Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 3033 ggr
ElinvBorg
2016-02-10 21:44

Lek: svara så fel du kan

Jag drar igång en till lek här på akvariefisk och det går till så att man ställer en fråga och inlägget efter svarar på frågan, fast så fel man kan! Svara så roligt och tokigt ni kan och sedan får den som svarat också ställa en ny fråga så leken fortsätter. Tänk på att det bara är oseriösa svar här som gäller 😉 Jag ställer den första frågan:

Hur många fiskar kan man ha i ett 20 liters?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Februarias
2016-02-10 23:24
#1

Du kan ha i några arowanas eller ett stim pirayor om du vill. Det får plats utan problem. Stora rötter och växter behövs med så de kan gömma sig. O glöm inte tryck ner den största pump du hittar för de behöver det. ;)

Hur stort akvarium behövs till endlers Guppy?

[raichu]
2016-02-10 23:34
#2

De behöver ett akvarium på minst 8000l annars kommer de aldrig att få plats och då det är stimfiskar (vill gärna vara minst 50st annars blir de ofta väldigt rädda och stressade) och blir 40 cm långa, de är dessutom aktivt och snabbt simmande så därav det stora akvariet. 😎

Hur stor blir neontetran och vad behöver jag för att den ska trivas?

ElinvBorg
2016-02-10 23:37
#3

Endlers? Det är ju inga "riktiga" fiskar så det går bra i ett glas eller så. Ta något som du tycker passar och är snyggt, kanske dekorera vardagsrumsbordet med några snygga glas med endlers i 👍

Det är jobbigt att byta vatten varje vecka i karen, måste man det eller går det bra med lite mer sällan?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

TccT
2016-02-11 01:10
#4

En Neontetra blir oftast 1 kvadratmeter och trivs därför bäst i runda akvarium. Rötter i hörnen som dom kan leka gömma sig bland. Traktordäck är en populär leksak som dom gärna puttar runt på botten.

Vattenbyten åt dom är sällan  så man kan säga minst 75 procent varje halv vecka. Öppna hamsterluckan på sidan för att tömma och sen fylls lagom mängd vatten på genom luftfuktigheten efteråt.

Lizelda
2016-02-11 07:40
#5

Hur många kampfiskar kan man ha tillsammans och hur stort behöver de?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Hells Angel
2016-02-11 08:42
#6

Typ 3L räcker, så många hanar som möjligt, honorna vill dock bo helt ensamma, annars äter dem upp pumpen.

Vad äter guppys?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Annons:
Nicke_nice
2016-02-11 10:26
#7

Med tanken på att guppys brukar bli 20-30 cm långa så kan du mata dom med kampfiskar eller slöjstjärtar Hur stort akvarium behöver slöjstjärtar?

mimåne
2016-02-11 10:33
#8

Guppy ska matas med möss eller småfåglar, eftersom att de är köttätare och rovdjur som jagar föda ovanför vattenytan i det vilda 🙂 De finns att köpa antingen som levande eller fryst på din lokala djurbutik.

Varför ska man ha en pump i akvariet?

EDIT: Nu blev det överlappning och två svar på samma fråga här, nästa medlem som svarar väljer själv vilken fråga den vill svara på.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hells Angel
2016-02-11 10:36
#9

#7 Slöjstjärtar ska endast ha 10L, då dem annars blir stressade om det är större.

#8 Vadå pump? Pump är ju livsfarligt! Men man kan dock lägga ner en dammsugare i karet, det funkar utmärkt.

Kan man ha hajar i ett 50L tillsammans med guldfiskar?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[Tinitusan]
2016-02-11 10:48
#10

nja det beror helt o hållet på vilken typ av haj man syftar på, vithaj skulle dock fungera toppen, möjligtvis får man hålla koll så inte guldfiskarna blir för aggressiva vid matning, just vithajarna tenderar att vara blygsamma o risken finns att guldfiskarna konkurerar ut vithajarna. 

hur noga är det att kolla upp en fisks behov av vattenvärden innan man komponerar sitt akvarium?

ElinvBorg
2016-02-11 10:57
#11

Allstå vårt vatten är ju bra i kranen? Friskt och gott vatten som passar alla fiskar, inte för varmt inte för kallt utan lagom temp passar alla så du kan ha vad du vill :)

Djurbutiken föreslog scalarer till mitt 40 liters. Tycker de är så snygga, kan jag ha dem i mitt kar?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Erki
2016-02-11 11:04
#12

Väldigt viktigt. Vissa kran vatten saknar viktiga ämnen så som klor och koppar. Ibland måste man fylla på med dessa för fisken bästa.

Vilket foder passar bäst till fjärilsciklider?

[Tinitusan]
2016-02-11 11:09
#13

absolut Elin det funkar utmärkt, tänk på att det är en stimfisk o bör därför gå minst 15st, visserligen är 40l då aningen litet, 54l är mer att rekommendera, men eftersom Scalare, precis som alla andra fiskar anpassar sig efter storleken på karet bör du inte få några problem!

viktig att ge sina fjärilsciklider levande föda, personligen brukar jag plocka med några grannbarn hem när jag ändå är ute o går med hundarna, det uppskattas extra.

vilken temperatur är att rekommendera för ett sälkksapskar?

Annons:
Tigerlanden
2016-02-11 11:46
#14

Jag brukar rekommendera strax under nollgradigt då fiskarna leker bäst då, och ifall akvariumet bottenfryser så får man tina upp fiskarna innan man matar dom😃

Vad menas med lowtech-akvarium?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

TccT
2016-02-11 12:26
#15

Helt enkelt att skaffa så låg kvalitet på tekniken till akvariet som möjligt. Är fjärilsfisken svårskött?

[raichu]
2016-02-11 14:32
#16

Den är svårskött pga att den nästan bara äter hundar som lever och då man inte får mata med levande ryggradsdjur så är det en stor utmaning att vänja den vid död och tina hund istället.

Är det bättre att ha platsväxter än levande växter?

Luis_felipe
2016-02-11 15:13
#17

Plast är att föredra då levande bidrar med syre och fiskar lever i vatten och behöver därför inte andas syre. De andas vatten.  Plast är även enklare att hålla levande!

Kan man ha neon/kardinaltetror med malawis?

Mysan_
2016-02-11 15:28
#18

Nej det rekommenderas inte då tetror gärna äter upp malawis! Varför äter guppys ofta sina yngel?

Nicke_nice
2016-02-11 16:31
#19

Guppy äter faktiskt inte sina yngel, de har dom bara i munnen så att andra inte ska äta dom, sedan så släpper de ut dom igen, men då brukar ynglens drunkna eftersom att de behöver syre. Hur ofta borde man rengöra sitt kar?

wille_wille
2016-02-11 19:31
#20

Du bör göra rent ditt kar minst en gång varje dag, helst oftare. Töm akvariet på allt, gör rent gruset med klorin och all annan inredning med sprit, minst 85%.

Vilken belysning är den bästa för växter?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
Februarias
2016-02-11 20:13
#21

Den bästa belysningen skulle jag säga är en värmelampa för kycklingar, en sån med rött sken. Då får växterna och fiskarna allt de behöver i ljusväg. Om man inte vill ha det kan man ta lampor från julljusstakar, såna där små du vet. Då blir det klart ljus, om man gillar det istället. 

Vad äter pirayor? 

Sofi_79
2016-02-11 20:20
#22

Pirayor äter sockervadd. Men om man vill vara riktigt snäll kan de få lite winegummi med. Vad ska man helst ha som bottensupstans?

[Tinitusan]
2016-02-11 21:25
#23

absolut bäst att rekommendera är glas, det blir hemskt blött på golvet annars o man måste fylla på karet stup i kvarten. 

vilket är ditt bästa råd till en nybörjare?

Tigerlanden
2016-02-11 21:35
#24

Mitt bästa råd till nybörjare är att fylla akvariumet med så mycket fiskar som möjligt och så lite växter som möjligt, och det är viktigt att man fyller akvariumet med extra klor och tungmetaller då fiskarna tycker att det är så gott.

 Sedan gäller det ju att starta med ett så litet akvarium som möjligt, jag skulle aldrig starta med ett större än 2 liter.  Där i kan man ha ungefär 10 fiskar i den med bland annat några paroonhajar, dom äter ju alger så bra.

Vilka fiskar är dom bästa nybörjarfiskarna?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

TccT
2016-02-11 22:24
#25

Dom bästa är såna som har till exempel vita prick. Då får nybörjaren möjlighet att prova sig fram bland många olika arter tills den hittar någon som den tycker om. Sen är det bara att fortsätta fylla på den arten allteftersom  dom dör. Alla fiskar är ju tyvärr kortlivade.

Bra tips till dammbygge?

Hells Angel
2016-02-12 08:36
#26

Vadå damm? Lägg bara fiskarna/vattendjuren i trädgården så utvecklar dem lungor och ben! Men om du nu måste ha en damm så köp en barnpool istället, fyll den med kranvatten och glöm inte att lägga i klor med jämna mellanrum.

Vilken fisk ska man köpa som nybörjare?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

surikatflicka
2016-02-12 08:53
#27

Det spelar inte så stor roll så länge du köper den största du hittar och litar 100% på djuraffärs expediten. Det är viktigt att fisken fyller minst en fjärdedel av akvariet, annars finns det risk att du inte ser den. Vilken är den mest humana avlivningsmetoden?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Annons:
Hells Angel
2016-02-12 09:31
#28

Att sticka den med en blyertspenna tills den dör av blyförgiftning.

Är det viktigt att tänka på fiskars beteende innan man släpper ihop dem?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Februarias
2016-02-12 12:38
#29

Va?! Nej nej! Fiskar har varken beteende eller känslor ser du. Så det spelar ingen roll. Du kan släppa ihop vilka du vill. Vill du ha gädda och lax så är det inga problem! Glöm inte att lägga ner lite skräp och nån rostig gammal kundvagn bara så det blir så naturligt för dom som möjligt. 

Måste man verkligen ha bottensubstrat och växter i akvariet? Det verkar så krävande..

mimåne
2016-02-16 19:55
#30

Nej det måste man inte. I fiskarnas naturliga miljö finns inga växter och botten ser de aldrig då de håller till på djupa vattendrag. Att ha ett bottenmaterial och växter i akvariet blir bara en massa extra jobb då botten ska matas och växterna borstas och få sin hygien omskött varje dag.

Vilken är den lättaste akvariefisken och hur tar man hand om den?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
2016-02-16 20:09
#31

Garanterat fjärilscikliden, nästintill odödlig! Du behöver endast mata den en gång i månaden. Behövs självklart inget vattenbyte eller pump, den är helt okänslig för allt du kan hitta på.

Vilka fiskar kan man ha i ett nano och hur många?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-02-16 20:15
#32

Det är ganska många. Hur många beror ju lite på vilken art det är men du ser ju när det inte finns något utrymme kvar för då börjar de trilla ut över kanten🙂

Vilken skötsel kräver en fisk förutom matning?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
2016-02-16 20:54
#33

De behöver klappas varje dag och när det regnar så måste de ut på promenad i koppel. Dessutom måste de tvättas med tvål och vatten åtminstone tre gånger i veckan för att bli riktigt rena och hållas friska länge.

Behöver fiskarna kunna vända på sig i akvariet?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Februarias
2016-02-16 21:07
#34

Nej det behöver dom inte. Du kan sätta in små galler eller plast burar (precis som med kor o grisar) Så att dom inte kan röra sig alls. Det är snyggt dessutom. Lättare att ta kort med. 

Kan man ge rått ägg till fiskarna? tänkte det kan va bra för fjällen o är proteinrikt.

Annons:
Tigerlanden
2016-02-16 21:12
#35

Jamen det är klart du kan, fiskar bara älskar råa ägg. Och ifall det inte är en levandefödare så är det jättebra att lägga i ägg med skal och allt då dom kan återanvända dom äggen till sina egna ägg!

Vilken är den bästa fiskmaten?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

TccT
2016-02-16 22:12
#36

Bästa fiskmaten är korv med bröd och en flaska pucko såklart.

Hur gör jag rent nytt grus/sand?

[raichu]
2016-02-16 22:32
#37

Med cyanid naturligtvis. 😎

Hur gör man rent ett akvarium på bästa sätt?

Lizelda
2016-02-16 22:32
#38

Släng ut det på marken och kör med högtryckstvätt. Är du extra miljövänlig så låter du det regna ett par gånger över det istället.

Kan man ha en krokodil i sitt akvarium? Om man köper en bebis så borde den väl anpassa sig till karet?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[iFisk]
2016-02-16 22:34
#39

…..

Hells Angel
2016-02-17 11:45
#40

Men självklart! Om du köper en nykläckt och lägger ner den i akvariumet direkt så blir den inte längre en 1 dm!

Kan man ha fiskar i glas (dricksglas)?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

mimåne
2016-02-17 12:06
#41

Tro det eller ej men det kan man och det kan faktiskt till och med ha sina positiva fördelar. Väljer man t.ex arter som Ancistrus eller otocinclus så putsar de rent glaset så slipper man diska det efteråt. Mycket miljövänligt🙂

Kan man ha något annat djur tillsammans med fiskarna?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[raichu]
2016-02-17 13:30
#42

Ja, nakenråttor och mullvadar är väldigt bra sällskap för för fiskarna. 😎

Vilken är den snällaste fisken som finns?

Sofi_79
2016-02-17 14:25
#43

Vithajen är helt klart snällast men späckhuggare ligger inte långt efter. Va ska du absolut inte ha i ditt akvarium?

TccT
2016-02-17 14:33
#44

Böcklingen är så snäll att man inte ens märker om den finns. Släpp i en bok då och då som den kan läsa så är den nöjd. Måste man ha fryst foder i frysen?

kanelbullen_92
2016-02-17 14:39
#45

#43 Vatten, helt överskattat! Alla vet väl att fiskarna anpassar sig efter akvariet, så är där inget vatten så utvecklar de ben och börjar andas luft ;)

Hur får jag min piraya att sluta bitas?

mimåne
2016-02-17 15:06
#46

Precis som t.ex bebisar och hundvalpar så kliar det i tänderna när de växer. Pirayor kan bitas väldigt mycket under denna period. I och med infektionsrisken som finns om man blir biten av en piraya så brukar det rekommenderas att man drar ut tänderna på dem i ett tidigt skede. Det kan göras av personalen i charken hos din mataffär.

Det blev en dubblett tidigare så jag ställer frågan som kom i kläm igen.
Måste man ha fryst foder i frysen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
2016-02-17 17:06
#47

Gud nej, har du aldrig hört talas om frystorkat? Många vet inte att maten faktiskt är frystorkad, fryst låter mycket bättre så det är bara att slänga in i skafferiet!

Måste saltvattensfisk verkligen bo i saltvatten? De är ju så gudomligt fina men saltvatten verkar bökigt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

kallepudas
2016-02-17 17:16
#48

När man startar ett saltvattensakvarium så läser man ett par verser ur Psaltaren det är det enda man behöver göra.

Vad är bräckvatten? 

Annons:
Liten boll
2016-02-17 17:17
#49

Det är vatten med socker i.

Sandsnäckor behöver minst 100 L per snäcka???

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

jollycox
2016-02-17 17:23
#50

Ja som allra minst. Hellst 250 liter eftersom dom blir ofantligt stora.

Vilken akvariefisk är svårast?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

oliverholmström
2016-02-17 18:07
#51

Guppy är den svåraste akvarie fisken att hålla. Eftersom att den kan bli 3 meter lång så behövs ett akvarium på minst 50 000L. Sedan så behöver den ett pH värde på exakt 9 vilket är svårt att uppnå. Vattnet måste vara exakt 26,38 grader annars dör fisken. Hur stort akvarium behöver en black ghost?

Liten boll
2016-02-17 18:35
#52

Till en Black gost räcker det med en lunch låda då den bara blir 2cm. En algtablett i månaden så är den nöjd. Hygrophila smälter bort i 5år innan den börjar växa igen?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Vilda-Matilda
2016-02-17 23:46
#53

Ja det stämmer eftersom det är ett mycket dekorativt slem bestående av gamla fiskfjäll. Hur många Scalare kan man ha i ett 300L akvarium?

Liten boll
2016-02-18 06:09
#54

Ungefär 500st de blir 50cm men står mest stilla på botten. Hur mycket mat ska slöjskärtar gå?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Mysan_
2016-02-18 06:23
#55

En burk om dagen ungefär. Hur många kampfiskar kan man ha i ett akvarium på 10L?

Annons:
Nicke_nice
2016-02-18 07:32
#56

Om du har hanar så kan du slänga i ett par, skulle rekommendera 5-7 st, eftersom att man alltid ska ha hanarna i grupp, men om det är en hona så MÅSTE hon gå själv, annars så kommer du inte ha någon levande fisk i akvariet dagen efter.. Hur stor blir en posthonssnigel?

Vilda-Matilda
2016-02-18 09:24
#57

De blir ca 50cm stora. Hur gammal blir en fjärilciklid?

Hells Angel
2016-02-18 09:25
#58

Ungefär som dagsländor,  dem kläcks på morgonen och dör på kvällen!

Kan fiskar utveckla lungor?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Draken
2016-02-18 10:55
#59

Självklart kan fiskar utveckla lungor. Finns inte tillräckligt med vatten, så utvecklar de lungor, det kallas evolution.

Kan man ha Påfågelciklider i ett sällskapsakvarium på 54 liter ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[raichu]
2016-02-18 11:06
#60

Jadå, arapaiman är bästa sällskapet. Båda arterna blir ju väldigt små (ca 5-6 cm) och är väldigt snälla, det går också väldigt bra med darrålar och pirayor. 😎

Hur stort akvarium behöver jag till ett stim (minst 50 st) paroonhajar?

Februarias
2016-02-18 16:54
#61

Det räcker med en sånt lite " showkar"  på 3L.  Dom anpassar sig. Vill du ha något billigare kan du ta en vanlig vas. 

Kan man plantera vanliga krukväxter i akvariet?

Richard_$$
2016-02-18 17:00
#62

Ja, det är klart man kan….? Växter som växter liksom. 

Spelar temperaturen på vattnet någon roll för fiskar och växter? 

Annons:
Vilda-Matilda
2016-02-18 21:11
#63

Ja det gör det . För att få fiskar att växa fortast möjligt så ska vattnet vara så nära fryspunkten som det går. Växter har inga krav på vattentemp. Hur många yngel får en Guppy per kull?

Nicke_nice
2016-02-18 22:45
#64

Ungefär 300, därför behöver man minst 1000 L till Guppy. Hur många kampfiskar kan man ha tillsammans?

Vilda-Matilda
2016-02-18 23:16
#65

Ju fler desto bättre. Men minst ett stim på 200 st. Hur vet man att vattenkvaliteten är bra?

JACLAR123
2016-02-18 23:25
#66

Jag brukar oftast titta om det ligger fiskar på rygg vid ytan. Då vet man att vattenkvalitén är tillräckligt bra.  Tycker dock inte att kranvatten är det bästa för fisken utan jag kör på en annan vätska som är mer fisk vänlig och har istället hembränt och sprit. Fiskarna åker runt som raketer. 

När jag tittar på mina Guppy så ser fisken sur mot mig, vad har hänt? 

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

[Sofiesen]
2016-02-19 00:12
#67

Om jag uppfattade det hela rätt så ser din/dina fiskar surt på dig. Du kanske skulle ta dig en tankeställare på om du sagt eller gjort något som kan ha sårat dem? Jag har hört om en del som går i terapi med sina fiskar.. Det ska tydligen få dem glada igen. Mina växter börjar bli brungula, hur kommer det sig?

TccT
2016-02-19 03:52
#68

Det är fiskarna och inte växterna som ska ha brun utan solkräm. Är det nåt speciellt med bilbukar?

Liten boll
2016-02-19 12:11
#69

Ja de har små bilar inuti bukarna

Vilka fiskar kan man ha ihop med piraya???

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Annons:
Vilda-Matilda
2016-02-19 22:48
#70

Clownfisk och Mört kan man med fördel ha tillsammans med pirayor. De bildar gärna vackra stim och korsar sig och blir fascinerande hybrider. Hur varmt vatten vill guldfiskar ha?

Nicke_nice
2016-02-19 23:35
#71

Mellan 27-31 grader, eftersom att de är varmvattens fiskar. Jag ska köpa ett 20 L kar, vilka fiskar kan jag ha däri?

Vilda-Matilda
2016-02-19 23:39
#72

Hajar av alla typer bara att välja och vraka.

Hur många ålar kan man ha i 50L?

TccT
2016-02-20 16:35
#73

Eftersom ålar är slemmiga och hala så glider dom runt lätt så cirka 50 ålar på 50 centimeter.

Hur är det med propparna i huset om man har en elektrisk ål?

Liten boll
2016-02-20 16:55
#74

Risken är stor att proppen går i huset så ha av stånd mellan öl och proppskåp. Zebrafisk lever enbart av växter, vilken växt?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[Sofiesen]
2016-02-20 18:26
#75

Eukalyptus. Torkad går bra men färsk är favoriten. Ett tuggummi med Eukalyptussmak går även bra. Mitt akvarium börjar bli grönt och grumligt, vad ska jag göra?

Lillyrod
2016-02-20 18:27
#76

Börja med att ha ljuset tänt dygnet runt. Dubbel dos växtnäring gör susen med.

Hur länge kan man låta grönsaker ligga i karet?

Annons:
Liten boll
2016-02-20 19:41
#77

Tills de är uppätna eller mögliga. Sen är de för färska för fiskare aptit. Flyter omkring en massa blågrönt slem i vattnet, Vad är det?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

JACLAR123
2016-02-20 19:49
#78

Det är min hemlagade indiska soppa jag gjorde igår, jag ber om ursäkt…. Tanken var inte att jag skulle kräkas i akvariet….

Varför heter svärdbärarna som de gör?

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

Tigerlanden
2016-02-20 19:56
#79

Dom heter ju självklart det då riddarna brukade använda Svärdbärare för att hålla uppe sitt svärd när dom inte använde det.

Vilken är den bästa fiskmaten?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Liten boll
2016-02-20 19:56
#80

För att deras tunga skjuts ut ur munnen som ett svärd när den äter. Varför ska man ha sand i stället för grus?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

TccT
2016-02-20 21:03
#81

Burkravioli som man ställer i akvariet och lägger i konservöppnaren. Sen hjälps fiskarna åt att öppna burken.

Sand från barnens sandlåda, med kattbajs, är lätt att få tag i. Skrapa upp grus på vägarna är jobbigt och tar en himla lång tid. Därför sand istället för grus.

Varför använder man täckglas?

Tigerlanden
2016-02-20 21:16
#82

Man använder täckglas för att annars kan fiskarna gå upp på natten och äta upp grannbarnen.

Vad är akvariefisk iFokus?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

[raichu]
2016-02-20 21:32
#83

Det är en fantastisk liten fisk som lever i stim i atlanten, den blir ca 5-6 cm och har blå och rosa band över sin guldiga kropp. 😎

Varför äter skalarer andra fiskar?

Annons:
Vilda-Matilda
2016-02-20 22:21
#84

För att en är väldigt vänlig av sig och egentligen bara vill kramas, Men efter som de är den största fisk som finns så råkar alla andra hamna i munnen på dem och av överraskningen sväljer skalaren fisken.  

Varför behöver man filter i akvariet?

Liten boll
2016-02-20 22:56
#85

Man har filter i akvarium för annars blir det för lite snäckor. Varför äter räkor snäckor?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

TccT
2016-02-23 19:57
#86

Räkor lägger sin rom i tomma snäckskal

Kan man använda stora stenar om man har glasmalar?

Liten boll
2016-02-23 21:15
#87

Nej för om glasmalen simmar för hårt in i stenen så går den sönder Varför ska man mata fiskarna?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Nicke_nice
2016-03-08 15:58
#88

Man matar fiskarna för att de blir aggressiva utan mat och kan börja få stora vassa tänder, sedan så tar dom itu akvariet. Hur många Kampfisk hanar kan jag ha i mitt 54 L?

[Sofiesen]
2016-03-08 23:50
#89

Ingen tyvärr, Kampfisk är en av världens största fiskar och det är ytterst få som har klarat att ha den i fångenskap. Kan jag ha vilka växter som helst i akvariet?

Vilda-Matilda
2016-03-09 00:37
#90

Ja visst. Fiskarna tycker att lite pelargoner och kaktusar är riktigt hemtrevligt. Måste man ha ljus i akvariet?

Annons:
Tigerlanden
2016-03-09 08:25
#91

Nej nej nej, ljus är helt överskattat, ifall du verkligen vill ha ljus så är det stearinljus som gäller…

Är det bra att ge fiskarna olika sorters foder?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

[raichu]
2016-03-09 08:52
#92

Nej, så ensidig kost som möjligt. Chips är det bästa man kan ge dem. 😎

Kan man ha en jättegurami i ett akvarium på 50 liter?

Tigerlanden
2016-03-09 09:07
#93

Jaja, men en är inte att rekommendera då det är en stimfisk. Minst 10 stycken!

Hur starkt filter ska jag ha till mitt 50 liters akvarium?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

[raichu]
2016-03-09 09:11
#94

Man ska ha åtminstone 18.000l/h annars har man för svag ström och då dör fiskarna. Ett ytterfilter som är minst dubbelt så stort som akvariet är att föredra. 😎

Hur litet kan jag ha paroonhajar i?

Vilda-Matilda
2016-03-09 10:45
#95

Ett nanoteknik kar på ca 20l är lagom för 4-5 hajar. På vilket sätt är trådalger bra att ha i akvariet?

mimåne
2016-03-10 09:13
#96

Trådalger är det material som används till att göra vanlig sytråd. Så det kan man med fördel odla i akvariet om man gillar att sy.

Vad är vattenpest för någonting?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
2016-03-10 10:10
#97

Vattenpest är när man blir sjukligt intresserad av akvaristik 🙂

Vad är ett ytterfilter för något?

Annons:
TccT
2016-03-10 13:12
#98

Ett filter man ställer utomhus så inga löv blåser in och hamnar i akvariet om man har dörren/fönster öppna. Behöver man tänka på nåt om man skaffar pansarmalar?

[Tinitusan]
2016-03-10 13:33
#99

inte mkt mer än att se till att man köper den rostfria varianten annars är det mkt pill med rostskydd etc 

hur går man tillväga för att enklast o säkrast bygga ett eget kar?

Vilda-Matilda
2016-03-10 20:07
#100

Enklast är att man tar några glasbitar som någolunda passar ihop. 

Sen tar man en tving eller två och lite spännband så att allt håller sig på plats och inte faller isär. 

Behöver man ha något bottensubstrat?

Nicke_nice
2016-03-10 21:04
#101

Ja det behöver du, jag rekommenderar starkt att du har jord som du hottar i t.ex rabatter, då växer växterna extra bra och om det har kommit med någon mask i jorden så äter fiskarna det :) Är alger nyttigt?

Februarias
2016-03-11 14:00
#102

Alger är jättenyttigt, både för fiskarna och dig själv. Odla gärna så mycket du kan. Du kan ta upp o ha i salladen sen. Fiskarna äter det med så då behöver du inte mata dom. 

Skulle jag kunna ha en krokodil i mitt akvarium?

Fruktzallad
2016-03-17 00:49
#103

Ja det går utmärkt att ha krokodil i akvariet. Förutsatt att hen är vegetarian och inte äter upp småfisken. Plantera bara riktigt god ruccola så håller hen sig mätt.

Kan jag använda min locktång som doppvärmare?

TccT
2016-03-17 14:12
#104

Det går utmärkt och akvariet blir dessutom syresatt genom alla vågor på ytan. Locktången fungerar även som lock på akvariet så man behöver inte skaffa täckglas. Kan jag klappa mina fiskar ibland?

Annons:
Nicke_nice
2016-04-02 18:08
#105

Ja det är självklart, jag brukar ta upp mina ur vattnet och klappa dom, jag rekommenderar att du har en plastburk och lägg fisken däri, sedan så kan du klappa på så mycket du vill! :) Kan jag köpa slöjstjärtar och ha med min Kampfisk? :)

TccT
2016-04-02 22:55
#106

Går alldeles utmärkt om man har dom i en Guccihandväska. Dom är så modemedvetna så det är ett måste. Hur får jag mörtar att trivas i akvarium?

Denna kommentar har tagits bort.
[Seaside]
2016-10-28 14:51
#108

Plockar upp denna tråd igen (rolig förströelse) 😇

Mörtar vill absolut hämtas hem från havet och trivs bäst om de får höra en godnattsaga varje dag.

Vad är en simblåsa?

ChristineF
2016-10-28 18:25
#109

Simblåsa är en form av inkontinens/överaktiv blåsa hos fiskar, de hinner inte tills akvariets toalett utan läcker medan de simmar. Detta kan i sin tur ge höga nivåer av nitrit i akvariet. Medicinering finns, kontakta veterinär istället för att fråga här på iFokus.

Varför är det spridningsförbud på äppelsnäckor?

Cecilia.S
2016-10-28 18:33
#110

-

Det blev dubbelsvar haha, tog därför bort mitt svar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Jens]
2016-10-28 18:36
#111

Nu ser jag två st som svarar på samma fråga 🤔

Annons:
Cecilia.S
2016-10-28 18:40
#112

#111 Haha, jag gick och hämtade lite middag och postade kommentaren när jag kom tillbaka, då måste Christine hunnit svara medan jag var iväg 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Jens]
2016-10-28 18:41
#113

Så tokigt det kan bli ;)

Fruktzallad
2016-10-28 18:50
#114

**Varför är det spridningsförbud på äppelsnäckor?
**
Svar: Om man hela tiden bakar kanelbullar med äppelfyllning och sen bjuder alla man känner på dem så blir ju folk för tjocka. Sen främjar det inte växthuseffekten heller att för många människor äter bulldeg och fiser hela tiden, så nu finns det regler för detta. Du får baka äpplesnäckor för eget bruk, men inte baka och bjuda eller sälja till andra. Måste du fisa mer än 2 gånger så har du jäst degen för kort tid.

Hur många vuxna platys går det i ett 54L akvarium?

Lizelda
2016-10-28 19:34
#115

Du räknar literna i karet och tar det gånger tio så får du fram antalet fiskar du kan ha, yngel tar ingen plats alls så dessa kan du ha hur många som helst.

Kan man ha en Papegojciklid i ett nano?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Cecilia.S
2016-10-28 19:41
#116

Papegojciklider trivs bäst i guldfiskskålar men dom går att ha i nanokar. Sätt ner två ungfiskar från olika kullar och övergöd så får du yngel om några månader! 

Hur stort kar behöver en Paroonhaj?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Vilda-Matilda
2016-10-28 19:43
#117

Ja absolut. Ju mindre yta de har ju bättre är det. 

Har man tu blir de så pass stora att de formar sig efter akvariet…

Varför förstör posthornssnäckor vatten värdena i akvariet?

Guppyn1
2016-10-28 19:58
#118

För att dom råkade skicka posten fel och då blev dom så förbannade så dom

förstörde värdena…. 

 Hur stora blir Guppy yngel??

Annons:
Bibbi😄
2016-10-28 21:40
#119

Dom kan bli 20cm långa!

  Hur många fiskar kan man ha i ett 50l?

[Seaside]
2016-10-29 06:59
#120

10 st/L - så med andra ord 500 stycken

Vad är en luftpump?

Elin16
2016-10-29 08:51
#121

En sten som pumpar ut fiskar 

  Hur byter man vatten i ett akvarium?

Bibbi😄
2016-10-29 09:20
#122

Va? Man behöver inte byta vatten på ett akvarium! Fiskarna rengör det själva genom att filtrera vattnet genom gälarna. 

  Vad äter malar?

Draken
2016-10-29 10:49
#123

Malar vill ha en rejäl stek en gång i veckan.

Visst trivs Guldfiskar och Koi  jättebra i en glaskupa ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2016-10-29 21:26
#124

Ja, det är det bästa! Kupan förvränger omgivningen runt det lilla karet så att det blir så verklighetstroget som möjligt. 

Varför får vi alger i karen?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Jens]
2016-10-30 05:25
#125

Alger är när fiskarna mår dåligt och får diarré så släpper de ut skiten och det ser grönt ut.

Varför använda ett ytterfilter istället för innefilter?

Annons:
Upp till toppen
Annons: