Annons:
Etikettallmänt
Läst 3600 ggr
mizzm
2/7/16, 7:07 PM

bikarbonat - hur mkt?

Hej på er! :) Försöker få upp pH - värdet i mitt malawikar, har fullt med månsten men det verkar inte hjälpa. Det är hårt vatten där vi bor med mycket kalk i vattnet så trodde inte vi skulle behöva tillsätta bikarbonat men det ser inte bättre ut.. så nu undrar jag: hur mycket bikarbonat ska man ha i, i ett 200-liters kar? Tacksam för alla svar :)

Annons:
[Jens]
2/7/16, 7:09 PM
#1

Svårt att säga men jag brukar hälla i en halv tesked och avvakta en halvtimme och testa pH-värdet och sedan öka igen med lite mer. Är du osäker så ta ännu mindre och låt det ta en halvtimme och kolla värdet.

[iFisk]
2/7/16, 8:10 PM
#2

Är det ok om jag ger ett tips? Jag brukade göra så här. Men med tanken på Jens som skrev är lite olika från mig.

[Jens]
2/7/16, 8:28 PM
#3

Klart du kan dela med dig iFisk =)

[iFisk]
2/8/16, 1:02 AM
#4

Grundrecept: 
Bikarbonat ger högre KH i vatten och bidrar bara tillfälligt till att höja PH. Mellan 3/4 och 1 tsk per 22 liter. Detta kan använda främst;  justera upp KH. 

Epsom salt (bittersalt, innehåll ska vara 100% ren magnesiumsulfat) kan hjälpa till. max 1 tsk per 25 liter. Detta salt är något att bidra till att hålla lite högre PH. Epsom salt finns överallt från hälsobutiker till akvarieaffärer. 

(obs! använd inte vanligt tesked, utan en riktig tsk-mått som avser för bakning typ)
Låt det i 1 timme då kan man testa för att det ger ett bra svar.

Man tillsätter salt och baksoda varje 5:e vattenbyte. (Vid sjukdom ska man inte använda Epsom, bara Ektolsalt istället för)

Korallpulver eller krossad korall. Krossad korall kan läggas i ytterfilter. Det är rekommenderat. Men helt ok oxå att strö direkt i akvariet  Det håller bra nivåer av PH och KH. Det är billigare för långsiktighet, än baksoda och salt. 

Gärna vid 10 KH, men minst 6. 
Baksoda 1 dl per 100 liter = ger höger 1 KH.

Hur mycket är KH?

Vad har du för filtermedia?

mizzm
2/8/16, 10:24 AM
#5

Jag tror att köpa tetra kh/ph plus känns enklare än att "mixtra" ihop en massa själv, så det får nog bli så istället :) Tack för tipsen iallafall!

[iFisk]
2/8/16, 10:32 AM
#6

Simply! 🎧

Annons:
[Tinitusan]
2/8/16, 11:24 AM
#7

kH o pH går dock hand i hand när det gäller vattenkemi, själv använder jag ngt som heter pH/kH plus tillsammans med tH/gH plus, på så sätt höjer jag upp rätt heltäckande med magnesiumkarbonater o kalcium/magnesiumjoner, finns att köpa på bla cyberzoo o är def prisvärt. 

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/ph/noraq/dh-salt-ghth-plus-500-gr-noraq.html

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/ph/noraq/phkh-plus-500-gr-noraq.html

Upp till toppen
Annons: