 av: ElinvBorg

Hörrni! Jag har en glad nyhet Glad

Idag har jag bokat lite fiskar från en tjej som föder upp kampfiskar. Hon bor dessvärre i Uddevalla vilket är en bit från mig men hon ska resa uppåt och har då vägarna förbi och då passar man ju på! Har bokat en hane som jag har haft ögonen på sedan tidigare och nu slog jag till. Så nu kommer lilla karet här hemma få en ny liten kille efter att ha varit tomt i nästan två månader. Här finns bilder på honom om ni är intresserade, en riktigt fin liten HMPK :) Jag har också bokat två tjejer, en kullsyster till hanen och sedan en i denna färgen. Har inte sett bilder på damerna så det blir en rolig överraskning. De kommer hit på fredag, can't wait!

Anmäl
2016-10-10 22:06 #84 av: Lillyrod

Vad skojigt. Finns inget roligare än nya invånare i karen : )

Anmäl
2016-10-10 22:08 #85 av: ElinvBorg

Nej och det har verkligen varit tomt här hemma efter att Sherlock gick bort så jag ser fram emot en ny pigg och fin kille som livar upp det lite här hemma Glad

Anmäl
2016-10-11 07:42 #86 av: Rovfisk

Spännande, kom ihåg att bildbomba sen :)

Anmäl
2016-10-12 10:14 #87 av: mimåne

Vad kul! Hoppas han är pigg och jättefin =)

Anmäl
2016-10-12 10:39 #88 av: ElinvBorg

Tack! Ja bilder ska komma, är så dålig på att ta mig tid och fota bara :P

Anmäl
2016-10-12 20:08 #89 av: Lizelda

Åååh, grattis! Hon har så jäkla fina kampisar, planerar att köpa två stycken från henne i framtiden :)

Anmäl
2016-10-12 22:22 #90 av: ElinvBorg

#89 Honor eller hanar? :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.