Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1017 ggr
Erki
2/7/16, 9:37 PM

Fjärilsciklid

Hej ny här på sidan och tänka börja med att ställa en fråga.

Hur tror ni det är med surheten på vattnet för en Fjärilsciklid. Tänkte införskaffa mig ett par nu på söndag. Tror ni att kranvattnet är surt någ för dom att trivas bra i tom kanske leka? Tacksam för svar :)

Annons:
mimåne
2/7/16, 9:52 PM
#1

Välkommen till sajten, vad roligt med en ny medlem.

Vet du vad du har för värde på ditt kranvatten? Det brukar ligga kring 7,5-8,0. Om du inte har ett ph test så kan du titta på vattenverkets hemsida för din kommun vad värdet ligger på, förutsagt att du har kommunalt vatten.

8,0 tycker jag är för högt för fjärilsciklider. Jag skulle gärna se ett surt eller svagt surt vatten. Akvarievatten brukar däremot få ett lite surare vatten efter att man startat upp det.

Jag skulle också rekommendera dig att köpa ett ph test om du inte har ett. Det är väldigt bra att ha.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erki
2/7/16, 10:09 PM
#2

Tack! Roligt att ha få ha någon att prata om sin hobby med!🙂

Har faktiskt ett kit som innehåller lite alla möjliga tester. Däribland ph. Som jag får det att se ut, ser de ut som att de ligger på ungefär 6,8 men inte helt säker. Har haft igång detta akvarium kanske 1-2 år nu så om de blir surare med tiden som du säger så kanske det stämmer. (:

Lyckas dock bara hitta mjuktheten av vårt kranvatten "Mjukt, 5-6 °dH" men inte ph. Men om 6,8 är rätt tror du det är bra för att få två fjärilar att trivas och kanske till och med leka?

mimåne
2/8/16, 10:35 AM
#3

6,8 tycker jag låter som ett utmärkt phvärde 🙂
När ett akvarium varit igång i 1-2 år så brukar det ha hittat ett stabilt phvärde. Jag tycker inte att du behöver oroa dig. Fjärilsciklider är inte svåra att få lek på heller så oddsen är nog på din sida 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erki
2/8/16, 10:37 AM
#4

Okej tack så mycket! :D

mimåne
2/8/16, 3:09 PM
#5

Lycka till, hoppas att det går bra och att du får ett starkt par 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: