Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 5318 ggr
Chocopops
2016-02-09 11:46

Starta upp akvarie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hello!

sitter å planer för att starta upp vårat 300l akvarium, då det bara står i garaget å samlar bös typ.

jag och dottern på 3,5 har diskuterat fram och åter och kommit fram till att vi vi ha ciklider och då gärna dvärg  😃.

nu då till några frågor.

vad för pump är bäst?

hur många kan man tänkas ha i akvariet? 

vad för belysning är bäst?

och vilka växter kan passa ( läst att vissa ciklider inte kan ha växter)

sanden har jag läst på en del ställen att man kan använda julas blästersand

denna 

känner att det kliar i fingrarna och vill komma igång att beställa hem grejerna 😉

tack på förhand 😃

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
Lizelda
2016-02-09 12:19
#1

När du säger dvärg, menar du då till exempel Palettciklider och sådant eller är du mer inne på typ Malawi? Folk menar ofta olika med det de säger 😉 Jag tycker att Palettciklider och rent generellt att fiskarna ur Apistogramma släktet är trevligast, särskilt om din dotter också engageras. Är hon 3,5 så har hon nog samma uppfattning som jag, mycket växter och fiskar och färger! 😃 De dvärgciklider jag har haft älskar växter och det är framförallt de lite större och buffligare cikliderna som inte klarar att ha växter då de bökar runt i sanden. Dvärgciklider vill gärna ha grottor och dylikt, framförallt för att lägga rom på men även för att simma runt och gömma sig i.

Julas blästersand har jag och många andra, funkar perfekt! Men vill du ha massa växter så rekommenderar jag att du skaffar dig en drös sandsnäckor som luckrar upp sanden. Allt detta tekniska överlåter jag till proffsen och vilka växter du ska ha med namn och sådant överlåts till vår växtguru mimåne 🙂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Chocopops
2016-02-09 12:38
#2

haha ja mycket färger vill hon ha, de sa hon när vi satt å kolla i morse ;) å då det ska stå på hennes rum så får hon bestämma de ;) 

jag vill ju gärna ha lite växter med men samtidigt inte för mycket ;)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lizelda
2016-02-09 12:43
#3

#2 Bra balans mellan allt är A och O. Några låga, några höga, några röda, några gröna. Man vill ju gärna se fiskarna men det är trevligare när man får leta lite i grönskan :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Chocopops
2016-02-09 12:52
#4

# 3 jo men precis =)  , men först å främst ska vi få upp akvariet från garaget :P sedan få igång det med vatten pump och lyse ;)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lizelda
2016-02-09 12:53
#5

#4 Bara att vänta på att proffsen hittar hit då så du får tekniska tips 😉

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
2016-02-09 15:09
#6

Om du har slantarna så kosta på dig ett ytterfilter! Det underlättar arbetet avsevärt. Köp dig t ex en Eheim som klarar ett flöde på minst 1200 L/h.

Förslag på ett ytterfilter är en sån här: http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/ytterfilter/eheim/eheim-ytterfilter-2080-pro3-1200.html

Annons:
[Jens]
2016-02-09 15:18
#8

Bra flöde har de men jag kan inte svara på hur de låter (ljudmässigt). Jag vet att någon medlem för länge sedan tyckte den var bra men hur bra vet jag inte.

Chocopops
2016-02-09 15:23
#9

#8 ja jag har förstått att dom ska ha stort flöde gärna större än vad akvariet ä, har även maken som hjälper mig,  men han är mer insöad på salt då det är det han har :) just nu vill jag han ska komma hem :P ,

men sen va det det där med ljus då ? kollat på dessa , gubben sa att man i sådana fall behövde 3 st till mitt kar

http://www.akvarieshopen.com/sv/akvarietillbehor-c-21/akvariebelysning-c-107/akvariearmaturer-c-843/led-armatur-c-1490/powerled-daylight-7-watt-p-31057

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

[Jens]
2016-02-09 15:28
#10

Jag tror inte det kommer att räcka för akvariet med endast 3 st. Misstänker att du ska ha Malawiciklider. Växter är inte populärt hos dem om man inte har lite hårdare växter. Jag vet att det finns någon medlem som är duktig på malawisar och kanske ser det här inlägget men annars gör en ny tråd och fråga om malawisar så kommer säkerligen medlemmen se inlägget =)

Ja, de behöver rejält med flöde och då skulle jag säga minst 1500 L/h.

Vad är det för ramp du har idag? Vilken styrka är det på?

Chocopops
2016-02-09 15:32
#11

#10 gubben hade även förslag på andra som han har till sitt kar,  den rampen som sitter på bilden har vi dessvärre inte kvar då gubben sålde den så står helt utan till mitt :(

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Draken
2016-02-09 16:47
#12

Spottarna som du hade länkat till behövs det förmodligen 4 ….kanske 5 till ditt akvarium, om det skall täcka upp hela ytan (tippar att det är 150 långt ? )

Du kan använda saltvattensramp till ett sötvattensakvarium, men de brukar ha mycket blått ljus, och det är inte så bra för sötvattensväxter om du vill ha tätplanterat. Skall du däremot ha Malawi, där du inte kan ha så mycket växter, så skulle en saltvattensramp vara perfekt, den främjar färgerna och eftersom det är inbyggd UV-ljus i de flesta, så minskar det algblommning :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chocopops
2016-02-09 17:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 har för mig det är 100 cm precis :P,   malawi är ju tanken =) då dottera gilla dom ;) .

då skulle jag alltså lika gärna kunna ha denna?

http://www.akvarieshopen.com/sv/akvarietillbehor-c-21/akvariebelysning-c-107/akvariearmaturer-c-843/led-armatur-c-1490/powerled-actinic-7-watt-p-31058

eller samma sorten som maken har?  för den har både "blått och vitt" ljus

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
[Jens]
2016-02-09 17:45
#14

Oj vilket läckert akvarium! Väldigt fint !!

[Jens]
2016-02-09 18:54
#15

Nu hittade jag tråden men du har säkerligen sett den också. Molam heter medlemmen som kan en del om malawisar. Här har medlemmen skrivit lite om malawi: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/56b34430ce12c45482000445-nan-som-kan-mkt-om-malawi

Chocopops
2016-02-09 19:10
#16

#15 gubben tackar =)

ska kolla den tråden strax =) tack

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-02-09 19:46
#17

Då antar jag att jag får ta upp biten med växter då🙂

Visst ville ni ha Malawiciklider. I så fall så är det tåliga växter av hård struktur ni ska ha. Malawi kan gå en del åt växterna och det faktum att de vill ha det väldigt strömt gör också att växterna behöver vara motståndskraftiga. Jag skulle kika in arter ut släktet Echinodorus, cryptocoryne, vallisneria, anubias. Som snabbväxande växt kanske hornsärv kan vara en idé.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-02-09 20:16
#18

#17 ja eller den lite mindre sorten 😜, å lite växter vill jag ju ha bara så de blir lite "mysigare" . Men är ju fortfarande i stadiet läser och lär 😂, men karet skal upp i helgen å sanden skal handlas hem 😉, sen får jag å gubben sätta oss å beställa de som ska beställas hem 😜, Maken hade tydligen hittat någon bra "instuktion" om hur man gjorde från dag ett, de blir mitt göra i morgon när dottern är på dagis,

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

[AlenS]
2016-02-09 20:50
#19

#13 Är det en temperatur och ph mätare som hänger på väggen? Kan den mäta något mer och vad kostar en sån ungefär? :)

Chocopops
2016-02-09 20:59
#20

#19 Ja du har helt rätt. Den kan även mäta orp och salinitet. Man mäter dessa med prover som kostar ca 1000kr styck sen behöver man ett styrsystem som kostar 5000kr och uppåt. Googla apex controller så kan du läsa mer.

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
Chocopops
2016-02-10 08:48
#21

Nu ska jag sätta mig och beställa denna pumpen

http://www.akvarieshopen.com/sv/akvarietillbehor-c-21/filter-pumpar-c-563/ytterfilter-c-28/hw-303a-ytterfilter-1400-l-h-p-6020

men behöver jag beställa något mer till den? 🤔

sen va det det där med belysningen då? då jag inte ska ha mycket växter utan endast enstaka vad är då bäst?

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

[Jens]
2016-02-10 09:47
#22

Det står att det inte följer med filtermaterial så det måste köpas också.

mimåne
2016-02-10 11:07
#23

Ska du ha lysrör, led eller vad har du tänkt dig? 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-02-10 11:38
#24

#23 maken vill att de skal vara ledd, dels då de ska stå på dotterns rum :), han är inne på samma sort som han har själv fast där sötvatten då :p

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Chocopops
2016-02-11 07:30
#25

Efter att ha suttit halva kvällen i går å kollat ljus, så har jag i alla fall kommit fem till att jag vill ha denna http://www.tritonakvarium.se/maxspect-glaive/3291-0 Jag tycker den verkar bra :p Vad tror ni andra? :p

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2016-02-11 17:08
#26

Jag fattade nog inte riktigt allt i beskrivningen där men ligger den i sin helhet på 6000 k så är det i minsta laget.

Chocopops
2016-02-21 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Så här långt har vi kommit nu, väntar på ljusrampen men så länge får den lilla duga bara för växternas skull :), dottern har inrett med de hon vill ha i ;) , å vi har kommit fram till att de blir fjärilsciklider :-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
mimåne
2016-02-21 19:04
#28

Akvariet får mig att tänka på svampbob och hans vänner. Är det p.g.a det gulliga ananashuset kanske?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-02-21 19:47
#29

#28hehe japp det är lite det som är meningen ;) , å så länge dottern är nöjd är jg nöjd ;)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-02-25 16:52
#30

Åh var det inspirationen så har ni verkligen lyckats! Det är såå likt :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[iFisk]
2016-02-25 23:06
#31

Anubias växter med olika storlek och arter funkar utmärkt, dessutom är de vackra växter. Det växter rätt långsamt. 

Gärna googla mkt om Anubias, t.ex. bilder.

Chocopops
2016-02-28 17:06
#32

#30 den kreden får dottern ta åt sig :) då hon bestämt allt ;) Nu har jag varit i väg å köpt 6 st malar ;) 2 st l200 och 4 st "vanliga" bruna malar :), å dottern är super nöjd :)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Chocopops
2016-02-29 08:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#33

nu har jag lyckats ta kort på de enormt snabba små rackarna 😃.

L200 va inte lätta 🤦‍♂️ medans de vanliga inte va så blyga alls 🙂

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-03-02 20:07
#34

Oj det var många malar. Nu medans jag kommer ihåg det så måste jag påpeka vikten av att Ancistrus ( som dina bruna malar så fint heter) behöver ha tillgång till rötter t.ex mangroverot. De äter av den för att smälta maten bättre. Skaffa gärna en vardera åt dem 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
ElinvBorg
2016-03-02 20:16
#35

Och kom ihåg att också mata malarna, alger räcker inte åt dem :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Chocopops
2016-03-02 22:46
#36

Får införskaffa rötter i helgen :), just nu matar jag med sådana där platta pellets :p, lägger i en på morgonen, nästa .prgon är den slut, de är rätt stora plattor :p

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-03-03 11:51
#37

Hikari algae wafers? I så fall så är de bra mat för ancistrusen men de äter gärna också tabletter med köttinnehåll så skaffa gärna en till modell för att komplettera deras kost. Till 6st malar tycker jag också att 1 tablett är för lite, jag hade nog slängt i 4st tabletter.. 😛 Sen är jag inte hemma på L malar men jag har för mig att baryancistrus demantoides också behöver ha inslag av kött i sin kost 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-03-05 14:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Nu har jag å maken å dottern varit i väg å köpt lite fisk 😄, blev 4 fjärilsciklider (electric blou ) 2 hanar å 2 honor 😄, plus 25 cardenardtetor och 10 sandsnäckor . Mata dom lite försigtigt nyss å alla åt 😄.

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Chocopops
2016-03-08 05:54
#39

Igår kom äntligen den riktiga lampan :-D, inte alls den vi särställning från början då den blev restad å skulle dröja ytligare ca 1 månad å få hem till mig :-/, så de fick bli en kessil lampa :-), börjar med en så får jag beställa hem en till när lönen kommit :-P men de blev en väldans skilnad på ljus nu :) ; där de är svagare ljus är den lilla gamla lampan :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Chocopops
2016-03-08 05:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41
Annons:
Brodinger
2016-03-08 07:40
#42

Otroligt fint! Väldigt fiffigt med Svampbob temat.

mimåne
2016-03-08 09:35
#43

Lampan ser ändå ut att ha ett starkt ljus men den verkar ha väldigt dålig spridning av det. Det blir nog bra med en till lampa på andra sidan av akvariet för växternas skull. Annars så tycker jag att det är väldigt fint när det är lite skymt på ena sidan. Det ser mysigt ut 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Krisping
2016-03-08 09:51
#44

Kessil är finfina grejer ;) Jag hade satt den mer i mitten och höjt den något så du får bredare spridning på ljuset.

www.aquaplants.se

Chocopops
2016-03-08 12:50
#45

Vi har inte riktigt ställt in den utan den åkte upp i går när jag va å jobba, ska greja lite mer när jag kommer hem sedan :), men en lampa till ska allt skaffas :)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Chocopops
2016-03-09 21:42
#46

I går hade vi vårat första dött fall i akvariet :(, en av Ancistrus malarna låg död på botten :(, dottern frågade om vi inte skulle åka med den till djur doktorn så den kunde få medecin å må bra igen, men när jag förklarade att den va i fisk himlen förstod hon å sa - å mamma nu ska du inte va ledsen, vi kan köpa en ny på måndag . Å så log hon å kolla på mig med sina stora blåa ögon :), fördelen är ju att jag ändå har 5 malar kvar :) , och på fredag ska vi till gbg å då skal vi passa på att gå till herkules zoo å kika :)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-03-10 08:43
#47

Nämen vilken gullig och rar dotter du har🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-03-10 12:35
#48

ja ❤️ å för att bara va 3,5 så förstår hon mer än vad man tror

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
Chocopops
2016-03-15 22:19
#49

I dag har de fått flytta in 5 st otocinclus i akvariet :), oj va mycket rörelse de blev, dom är verkligen överallt :p, har även i dag köpt några mindre rötter som ska läggas ner, ska bara dränka dom ordentligt först för vill inte ha färgat vatten :p

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Chocopops
2016-03-15 22:19
#50
mimåne
2016-03-16 15:10
#51

Så roligt med otocinclus. De är verkligen söta =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-03-16 17:05
#52

ja det är dom verkligen :), kommer nog att köpa fler av dom ;)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Chocopops
2016-03-19 10:01
#53

Nu är man på väg till favorit fisk affären för att köpa några fler fiskar :p, sedan får de vara bra ett tag :p

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-03-19 21:13
#54

De är ju även ganska billiga otocinclus vilket är bra för då har man också råd med många av dem =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-03-19 22:26
#55

Jo men precis :), nu simmar de runt 8 st ottosar :), blev 3 st till i dag, blev även 4 nya fjärilar , 2 " vanliga" och två jag inte kommer ihåg namnet på :p

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Chocopops
2016-03-19 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57
Lizelda
2016-03-19 22:51
#58

Bolivianska fjärilar? :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lillyrod
2016-03-19 22:56
#59

Ser det inte ut som en apistogramma eller ser jag helt fel?

Chocopops
2016-03-19 23:01
#60

#59 de kan nog stämma :), tog ju kort på namnet , men såg inte att de blev suddigt fören jag skulle kolla de Hemma :/

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2016-03-20 07:49
#61

Jag tror inte att dina fjärilar och apistogramman kommer att vara vänner tyvärr.

Chocopops
2016-03-20 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Okej :/, ja får avaktivera å se, för som än verkar de i te som några problem, annars får jag försöka lösa de på annat sätt :) Lyckades i alla fall ta kort på båda i dag, honan är lite blek

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
mimåne
2016-03-20 10:04
#63

Ojdå..  Det här såg inte så bra ut måste jag säga.. Det kommer bli bråk och dödsfall bland alla dvärgciklider i ditt akvarium Chocopops.. 😕

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-03-20 10:12
#64

Okej, då får jag lösa detta, får prata med zooaffärn

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-03-20 10:20
#65

Jag tror du gör helt rätt i det. Det är inte så lätt att hålla dvärgciklider alltid, men ska inte blanda olika arter med varandra eller hålla flera hanar tillsammans i samma akvarium. Det går inte. De tål inte att se varandra och skapar bara elände i akvariet. Att lämna tillbaka fiskarna är att göra dem en tjänst för de behöver få bo ifred och parvis.🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-03-20 10:24
#66

Jo, för nu har jag 2 electric blou hanar 2 honor av samma och 2 honor av den mer vanliga sorten, håller ny på att pratar med ägaren till butiken,

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
2016-03-20 10:29
#67

Jag hade om jag vore du, behållit endast en hane och en hona av samma art och lämnat tillbaka resterande. Det blir lugnast och fredligast så 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-03-20 10:37
#68

Dom andra hanarna har jag inte märkt något bråk alls imellan dom ,

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2016-03-20 12:10
#69

Det kommer när de bott in sig och den starkaste tagit sitt revir. Då blir det bråk. De behöver ett stooort kar med många revir om det ska fungera och det är inte säkert att det gör det iallafall.

Annons:
mimåne
2016-03-21 09:54
#70

Håller med Lillyrod. Dvärgciklider är avvaktande i sitt beteende och det tar sin tid för dem att bo in sig i akvariet och acceptera sitt nya hem. De håller sig gärna på kant i flera dagar efter att de flyttat in för att kolla av sitt nya hem ordentligt innan de bestämmer sig för var de vill ha sin plats.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-03-24 07:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Fortfarande inge bråk fiskarna emellan, men planerar allt att köpa ett kar till ;), å hoppas dom håller sams tills dess, Men något rätt gör jag med dom i alla fall :p, då jag hade lek på 2 av fjärilarna igår kväll, ena parets rom är redan uppäten :p, andra parets rom finns kvar vad jag kunde se nu på morgonen, hanen stod å vaktade , så ska bli spännande när de tänds vid 13 , vet ju att de tar några gånger innan dom fixar att få fram en kull :) men va ändå kul att se att dom verkar trivas :), hopa nu bilden kommer med :p

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Chocopops
2016-08-08 08:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Ser att de va ett tag sedan jag la en bild här, har hänt en hel del sedan uppstart :p , haft 4 kullar med ansicisus yngel :p, köpt till 12 cordysar panda :), även en slöj ansicisus :), å även en väldans massa nya växter ;)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lillyrod
2016-08-08 10:08
#73

Tjusigt. Du har gott om Ancistrus nu då förstår jag ; )

mimåne
2016-08-08 10:28
#74

Väldigt lummigt och fint är ditt akvarium =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
2016-08-08 10:42
#75

#7e tack :-), nja jag har faktist blivit av med endel :), en kull har dock gått ur grottan i stora karet annars brukar jag ta tom innan dom lämnar :p .. #74 tack :-D ska göra en ommöblering på växterna :-P just nu sitter dom lite huller pm buller :-P vill ha lite mer årdning på dom ;-)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Chocopops
2016-08-22 09:22
#76

I går va jag i väg å handlade lite mer växter hämtade min beställda levande mat å köpte även med 4 prakt botior då de blivit extremt mycket sand snäckor i karet :p , ska försöka knäppa bild på stig-bertil stig-ove maj-hod och gunn när de tänds upp sedan :p

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: